Uncategorized

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ياسمين مصطفى

اما تحت الارض عند قاسم…..
قاسم: شباب….. ادخلوا المطبخ هاتوا التسالي والاكل وتعالوا…. والبنات ظبطوا المكان…..
الجميع: حاضر….
مراد:انا رايح مشوار….واحتمال اغيب يومين تلاته….خلوا بالكوا من نفسكوا….
عشق:رايح فين يا مراد….
قاسم:عشق هو مش صغير….وحضنه
وهمسله:بتمني متعملش حاجه غلط يا مراد بلاش تتهور…..وكمل بصوت عالي تروح وتيجي ب السلامه….
مراد  ببسمه:متقلقش انا عارف انا بعمل ايه كويس…..
قاسم:طيب خليك لبكرا…..
مراد:الموضوع لازم ينتهي بسرعه…سلام….
وخرج برا البيت خالض…..
عشق:قاسم هو هيروح فين
قاسم:جرا ايه يا عشق مراد كبير وعارف هو بيعمل ايه…يالا…لازم النهارده يبقي يوم حلو
عشق ببسمه:ايامي كلها حلوه معاك يا قاسم…
الشباب بضحكه:اوووووووو
البنات:برافو…
قاسم:انا طلبت من كارم وكرم انهم يعملولكوا جو حلو…..
تعالو ورايا…
وراحوا كلهم ورا قاسم….وفتح اوضه جميله  جدا كلهم اتفاجأوا من مساحتها وجمالها….كانت زي قاعه صغيره…فيها مسرح وفيها سماعات كتيره….
قاسم:يارب اكون قدرت اسعدكوا…كررم….
كرم:تمام….
وشغل كرم الموسيقي وكل كابلز بصوا لبعضهم بفرحه….
جمال:تسمحيلي ب الرقصه دي….
نور هزت راسها ب الموافقه بفرحه شديده….
وكدا بردو عند الباقي وراحوا كلهم عند الاستيدج واشتغلت اغنيه ل احمد جمال…”اسمعوها من غير موسيقي حلوه اووي اسمها نشيد العاشقين “
صحبه الصون العفاف احلى واحده في البنات اللي عمري ما قلبي شاف زيها في المخلوقات……
تسمحيلي برقصه  هاديه تسمحيلي بقربي  منك حلم عمري تكوني راضيه عن وجودي بس جنبك….
يا خلاصه الجمال يا نشيد العاشقين يا اجابه عن سؤال كان شاغلني من سنين كم سؤال عنك حبيبتي و…..كملوها بقا..”
اما قاسم كان مبسوط جدا بفرحه عيلته حواليه…..
وعدي كان مبسوط جدا ان كل حاجه تمام….
اما ادم فكان مبسوط جدا لانه بقا جوز مي…..
ب النسبه يزن فكان كل شويه يحضن روضه بسعاده….
وجاسر كان مبسوط لان معاه صحبته وحبيبته….
وكان كل واحد بيرقص مع مراته….
مراد كان واقف وشايل القطه…1
مراد:متبصليش كدا….انا عارف انك زيي نفسك ترقصي….1
القطه:مياو
مراد ببسمه:تسمحيلي ب الرقصه دي…..
القطه:مياو….
مراد رفع القطه وحضنها وفضل يلف بيها زي اخواته…
كرم بضحكه:والله الواد دا ما طبيبعي…..
عم رضوان عندك حق……
مراد بفرحه:عم رضوان…ونزل القطه ع الارض وجري عليه….تعالي ياعم رضوان ارقص معايا….
رضوان:مش هقدر يابني….
مراد:لا لا هتقدر…واخده براحه لساحه الرقص وحط مراد ايده علي كتف عم رضوان وبص ف عينه بتسبيل …..
مراد:عيونك دول ولا ليينسز….
عم رضوان:لا لينسز….
ضحك التوأم كارم وكرم علي الواد مراد الاهبل دا
وبعد ما خلصوا فقره الرقص…..
قاسم:كرم….المكان جاهز….
كرم:كل حاجه جاهزه يا قاسم بيه…
قاسم ببسمه:تمام…اتفضلوا ورايا….
مي:لسه في ايه تاني…
ادم ببسمه:ابويا دا محدش يتوقعه….
ومشي قاسم ودخلوا ل اوضه تاني جميله جدا جدا….كان فيها العاب…زي جهاز بلاستيشن….وكراسي وترابيزات….وتلاجه كبيره جدا فيها المشاريب واخير مكان السنيما…..
قاسم:ها ايه رأيكوا….
نور:واااو بابا انت عملت كل دا امتي وازاي…
قاسم ببسمه:بمساعده كرم وكارم المستحيل يبقي حقيقه….اتفضلوا استريحوا…..بس اولا زي ما انتوا شايفين ان كل صف فيه عدد كراسي مختلف عن الصف اللي بعده يعني مثلا….
الصف الاول جاسر وفرح ويزن وروضه اتفضلوا….
الصف الثاني في 6 كراسي…..هيبقي جمال ونور…وادم ومي وعز ومدام زينه….
اما الصف الثالث ف هيبقي كرم وكارم ومراد وعم رضوان
الصف الرابع ليا انا وعشق وعدي ورسيل…وبس كدا اتفضلوا….
فعلا عملوا زي ما قاسم طلب….
نور كانت هتقعد جنب ادم فقال جمال بغيره…
جمال:اتفضلي ع الطرف ياهانم….
نور:انت واعي للي انت بتقوله دا اخويا….
جمال:انا قولت اللي عندي….
نور سمعت الكلام وقعدت بزهق وكل واحد عمل اللي هو عايزه…..والنور قفل وشاشه العرض اتفتحت…..
كان كل واحد معاه مراته ف حضنه ف بصلهم مراد بحزن وبص لعم رضوان وحضنه وقاله….
مراد:يعيني عليك وعليا ياعم رضوان….هنفضل سناجل لحد امتي….
رضوان بضحكه:انا خلاص راحت عليا لسه انت….
مراد:طب خلاص هفضل ل امتي سنجوله كدا…..بس ثانكس جود هاكل فشار….
رضوان:ربنا يكملك بعقلك يابني…..
وفضلوا كلهم قاعدين ف السنيما الصغيره دي…وقال يزن…
يزن ببسمه:انا مبسوط انك بقيتي مراتي ياروضه.. 
روضه بحب:وانا كمان مبسوطه جدا….
يزن:هتفضلي مراتي لاخر يوم ف عمري….
اما عند ادم….
ادم ببسمه:انتي عارفه انا بحبك من امتي
مي بخجل:من امتي….
ادم:من اول مره شوفتك فيها….
مي:ياشبح متأفورش دا وانت اول مره شوفنا فيها بعض مكناش طيقين بعض…..
ادم:كملي الفيلم يامي ومسمعش نفسك….قال شبح قال ربنا يستر ع الجاي
اما عند ادم وجمال….
جمال:نور….انتي زعلانه….
نور:لا…
جمال:انت زعلانه لسه..
نور ببسمه:لا والله….
وخلص الفيلم من هنا ف قال قاسم…..
قاسم ببسمه….:اتفضلوا ورايا…ف بص ل كارم..ف غمزله….
ومشي قاسم وراح ف مكان واسع كبير جدا…جدااااا……وفيه 4 ترابيزات
قاسم ببسمه:تخلصوا…وكل واحد يروح علي اوضته.
يزن:والله يابابا انت مفيش منك اتنين……
خرج قاسم وراح لجناحه وهو بيقول:عاارف…..
وكل واحد اخد مراته وراح علي ترابيزته اللي بعيده كل البعد عن الترابيزات التانيه…..
عند جاسر وفرح:
جاسر ببسمه:اول مره ف حياتي…اتحط ف موقف زي دا…
فرح:موقف سيارات هههههههه
جاسر:فرح اخرسي…واسمعيني….وكمل بحب…من اول ما اتولدتي وانتي مكتوبه علي اسمه….من اول ما اتخلقتي وهو معروف ان جاسر ل فرح وفرح لجاسر….انتي عارفه ان انا بحبك من زمان…مكنش لازم تدخلوا الواد السمج اللي اسمه فارس دا بينا…انا كنت محضرلك جو رومانسي حلو وهعنرف يوميها علي كل مشاعري…لكن انت ا فجأتوني ان الواد بيطلب ايدك للجواز..ساعتها مستحملتش….واللي خلاني اطلب منك الجواز بسرعه التمثيليه اللي انتوا عملتوها…بس بيها او من غيرها كنتي هتبقي ليا…منكرش مثلا ان هي وفرت عليا كتير جدا…كنت متوتر..ان انا ازاي هتلكم معاكي وانا اول مره اتحط ف موقف زي دا….بس حقيقي لازم تعرفي ان مهما الوقت طال هفضل احبك….
فرح بدموع:هتحبني زي حب عمو قاسم لعشق….
جاسر بحب:واكتر كمان…..وباس اديها وطلع الدبله ولبسها لها……..
“*********************
اما عند روصه ويزن:
روصه ببسمه:عايز تقول ايه يا يزن….
يزن ببسمه:احسن حاجه ف علاقتنا انك.بتفهميني ياروضه…انا حبيتك من اول يوم شوفتك فيه الشركه…كنت بتجنن لما اشوفك واقفه مع عميل وبتضحكي وتهزري معاه….كان نفسي اجي اجيبك من شعرك….كنت ببقا مضايق جدا لما تحضري معانا اجتماع والعميل يفضل يبصلك….وف دقيقه تلاقيني لاغي الصفقه…..وكمل بحب….تقبلي تكملي حياتك معايا…..لاخر العمر…وتتقبلي غيرتي المجنونه دي….
هزت روضه راسها بدموع….ف يزن حضنها جامد وهمستله بكلمه واحده بس واكيد كلكوا عارفينها…..
“””””””””””””””””””””””””
اما عند الثنائي المشاكس ادم ومي….
مي:انت هتفضل تبصلي كدا كتير….
ادم:تصدقي انك دبش يابت…المهم هدخل ف الموضوع علطول قبل ما تقىفيني…..وكمل بحب كبير….انا بحبك من اول يوم شوفتك فيه…اينعم انا مكنتش طايقك بس انتي كنتي اول واحد تتجاهلني…انا حرفيا كانوا البنات هما اللي بيقربوا مني….فيكي حاجه غريبه شدتني….وقعد علي ركبه واحده وقال…تقبلي تتجوزيني…وتقضي معايا بقيه عمرك….
مي:يابني انت اهبل…..ما انا متجوزاك….
قام ادم من ع الارض وقال…
ادم:معلش اصل الحماس اخدني شويه…تعرفي اكتشفت ايه…
مي:ايه…
ادم:انك دبش ومبتفهميش ف الرومانسي…يا معفنه….
مي:احنا بسه متجوزين….وبتقولي يا معفنه..اومال كمان 10 سنين هتعمل ايه.وكملت بتوتر…عايزه اقولك حاجه….
ادم:اشجيني….
مي:انا اهلي صعبين اووي….مش عارفه ايه اللي هيصحل لما يعرفوا اني اتجوزت…..دي ممكن توصل للقتل….انا خايفه اووي لو عملوا لحد فيكوا حاجه…..
ادم:متخافيش…طول ما انا معاكي كل حاجه هتحصل هنتصادها سوا وحضنها….ف  حضنته وقلبها مش مطمن بس كلامه ريحها شويه….
“”””””””””””””””””””””
اما عند الثنائي الغيور….
جمال ببسمه:نور…
نور:نعم….
جمال:عايز اقولك علي سر….بس لازم تعرفي ان انا بحبك بجد ومقدرش استغني عنك..
نور بخوف:في ايه يا جمال رعبتني
جمال:انا اسمي الحقيقي دانيال وشغال ف الموساد…
****************************2
اما عند قاسم….
وصلتله رساله محتواها “خلي بالك يا قاسم..اهل البت الصعيديه معاهم سلاح….
قاسم:ربنا يستر….
“””””””””””””””””””””
اما ف جناح رسيل وعدي….
رسيل:مالك ياعدي…..
عدي:رسيل عايز اعرف حاجه.واتمني انك متدايقيش…
رسيل:اتفضل….
عدي:عايز اعرف علاقتك مع اسامه كانت عامله ازاي….
رسيل:انت كدا بتفتح ف الماضي ياعدي….بس حاضر هحكيلك انا كنت بحب اسامه وهو بيحبني…وكنا عايشين مع بعض ف جو سعييد جدا…لحد ما مامته ابتدت تدخل بينا….ومرت الايام وانا بستحمل عشان خاطر اسامه….وعرفت اني حامل…اه متستغربش….وفرحت جاامد انا واسامه….وعدت شهور الحمل بصعوبه عليا…. وكان اسامه دايما بيحاول انه يساعدني… او يريحني…. لكن معرفش ايه اللي حصلي….وخلاني اولد بدري…وفعلا ولدت بدري واول ما صحيت من النوم……لقيت…ان بطني نزلت تحت…وقالولي ان بنتي ماتت….وكملت ببكاء….بنتي ماتت من قبل ما اشوفها ياعدي…..المهم معرفش ايه اللي حصلي بعدها….والدكتوره قالتلي ان حملي هيبقي صعب…..ومن بعدها معامله اسامه اتغيرت معايا…..بقي يشتم ويزعق….لحد ماقالي انه هيجوز بنت خالته عليا…بس عيونه كانت بتقول حاجه تانيه خاالص….المهم انا عندي كرامه…طلبت منه الطلاق وهو وافق بسرعه وانا استغربت..لانه كان بيحبني اوي…وزي ما بيقولوا ييتمنالي الرضا ارضي….لكنه قالي ان السبب….اني مش بخلف…وانه عايز ابن ليه….واتجوز بنت خالته واللي عرفت انها مكانتش بتخلف…لكن يشاء القدر انها بتخلف بنت شبهي….
عدي بحذر:وانتي تعرفيها….
رسيل:ابدا…عمري ماشوفتها…كانوا الجيران اللي بيحكولي….
عدي حشنها بحزن علي حالها ولانها  متعرفش مين بنت اسامه….ولحد دلوقتي الحقيبه مش بتبان ….2
*****************
اما عند مراد…ف كان ف طريقه لمحافظه دمياط….وب التحديد لمكان سيرين….
مراد:الو….خالد….ازيك عامل ايه….
……:انا مش خالد يا مراد….فاكر نفسك هتقدر تضحك عليا…..
مراد:سيرين….خالد فين….انطقي…..
سيرين بشر:تقصد خالد ابن عمك…لا متخافش انا هخلص عليه…..
مراد بعصيبه:قسما ب الله ياسيرين لو حصله حاجه هنسي اني بحبك واقتلك فاااهمه….
سيىين بصوت عالي:انت كدااااااب….انت مبتحبنيش…..
مراد بعصبيه:انا لو مكنتش بحبك…كنت كشفت لعبتك من زمان….انا ايه اللي خلاني اصبر كل دا…
سيرين بشر:مش هتقدر تعمل حاجه….لازم انتقم من رسيل لانها السبب ف اللي انا فيه دلوقتي…
مراد:مين اللي قالك ان رسيلى هي السبب ف كل دا…ومتقوليش امك لانك كدابه….انا وانتي عارفين امك كانت ايه…..دوري ع الصح يا سيرين….ع العموم انا بعتلك كل حاجه خاصه ب الحقيقه اللي هتخليكي تعرفي ان مش عيله قاسم هما السبب ف تدميرك……
سيرين:تقصد ايه…ان امي كدابه….انا امي مش كدابه…..
مراد:تعديل بسيط جدا…..مرات ابوكي….ثريا تبقي مرات ابوكي…….لانك تبقي بنت رسيل….
سيرين بصدمه كبيره جدا:ايييه بنت رسيل….رسيل ازاي وهي مبتخلفش….مكنتش بتخلف…..انت كداااب يا مراد…مفكر انك هتدمرني….انت كدابب……فااااهم انا مش بنت رسيل…مش بنت رسيل يامراد…..رسيل هي اللي دمريتني وخطفت ابويا من امي زمان
مراد بعصبيه وهو بيضغط علي بنزين العربيه اكتر:لا انت غبيه وانا هاجي حالا واعرفك انك اغبي بنت ف الكون…
سيرين بحذر:مراد انت بتسوق….مراد هدي السرعه….
مراد:اي دا العرببه مفيهاش فرامل…..
سيرين بصراااخ:لاا.ا…..لاااااا يااارب لااا…هو الحاجه الحلوه اللي ف حيااتي يارب….مراد رد عليا….نط من العرببه….
مراد شايف عربيه كبيره جايه ادامه:اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمدا رسول الله…..وغمض عنيه
سيرين ببكاء وصريخ:لااااا….مراد لا…لا ب الله عليك متسبنيش….ب الله عليك يا مراد…..مراااد لاااااا….وكملت بصريخ اكبر لما سمعت صوت العربيه بتتقلب والخط فصلت اااااااااااااااااااااه….اااااااااااااه….لااااااااااااا مرااااااد…..ليه يارب….يارب لاا….وخرجت من الاوضه بسرعه وراحت عند خالد وفكيته……
خالد:اي دا مالك ف ايه….
سيىين:مراد….مراد لازم ننقذه..
خالد قام وقف بسرعه:تقصدي مين مراد الاسيوطي…..
سريرن بخوف:لازم نلحقه ياالا بسرعه….
خالد قام وقف:هو فين……
سيىين:اللي فهمته انه كان جايلي…..
خالد:خليكي هنا…لو حد شافك معايا هتبقي مشكله…..
سيرين:لا لا هتجي معاك….
خالد:لو سمحتي خليكي هنا…وهبقي اطمنك ومشي جرا وهي طبعا سابته لان مراد حبيبها….
سيىين:استني…استني….
لكنه خرج وسابها وهي متعرفش الطريق…..فضلت قاعده تعيط لحد ماوصلها..اللي مراد قالها عليه….
سيىين اخدتهم ورميتهم ع الكنبه وفصلت تعيط…..
سيرين وهي بتمسح دموعها:لا لا م وقت عياااط خالص مش وقت عياااط ابدا….لازم اعرف الحقيقه لازم…وفتحت الشنطه…
سيرين:ايه الورق دا كله…ولقت سيديهات وفلاشات وحاجات كتيره…..وفتحتهم سيرين….واكتشفت الصدمه….
سيرين بصدمه:انا بنت رسيل….واخت فرح…..ازاي…ازاي يعني…يعني ثريا تبقي مرات ابويا…وفتحت فيديو…..
كان بيحتوي علي.:ان رسيل كانت ف المستشفي وولدت بس ولاده بدري….واجا حد مخفي وشه واخد البنت
فلاش باااك….
رسيل:فين بنتي….بنتي فين…
الممرضه بكذب:حضرتك ولدتي بدري لكن للاسف الطفله ماتت لان كان نقصها تكوين …..
رسيل ببكاء:قدر الله وماشاء فعل…قدر الله وماشاء فعل….
دخل اسامه وحضنها وفضل يهدي فيها….وقال بكذب “لينا بنت ف الجنه يارسيل وكمل ف نفسه بحزن حسبي الله ونعمه الوكيل فيكوا سامحيني يارسيل…بس لو مكنوش اخدوها كانوا هيقتلوكي….”
وبعد شويه نامت رسيل بفعل المهدئ….ف اسامه مسك تليفونه وكلم امه وقال….
اسامه:بنتي فين عملتي فيها ايه…..فين بنتي….
امه:بنتك دي مش هتشوفهاا….ساامع وهتبقي بنتك انت وثريا…..
اسامه:انتي عارفه ان ثريا دي ارض بور ومبتخلفش….انا مش مستعد اني اربي بنتي بعيد عن حضن امها…..سامعه…انا عمري ماشوفت ام ب القسوه دي….
امه:ثريا بنت اختي بنتك هتتربي معاها ساامع ولا لا…..ولو مطلقتش مراتك دي هقتلها يا اسامه
اسامه:اللي عندك اعمليه…..رسيل مس هبعدها عني….وزي ما قدرت اجيب بنت…هعوض بغيرها
امه:خلاص بقا انت الي جنيت عليها…ومراتك مش هخليها تخلف تاني وقفلت ف وشه
بص اسامه علي رسيل وقال ببكاء:سامحيني يارسيل…سامحيني ياحبيبتي…..اسف بس انتي عندي اهم من اي حاجه…..
ونام اسامه ع الكنبه اللي قصاد رسيل…..ودخلت ممرضه بحذر للاوضه عشان تعمل حاجه…
وطلعت حقنه ودخلتها ف المحلول اللي متعلق رسيل وطلعت تليفونها وقالت:كل حاجه تمام ومش هتخلف تاني…”….
وخرجت من الاوضه…..
بااااك…..
سيرين ببكاء:عشان كدا كل شويه تقولي انت شبهها عشان كدا انا بكرهك……ليييه يااارب….لييه بيحصل فيا كدا…يعني رسيل…تبقي امي وفرح…فرح اللي بحقد عليها تبقي اختي….ازااي كنت بفكر اني اتجوز جوزها…..وازاي  مقدرتش  اعرف رسيل كل شويه تتصل بيا ليه…..عشان دا اسمه حنان الام…لكن انا كنت غبيه كنت مفكراها بتعمل كدا عشان لو عرفت الحقيقه اللي هما اخترعوهالي ما اطلبهاش بورثي….ازاي قبل كدا ما خدتش بالي اني نسخه طبق الاصل منها……ازاااي كنت ب الغباء دا…خسرت نفسي وخسرت عيلتي وخسرت…خسرت حبيبي…..لا يامراد..مش هخسرك انت كمان…..لااااا مش هسمح بدا…..
وراحت ركبت عربيتها وهي اساسا متعرفش الطريق بيروح منين ل اسكندريه……..
خالد كان وصل لمكان حادثه مراد ونزل من العرببه….لقاها متدغدغه….
خالد بدموع:المعلم…..مستحيل تموت مش هسمحلك…وراح جري ع ااعربيه وصرخ ف الناس….
خالد:سعدوووني نخرجه….قبل ما العربيه تولع……بسرررعه….
رالج:خلاص يبني هو دا قدره…..
خالد:لااا…مش هيموت مش هيسبني….وفضل يكسر ف ازاز العربيه…لحد ماشاف ايد مراد….وشده بعيد عن العربيه والناس كلها بعدت لان العربيه ف اي دقيقه هتتفجر….
خالد:لاااا مستحييل مراااد…..
يتبع …..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!