Uncategorized

رواية أصداف الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم

  رواية أصداف الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم 

*في اوضه تالين
حسيت بحاجه غريبه في الاوضه والاوضه بدأت تسخن وسامعه صوت حاجه غريبه بس مش مخيفه و مش قادره تميز الكلام بانهي لغه ومره واحده شافت نور ابيض خارج من الحيطه كانت ست جميله جدا وشكلها حلو جمالها يجذب وعيونها واسعه وشعرها اسود غامق طويل وقالت بصوت أنثوي جدا:اهلا با حبيبه قلبي
تالين برعب:انتي مين؟
الجنيه:انا مامه نايف مش عايزاكي تخافي خالص ولا تتخضي مني انا جايه اقولك حاجه أن ابني بيحبك جدا واتجوزك لمصلحتك انا بعتذر لو كنت خضيت في اسكندريه بس كنت غيرانه علي نايف جدا وكان نفسي اشوف حد تبع يسري عشان أذيه عشان هو يضر ومكنش ينفع اجيلك أو اجي ليسري في بيته عشان مامتك ست طاهره وجميله وانا لو كنت جبت كنت هاذيها عشان بتنام جمبه عموما جايه اقولك اني انا كمان بحبك ومتخفيش مني انا جمبكوا في ايه وقت سلام
تالين مبرقه وباصه للحيطه الي خرجت منها دريه وبتقول لنفسها:يارب انا ليه الي وقعني في العيله المليوسه دي دي جايه وبتتكلم عادي كأنها خارجه من الحمام يارب مش حيطه لا و….
قاطعها تخبيط نايف:تالين انتي موتي ولا ايه
تالين وهي بتفتح الباب وعلي وشها علامات الخضه:امك
نايف:امك انتي
تالين:انت بتستعبط!؟
نايف:انتي الي بداتي
تالين:انا بتكلم جد امك جاتلي والله
نايف بضحكه وهو بيعدل شعره في المرايه:جاتلك ازاي طلعت من مرايه ومن تحت السرير!؟
تالين:من الحيطه يا نايف
نايف:تالين بجد خلاص غيري عشان عايز اكل جعاان
تالين:والله بتكلم جد امك طالعتلي و*حكيت الي حصل 
نايف:الست ست حتي لو جنيه بتغير عليا من مراتي لا حول ولا قوه الا بالله!
تالين برفعه حاجب:يعني هو ده الي لفت انتباهك وعادي أن هي تطلع من الحيطه وتتكلم معايا مش مشكله فيه صح!؟
نايف:بقولك ابويا كان بيحضرهم وعايزاني استغرب الموضوع بالنسبه ليا عادي
تالين بخنقه:بس عندي مش عادي انا مبقتش اعرف انام ومبقتش مركزه في حاجه في حياتي اصلا وخايفه طول الوقت وامتحانتي قربت وفوق كل ده انا مخنوقه وتعبانه اووي واعصابي باظت
نايف قعد جمبها علي طرف السرير ومسد علي شعرها:انا عارفه أنه مش ذنبك انك تفضلي في كل ده معايا لو عايزه تفضلي عند مامتك لحد ما تهدي تحت امرك لكن مش عايز اشوفك كده
تالين بصوت مبحوح:واسيبك!
نايف بضحكه باهته:هبقي كويس المهم انتي
تالين وهي بتحضنه:يعني انت فضلت عايش في كل ده واستحملتني وانا اسيبك عشان راحتي انا معاك يا نايف علي المره قبل الحلوه
نايف وهو بيبوس رقبتها وكتفها:مش هتسبيني
تالين وهي بتترعش في حضنه:نايف بس
نايف:ليه؟
تالين وهي بتحاول تطلع نفسها من حضنه:طنط قالت أن هي ديما جمبنا وديما شيفانا بالله بلاش  
نايف بزهق:ياربي انتي علطول كده حتي ياربي خايفه أن روح تشوفها انا نازل يا تالين 
تالين بغضب:يعني اعملك ايه يعني 
نايف بغضب اكبر:ولا حاجه انا نازل
تالين بعد ما نزل نايف:ياخي تبا لك
*في المطبخ
تالين مداريه ايديها وراء ظهرها: هنعمل اكل ايه؟
نايف من غير ما يبصلها: مكرونه وبانيه
تالين:انت بتتنفس مكرونه ده انتي حتي راحل رياضي وعضلات
نايف ببرود:معلش
تالين وهي بتعدل نايف نحيتها:لا بقولك ايه يا بابا اتكلم معايا عدل ليه بقا ليه؟ عشان انا لوحدي زهقانه ماشي
نايف تني دراعها وراء ظهرها:وانا كمان مخنوق ومش عايز اسمع نفسك لحد ما نخلص اكل وننام ماشي
 تالين:انا مش غلطانه خد بالك ومش بحب المعامله دي انا هطلع ومش هاكل 
*بعد ساعه
تك تك تك*خبط علي الباب
تالين:ادخل
نايف وهو شايل صنيه عليها اكل:بصي بقا احنا هناكل عشان ايه؟لا قولي عشان ايه واتجاوبي معايا عشان مضربكيش علي وشك
تالين ماسكه التليفون:امممممم عشان ايه يا نايف؟
نايف:عشان مش بقدر علي زعلك مش بتهوني عليا
تالين بضحكه:طيب يا سيدي يلا ناكل عشان جعانه اووي 
*بعد اسبوع
تالين باستعجال:يلا نايف هنتاخر عليهم
نايف وهو بيعدل الجاكيت:حاضر اهو خلصت ناسيه حاجه؟
تالين وهي بتراجع في الشنطه:لا التليفونات والبطايق والفلوس لا كده مش ناسيه يلا بينا
*في العربيه
 نايف بيغني مع الاغاني:الي يعاكس حبيبتي هلعب بيه الكوره الحلوه دي تبقي خطيبتي دي..
تالين:قمه في الرومانسيه والله يا نايف فعلا 
نايف: افردي وشك ده حته كتب كتاب اختك وافرحي ها افرحي
تالين:يعني هو انا نكديه ولا ايه؟
نايف:لا يا حبيبي ده انتي فرفوشه جدا
تالين:احظر مني
نايف:هتعملي ايه يعني؟
تالين:هعيط طبعا دي فيها كلام
نايف:بس ايه الجمال ده؟
اخاف تتعاكسي مني واتخانق
تالين:لا ابوس ايدك مش عايزين نخرب الدنيا   
نايف:علي الله
*في بيت يسري
مكه:هي فين تالين كل ده؟
انتصار:لسه قافله معاها هي خلاص علي وصول
مكه:وهي معاها اسمه ايه ده؟
انتصار:مكه عيب اسمه نايف 
مكه:بلا عيب بقا بلا قرف ده أسواء شخص في الدنيا
انتصار بحزن:الي حصل حصل يا مكه مش هيتغير افرحي انتي ده اليوم يومك
مكه:كان نفسي تالين تبقي معايا وتحضر كل حاجه بس انا بقيت اعتبرها غريبه
انتصار:انتو هتفضلوا اخوات مهما المسافات غلبت بينكوا والوقت جري ومكلمتوش بعض انتو اخوات يعني ضلع واحد وضهر واحد وسند بعض انتو حته من بعض محدش يقدر يجي علي واحده فيكوا عشان التانيه موجوده وصيتي يبنتي أن الود ميتقطعش بينكوا ويفضل غلاب
تالين وهي بتبوس اختها:مشوفتش عروسه حلوه كده 
مكه:انتي لو غريبه هتيجي بدري عن كده
تالين:حقك فوق راسي وعلي قلبي يلا عشان البسك الفستان 
مكه:يلا
تالين فضلت متابعه الميكب ارتيست وهي بتعملها الميكب وتتابع التحضيرات وتجهز كل حاجه ونايف كان واقف مع يسري في الجنينه بيظبط الكراسي والورد لحد ما كتبه الكتاب
