Uncategorized

رواية تربع على عرش قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

    رواية تربع على عرش قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

مازن: هو الود السمج الي كان قاعد ده كان بهزر معاكي كده ازاي قدام البوابه ومسكه شعره لي ان شاء الله، انتي بتستهبلي  
رحمه: نعم!
مازن:  الي سمعتي 
رحمه:  ثانيه بس احم وانت بتسال لي 
مازن:  خفي هزار معاه سمعه 
قال الجمله دي ودخل جوه و كان أحساس غريب اصراحه،  كان مركز معايا لي ولي يقولي كده اصلا؟! 
قعدت في الصاله وباكل عنب ف لقيته لابس ومتشيك وزي القمر وبرفانه جامد اي ده في اي!
رحمه:  رايح فين 
مازن بلبس الكوتشي:  ميخصكيش 
رحمه:  هستناك متتاخرش 
مازن:  مش هاجي بدري فنامي احسن 
رحمه: مش هتقولي بتروح فين  لعند الصبح يا استاذ مازن 
مازن:  انا بحذرك للمره الاخيره ملكيش دعوه بيا ول بعمل اي ول بخرج فين لمصلحتك مش اكتر،  سلام 
كان ماشي لعند الباب وحرفيا صبري نفذ ومقدرتش مردش
رحمه:  هتعيش كده لحد امتي ها 
مازن بوقوف:…. 
رحمه:  دي مش حياه تعشها!  لي بتهرب ديما انت فاكر انك تسهر طول الليل ترجع الصبح تنام تاكل وبس دي حياه،  امتي هتفوق وهتعرف انت اي،  انت مين،  فهمني بتعمل في نفسك كده لي 
مازن:…..  
رحمه: هستناك متتاخرش 
معرفش وقف سمع كلامي لي، مبصليش ول حتي فكر يبص ورا عشان اشوف عينه تايه ول ندمانه ول مش فارق معاه،  هو الانسان ممكن يعيش من غير هدف! طيب انت سالت نفسك في يوم انت عايش لي عشان تاكل وتنام بس ؟ 
منمتش واستنيتوا لعند 3 الفجر وصلاه وبعدها معرفتش امي مين اساسا وتقلبت وصحيت تاني يوم الساعه 11 كده كان لسه مرجعش وكتشفت بعدها انه بيسمع الكلام جامد اوي اوي . 
رحمه:  صباح الخير يا طنط 
شاديه:  صباح النور لعيونك 
رحمه:  بتعملي اي
شاديه:  بحضر غداء عشان هيجوا بدري من المصنع انهرده 
رحمه:  هو عمو رافت بيشتغل اي صح 
شاديه:  هو ماسك مصنع حديد كبير في جيزه هناك وبشتغل عنده صنيعيه وبيشرف عليهم وخالد مهندس وفاتح شركه صغيره كده علي قده فعملين عقد شغل بقي ما بينهم وكل شغلو من مصنع الحج ولي بخلص بدري بروح لتاني يشوفه كده ويجو سوي 
رحمه: ما شاء الله،  طيب ومازن 
شاديه:…… 
رحمه:  ممكن تقوليلي اي المشكله عشان اعرف اساعده،  انا مش فهمه في اي وعايزه افهم ممكن 
شاديه: مازن بحس ديما انه باباه بفضل خالد عنه،  لما بروح مكان بياخد خالد بس وديما بقول عليه متهور ومش مسؤل وانه خالد عاقل ودراعه اليمين فكان ديما يحصل خناقه بين خالد ومازن وباباه يقف جمب خالد وده كان بدايقو جدا وبعد ما خلص جامعه تحول لشخص ده،  شخص مبنشفوش غير صدفه في البيت وعلطول في اوضته ويخرج بليل يجي الصبح ينام ويعمل اكل لنفسه ويخرج تاني ومبيسمعش كلام حد وكلنا جبنا اخرنا معاه وبس كده.
رحمه: ” تؤتؤ،  في ناقص،  في حاجه مش قلتها اكيد،  هو الغيره اه ممكن تبدل الانسان بس اكيد حصل موقف كبير لكده؟! “
شاديه:  خدي بالك وانتي بتقطعي الخيار 
رحمه بتركيز : طيب وعمو مقطعش عنه المصروف لي،  مش لازم يتحمل المسؤليه ولو ملقاش فلوس هيشتغل او هيقعد في البيت 
