Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء نبيل

  رواية أمير الممالك الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء نبيل

نروح بيت امير في الغابه يجلس الشباب ومعهم عوض وقمر مغمضه عيونها لكنها تفزع عندما تسمع صوت والدها يقول، قمر فتحي دول هيموتوكي ابعدي عنهم سيبي ايده.
قمر لنفسها، لا امير قال مفتحش عيني بس ده صوت بابا وانا عاوزه اشوفه لانه وحشني اوي
ليعود الصوت، مش عاوزه تشوفيني يا قمر هو انا موحشتكيش عند هذا الحد تفتح قمر عيونها وتصدم مما رات.
في ذلك الوقت يكون وصلت سيارات حسن وحرسه الي البيت وتم تأمين البيت بالكامل ليدخل ويري قمر وهي تفتح عيونها.
حسن، قمر لا.
ولكن كانت قد فتحت عيونها لتري لتصدم عندما تري اشخاص بشكل غريب منهم من عنده قرون ومنهم من مشوه وتري شاب ايه في الوسامه يجلس علي عرش من النار وينظر لها وبضحك.
الشاب، اخيرا دخلتي عالمي مكنتش متخيل انك غبيه كده عشان صوت شبه صوت ابوكي تضربي بكلام حبيبك عرض الحائط وتدخلي عالم كان بيحاول بكل الطرق يبعدك عنه انت هنا في مملكتي وهتكوني عروستي انت عند اقوي امير  من امراء الجن ياه بقالي سنين مستني من قبل حتي ما تتولدي وانا مستني الاميره الي هتغير حياتي ١٠٠ سنه وانا منتظر بس خلاص انا اخيرا هيحصل عليكي جهزوها.
ليقترب من قمر خدمتان مشوهتان لتخاف بشده وتغيب عن الوعي ليلتقطها يد قويه وتسمع صوت تعرفه جيدا يقول، انت بتحلم يا مراي.
مراي، انت جيت هنا ازي يا امير.
امير، وهو يحمل قمر، جيت عشان مراتي.
مراي، بس.
ليقاطعه امير، متنساش نفسك يا مراي انا امير ولا نسيت انا عملت فيك ايه اخر مره.
مراي، لا مانستش بس هي هنا في مملكتي.
أمير بابتسامه ساخره، انت متخيل اني ممكن ابدا المراسم من غير ماعمل حساب اي غلط ده انا حفيد ملك الجان ولا نسيت.
مراي بسخريه، لا مانستش بس انت الي نسيت انك لحد دلوقتي انسي عمرك ماتعداش ٣٠ لكن
انا عمري عدي ١٠٠ سنه.
امير بثقه، ومين قالك اني ماتحولتش
مراي بصدمه، قصدك ايه.
امير، ماكنش ينفع اتحد مع قمر من غير ما يكون تحولي اكتمل وده حصل يعني انا دلوقتي اقدر اخد منك عرش جدي بكل سهوله انا سيبك بمزاجي تحكم في عالم الجن لكن هتفكر تقرب من مراتي او اي شئ يخصني هتندم
مراي بغضب، لا مستحيل هي ليا انا بس
امير، ليه.
مراي، انا استنتها ١٠٠ سنه
امير، بس قمر انسيه ولازم تكون مع انسي او 
مراي، انت مش انسي. 
امير، انا مهجن ومستعد اتخلي عن قوتي عشنها 
مراي، وياتري جدي هيوافق. 
امير، ايوه لان ده رغبتي هحرر قمر من قوتها وهتخلي عن قوتي ونعيش مع بعض في سلام 
مراي، بس 
ليقطع كلامه دخول خادمه تخبرهم بان جدهم يريدهم 
امير، تمام اسبقني انت انا هودي قمر مكاني هناك امان ليها واجي ليأخذ قمر الي مكان خالي من الجن يشبه الغابه ويحاول افاقتها لتفتح عيونها لتجد نفسها بمكان بيه الكثير من الاشجار والزهور الجميله والنادره. 
امير بحب وحنان، عامله ايه يا قمري. 
قمر، امير انا خيفه حلمت حلم غريب ان انا في مكان في نار وناس شكله غريب. 
امير بهدوء، بس ده مش حلم ده حقيقه. 
قمر، قصدك ايه انا مش فاهمه حاجه 
امير، ارتاحي هنا شويه لحد ما ارجع وبعدين هفهمك كل حاجه بس اروح لجدي
قمر، طب احنا فين. 
امير بتردد، احنا في العالم السفلي. 
قمر، يعني ايه 
امير، يعني في عالم الجن. 
قمر بخوف، ايه. 
امير، اهدي مفيش حاجه انت في امان انا هروح لجدي شويه وارجع نتكلم وافهمك كل حاجه 
قمر، بس انا خايفه. 
امير، متخافش انت هنا في امان ده مكاني ومحدش يقدر يقرب منه غير بأذني ارتاحي 
قمر، حاضر. 
امير وهو يشير الي علامه في الشجره التي خلف قمر، لو عوزتي حاجه اضغطي على العلامه ده هيجيلك حد. 
قمر، مين دول شكلهم يخوف. 
امير، لا الي هيجي هيكون شكله زي البشر عادي اطمني انا همشي ومش هتاخر.  ليقبل  جبينها بحب ويذهب الي جده لجده مع مراي ليدخل بعدما يأذن له جده 
امير وهو يقبل يده  باحترام، جدي. 
الجد، امير مراي قالي على الي حصل هتعقل امته. 
امير، جدي انا واثق انه ماقلش كل حاجه لانه لو قالك الي كان عاوز يعمله كنت نفيته. 
الجد، إلى هو 
امير، ابيه كان عاوز يجوز مراتي. 
الجد وهو ينظر الي مراي، الكلام ده بجد. 
مراي، اكيد لا 
امير وهو يمد يده لجده  تقدر تتأكد 
ليمسك الجد يد امير ليري ما حدث فهو لديه القدره علي الدخول الي عقل الشخص ومعرفه ما حدث وقراءه الافكار. 
الجد، تمام مراي ابعد عن مرات حفيدي انت فاهم. 
لينظر له امير بانتصار ثم يقول، عاوز اكلم معاك يا جدي لو سمحت لوحدنا. 
الجد وهو ينظر الي مراي، روح انت. 
ليذهب مراي وينظر الجد الي امير، اكلم 
امير بتوتر، عاوز مساعدتك.
الجد بابتسامه، في ايه. 
امير، اخلص قمر من قوتها واتخلي عن قوتي عاوز اعيش حياة طبيعيه. 
الجد بابتسامه، طول عمرك عاوز تبعد عن العالم ده زي امك ليكمل بحزن هي زمان لما حبك ابوك ده كان التمن 
امير، الله يرحمها اختارت تعيش مع الي بتحبه وتعيش في عالم البشر وتتخلي عن كل شيء وانا عاوز اعمل زيها. 
الجد، ماشي بس انت عارف ان لكل شيء تمن. 
امير، عارف وجاهز اعمل اي حاجه عشنها. 
الجد، تمام هجتمع مع العشائر وهشوف التمن الي هيقرروه عليك بس مش لازم ترجع عالم البشر دلوقتي لان هيكون خطر عليكم. 
امير، بس قمر هتفضل هنا ازي. 
الجد، تفضل في جناحك هو زي ماهو. 
امير، ياه لسه. 
الجد، ايوه عشان انت مكنتش بتحب تشوف حد من الجن قدامك فجناحك بعيد عن كل ده عموما الاجتماع هيكون بكره روح ارتاح. 
ليذهب امير ليجد قمر نائمه بمكانها ليحملها الي جناحه ليضمها ويفكر في الثمن الذي ستطلبه العشائر ثم ينظر الي قمر بحب ويزبد من ضمها ويغفوا ليستيقظ علي صوت احد الخدم يخبره بان جده يريده ليذهب له 
الجد، العشائر قررت 
امير، ايه. 
