Uncategorized

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

 رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

في الاتوبيس
بلال كان قاعد وباين عليه الضيق والهم
مؤمن:مالك يابلال؟؟
بلال :ام فاروق هتتجوز النهارده
مؤمن:طب ألف مبروك ربنا يكملها عل..اي؟!
بلال بضيق:ايوه
خالد:طب انت متضايق ليه يابني انت كنت بتحبها بجد ولا اي؟
بلال:لأ بس بحب النوع ده
خالد:نوع اي يابلال ياحبيبي دي كانت زارعه حشيش فشعرها 
بلال بحزن:معرفش بقا
خالد لمح ليل قاعده لوحدها وراحلها
:اي ياليل قاعده لوحدك ليه
ليل بفرحه:انت قولت ايه؟
خالد بإستغراب:قاعده ليه ياليل لوحدك
ليل بسعاده:ياااه اخيرا سمعت اسمي منك
خالد :مهو مينغعش اقولك ابو الليل خلاص
ليل:ليه يعني
خالد:اصلك قمر
ليل:ياااه اخيرا نطقت كلمه عدله فشكلي
خالد:بس انا مش قصدي قمر فشكلك بس…وشخصيتك كمان
 وكمل بهيام:فيكي كتييير من مواصفات فتاة احلامي
ليل بضحك:واي هي بقا مواصفات فتاة احلامك 
خالد بجديه:بصي ياستي عايزها تبقى روحها حلوه وخفيفه وفنفس الوقت تبقى جدعه وطيبه وقلبها أبيض وبتقف جنب اي حد تعرفو لو احتاج مساعده زيك كده لما عملتي مع بلال…بس الاختلاف بقا اني عايزها محجبه وتعرف ربنا وتكون ست بيت شاطره وفنفس الوقت مثقفه ولو دخلت فنقاش مهم تعرف تتكلم ..ميكونش كل كلامها عن الطبيخ والعيال يعني…واهم حاجه بقا
ليل بفضول واهتمام:اي؟
خالد:تدلعني..تبقى بره البيت الشاويش عطيه لكن جوه البيت صافينار 
ليل:منا قولت برضه انك مش هتقول حاجه عدله…انا بقى مواصفات فتى احلامي انه يبقى طيب وجدع وراجل وطول بعرض بحلاوه كده يإما مش هتجوز
خالد بغرور مصطنع:ياسبحان الله وكأنك بتوصفيني بالظبط
ليل:بقول راجل ياااخالد رااجل
خالد:اممم صعب بصراحه ياليل لأن مفيش ارجل منك
ليل:هعهع ظريف 
خالد:انتي اللي بدأتي
ليل:طب قوم من جنبي
خالد ببرود:لأ عاجبني القعده هنا
ليل:طب خليك ومسكت الكتاب وكملت قرايه
خالد بفضول:اي ده بتقري اي؟؟
ليل:روايه حلوه اوي تعالى اقراها معايا
خالد قرا الإسم:أرض زكويلا
ليل بسخريه:زكويلا؟؟! وكمان قاري الاسم غلط انت هتبقى مهندس ازاي
خالد:مليش فالعربي
ليل:طب سبني اكمل قرايه بقا
خالد:والله انتي ممله انا ماشي مزز الساحل جايه هحضر نفسي بقا
ليل غضبت وحسيت بغيره غريبه عليها وشديته من ايده قعدته جنبها:لأ خليك مرزوع جنبي
خالد بإستغراب:سبحان مغير الاحوال
**!!**!!**!!
حياة راحت وقعدت جنب كنان وهو بصلها 
حياة:بص انا صريحه وواضحه فمشاعري..وجايه اقولك كلمه واحده علشان اشيل الهم من على قلبي وقول عليا مهزقه بقا عادي
كنان بضحك:واي هي الكلمه دي بقا؟
حياة بسرعه:بحبك
وقامت من جنبه بسرعه وقعدت فآخر الاتوبيس
كنان انفجر فالضحك وابتسملها بغموض
!!**!!**!!**!!
عند زينه وتايجر
كانو قاعدين مع بعض فعربيتهم وزينه نايمه على كتفه وهو سايق
زينه:طب مركبناش معاهم ليه
تايجر:مش هينفع ياحبيبتي علشان حملك
لازم سواقه بطيئه علشان ميحصلكوش حاجه
زينه بإبتسامه:بتخاف علينا
تايجر:طبعا ياعمري وهو انا عايز من الدنيا دي غيركم ياااه لو اللي فبالي يتحقق وتخفي جنان وتثقي فيا هنبقى اسعد اتنين فالدنيا دي
زينه بجديه:هو اه الهرمونات عامله شغل معايا والحمل وكده…بس بصراحه انا شايفه اني معذورة… كذا حاجه حصلت قدامي يصورولي انك فعلا بتخوني 
تايجر: عارفه يازينه لو كنتي قولتيلي قاعد معاها ليه كنت هقعدك واحكيلك كل حاجه قدامها عاادي جدا ووضحتلك سوء التفاهم اللي حصل ومكنش حاجه حصلت خالص لكن انتي مندفعه ومتهورة وجيتي ضربتيني قدام الناس بمنتهى الغباء وقله الادب
زينه بضيق:خلاص بقا لم لسانك…معاك حق انا اسفه…بس انا بشر والبشر لازم يغلط علشان يتعلم من اخطائه..والله حصل ده درس واتعلمت منو كويس ومش هسمح بعد كده ان حاجه تفرقنا عن بعض ابدا 
تايجر بإبتسامه وعشق:وده اللي انا كنت عاوزه…كده مفيش حاجه هتنكد حياتنا واوعدك اني هخليكي انتي وولادنا اسعد عيله فالدنيا دي كلها بحبك
زينه بحب:مش عارفه حبك فقلبي كل يوم بيذيد عن اللي قبله ازاي حاسه ان قلبي هيطييير من كتر الحب اللي بحبهولك
تايجر ضحك وباس ايدها وكمل سواقه ودعى فسره من كل قلبه ان مفيش حاجه تفرقهم عن بعض وابنهم يتولد بسلام❤❤❤❤
!!**!!**!!**!!**!!
بعد فتره كلهم وصلو ونزلو 
خالد بأمر:بصو بقا جينا١٣ نروح ١٣
ادهم بسخريه:اهي ماما خالد بدأت اهي
راحو الفيلا بتاعتهم اللي فالساحل وكل واحد دخل مع التاني أوضته واتفقو ينزلو بليل لأن الطريق كان طويل وحبو يرتاحو
**!!**!!**!!**!!**
بليل
كلهم اتجمعو عالبحر وانس وكنان قامو يشووا سمك وحياة وعنود ساعدوهم
وكان فيه نظرات مبين انس وعنود
وكنان وحياة
حلم راحت لزينه وتايجر اللي كانو قاعدين مع بعض وهما بصولها بإستغراب 
حلم بحزن:انا جايه اتأسفلكم على اللي حصل مني انا اكتشفت اني فعلا مبحبكش وده كان غباء مني …عارفه انكم مش هتتقبلوه بس…
زينه قاطعتها:احنا متقبلين اسفك ياحلم واهم حاجه تكوني عرفتي غلطك..انتي اختنا الصغيره ومنقدرش نشيل منك
حلم بفرحه:بجد  يعني سمحتوني
تايجر بإبتسامه:ايوه ياحلم سمحناكي وزي مازينه قالت انتي اختنا الصغيرة ومنقدرش نشيل منك
حلم:شكرا بجد انا مش عارفه اقولكم اي شيلتو من على قلبي حمل كبير
زينه بضحك:متقوليش حاجه ارجعي بس حلم اللي نعرفها علشان وحشتنا
حلم بإبتسامه وسعاده:ان شاء الله ومشيت بفرحه
تايجر بص لزينه بإبتسامه واستغراب وهي لاحظت ده :اي مالك؟
تايجر:مستغربك توقعت انك هتقومي تضربيها 
زينه: خلاص بقا قلبي ابيض..وكملت بقلق:بس خايفه لتكون بتكذب
تايجر :لو بتكذب كنت اكتشفتها من قبل متتكلم عيب عليكي بس ده ميمنعش اننا نحرص منها
زينه:حاضر
تايجر بخبث:متيجي يازوزو نطلع اوضتنا انتي مش بردانه
زينه بغضب:لأ مش بردانه واتلم واقعد وكملت بحماس:اقولك تعالى نعوم شويه
تايجر:لا طبعا غلط عليكي
زينه:منا مش هنزل البحر تعالى حمام السباحه اللي هنا
تايجر:اممم ماشي 
وراحو مع بعض
**!!**!!**!!
ليل نزلت البحر وفضلت تعوم بسعاده لأنه كان واحشها وفضلت تبعد من غير متاخد بالها وهي بتعوم بحماس لحد موصلت لمكان غريق وحبت انها تطلع بس معرفتش و….
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة لاقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد