Uncategorized

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد عماد

 رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد عماد

في شركه عاصم ..
عاصم بابتسامه/عامل ايه يا سليم .
سليم /الحمد لله ي عاصم خالتو عامله ايه وحنين.
عاصم /الحمد لله كويسين انت طمني عليكم كلكم عاملين ايه .
سليم بمرح/اه طبعا م عاصم باشا بقا من أكبر رجال الأعمال ومبقاش فاضينا يسأل علي خالتوا وولادها.
عاصم /معلش متزعلوش انا عارف اني مقصر والله .
سليم /ولا يهمك كده كده انتوا هتنورنا كلنا في خطوبتنا انا وفارس.
عاصم بتفاجي/ايه مش ممكن بالسرعه دي ي ترا مين بقا سعداء الحظ دول .
سليم /رنا وساره ولاد عمنا.
عاصم بابتسامه/الف مبروك ي اخويا الف مبروك وبلغ مباركتي ل فارس لحد ما قبله .
سليم بمغزا /يوصل بس قولي ي عاصم انا سمعتك بتتكلم عن انكم عايزين موظفات مش متعلمين وكده.
عاصم بتأكيد/مظبوط دي دوره جديده بدأت فيها الفكره بصراحه شغلاني من فتره .
سليم وهو يحدث ذاته /هي دي الفرصه الي مستنيها كده هبقا بكفر عن جزء من ذنب فارس مع فجر كده هامنلها حياه جديده .
عاصم باستغراب/مالك ي سليم ايه الي شغلك كده .
سليم بتفكير/ابدا ي عاصم بس انا عندي واحده عايزها في الدوره دي .
عاصم /تعرفها كويس .
سليم /كويس اوي ي عاصم هي بنت صعيديه ظروفها صعبه شويه اسمها فجر وكنت عايزها تشتغل عندك مش هامن عليها مع حد غيرك ي عاصم.
عاصم /تمام ي سليم وانا طبعا مش هسالك انت تعرفها منين بس اعتبر الموضوع منتهي .
سليم بسعاده/ربنا يخليك ليا ي عاصم .
في منزل ربيع ..
كانت تجلس بدموع غزيره تشعر بالقهره لما حل بها وليس هي فقط بل عائلتها أيضا ستنقلب حياتهم راس علي عقب لتخفض رأسها بين يديها بالم .
ربيع بحنان/مالك ي ضنايا فيكي ايه عاد طمنيني عليكي ي جلب ابوكي.
فجر بمراره /مفيش ي ابوي مفيش بس بجيت مخنوقه هنه جوي .
ربيع بوجع/ي عني خلاص ي ضنايا مصممين علي السفر .
فجر بوجع والم /انا اسفه ي ابوي بس برضك في مصر هنرتاح من كل القلق الي عايشين فيه هنه واختي ايه تتعلم زين ونعالج اخوي عمار كمان لكن هنه مفيش غير عمي عثمان وحناجتنا معاه الي مبتخلصش .
ربيع /وأرضنا ي فجر نسيتها عاد .
فجر بالم وثقه /مستحيل انساها ي ابوي بس جريب جوي خناخدها كلتها وهتشوف ي ابوي وحياتك عندي لو طال العمر سنين هرجعهالك ي ابوي .  
في فيلا سلطان …
كانوا يجلسون جميعهم علي مائده الافطار .
سلطان /جهزوا نفسكم أننا النهارده بليل هنروح ل عمكم علشان نحددد كل حاجه ونتفق.
فارس /ي عني خلاص ي بابا مفيش مفر من الموضوع ده .
سلطان بحده/لا ي فارس مفيش مفر وحسك عينك تفكر تاذي البنت او تجرحها فاهم وانت ي سليم جهز نفسك علشان هتنزل البلد تقابل الحج عثمان وتشوفوا عمل ايه في موضوع الأرض 
فارس باندفاع/اسافر انا ي بابا .
سليم بسخرية /لا ي شيخ وده من امتا انشاء الله طول عمرك كاره تروح هناك.
سلطان بحده/انت بالذات رجللك متعتبش هناك بعد الي عملته كفاياك مصايب بقا انت هتروح الشركه تكمل الشغل الناقص سليم متنساش .
سليم /حاضر ي بابا .
سلطان /انا همشي انا بقا لأن امكم عمال ترن عليا سلام . 
فارس بغضب/شغل ايه الي انا اخلصه هو انت وابوك بتعملوني كده ليه زي ماكون عيل صغير وليه دايما بتحبوا تبعدوني عن كل حاجه ..
سليم بغضب/انت بتستهبل ولا ايه الدور ده مش انت الي تعيشه ي فارس فاهم انت اوسخ انسان في الدنيا وكفايه اوي الي عملته في فجر الغلبانه الي ضيعت حياتها ودمرتها هي دي حياتك ي فارس هو ده اخرك البنات الي بتمشي معاهم عرفة بقا احنا شيفينك عيل ليه ي فارس سلام ي فارس.
فارس بحده /ماشي ي سليم ماشي الو ايوه ي حمدي اسمع الي هقولك عليه ونفذه بالحرف .
في فيلا عثمان ..
حمدان بطمع /صح الكلام ده ي أبا.
عثمان بمكر/ايوه صح ي حمدان عرفنا بالصدفه واحنا بنحفروا في الأرض أن فيها اثار ي ولدي .
حمدان بغيظ/طب ودي بعد ماتباعه هنعملوه ايه بيها ي ابوي .
عثمان /انا سمعت وعرفت كل حاجه عن سلطان الي جاي يشتريها طلع ليه فيه الشغل الوسخ ده كله ي عني مننا فينا .
حمدان بحده/بس أكده هينصص معانا ي ابوي.
عثمان /وايه ي عني ي حمدان بس هيحمينا ويخلينا نتصرف براحتنا بدل منبقا علي كف عفريت .
حمدان /تمام ي ابوي اسيبك انا بقا وأروح اشوف مزتي قبل متتطلع من المدرسه.
عثمان بغضب/لساتك متشعلق في البت ايه دي دي عجربه هي واختها وبعدين مبيكرهوش حد قدنا واصل .
حمدان /ي ابوي انت عارف أن البت ايه دي بتاعتي من ساعه مجات الدنيا ومحدش هياخدها غيري .
ربيع بحده/بس انا مش هدهالك ي حمدان .
حمدان بصدمه /عمي ربيع .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
كانت تجلس بين أحضانه بخوف وارتباك .
صابر/مالك النهارده مش علي بعضك ليه .
قمر بخوف ورعب/اخويا حمدان جيه وده بالذات الرعب كله علشان كده مش هقدر اشوفك كتير .
صابربغضب/ي عني ايه عاد انت مش مراتي ولا ايه .
قمر بخوف/طب اعمل ايه ي صابر ده لو شم خبر قسما بالله يدبحني.
صابر/متقلقيش عاد محدش مستحيل يعرف حاجه واصل ومتخافيش انت متجوزه راجل .
في منزل ربيع ..
صفيه بدموع /خلاص خلصتوا كل حاجه وتوتوها زين .
ايه بحزن /ايوه ي أما .
فجر بوجع وحزن /ابوي راح فين ي أما .
صفيه بمراره/ابوكي راح ل للكلب عثمان علشان يقولوا أنه موافق علي بيع الأرض ونطلع منه بقرشين ينفعونا في الي جاي محدش عارف الايام مخبيه ايه حسبي الله ونعم الوكيل في الي وصلنا ل كده .
فجر بقهره ودموع/ياريتني كنت موت ي أما ولو عملت فيكم كده بريتني كنت مت .
صفيه بدموع وعتاب وغضب/انشاله الناس كلها وانتي لا ي فجر بتتدعي علي نفسك ي بت بتقهرني عليكي ي فجر .
لتسرع فجر في الارتماء داخل أحضانها كالطفل الصغير ..
في منزل عثمان..
عثمان بحده /مالك كده ي ربيع قصدك ايه بحديدك الماسخ ده عاد .
ربيع بغضب/اقصد الي فهمته ي عثمان اي حد يفكر يقرب مني اي حد من ولادي هطلع روحه بيدي 
حمدان بغرور/وانا طالب يد بنتك علي سنه الله ورسوله ي عمي .
ربيع بحده/وانا جولتلك اني مش موافق ي حمدان ولو فكرت بس تقرب من بنتي انت حر .
