Uncategorized

رواية عشق من نوع آخر الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم رباب السيد

   رواية عشق من نوع آخر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رباب السيد

رواية عشق من نوع آخر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رباب السيد

رواية عشق من نوع آخر الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم رباب السيد

وقف الجميع ينظرون لإبراهيم( والد حياه) الذي دخل للتو
قال عبد الرحمن: تعالي يابراهيم واجف ليه تعالي اجعد
فمنذ اخر مشكله تأسف لهم ابراهيم ووعدهم انها لن تتكرر وسيتغير وهم سامحوه
عندما رأته حياه اختبأت  خلف معتز بخوف وهي تتمسك بظهره وترتجف وتبكي
التفت لها معتز واخذها ف حضنه وهي خبأت رأسها ف صدره
معتز بهمس: ششش اهدي انا جمبك متخفيش  الجميع مستغرب رده فعلها ومعتز ينظر لأبراهيم بشرار 
تقدم ابراهيم ووقف امام معتز وحياه
ابراهيم بحزن: اني اسف يبتي ع كل اللي عملته اني عارف اني ظلمتك كتير وغلط ف حجك 
رفعت حياه رأسها ونظرت له ورأت الدموع التي بعيونه
حياه بإرتجاف وخوف؛ يعني معتش هتضربني و تعاملني وحش
اغلق معتز ع قبضته وهو ينظر لوالدها بغضب
ابراهيم: صدجيني يبتي اني عارف اني مستهلش مسامحتك ع اللي عملته فيكي والله اني ندمت
اقتربت حياه منه واحتضنته بقوه  وبكت وهو ايضا احتضنه ويربت ع ظهرها يريها حنانه التي فقدته
نظر لهم معتز ةالشرار والغيره يطق من عينيه وعروق يده بارزه
عبد الرحمن بهمس لسعيد: الحج ولدك هيموت الراجل شوف بيبصله ازاي
سعيد بضحك: سيبيه خليه يغير شويه 
صقر بهمس لمعتز: اهدي اكده دا ابوها
نظر له معتز بقوه وأبعده وذهب وجذب حياه من حضن ابيها واحتضنها هو
ابتسم ابراهيم ع غيره معتز
ابراهيم ببتستامه: خلي بالك منها يمعتز حياه طيبه وربنا يسعدكم لانت ملامح معتز قليلا وامأ له بهدوء
استأذن ابراهيم ليذهب
الجد: ميصحش يحج ابراهيم اجعد افطر معانا
ابراهيم: معلش مره تانيه يصجر بيه وسلم ع حياه وتركهم وذهب
عادوا لتناول الافطار مره اخري 
الجده وهي تنظر لحياه الشارده: كلي يحياه يبتي مالك سرحانه ف ايه 
حياه ببتسامه: مفيش يانينه 
الجد بحنان: طب كلي يالا
امأت حياه
معتز وهو يهمس لها: انتي كويسه يحببيتي
حياه: اه متجلجش يحبيبي
معتز بهمس وهيام: يا ايه
خجلت حياه ونظرت لاسفل وهي تعبث بالطعام
وابتسم معتز ع خجلها
زينه وهي تنظر لهم
زينه: انت جلتلها ايه يمعتز خالها مكسوفه اكده
نظر الجميع لهم
وحياه تريد ان تنشق الارض وتبتلعها 
معتز بغيظ: وانتي مالك
زينه يشهقه: انت بتجولي اني اكده يمعتز 
معتز: وهو ينظر حوله: هو ف غيرك هنا اسمه زينه
الجده: بس بس بطلوا شكل ايه مبتعرفوش تجعده من غير شكل
كوثر: هما اكده دايما
زينه: خلاص مش عايزه اعرف اصلا
معتز: متأكده دانتي هتموتي وتعرفي
زينه: اووف خليه يسكت يفارس
فارس: بس يمعتز اسكت ملككش دعوه بحبيتي
معتز بضحك: هي اللي بدأت  الاول
زينه بتذمر: خلاص مكنش سؤال هو
ضحك معتز ع تذمرها
نور بهمس: سليم
سليم: نعم يحبيبتي
نور: هتقول لجدي
تذكر سليم: اه كويس انك فكرتني
رفع سليم رأسه
سليم: كنت عاوز اجولك حاجه يجدي
الجد: خير يولدي
سليم: خير ان شاء الله اني ونور هنروح مصر تاني عشان امتحاناتها جربت والشركه بريده
صفاء: بس انت ملحجتش تجعد معانا يولدي
سليم: مش هنتأخر ياما هناك نور تخلص امتحانات  وهنرجع تاني وبعد اكده هنروح اني وصجر يومين بس
الجد: ماشي يولدي اللي تشوفه…
كان صقر يطعم سمر ببتسامه وحب ويهمس لها ببعض الكلمات وهي تبتسم
والجميع ينظر لهم ببتسامه 
زينه بتنهيده وهي تنظر لهم: هييي بجي
نظر لها صقر
صقر بضحك: هيي ايه مانت ياما فارس اكلك وانتي حامل
فارس: جولها يصجر 
زينه: مش كنت حامل ومش جادره اكل لحالي
سليم بضحك: انا مش جادر انسي شكلك وانتي حامل 
زينه: كان مال شكلي يسي سليم والله كنت جمر مش أكده يفارس وهي تنظر له برائه
فارس بعشق وهو ينظر لها: اكده يروح فارس
خجلت زينه بشده وضحك الجميع بصخب عليهم
مالك وهو ينظر لهم: اني كنت فين وانت حامل فيا يزينه
نظرت له زينه: كنت هنا وهي تشير ع بطنها 
شهق مالك وهي يشير لبطنها: انتي كنتي وكلاني ف بطنك  يزينه ف ام تعمل اكده ف ابنها
 زينه بصراخ وهي تمسكه من ثيابه :انت عندك خال اهبل ياض انت
 نظر مالك لسليم
مالك: هو انت اهبل يثليم
سليم بصدمه: انا
صفاء( والده سليم): عيب يمالك تجول ع خالك اكده
مالك: زينه هي اللي بتجولي انت عندك خال اهبل مش انت خالوا برده
زينه: لا لا مش جادره هيجيلي حاجه 
بينما الجميع سقط من الضحك ويدعوا ان تدوم سعادتهم
………………………..
بعد مرور سنه
كانوا يجلسون ف الحديقه يتحدثون
وسمر تحمل ابنها الصغير جاسر  وصقر يحتضنها ويلعب مع جاسر هو ومالك الصغير
فجاءه صرخت نور بقوه وهي تضع يدها ع بطنها
وقف سليم بفزع: ايه يحببتي مالك
الجده: شكلها بتولد يولدي 
حملها سليم واخذها للسيارة وخلفه جميع العائله
بعد وقت وصلوا للمشفي وهم الآن يقفون امام غرفه العميليات وسليم ياخذ الممر ذهابا وايابا بقلق ويدعو الله
الجد: اهدي يولدي هتكون زينه
ولكن القلق ينهش قلب سليم 
واخيرا سمع صوت بكاء طفله
خرجت الطبييه
سليم بسرعه: نور نور عامله ايه
الطبييه ببتسامه: الأم بخير ومبروك جالك بنت زي القمر ابتساموا جميعا بسعاده
وانتقلت نور لغرفه عاديه
وجميعهم حولها وسليم يجلس يمسك يدخل
فتحت نور عينيها ببطء 
واول ما وقعت نظرها عليه هو سليم القلق
ساعدها سليم ف الجلوس
وجدت الجميع
صفاء: حمد ع السلامه يبتي
امأت نور بابتسامة: الله يسلمك يماما
 نظرت حولها بقلق ولهفه تريد ان ترا طفلتها واخيرا وقع نظرها عليها وهي ف احضان الجد اقترب الجد ببتسامه  واعطاها الطفله ابتسمت نور بسعاده
نظرت لسليم بدموع
حملتها نور وقبلتها بحب
معتز: هاا هتسموهاا ايه
سليم بحب وهو ينظر لنور والطفله:ملاك
اقترب مالك الصغير
وجعل سليم يحمله ونظر للطفله
مالك: الله اسمها جميل وهي ملاك وقبل رأس الطفله
وجدوا الباب يخبط
اذنوا له ودخل أيهم 
نور بسعاده: أيهم
دخل ايهم  وقبل رأسها بحب اخوي
تحت نظرات سليم المملؤه بالغيره
ايهم وهو يبلع ريقه وينظر له : والله اختي
سليم وهو يحتضن نور: وايه يعني اختك قلنا نسلم من بعيد
ضحكت نور  وايهم ع غيرته وعرفت الجميع ع أيهم رحب الجميع به
الجد: اهلا يولدي
أيهم: اهلا بيك يحج
حمل ايهم الطفله وقبلها: خلينا مع القمر ده
وجد من يمسك بنطاله
نظر لأسفل وجد مالك وملامح الغضب ع وجهه
مالك بغيره: انت بتبوثها ليه
ايهم بفزع وهو ينظر لسليم: يلهوووي انت عديت الواد 
ضحكوا عليهم 
نور: بس عرفت منين اني هنا 
أيهم: انا كنت هنا ف الصعيد ف شغل وقلت اجي اشوفك رحت القصر وقالولي انك هنا فجيت بسرعه 
امأت نور ببتسامه وبعد وقت واستأذن ايهم ليرحا
سعيد: اجعد شويه يولدي
أيهم بابتسامة: مره تانيه يعمي ورحل 
سمر وهي تحمل ابنها:يالا يحياه انتي اللي عليكي الدور
حياه: لسه كتي ..ولم تكمل الجمله وصرخت وهي تضع يدها ع بطنها
معتز: يلهووي يسمر لازم تجيبي السيره 
الجد: انت لسه هتتحد شيل مرتك شكلها بتولد
حملها معتز سريعا واتوا الممرضات بسرير وضعها معتز وهو الان يقف بقلق وينتظر احد يخرج يطمنه
سعيد: اجلس يولدي واطمن
عبد الرحمن: هتكون بخير
معتز: يارب واخيرا خرجت الطبيبه وطمنتهم ع حياه وانجبت حياه طفله جميله جدا تشبهاا بعيونها الزرقاء
انتقلت حياه لنفس غرفه نور بأمر من الجد
فارس بابتسامة: يالا يمعتز اني اللي هسألك المرادى هتسميها ايه
نظر معتز ناحيه سليم
صقر بسخريه: ايه هتسميها سليمه
معتز بغيظ: لا يخوي بس بفكر واقترب من حياه وقبل رأسها بحب: هسميها حور
نظر لهم الجميع بابتسامة
ومر اسبوع واليوم يقام احتفال للطفلتان
وكانت العائله تجلس
سمر بتعب: بس بجي يجاسر
الجده: سيبيه يبتي يلعب
سمر: هيتعور زي امبارح
اقترب صقر واخذ جاسر وعندما حمله توقف جاسر عن البكاء وظل يضحك
سمر: والله يعني بتبكي من ساعتها ودلوجتي سكتت
ضحك صقر  ع ملامحها واحتضنها بعشق
  اما سليم يجلس يحتضن نور التي تحاول اسكات ملاك الصغيرة التي لاتووقف عن البكاء
اقترب مالك
مالك: هاتيها ينور
عطتها نور له بحزر
اول مارأته ملاك  توقفت عن البكاء فورا
سليم بإستغراب: ايه دا خدي يبت دا نا ابوكي ومسكتيش معايا
مالك: هي بتسكت معايا بس 
زينه: حبيبي يولدي حنين طول عمرك
فارس بضحك: اه حنين جوي
معتز وهو يحدث ابنته التي تنام ع كتفه بهدوء: ربنا يحميكي يحبيبت ابوكي شوفوا هاديه ازاي مش زي ولادكم وفور ان انتهي من كلامه صرخت حور بشده
زينه بسخريه: اه هاديه اوووي
صقر بضحك: يكسفتك يمعتز
اعطي معتز حور لحياه: خدي يحببتي بنتك يرتني ماتكلمت
ضحكوا جميعا 
الجد ببتسامه وهو ينظر لهم: ربنا يخليكم لبعض وتدوم سعادتكم 
الجميع بابتسامة وحب: ربنا يخليك لينا يارب
نظر لهم الجد بابتسامة بسعاده بالغه واخيرا حصل احفاده ع السعادة..
تمت..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق الطفولة للكاتبة هنا

‫2 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!