Uncategorized

رواية لربما يعشقني الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

 رواية لربما يعشقني الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية لربما يعشقني الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية لربما يعشقني الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

فتح الأوضه ببطئ بالمفتاح بتاعه ودخل بيتسحب 
وقعد جمبها علي السرير
اتكلم معاها وشاور قلبها بصوت واطي…..
عارفه انا ساعدتك ليه؟
عشان انتي فعلا محتاجاني…ومحتاجه حد يطمنك…
تعرفي ان ملامحك جميله اوي وانتي نايمه؟؟
حط ايده علي قلبها 
ونبضات قلبك حلوه اوي….
نام جمبها وحط راسه علي نبضات قلبها….يعني شبهه حضنها….
****
صباح وليلي وصلوا القصر تاني وفتحوا باب القصر لقوا جاسر قاعد علي الكرسي وحاطت رجل علي رجل بغرور وبيشرب سجاره
صباح بتوتر وخوف: ج. .جاسر؟
ليلي بخوف: يلا نمشي يا ماما
صباح بتوتر: اسكتي يا بت … دلوقتي….
جسار قام وبخبث شديد: ليكي وحشه يا صباح 
صباح بتوتر: ا. احم بقالك كتير اوي مجيتش القصر ..
جسار بخبث: اقعدي يا صباح واهدي كدا واحكيلي كل حاجه حصلت في القصر دا …..
صباح قعدت وشاورت ل ليلي تقعد ….
****
فاتن بعصبيه: يعني اي …يعني اي اتجوز دا خطيبي وفرحنا قرب
تقي بخبث: اهو زي ما انتي شايقه كدا اتجوز
فاتن بغرور: وانتي يا حيوانه مش انا حطاكي مساعده علي راسه في الشركه عشان تراقبيه …. مقولتيليش ليه انه هيتجوز
تقي بخبث: يا فاتن هو بقاله فتره بعيد عن الشركه وبعيد عن القصر
فاتن بغيظ: انا طول الوقت كنت براقبه وعارفه هو ممكن يكون فين….
خرجت من ڤيلتها بعصبيه وقفلت الباب جامد
*****
ايلول صحيت من النوم علي ايد مالك البتلامس شعرها
ايلول بخضه: في اي
مالك: مفيش …فوقي كدا عشان هكلمك في حاجه مهمه
ايلول قامت بنعاس وربعت علي السرير…..
مالك: انتي طبعا عارفه انك لو روحتي عيشتي في القصر بتاع العيله مش بعيد لو ابوكي عرف مكانك وسأل عليكي صباح هتقوله علي كل حاجه وهتقوله انك في القصر وهو هيجيبك وانتي طبعا مش عايزاه يعرف مكانك….
انتي هتدخلي القصر دا للمره التانيه بس مش علي انك ايلول هتدخلي بأسم تاني وسن تاني وحتي حكايتك دي كلها هتكون حكايه تانيه
ايلول بعدم فهم: ازاي يعني 
مالك : الموضوع صعب بس محتاج فهم…. يعني انتي كدا كدا لما دخلتي القصر محدش عرف اسمك…ولا اي حاجه عنك….انا هدخلك القصر تاني علي انك اسمك سلمي وبنت عيله غنيه اوي يعني هتكوني شخصيه تانيه غير شخصيتك عشان لو ابوكي دور عليكي ميعرفش ان انتي ايلول بنته فهمتي
ايلول: موافقه
****
شمس صحيت من نومها لقت ادم نايم في حضنها ابتسمت بهدوء ولامست شعره بحنو وبعد كدا افتكرت انه ادم…؟؟ نايم؟؟؟؟؟؟؟؟ في حضنهااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زقته بخضه وقامت وقفت علي السرير وضربته بالمخده جامد علي وشه: اي الجايبك اوضتي لا وكمان نايم جمبي
ادم بنعاس: انتيفي اوضتي انا
شمس ضربته تاني بالمخده وقعدت جمبه : فوووق انت في اوضتي
ادم بأبتسامه خبيثه: دا بيتي  وانام في المكان اليعجبني
شمس بعصبيه: لا طبعا روح نام في اوضتك….
ادم خرج من الاوضه كلها وبيكلمها وهو ماشي: طب ما هي اوضتي هي اوضتك
شمس خرجت وراه وهي حاطه ايدها في وسطها: لا طبعا اوضتي مش نفس اوضتك انت شكلك ناسي انا وانت قابلنا بعض ازاي واتجوزنا ليه
ادم: اتجوزنا عشان فاروق وسيد
شمس بطفوله : الله ينور عليك
ادم في سره بأبتسامه: بس تعرفي كنت مستريح اوي وانا جمبك وسامع نبض قلبك…
دخل اوضته وقفل الباب 
شمس من برا بصوت عالي: اعملك فطار؟
ادم من جوا: لا انا رايح شغلي وطبعا زي ما انتي عارفه متفتحيش لحد خالص وانا مش موجود ولا حتي تفتحي شباك واحد عشان سيد وفاروق محصرينك ….
شمس وقفت قدام اوضته وهي بتتكلم : امممم بس ابقي كلمني كل شويه في الفون عشان هبقي خايفه اقعد لوحدي….
خرج من اوضته وهو بيقفل زرار القميص…: اي الموقفك قدام باب الاوضه كدا
شمس : عشان اكلمك
ادم مسك ايذها بحنيه: خلي بالك من نفسك ومتفتحيش لحد
شمس بطمأنينه وابتسامه: حاضر
خرج من البيت وركب عربيته ومشي…..
وهي قفلت الباب ….بالمفتاح 
ودخلت اوضتها ونامت علي السرير وهي بتبص جمبها وبتتخيل ادم وابتسمت 
لم هي تفعل ذلك ؟ هل حقا هي تحس بشعور اخر اتجاهه؟
ولربما يعشقها هو الأخر؟
***
بعد ما خرج بخمس دقايق 
الباب خبط
شمس قامت من علي السرير وهي مرعوبه وحطا ايدها علي قلبها بخوف
والباب بيخبط جامد والبرا مبيستكش…
شمس قامت وبصت من العين 
لقت بنت واقفه برا
ارتاحت واتنهدت بطمئنان وفتحت لها
فاتن بغيظ خبطت شمس في كتفها ودخلت البيت 
شمس قفلت الباب ودخلت ورا فاتن بعدم فهم 
شمس: مين حضرتك؟
فاتن بغيظ: هو فين؟ فين ادم؟
شمس بخوف: انتي مين؟
فاتن بغيظ : انا اكون حبيبته انتي بقا تبقي مين …و فين مراته الهو اتجوزها نفسي اشوفها بس 
شمس بخوف: انا مراته
فاتن بصتلها من فوق لتحت بقرف: انتي؟؟ 
شمس استجمعت قوتها وبصتلها من فوق لتحت: اه انا 
فاتن قربت من شمس بغيظ: ادم بيحبني ….فاهمه يعني اي بيحبني وكنا هنتجوز وانتي خطفتيه مني يا حيوانه
شمس بصتلها  بأنكسار وعينهت كلها حزن : اخرجي برا
فاتن بغيظ: لا وكمان بتطرديني دا انتي هتنهي حياتك بأيدك
شمس مسحت دموعها وهمست في ودنها وللحظه دي حست بغيره اتجاه فاتن علي ادم: طب بصي بقا ….ادم بيحبني انا ….واظن باين اوي انه بيحبني اوي ولو مكنش بيحبني انا مكنش اتجوزني وسابك انتي ومشكلتك دي بقا تحليها مع نفسك يا حلوه
فاتن اتغاظت و عينها طلعت شرار من كتر حقدها ومسكت سكينه من المطبخ وبتقرب من شمس….