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
بين التحيات ودموع الفرح والمباركات للعروسين افتكرت تالين مشهد كتب كتابها واهلها بيعيطوا بس دموع حزن حزن كبير وكسره 
نايف بيمسك ايديها بندم:انا اسف
تالين بتمسح دموعها:علي ايه بس؟
نايف:علي كل حاجه انا شقلبت حياتك ودموعك يا تالين مش علي اختك دي علي نفسك
تالين بتنهيده:ربنا بيعوض
نايف بهدوء مصاحب حب:وانا هعوضك علي كل حاجه بس نخلص من الكركبه الي في حياتي دي 
تالين:وجودك وحده عوض يا نايف كل حاجه بتعملها بتكون عوض 
 انتصار بمقاطعه:واقفين لوحدكوا ليه؟
تالين:لا يا ماما مفيش احنا جايين اهو
انتصار:في حاجه يا نايف انت وشك باين عليه الزعل
نايف بضحكه باهته:لا خالص يا حبيبتي احنا جايين بس كنت بقولها حاجه
انتصار:ماشي يا حبيبي متتاخروش
تالين بتضرب نايف علي صدره براحه:متقولش لحد غيري حبيبتي
نايف:دي مامتك 
تالين:ولا حتي بنتك
نايف بغمزه:بنتنا الي شكلنا هنجبها انهارده
تالين بكسوف:يووه يا نايف الناس بقا
نايف بيعدل جاكيت البدله:ماشي يا ستي هتروحي فين يعني مني بس يلا نرقص معاهم عشان محدش ياخد باله
*بعد كتب الكتاب/في اوضه تالين
تالين بتمسح الميكب:كان يوم مرهق وطويل بس حلو
نايف وهو فارد ضهره علي السرير:انا مش حاسس بضهري
تالين:معلش يا بابا حقك عليا
نايف:انتي هبله مكه اختي بالضبط
تالين:امممم لا وانت حنين اووي بس المهم أن احنا لازم نبقي هنا عشان الامتحانات مفضلش عليها كتير وانا دروسي مبقتش اروحها وحاسه اني هسقط 
نايف:يبقي حد يفكر يعملها ويبقي اخر يوم في عمره
تالين بابتسامه: جامد
نايف:عموما ماشي يستي هنفضل هنا مع اني مش عايز بس ماشي
تالين بتقرب منه علي السرير:ليه؟
نايف باستغراب:ايدا في ايه؟
تالين بتجيب شعرها كله جمب واحد:في ايه؟
نايف:انتي مالك في ايه قريبه كدا ليه؟
تالين حطيت ايديها علي رقبته:بتخاف؟
نايف مسك وسطها:اخاف ايه انا بس مستغرب مالك؟
تالين:اسكت هو انا مقولتلكش 
نايف بضحكه:لا مقولتيش
تالين باسته:مش طنط قالت مش بتيجي هنا عشان ماما فا محدش معانا و…
تك تك تك*خبط علي الباب
نايف:ليه الباب يخبط دلوقتي ليه؟
تالين بضحكه:قوم افتح اخلص
يسري:ايدا انتوا نمتوا؟
تالين:اه وانت خبطت علينا في الحلم في ايه يا بابا؟
يسري:انا معرفتش اربي خالص كده المهم كنت جاي اشوفكوا لو عايزين حاجه؟
نايف بهمس:وياريتك ما جيت 
تالين بتغير الموضوع:لا يا بابا شكرا مش عايزين حاجه
يسري:ماشي انت اكيد يا نايف بتنام علي الكنبه وهي علي السرير
نايف:نعم! بس عموما اه يا عم يسري
يسري:اه طيب انا ماشي
نايف وهو بيفتح باب الاوضه:ليه كده يا عم يسري 
يسري:لا طبعا أنا لازم امشي 
نايف بعد ما يسري مشي:نايس طلع غبي
تالين وهي بتنام علي السرير:ما تحترم نفسك بقا ده ابويا باردو 
نايف:ايدا انتي رايحه فين؟
تالين:هنام!
نايف:والي حصل قبل خبط ابوكي مش هيكمل!؟
تالين بضحكه:لا يا حبيبي زي ما انت مش بيهون عليك زعلي انت كمان مش بيهون عليا زعلك وانا كنت بصالحك بس 
نايف:ومين قال إني اتصلحت انا لسه زعلان
تالين:بس يا نايف واهدي ها اهدي 
نايف:انا هنام بس مش مسامح تمام
تالين:كداب
نايف:ربنا علي المفتري
*تاني يوم
صحي نايف من النوم وشاف…
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد

error: Content is protected !!