Uncategorized

رواية أصداف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم خليفة

   رواية أصداف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم خليفة

*في حلم نايف
نفس مشهد موت أمه بيتكرر قدام عينه كل حاجه بنفس التفاصيل نفس الكلام الي اتقال وقتها نفس كل حاجه بنفس الرعب والخضه وفجاه ظهرت قدامه تالين كانت واقفه لوحدها بعيد عن الكل كانت لابسه زي عبايه مقطوعه وبتعيط وباصه ل نايف وبتعمل بإشارات أنه يلحقها  من خطر مآ وراح نايف جري عليها بعد ما طلع من شنطه العربيه وقالت:الحقني الحقني يا نايف
نايف برعب:في ايه في ايه؟
تالين بتميل وشها وبتشاور علي يسري:هيموتني زيهم يا نايف هيفتح بيا انا كمان مندل 
*في الواقع/صوت اذان الفجر
نايف بزعيق:مش هتضيع مني مش هسيبك تخدها مني
تالين بخضه:في ايه في ايه يا بابا مالك؟
نايف بيحضنها جامد:مش هسيبك مش هسيبك
تالين:في ايه بس استهدي بالله 
نايف:مش هخليه يخدك مني انتي بتعتي انا
تالين:ماشي بس هو مين؟
نايف وعينه كلها غضب:ابوكي يسري الزاهي
تالين بشهقه:يالهووي بابا؟
نايف:عايز يفتح بيكي مندل عايز يعمل زي الي عمله تاني عايز يقهر قلبي تاني عايزني اموت المره دي بحسرتي!
تالين:وانت عرفت منين بس؟
نايف:حلمت حلمت بكده وصحيت علي إذن الفجر ودي يعتبر روايه من انهارده مش هنقعد هنا 
*عند يسري/مكالمه تليفون
يسري:يعني ايه عايزن تالين بنتي تفتحتوا بيها مش هينفع طبعا!!
الشخص:مش هينفع تالين مطلوبه بالاسم من الاسياد عشان المندل يتفتح شوف كده ظروفك وشوف هتجبها ازاي وهتعمل ايه وعشان نحدد معاد الفتح
يسري:مش هعرف اجبها ازاي بس دي بنتي!
الشخص بحده:ده اخر كلام الشيخ وده الي عندنا لما تكون قد الي انت داخله ابقي اتكلم غير كده سلام
*في صرح كبير مليان جثث وكلاب كتير
زين شهاب”جوز مكه”:طب وانت متأكد يا بوص أنه هيجيب تالين!؟
الشخص:حماك كلب فلوس ويدوس علي ايه شخص عشان الفلوس والدور والباقي عليك انك تجيب إخباره كلها عشان نعرف هنتصرف ازاي!؟
زين:هو للدرجه دي عايز تنتقم من نايف؟
الشخص:واكتر نايف اكتر شخص انا عايزه اخلص عليه مش بس انتقم منه وكله مترتب هنا*شاور علي مخه
زين:طب ازاي هناخد تالين ومش هتترمي في الرمل عشان المندل وهو أصل مفيش مندل ومفيش فلوس عشان يسري واصلا مال تالين ب نايف!؟
الشخص بسخريه:تؤ لما نتكلم علي حماك نتكلم كويس اسمه عمو يسري ؛ وبعدين انت بقت اسالتك كتير ليه انت مش بتتعلم مني حاجه ابدا اومال ازاي دراعي اليمين بس!؟
زين:وخدامك كمان بس انت الخير والبركه عشان كده بسال 
الشخص بيلف علي دراعه تعبان:تالين نقطه ضعف نايف وهي اصلا مربط الفرس من غيرها مفيش نايف لما احنا بقا ناخد تالين ونساوم نايف يا تالين يا امبراطوريه نايف بكل ثراوته وممتلكاته ونرجع نايف تاني العيل الي جاي من حواري اسكندريه 
زين:طب ويسري لما يعرف وغير كده وفلوسه؟
الشخص:انا مجهز كل حاجه في رجاله هتبقي تحت الرمل الجرافيك الي احنا عاملينه وهنرمي تالين فيه عمقه مترين ونص اول ما  هتنزل هيكتفوها ويطلعوا من الأنفاق الي احنا حفرنها وفي نفس الوقت يطلع الصندوق الي فيه فلوس مزوره ليسري وكل حاجه هتمشي بعد كدا احنا بقا هناخد تالين ونساوم نايف 
زين بتصفيره:بوص والله بوص وكل حاجه مترتبه في مخك فعلا
الشخص:اول ما يطلع النهار تاخد مراتك وتروح عند حماك وتشوف كل الي بيحصل وتخبرني اول ب اول 
زين:حصل يا بوص
*عند نايف وتالين
نايف بيلم الهدوم من الدولاب:خلاص كده انا مش حمل اي فقدان تاني
تالين:انا مش مقتنعه بحكايه الحلم دي انت مكبر الموضوع علي حلم انا اهو موجوده وجمبك 
نايف مركز في ملامح تالين وحاطط أيده علي رقبتها:وهتفضلي هنا هتفضلي موجوده جمبي ومحدش في الدنيا يقدر ياخدك مني 
تالين بتقرب منه وباسته:محدش هيقدر طول ما انت جمبي 
نايف نام علي كتفها:مش هقدر اكمل غير بيكي مش هعرف اصلا زي ما قولتلك انا بستمد قوتي من عنيكي وبرجع انا نايف شاهين الي رجاله بشنبات بتتهز لاسمه بس بيستمد قوته من عيونك بيبقي زي الطفل الصغير انا اتحرمت من امي وعائلتي كلها اتحرمت بس بحس في قربك بالأمان والحنان الي كنت بحسه في وجود امي انتي مش ايه شخص هيروح مني انتي لو مشيتي انا مش هيقوملي قومه هتهد وهتكسر مش عايز احس كده متسبنيش!
تالين بقله حيله وهي حضناه:انت قسيت وشوفت كتير من صغرك وتبعت كفايه انك ممشتش حرام بالعكس ده انت خاتم القران وبتتقي ربنا علطول اكيد ربنا هيوقف جمبك زي الي فات بالظبط 
نايف بهيام وهو بيبوس كتفها:انا بحبك!
تالين بدأت ضربات قلبها تذيد وصوت نفسها يعلي:خلاص يلا نكمل عشان نمشي علطول 
نايف:حاضر
*بعد ساعه
نايف بيفتح باب البيت وشاف زين ومكه:اهلا
زين بغل:اهلا با ابو نسب انت كنت بايت هنا ولا ايه؟
تالين:اه كان راجع من مشوار متأخر وبات هنا
زين:اه طب رايحين على فين كده وايه شنطه الهدوم دي؟
نايف:لا دي هنروح نوديها في حته كده ورايحين مشوار كده يا معلم نسيبكوا احنا
مكه:خلي بالكوا علي بعض
تالين:حاضر
*في عربيه نايف
نايف:شخص بارد وانا مش بطيقوا ولا بستريح له
تالين:معلش هنعمل ايه جوز اختي
نايف:لا بس بجد فظيع ايه كلح اوي
تالين بضحكه:طب يسدي هنروح فين دلوقتي؟!
نايف بحزن:مش عارف اخبيكي فين؟
تالين:ادخل قلبك ده اامان مكان في الدنيا!
نايف بابتسامه:مبقاش امان ما انتي قاعده فيه بقالك كتير ؛ ممكن نسافر نروح ايه حته بعيد لحد ما الامور تهدأ 
تالين:طب والامتحانات؟
نايف:مش عارف بس الاهم دلوقتي انتي 
تالين:طب هنروح فين؟
نايف:ممكن نروح ايطاليا أو اميريكا لحد ما تعدي الفتره دي
تالين:وليه بعيد اووي كده؟
نايف:ممكن نروح ايه حته قريبه نشوف فعلا الموضوع اصلا هيبقي ايه؟
تالين:طب و………
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد