Uncategorized

رواية عودة الملاك الفصل العاشر 10 بقلم ميسون عبدالمجيد

  رواية عودة الملاك الفصل العاشر 10 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية عودة الملاك الفصل العاشر 10 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية عودة الملاك الفصل العاشر 10 بقلم ميسون عبدالمجيد

ملاك بغضب:دا يبقي اخويا
صمت عم المكان وصدمة بينه علي وش الكل
ملاك اتوترت مش عرفة هي قالت ايه
سيف بيستوعب:نعم يختي يتقولي يبقي ايه
ملاك بارتباك:بقول انو انو زي اخويا وزميلي في المستشفي
سيف قرب منها بغضب وغيرة:وهو زي اخوكي تقعدي تحضني فيه كدة
ياسين وقف وسطهم:متهدي شوية ونتكلم براحة
سيف بغضب:انت تخرس وملكش دعوة
ياسين مسكه من رقبته بغضب:لا دنتي الاحترام مع مش هينفع
سيف مسكه من رقبته:انت انسان متخلف
ملاك بصراخ:بس بقي ياسين ابعد عنه
فضلو مسكين في بعض سليم كان معدي
سليم من بعيد بصوت عالي:ياااسين ايه اللي بيجري هنا
ياسين بعد عن سيف بغضب:مفيش ي بابا
سيف بغضب:لا ي حبيبي فيه لم ابنك ي استاذ اللي بيقرب من اختي
ياسين رجع مسكه تاني: يلااا متحترم نفسك شوية
سيف مسكه هو كمان:ولو محترمتش هتعمل ايه
ياسين بغضب:هوريك
وهوب اداله بوكس وقعه في الارض
ملاك بخوف وصدمه:سيييف
سيف قام بغضب:طب تعلالي بقي
وهوب اداله هو كمان بوكس
باسل وادهم جم يجرو عليهم
ادهم:في ايه مالك ي ياسين
سيف بعنين حادة:انا قلت اللي عندي ولة قربت من ملاك تاني متلمش إلا نفسك
سليم بحدة:وانت متعرفش انها تبقي ا خ…
ملاك قاطعته بحدة:ملوش لزوم انو يعرف ي دكتور سليم ان دكتور ياسين زميلي هنا وزي اخويا وانا مش هقرب منه تاني تمام
وبصتله بمعني متتكلمش في حاجة تاني
ملاك سحبت سيف من اديه وخرجت ولسه سيف بيبص لياسين نظرات حادة وياسين كذلك
خرجو برا المستشفي خالص
سيف سحب ايده من ايد ملاك بغضب:اوعي كدة خلاص 
ملاك بضيق وغيظ:براحة
واكملت بنرفزة:عجبك الفضايح اللي حصلت دي
سيف قرب منها بغضب:صحيح تعاليلي هنا ايه اللي شفته جوا دا
ملاك بخوف:سيف اهدي
سيف بنرفزة:متعصبنيش ايه اللي شفته دا علي كدة ابوكي (يقصد عبدالحميد)لو شافك كدة هيعمل ايه يقطع ايدك دي
ملاك بصت حواليه:طب عشان خاطري اهدي هقلع البالطو وهجيب شنطتي وهاجي بسرعة وهفهمك علي كل حاجة 
سيف بصلها بضيق
ملاك بترجي:عشان خاطري
سيف بضيق:اخلصي بسرعة
ملاك بفرحة وبدون وعي:احلي سيف في الدنيا
وحضنته ودخلت تجري
سيف ضحك غصب عنه
ملاك دخلت وكانها بتهرب من عيون سالم
ملاك دخلت مكتبها وكانت بصا للحيطة وبتظبط شعرها
فجأة الباب اتقفل بصت بخضة لقيته سالم
ملاك بضيق:نعم وازاي تقفل الباب كدة
سالم بهدوء:مين اللي كان بيتخانق مع اخوكي دا
ملاك بنرفزة وغضب:نعم مع مين لا انت تنسي الحوار دا نهائي حضرتك ولا عشان حتت تحليل شفته مع دمعتين من حضرتك هخدك بالحضن واقلك وحشتني ي بابا لا منتا متنساش ان حضرتك رمتني في الزبالة تمام وانا الكلمة دي عمري ما هتروح من بالي ان ابويا ابويا رماني في الزبالة
اكملن بحدة:الموضوع دا محدش يعرف بيه دلوقت حتي ولادك تمام متفتكرش ان خلاص هبقي تحت طوعك انا عندي عيلة قعدتي معاها بالدنيا وما فيها
سليم بيبصلها بحزن شديد
سحبت شنطتها وخرجت بسرعة قبل ما دموعها تنزل
خرجت لقيت سيف حاولت تكون طبيعيه
ملاك بأبتسامة مصطنعه:يلا بينا
سيف بصلها شوية
سيف بضيق وقلق:مالك
ملاك بكذب:مالي يلا خلينا نمشي
سيف مسك اديها:استني عندك حصل ايه حد كلمك جوا