شمس بخوف: مجنونه!!! انتي مجنونه؟؟؟ 
يا اادمممممم
شمس طلعت تجري منها بخوف
فاتن قفلت باب البيت بالمفتاح 
وبصتلها بغيظ: هتروحي مني فين يا حلوه ادم مش هيسمعك دا هيبقي جزاء اليفكر بس يعلي عينه عليا
شمس فضلت ترجع بخوف لحد ما خبطت في باب اوضه ادم…
فاتن بتقرب اكتر وماسكه السكينه في ايدها بغيظ : هتروحي مني فين ….انتي انهارده اخر يوم في عمرك
شمس بدموع: انا غلطانه اني فتحت لوحده مجنونه زيك
فاتن : انتي لسه شوفتي جنان
شمس فتحت باب اوضه ادم ودخلت بسرعه وقفلت بالمفتاح
فاتن بضحكه سخريه: قفلتي علي نفسك يعني؟
شمس حطت ايدها علي قلبها وهي بتعيط بخوف 
و بصت للباب وهي مطمنه انه مقفول وراحت تجيب التلفون الفي درج ادم 
****
ادم : الاجتماع خلص ومتنسيش تجيبي كل الاوراق
تقي بخبث وتوتر: ح حاضر
ادم: مالك بتتكلمي كدا ليه 
تقي في سرها: اقولن ان فاتن المجنونه راحتله البيت ولا لأ؟
لا لا بلاش وانا مالي دا لو عرف انا هطرد
ادم بعدم فهم: ششش تقي روحتي فين؟
تقي بتوتر: ها لأ مفيش
ادم قام من علي الكرسي وعدل ياقه قميصه بحده: تمام متنسيش تجيبي الاوراق بتاعت الاجتماع….وتظبطي مواعيد الوفد الجاي 
تقي : حاضر
*****
صباح: بس كدا يا جاسر …. دا كل الحصل
جاسر بحده: يعني ادم دلوقتي متجوز؟؟
صباح: ايوه 
جاسر : طب واي الدم الكان في الارض امبارح
صباح: فاروق وسيد ابو البت الأدم اتجوزها كانوا بيتخانقوا والله واعلم عملوا اي 
جاسر : اممم انتي عارفه كويس اوي اني ظابط في المخابرات العامه ولازم اعرف اي سبب الدم دا ؟ 
ليلي بتوتر: احم ليك حق 
***
فاروق بعصبيه : احمد ربنا ان الرصاصه جت في رجلك والا كان زماني موتك
سيد بأرهاق: حرام عليك يا باشا والله هعمل العليا وهجيبلك شمس
فاروق: يا اخويا اتنيل …انا عارف مكانهم المشكله ان ادم اتجوزها
سيد: هنخليه يطلقها
فاروق: ازاي يا ابو العوريف
سيد: هراقب ادم ابنك وههدده اني يأما اقتله يأما يطلقها
فاروق : جدع يا سيد فكره حلوه
****
شمس مسكت الفون ودورت علي رقم ادم 
شمس بخفوت وخوف: يارب الاقي رقمه يارب
فاتن لقت مفاتيح كل الاوض برا خدت مفتاح الاوضه  الفيها شمس 
***
شمس بخفوت: اهو …اهو رقمه الحمد لله
رنت وهي خايفه وبتدعي ربنا يرد
فاتن حطت المفتاح وبتفتح 
بخفوت
شمس سمعت صوت المفتاح فضلت ترجع لورا علي الحيطه بخوف لحد ما فاتن فتحت الباب
فاتن بغيظ : النهارده اخر يوم في عمرك اطلبي اخر  طلب في حياتك ؟؟
شمس بخوف: ارجوكي بلاش
فاتن مسكتها من شعرها وهي بتهمس في ودنها : مش هتطلبي طلب يعني
شمس بخوف: بلاش بلاش تعملي كدا هتودي نفسك في داهيه
فاتن بغيظ: لازم اخلص منك 
مسكتها من شعرها بحيث انها ترفع راس شمس لفوق 
ومسكت السكينه ودبتها في بطنها…..
****
مالك: حضري نفسك عشان هنروح  القصر بليل
و زي ما اتفقنا ….مش هتقولي اسمك الحقيقي ولا اي حاجه عنك هتسكتي بس
ايلول: حاضر
***
ادم فتح تلفونه وهو بيركب عربيته…..
ادم بأبتسامه: شمس رنت عليا!
بتطمن عليا مثلا؟؟ 
ولا عايزه شوكولاته ….؟
نزل من عربيته وجابلها شوكولاته و كميه حاجات حلوه كتير
****
فاتن رمت شمس علي سرير ادم ولطمت علي وشها 
: يالهوي يالهوي …اي الانا عملته دا
رمت السكينه بأرتعاش وخرجت برا البيت بخوف
**
ادم وصل البيت لقي الباب مفتوح…. 
: اي المخليها فاتحه الباب؟
دخل وقفل الباب 
ادم بأبتسامه: اي المخليكي مكركبه البيت كدا؟
انتي فين؟ 
دخل اوضتها ملقهاش …..
ادم بحده : اممم يبقي  في اوضتي  ….بتعمل اي في اوضتي….
دخل اوضته لقاها مرميه علي سريره وبطنها بتنزف والارش مليانه دم والسرير كله دم 
والسكينه مرميه علي الارض
يا تري شمس هيحصلها حاجه؟
واي رد فعل ادم؟
واي مصير فاتن ؟
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!