Uncategorized

رواية نبض الزين الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم جهاد محمد

   رواية نبض الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم جهاد محمد

رواية نبض الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم جهاد محمد

رواية نبض الزين الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم جهاد محمد

(حلقة خاصة)
ملك بحيره ….أمير وامال فين رهف 
أمير بغضب مصطنع ….روحى شوفى فهد فين وهتلاقيها لازقه فيه 
ملك بضحك ….هههه اى يا أمير دول ولاد 
أمير بحيره …..انا نفسى اعرف اشمعنا بنتك لازقه فى الواد فهد ده مع أنه الوحيد اللى قافل 
ليأتى صوت زين من الخلف قائلا ….مين اللى قافل ياض
أمير بتمثيل …اهلا دانا كنت لسه بقول لملك إن بفرح اوى لما بشوف رهف مع فهد عشان فهد زى أبوه بلظبط 
زين بسخرية …..ياراجل 
أمير وهو يشير على ملك ….اسئلها
نظر زين إلى ملك لترفع ملك يديها بتريقه تلقائيه بمعنى لاتعرف 
لتأتى نبض قائله بغضب …متاخد يازين تشوف الهانم بنتك 
ليذهب زين ويقبل ابنته بحب قائلا ….ليلو معزبه ماما لى 
لينا بطفوليه …يابابا أنا عايزه اروح اللعب ومامى مش موافقه 
زين لنبض بسخريه ….الله البنت عايزه تلعب يانبض مش موافقه لى 
نبض بغضب …لا والله يازين   
زين للينا بحب ….روحى ياحبيبتى العبى  
لتقبل لينا وجهه ولتذهب كى تبحث على ريان 
نبض وهى تنظر إلى زين بغضب ….ماشى يازين والله انت اللى. هتبوظهم 
زين بسخرية….حاضر ياروح زين 
لتتركه نبض وتذهب ويظل كل من أمير وملك يضحكون عليهم 
كان كل من نهله وياسين يقفون يتشاجرون ليجد ياسين من يمسكه من بنطاله قائله …عمو استنوا لحظه 
ليتوقف كل من نهله وياسين عن الخناق وليحمل ياسين تلك الصغيره قبل وجنتها قائلا ….روح قلبى انت والله يابت يالينا  
ليجد من يجذبه من بنطاله لتضحك نهله قائله …هههه عشان تدلع لينا اووى 
ليرفع إحدى حاجبيه قائلا ….القمر اهو 
لينزل على ركبتيه وليحمل ابنته رسيل قائلا …بوسه لبابا 
لتقول له لينا عمو هو فين ريان
ليجيبها ياسين قائلا …ريان بيلعب بره مع كارما 
لتحجب حاجبيها قائله ….بيلعب مع كارما لى مش أنا قولتلوا مايلعبش غير معايا انا 
لتقول له بغضب …يلا نزلنى ياعمو 
ليرفع ياسين حاجبه الأيسر ولينزلها قائلا …بعد ماخدتى إللى انت عايزاه ….مااشى 
لتذهب مسرعه ليقول لها ياسين براحه عالواد 
***
نورهان بغضب ….لا ياحسام ماليش دعوه
حسام ….يانورهان اسمعى 
نورهان بغضب….مش عايزه اسمع حاجه 
لتأتى ابنتهم قائله ببرأه …هو انتوا كل شويه تتخانقوا
لينزل حسام على ركبته ويحملها قائلا….اصل ماما ياحبيبتى بتحب الخناق وكل لما تشوفنى عايزه تتخانق معايا 
لتقول أيسل وهى تعقد حاجبيها …لا يا بابا مامى كيوت حضرتك يابابا اللى عاوز تتخانق معاها 
لتحملها نورهان وتقبلها قائله …روح قلبى دى 
لتقول لها أيسل ببراءه…..بس انت بردو ياماما كل حاجه بتعصبك بسرعه لى ولما بتصدقى عشان تتخانقى
لتنزلها نورهان وهى تعقد حاجبيها قائله ….انا يابت 
ليضحك حسام قائلا بسخريه …ههههه روح قلبى دى 
***
كان يجلس فهد فى ركن هادى بعيد عن لعب أبناء عمامه لتنظر إليها من بعيد ولتركض لتقعد بجواره 
رهف بطفوليه  ….ماتيجى تلعب معانا يافهد 
فهد بجديه ….هو انت مش بتسيبينى فحالى لى أنا مش قولت مش بلعب 
لتبكى رهف وتذهب من جواره 
ماريا بحزن ….يارهف مالك بقا 
ليأتى أسر قائلا …رهوفه انت تعرفى أنا جايبلك اى 
رهف وهى تنظر بحزن …اى 
ليجيبها أسر ببتسامه طفوليه ….مش هقولك غير لما تبطلى بكى 
وليذهب هو ويمسح دموعها 
لتقول رهف بلهفه …خلاص مش هبكى تانى جايبلى اى