حمدان بغضب/لا ي عمي كده كفايه حمدان ميتتهددش واصل الظاهر أن الذوق مش نافع طب اعمل حسابك بجا أن دخلتي علي بنتك الخميس الجاي .
ربيع بغضب وغيظ/مش هيحصل واصل ي حمدان مش هيحصل واصل فوتكم بعافيه . 
عثمان بغيظ/اتجننت ده ولا ايه عاد واجف يبجح فينا ليه كده .
حمدان بغضب/ماشي ي عمي انت الي مصمم تخلي الحرب دي مستمره بينا عاد ومصمم تخليها حرب ..
في فيلا عاصم …
حنين ببكاء/بابي بابي .
عاصم بفزع من منظرها/ايه ي قلب ابوكي مالك .
حنين /ناناه مش عايزاني انام معاك وانا مبعرفش انام لوحدي.
شمس بغيظ/مينفعش كده ي عاصم انت مواخدها علي كده ودي مشكله.
عاصم /ي امي انت عارفه كويس اوي أنها حبيبتي اتحرمه من امها ي عني كمان احرمها من حضن ابوها ده ميرضيش حد .
شمس /ولما تتجوز انشاء الله هتنام في وسطيكم ولا ايه .
عاصم بغيظ/يووه ي امي نفس الموضوع انشاء الله ساعتها نبقا نتصرف بس الي عايز حضرتك تعرفيه اني مش هضحي براحه بنتي علشان اي حد .
في الصعيد…
علي ضفاف النيل ..
كانوا يحتضنون بعضهم باشتياق .
/ياااه اتوحشتك جوي ي اخوي .
/انتي اكتر ي خيتي اتوحشتك جوي 
هي بغيظ وكره/امتا بجا عاد نخلصوه منيه ونبرد نار جلبنا الي مشعلله .
هو بانتقام/جريب اوي ي خيتي مش هو بس لا دي عائلته كلها هيدجوا المرار الطافح .
هي بتمني /ياااه ده مستنيه اليوم ده بفارغ الصبر .
هو بابتسامه /جريب اوي ي خيتي ..
تفتكروا مين دول ????????????????????????????????
في منزل ربيع ..
صفيه /ي عني مجبتش منه فلوس ي ربيع .
ربيع بغضب/مجبتش منه حاجه واصل وانا الارض مش هبيعها انا لو بعت الأرض هيبقا خلاص عثمان هيركبني ويدلل رجله بعد كده ويعمل فيا مابداله عاد .
فجر /الحمد لله ي ابوي متخافش هنسافر وعينا هتبجا عليها برضك .
صفيه بخوف/مين ده الي بيخبط .
ايه /ومالك ي أما خايفه كده ليه .
سليم بابتسامه/مساء الخير .
فجر برعب وهمس/سليم بيه ي نهار اسود .
ربيع /اتفضل ي ابني احنا متعودناش نسيب ضيوفنا علي الباب حتي لو مش عارفينهم .
سليم /تشكر ي عم ربيع .
في فيلا سلطان ..
كان يذهب فارس بغضب وغيظ وهو يسال ذاته ماذا حدث له لماذا لم يستطيع عن التوقف بالتفكير ب فجر ليقاطعه رنه الهاتف .
فارس بلهفه/ايوه ي حمدي بتقول ايه ي عمي هو رحلهم فعلا طب اقفل دلوقتي ماشي ي سليم انا الاول حاسس انك معجب بيها وعايزه ليك ماشي ي سليم اما وريتك ..
في فيلا عاصم ..
كان يلمس علي شعر صغيرته حنين وهو يسرح فمن خطفت نظراته من اول لقاء بينهم هذا إلقاء الذي لم يتعدا الدقائق لكنه اثر به ليدعي من الله أن يراها مره ثانيه ليغفل بجانب صغيرته ليحلم بها.
في منزل ربيع ..
ربيع بقلق من هيأت سليم الذي تتدل علي سلطته .
/هو فيه ايه ي ابني خير .
سليم /خير ي عمي ربيع الحكايه هي .
لتسقط فجر الصنايه من يدها وهي تتضع يدها في فمها بصدمه عارمه
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك رد

error: Content is protected !!