ملاك بزهق:والله لا بس تعبت شوية يلا بقي
سيف بصلها بشك ومشيو هما الاتنين
بعد وقت كانو قعدين في كافيه هادي
ملاك قعدة حطا الشليمو في بقها وعمالة تشرب عصير رمان
سيف بيبصلها:وبعدين يعني هنفضل قعدين اما حضرتك تخلصي العصير
ملاك ضحكت:احم اسفة
وكملت شرب
سيف بغيظ سحب منها حاش الشليمو من بقها وسحب الكوباية
سيف بنرفزة:اتنيلي احكي
ملاك بزعل طفولي:اوووف حات العصير
سيف ضحك:حات
ملاك بعبوث:ايوا حااات
سيف حط ايده علي بقها:خلاص اكتمي اطفي خلينا نخلص من ام الليلة دي
ملاك ضحكت وكملت العصير
بعد وقت سيف قاعد بيبص علي ملاك بغيظ وجازز علي سنانه وعاقد حواجبه
ملاك:باس خلاص يلا بقي نمشي
سيف مسكها من شهرها بخفه:اقسم بربي ي ملاك همسكك رقبتك اخنقك
ملاك بضحك:اللاه بضحك براحه
سيف بيفقد اعصابه:ملاك احكي 
ملاك بهدوء:صلي على النبي
سيف بهدوء:عليه الصلاة والسلام
ملاك:زيد النبي صلى
سيف بيجز علي سنانه:عليه افضل الصلاه والسلام
ملاك بحزن:انا دلوقت مش اختك صح
سيف بهدوء:صح
ملاك بحزن اكتر:وبابا عبدالمجيد لقاني في الزبالة
سيف بحزن:ايوا
ملاك:انا هقلك…..
وبدات تحكيله اللي حصل بينها وبين سليم الجيار
سيف بيحاول يستوعب:لا بجد انا مش قادر استوعب معقول تكوني انتي بنت رجل الاعمال سليم الجيار وهو بذات نفسه رماكي في الزبالة طب ازاي ازاي جتله الجرأة انو يعمل كدة
ملاك عنيها اتملت دموع
سيف قرب منها وبحنيه مسح دموعها
سيف بحب وحنيه: بس خلاص عشان خاطري
ملاك بتحاول تهدي
سيف بصلها شوية
سيف بتلقائية:ملاك تتجوزيني
ملاك:….
سيف:ملاااك
ملاك:….
سيف بيهزها:ملاااك
ملاك بصدمة:لا انت مقلتش حاجة صح كان بيتهيألي ايوا اكيد تهيأ صح
سيف ضحك جامد:بظبط تهيأ انا مقلتش حاجة
ملاك بغضب:نعم ي عنيا
سيف ضحك:طب خلاص خلاص نتكلم جد
ملاك بضيق: اممم
سيف بهدوء:سبق وقلتلك اني بحبك والكلام دا من زمان من يوم ما شفتك وانتي لسة بيبي بجد حبيتك وكنت بفضل اقنع نفسي ابعد عنك عشان كدة حرام بس انتي طلعتي مش اختي ولا انا اخوكي يبقي حلال اني اتجوزك
ملاك سكتا ومش بترد
سيف:طب قولي أي حاجة
ملاك بحزن:مش عرفة ي سيف مش عرفة الطريق قدمنا هيبقي ازاي اكيد هيبقي صعب اوي هتقول لبابا وماما ايه وكمان من حق سليم الجيار انو يعرف مش عرفة هيبقي صعب اوي
سيف مسك اديها بحب:هو مش انتي كمان بتحبيني
ملاك بخجل:ايوا
سيف بأبتسامة:يبقي خلاص مدام ادينا في ادين بعض هنواجه أي حاجة ي حبيبت قلبي
ملاك بأبتسامة وحب:ماشي
يلا بقي نروح لبابا وماما
سيف بضيق:بلاش ي ملاك هروح شقتي
ملاك بحزن:ارجوك متسبنيش لوحدي
سيف بقلة حيلة:ماشي يلا
ملاك افتكرت:بس استني استني ايه حكاية الشقة اللي معرفش عنها أي حاجة دي
سيف ضحك:يعني مشتريها من قينة اربع سنين دفعت ليها مؤدم وكنت بدفع كل شهر والحمدلله خلصتها وبقيت ملكي
ملاك بعدم فهم:ايوا يعني اشترتها ليه بردو
سيف بأبتسامة:اممم يمكن عشان اتجوز فيها انا وحبيبتي
ملاك قامت بخجل:طب يلا نمشي
سيف بصلها وضحك ومشيو هما الاتنين
_________________________________________عند المقابر
كان ياسين واقف وماسك بوكيه ورد ابيض وواقف علي قبر ورد والدته
ياسين حط الورد علي القبر بحزن وخلع نظرته وقعد علي عتبة القبر
ياسين بأبتسامة حزينه:تديني جبتلك ورد ابيض زي ما بابا قال انك بتحبيه ي حبيبتي نفسي اقلك كلام كتير زي بقيت الناس ما بيقولو لامهاتهم بس احنا مفيش بينا أي حاجة انا حتي عمري ما شفت شكلك علي طبيعه ليه تسيببني من اول يوم ليا في الدنيا طب ليه مأخدتنيش معاكي ليه مخلتنيش موت معاكي ليه تحرميني منك كدة