ليخرج أسر من جيبه شوكلاه 
ليعطيها لرهف قائلا …جبتلك الشوكلاه إلى بتحبيها 
لتضحك رهف وتضمه ولتذهب لكى تلعب معه 
رهف بطفوليه ….أسر تعالى هنا 
لتجد من يمسكها من الخلف 
فهد بغضب ….هو انا مش قولتلك متلعبيش معاه 
رهف بغضب طفولى …وانت مالك 
فهد بغضب هو الآخر …عشان انا صاحبك وبس 
رهف بطفوليه…مانت مش بتلعب معايا وبتفضل تزعق ليا وأسر مش بيزعقلى وكمان بيجبلى كل حاجه بحبها 
فهد بغضب ….انا بزعقلك لما تلعبى معاه 
رهف …طب هتلعب معايا 
فهد بخبث طفولى…بس تبعدى عن أسر ده 
لتنظر رهف بحزن ثم تقول بس خليك معايا وانا مش هاروح  لحد تانى 
فهد ببتسامه …ماشى وانا مش هسيبك 
***
كانت تقف تنظر على الأطفال لتجده يحتضنها من الخلف 
دينا ببتسامه ….مش هتبطل ياحمزه
حمزه بمرح …تؤ 
دينا بخجل ….هاروح اشوف الولاد 
ليجذبها من خصرها قائلا …ولاد اى يادينا الولاد بيلعبوا بره 
واقترب منها وهى استلمت له ولكنه ابتعد حينما سمع صوت خناق الولاد لينزلوا جميعهم إلى حديقه القصر 
***
لينا بغضب …هو انت مش قولتلي إن أنا صاحبتك وبس
ريان ….يالينا انت صاحبتى المفضله وانا مش بحب حد زيك 
لينا بغضب …انت كداب عشان انت قاعد تلعب مع كارما 
ريان بطفوليه ….مانا لعبت معاها عشان انت مكنتيش موجوده 
لينا بطفوليه ….يعنى كل لما هابعد هتصاحب حد غيرى ومش هتستنانى ارجع 
ريان ….طب وعد مش هلعب غير معاكى متزعليش بقا 
لتدخل نبض فى الحديث قائله …لينا عيب كده سيبيه يلعب براحتوا وبعدين مش كارما بنت عمك وعمو وصاحبتوا بردو 
لتقول لينا بغضب طفولى …لا ياماما انا إللى صاحبته وبس 
ريان بطفوله …لينا صاحبتى وبس ياطنط 
نبض بتافأف….والله انتوا حرين دانتوا عيال فظاع 
منى بحب …تعالوا يلا ياولاد عشان تاكلوا
دلفوا جميعهم إلى الداخل 
دينا بحيره …اومال رائف فين يافهد 
فهد بجديه اكيد مع ماريا 
أسيل …الله هى ماريا فين من الصبح 
فهد …هو مش انا قولت مع بعض 
زين بجديه ….ماتهدى يافهد 
لينظر فهد وليكمل طعامه   
***
ذهب كل من مالك وحمزه ليروا الولاد ….وقف مالك عندما وجد ابن حمزه  على الشجره يأخذ الورود ويعطيها لماريا 
حمزه بضحك ..هههه يابن اللعيبه ده ابوك معملهاش 
لينظر له مالك بغضب قائلا …انت لسه اهبل ياواد ياحمزه ابنك متشعلق عالشجره وممكن يوقع وانت تقوله ابوك معملهاش يأخى فارق 
حمزه …وانا مالى يالمبى مش هو اللى طلع اكيد هاينزل 
مالك بغضب …يلا ياض فارق من وشى يلا والا والله اخدك اعلقك جمب ابنك 
حمزه بتوتر …طب ياكبير هدخل انا اكل 
***
بعد أن أتى مالك بلأولاد وتناولوا الطعام سويا
**
جلسوا جميعا يتبادلون الحديث بمرح 
جلس الولاد يلعبون سويا بينما جلس فهد وأخذ رهف بجواره كى لا تذهب الى أسر
وكل من منى ومها وسهير يتبادلون النقاش ويضحكون على الولاد من حين لآخر 
وماجد وأحمد يتناقشون فى أمور الشغل 
وكل من ابطالنا يجلس مع معشوقته يتبادلون الحديث  يضحكون من حين لآخر ويتشاجرون مين حين لأخر 
زين لنبض بحب ….بتبقى دايما كل نهايه حلوه 
نبض بعدم فهم ….نهايه اى يازين 
زين وهو يهمس ….نهايه بفهد ولينا 
نبض بصدمه….يعنى خلاص دى بقت نهايتنا عشان خلفنا يا زين
زين بغضب وهو يأفأف…..أنا أسف يانبض إن اتكلمت 
نبض بضحك…ههههه بحبك 
زين ……وانا بعشقك…..بعشقك اى انا عديت كل المراحل دى يانبضى
نبض بضحك ….ههههه انتظرونا قريبا 
زين بعدم فهم ….ينتظرونا فين 
نبض بسخريه ….فى جزء. جديد *لنبض الزين*
زين بضحك …هههه ياجدع
اخذوا يضحكون سويا وكلعاده نختم الحلقه بالتقاط صور جميله لهذه العائله 
انتظرونى فى الجزء التانى من *نبض الزين *
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!