الجد، التمن غالي. 
امير، ايه هو 
الجد….. 
في جناح امير تستيقظ قمر. 
قمر تحدث نفسها، انا فين ايه المكان ده معقول يكون امير هو الي جبني هنا انا هستني ليدخل بعد قليل امير ويبدو عليه الحزن 
امير وهو يقترب منها، صحيتي امته. 
قمر، من شويه مالك. 
امير وهو يضمها بقوه، مفيش بس انت وحشتني اوي ليقترب منها ويقبلها. 
قمر. امير هو… 
ليسكتها بقبله اطاحت بها لتبادله بحب (وتسكت شهر زاد عن الكلام الغير مباح) ويغيبا في عالمهم الخاص
بعالم البشر 
ادم بخوف، انا مش فاهم حاجه ليه هما الاتنين غايبين عن الوعي. 
مالك، لانهم في العالم السفلي. 
مارد، ازي. 
مالك، لما قمر فتحت اتخدت وامير راح وراها عشان يحميها متقلقوش. 
حسن بخوف، انا قلقان علي امير ده مرحش هناك من سنين يمكن من يوم امه مماتت وهو طفل 
مالك، متقلقش امير قوي وهيرجع بقمر انا هروح اعمل تليفون وانتم حاولوا تويحوا جسمهم تمام 
ليذهب مالك ليتحدث بالهاتف ليذهب ورائه عمر ولكنه لا يسمع شيء ولا يفهم شيء ولكنه متاكد ان مالك وراه سر 
ياتري ايه هو التمن؟ وهل امير هيقدر يدفعه؟ وياتري تحليل عمر صح، ولو صح وايه سر مالك؟ وايه هيحصل تاني؟ لسه في اسرار كتير هتتعرف وبيان كتير هتتفتح على امير والشباب 
عاوزه اعرف رايكم وعاوزه تعليقات كتير اوي شجعوني بقا
#أسماء نبيل. 
روايه أمير الممالك
      بقلم أسماء نبيل 
     البارت الخامس عشر. 
رجعت ليكم معلش الامتحانات لسه خالصه اول ما خلصت كتبت و نزلت على طول وهرتب مواعيد الروايه انهارده ان شاء الله 
نروح بيت امير في الغابه يجلس الشباب ومعهم عوض وقمر مغمضه عيونها لكنها تفزع عندما تسمع صوت والدها يقول، قمر فتحي دول هيموتوكي ابعدي عنهم سيبي ايده.
قمر لنفسها، لا امير قال مفتحش عيني بس ده صوت بابا وانا عاوزه اشوفه لانه وحشني اوي
ليعود الصوت، مش عاوزه تشوفيني يا قمر هو انا موحشتكيش عند هذا الحد تفتح قمر عيونها وتصدم مما رات.
في ذلك الوقت يكون وصلت سيارات حسن وحرسه الي البيت وتم تأمين البيت بالكامل ليدخل ويري قمر وهي تفتح عيونها.
حسن، قمر لا.
ولكن كانت قد فتحت عيونها لتري لتصدم عندما تري اشخاص بشكل غريب منهم من عنده قرون ومنهم من مشوه وتري شاب ايه في الوسامه يجلس علي عرش من النار وينظر لها وبضحك.
الشاب، اخيرا دخلتي عالمي مكنتش متخيل انك غبيه كده عشان صوت شبه صوت ابوكي تضربي بكلام حبيبك عرض الحائط وتدخلي عالم كان بيحاول بكل الطرق يبعدك عنه انت هنا في مملكتي وهتكوني عروستي انت عند اقوي امير  من امراء الجن ياه بقالي سنين مستني من قبل حتي ما تتولدي وانا مستني الاميره الي هتغير حياتي ١٠٠ سنه وانا منتظر بس خلاص انا اخيرا هيحصل عليكي جهزوها.
ليقترب من قمر خدمتان مشوهتان لتخاف بشده وتغيب عن الوعي ليلتقطها يد قويه وتسمع صوت تعرفه جيدا يقول، انت بتحلم يا مراي.
مراي، انت جيت هنا ازي يا امير.
امير، وهو يحمل قمر، جيت عشان مراتي.
مراي، بس.
ليقاطعه امير، متنساش نفسك يا مراي انا امير ولا نسيت انا عملت فيك ايه اخر مره.
مراي، لا مانستش بس هي هنا في مملكتي.
أمير بابتسامه ساخره، انت متخيل اني ممكن ابدا المراسم من غير ماعمل حساب اي غلط ده انا حفيد ملك الجان ولا نسيت.
مراي بسخريه، لا مانستش بس انت الي نسيت انك لحد دلوقتي انسي عمرك ماتعداش ٣٠ لكن
انا عمري عدي ١٠٠ سنه.
امير بثقه، ومين قالك اني ماتحولتش
مراي بصدمه، قصدك ايه.
امير، ماكنش ينفع اتحد مع قمر من غير ما يكون تحولي اكتمل وده حصل يعني انا دلوقتي اقدر اخد منك عرش جدي بكل سهوله انا سيبك بمزاجي تحكم في عالم الجن لكن هتفكر تقرب من مراتي او اي شئ يخصني هتندم
مراي بغضب، لا مستحيل هي ليا انا بس
امير، ليه.
مراي، انا استنتها ١٠٠ سنه
امير، بس قمر انسيه ولازم تكون مع انسي او 
مراي، انت مش انسي. 
امير، انا مهجن ومستعد اتخلي عن قوتي عشنها 
مراي، وياتري جدي هيوافق. 
امير، ايوه لان ده رغبتي هحرر قمر من قوتها وهتخلي عن قوتي ونعيش مع بعض في سلام 
مراي، بس 
ليقطع كلامه دخول خادمه تخبرهم بان جدهم يريدهم 
امير، تمام اسبقني انت انا هودي قمر مكاني هناك امان ليها واجي ليأخذ قمر الي مكان خالي من الجن يشبه الغابه ويحاول افاقتها لتفتح عيونها لتجد نفسها بمكان بيه الكثير من الاشجار والزهور الجميله والنادره. 
امير بحب وحنان، عامله ايه يا قمري. 
قمر، امير انا خيفه حلمت حلم غريب ان انا في مكان في نار وناس شكله غريب. 
امير بهدوء، بس ده مش حلم ده حقيقه. 
قمر، قصدك ايه انا مش فاهمه حاجه 
امير، ارتاحي هنا شويه لحد ما ارجع وبعدين هفهمك كل حاجه بس اروح لجدي
قمر، طب احنا فين. 
امير بتردد، احنا في العالم السفلي. 
قمر، يعني ايه 
امير، يعني في عالم الجن. 
قمر بخوف، ايه. 
امير، اهدي مفيش حاجه انت في امان انا هروح لجدي شويه وارجع نتكلم وافهمك كل حاجه 
قمر، بس انا خايفه. 
امير، متخافش انت هنا في امان ده مكاني ومحدش يقدر يقرب منه غير بأذني ارتاحي 
قمر، حاضر. 
امير وهو يشير الي علامه في الشجره التي خلف قمر، لو عوزتي حاجه اضغطي على العلامه ده هيجيلك حد. 
قمر، مين دول شكلهم يخوف. 
امير، لا الي هيجي هيكون شكله زي البشر عادي اطمني انا همشي ومش هتاخر.  ليقبل  جبينها بحب ويذهب الي جده لجده مع مراي ليدخل بعدما يأذن له جده 
امير وهو يقبل يده  باحترام، جدي. 
الجد، امير مراي قالي على الي حصل هتعقل امته. 
امير، جدي انا واثق انه ماقلش كل حاجه لانه لو قالك الي كان عاوز يعمله كنت نفيته. 
الجد، إلى هو 
امير، ابيه كان عاوز يجوز مراتي. 
الجد وهو ينظر الي مراي، الكلام ده بجد. 
مراي، اكيد لا 
امير وهو يمد يده لجده  تقدر تتأكد 
ليمسك الجد يد امير ليري ما حدث فهو لديه القدره علي الدخول الي عقل الشخص ومعرفه ما حدث وقراءه الافكار. 
الجد، تمام مراي ابعد عن مرات حفيدي انت فاهم. 
لينظر له امير بانتصار ثم يقول، عاوز اكلم معاك يا جدي لو سمحت لوحدنا. 
الجد وهو ينظر الي مراي، روح انت. 
ليذهب مراي وينظر الجد الي امير، اكلم 
امير بتوتر، عاوز مساعدتك.
الجد بابتسامه، في ايه. 
امير، اخلص قمر من قوتها واتخلي عن قوتي عاوز اعيش حياة طبيعيه. 
الجد بابتسامه، طول عمرك عاوز تبعد عن العالم ده زي امك ليكمل بحزن هي زمان لما حبك ابوك ده كان التمن 
امير، الله يرحمها اختارت تعيش مع الي بتحبه وتعيش في عالم البشر وتتخلي عن كل شيء وانا عاوز اعمل زيها. 
الجد، ماشي بس انت عارف ان لكل شيء تمن. 
امير، عارف وجاهز اعمل اي حاجه عشنها. 
الجد، تمام هجتمع مع العشائر وهشوف التمن الي هيقرروه عليك بس مش لازم ترجع عالم البشر دلوقتي لان هيكون خطر عليكم. 
امير، بس قمر هتفضل هنا ازي. 
الجد، تفضل في جناحك هو زي ماهو. 
امير، ياه لسه. 
الجد، ايوه عشان انت مكنتش بتحب تشوف حد من الجن قدامك فجناحك بعيد عن كل ده عموما الاجتماع هيكون بكره روح ارتاح. 
ليذهب امير ليجد قمر نائمه بمكانها ليحملها الي جناحه ليضمها ويفكر في الثمن الذي ستطلبه العشائر ثم ينظر الي قمر بحب ويزبد من ضمها ويغفوا ليستيقظ علي صوت احد الخدم يخبره بان جده يريده ليذهب له 
الجد، العشائر قررت 
امير، ايه. 
الجد، التمن غالي. 
امير، ايه هو 
الجد….. 
في جناح امير تستيقظ قمر. 
قمر تحدث نفسها، انا فين ايه المكان ده معقول يكون امير هو الي جبني هنا انا هستني ليدخل بعد قليل امير ويبدو عليه الحزن 
امير وهو يقترب منها، صحيتي امته. 
قمر، من شويه مالك. 
امير وهو يضمها بقوه، مفيش بس انت وحشتني اوي ليقترب منها ويقبلها. 
قمر. امير هو… 
ليسكتها بقبله اطاحت بها لتبادله بحب (وتسكت شهر زاد عن الكلام الغير مباح) ويغيبا في عالمهم الخاص
بعالم البشر 
ادم بخوف، انا مش فاهم حاجه ليه هما الاتنين غايبين عن الوعي. 
مالك، لانهم في العالم السفلي. 
مارد، ازي. 
مالك، لما قمر فتحت اتخدت وامير راح وراها عشان يحميها متقلقوش. 
حسن بخوف، انا قلقان علي امير ده مرحش هناك من سنين يمكن من يوم امه مماتت وهو طفل 
مالك، متقلقش امير قوي وهيرجع بقمر انا هروح اعمل تليفون وانتم حاولوا تويحوا جسمهم تمام 
ليذهب مالك ليتحدث بالهاتف ليذهب ورائه عمر ولكنه لا يسمع شيء ولا يفهم شيء ولكنه متاكد ان مالك وراه سر 
ياتري ايه هو التمن؟ وهل امير هيقدر يدفعه؟ وياتري تحليل عمر صح، ولو صح وايه سر مالك؟ وايه هيحصل تاني؟ لسه في اسرار كتير هتتعرف وبيان كتير هتتفتح على امير والشباب 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

تعليق واحد

اترك رد