ياسين دموعه نزلت مسحهم ولبس النظارة عشان محدش يشوف ضعفه
بص للقبر بحزن وقام مشي
بس لفت انتباهه وهو ماشي صوت حد بيعيط وشهقاته عليت الفضول قتله وبدي يقرب لقي نفس البنت اللي كانت في المستشفي واتخانقت مع ياسين عشان المريض مات في العمليه قرب يسمع هي بتقول ايه
سارة بدموع:ليه ي محمد تعمل كدة ليه تسبني وتمشي قبل ما اعتذرلك بس انت كمان غلطان كنت بحاول ديما افهمك اني مش بحبك انا مس بحلك ودا غصب عني بس بجد كنت هعاملك بكل احترام انا اسفه بجد اسفة وهفضل شايله ذنبك طول عمري
ياسين بصلها بحزن وفي نفس الوقت زعل هو مش عارف زعل ليه بس زعل وفكر كتير يرحلها ولا لأ واخيرا قرر يرحلها
ياسين وقف وراها
ياسين بحزن واحراج:احم البقاء لله
سارة سكتت شوية كانها بتفتكر الصوت
سارة بصتله: انت تاني جاي ورايا ليه مش مكفيك اللي عملته هااااا
ياسين بأحراج وضيق:خلاص خلاص أنا اسف اسف إني كلمتك
وسابها ومش
______________________________________عند ملاك وسيف
بعد وقت رجعو هما الاتنين البيت
ملاك وهي بتفتح الباب:اتفضل اتفضل ي بشمهندس دا زي بيتك
سيف ضحك ودخل وراها
لقيو عبدالحميد وعبير قعدين سوا
عبير بفرحة:حبيبي وحشتني
وقامت حضنته
سيف حضنها وباس اديها:وانتي كمان ي حبيبتي
بص لقي عبدالحميد قاعد باصص للجرنال وقالب وشه
سيف قرب منه
سيف بمشاكسه:احم طب ي جماعه صاحب البيت مش مرحب بيا همشي انا
ملاك وعبير ضحكو
سيف قرب منه باس ايده:خلاص بقي قلبك أبيض ابنك واول مرة يغلط مفيش مسامحه
عبدو بيبصله بحدة ومش بيتكلم
سيف:احم طب ممكن نتكلم لوحدنا شوية
عبدو بضيق:قوم قدامي
مشيو هما الاتنين دخلو اوضة سيف
عبير بقلق:ربنا يستر وميتخانقوش
ملاك بأبتسامة:لا مش هيتخانقو
عبير بمكر:ي سلام وايه الثقة دي
ملاك ضحكت بخجل
داخل الاوضة
عبدو بضيق:نعم عايز ايه
سيف بحب:اول حاجة اضحك كدة عشان نعرف نتكلم
عبدو بصله بضيق ومردش
سيف:خلاص بجد انا اسف كلمة طلعت وقت غضب
عبدو بحدة:لا ي بشمهندس مش كلمة دا قلة قيمة واحترام لابوك ان تتهمه بأنه بيكذب ومخبي عليك وحتي لو في مرة كذبت فيها اي ها
سيف:يبقي من واجبي انصحك بأحترام
عبدو:كويس انك عارف انت بقي عملت ايه بتعلي صوتك عليا وكاني واحد صحبك ي بشمهندس
سيف بحزن:طب خلاص بجد اسف مش هتتكرر
عبدو بضيق مصطنع:عايز ايه
سيف بشماكسه:طب اضحك وانا اقلك
عبدو:اخلص
سيف ضحك:طب تمام طبعا حضرتك عارف أن انا وملاك طلعنا مش اخوات
عبدو:اممم
سيف:وقعدتي هنا معاها زي زمان مش هتنفع
عبدو:انجز
سيف:عشان كدة قررت اتجوز ملاك
عبدو:….
في الخارج الباب خبط
ملاك راحت تفتح
ملاك بصدمة:انت بتعمل ايه هنا
في الداخل
عبدو بأبتسامة:وانت مقرر وجاي تبلغني
سيف ضحك:ازاي بس ي حج دنتي الاصل المهم وافق ونبي وانا مستعد ابدء في الخطوبة وقراية الفتحه والشبكه والفرح وكله من دلوقت
عبدو:ياد اهدي متبقاش واقع انت اخدة رأي العروسة اصلا
سيف:موافقة من قبل ما تعرف
عبدو ضحك:طب ي خويا تعالي نشوفها
خرجو هما الاتنين
عبدو وهو خارج من الاوضة:طب ها ي عروسة موافقة تتجوزي الواد دا
:وهي هتوافق ازاي من غير ما نعرف ي استاذ
عبدو بعدم فهم:انت مين وداخل بيتي ليه
:انا ابقي سليم الجيار والد ملاك وداخل البيت ليه عشان اخد بنتي
عبير بصدمه:بنتك
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق الطفولة للكاتبة هنا

اترك رد

error: Content is protected !!