شاديه:  رافت مش بدي حاجه وقطع عنه المصروف من سنه كده وبعدين حماتي الحجه هانم تقول ازاي يحصل كده ولسه صغير وملكوش حق تعمله كده و اعطتو فيزه وقلتله انه ملوش دعوه بتكليفه هي جمبه وده ممكن الي مخلي يبعد عننا وكرهنا اكتر 
رحمه:  طيب ازاي يقبل علي نفسه انه سته هيه الي تصرف عليه
شاديه:  هي مبتدوش حاجه،  هي بتعطي معاش حمايه وبنسبه للمعاش بتاعها بكفيها وبفيض فعادي بنسبلها 
رحمه:…… 
كل الافكر دخلت في دماغي مره واحده وعملت سلطه كده ، يعني اجبلكو حل من فين فسنين امكو السوده دي،  ابغي انتحر. 
رافت:  الريحه ظاهره من بره تسلم ايدكو 
شاديه:  حمد لله علي السلامه 
خالد بتحدث في الهاتف:  حاضر يا عمي، طيب اكيد هقله،  سلام 
“يقترب لها ويقبل يدها”  صباح الخير يا ست الكل  
شاديه:  الله يبارك فيك يبني 
رافت:  مين الي بتكلم 
خالد:  عمو جمال،  بسالك علي ورق البيت القديم والمستندات وكده 
رافت: نسيت خالص نعدي علي!، معلش يا خالد روح ودي 
شاديه: استني ما ياكل الاول 
خالد: لما ارجع بقي هبقي اكل 
رحمه: ممكن اجي معاك، عايزه اشتري حاجه من علي الطريق
خالد: ماشي تعالي يلا هوصلك في طريقي 
رافت: خدي يا بنتي 
رحمه: نعم يا عمو 
رافت: خدي الفيزه دي استمعليها وجيبي منها كل الي انتي عايزه 
رحمه: شكرا يا عمو مش هاخد حاجه من حضرتك، انا اسفه 
رافت:؟!
رحمه: هروح اغير هدومي واجي نمشي يا خالد تمام 
خالد: هستناكي 
يمكن عمو استغرب من الي حصل، بس انا زي اي بنت في الدنيا بستنى ده من جوزي، عشان انا متجوزك انت مش ابوك!
واذا كنت مش هتقدر تصرف انت عليا، يبقي انا اشتغل واصرف علي نفسي احسن.
في السياره…
رحمه: متسالش ها، اكتم فضولك شويه 
خالد: هههه لاء بجد عايز اعرف لي 
رحمه بغمزه : اممم يمكن عشان مش ضمنه الفلوس جاين منين 
خالد: ههه، هغير الموضوع بدال مش حبه تكلمي، بس الحركه جاامده عاش 
رحمه: لا داعي لتصفيق 
خالد: يود يا فنانننن ههه
رحمهو: هههه خلاص يطل رزاله 
وده الفرق بين واحد محتاج ياخد علي دماغه وواحد اكبر منك محسسك انك بتفهمي ومريح دماغك، طيب وانا عجبني الي محتاج ياخد علي دماغه  لي وبفكر فيه دلوقتى، حقيقي منى لله!
“امام فله جمال”
خالد بتوتر: احم باباكي هنا 
نسمه: امم ادخل 
خالد: عمله اي 
نسمه: ماشي حالي مشغوله جدا في الاجتماعات وشغل وانت 
خالد: برضه مشغول في الشركه وكده ادعيلي بقي 
نسمه: بتهزر اكيد لسه شغال في شركتك الصغيره دي ههه انت كده مش هتحصل اي حاجه خالص يبني 
خالد:….
رحمه: وملها شركته الصغيره يا ست مشغوله وجتماعات علي الاقل من تعبه وشغله هو واقف علي رجله ومشروعه مش من فلوس ابوه 
نسمه بستحقار: مين البتاعه دي واي البس الNormal الي انتي لبساه ده 
رحمه: اسمي رحمه مش بتاعه يا روح خالتك وتعدلي وانتي بتكلميني كده ول انه احنا في بيت ابوكي كنت رديت عليكي بس احتراما لي بس ونسبه للبسي الNormal اقصد الديني المحتشم الراقي فده شرف ليا انه يكون normal  فخلينا ليكي انتي الديجتال يختي.
“ينظر لها خالد بدهشه”
نسمه: how dare you!!!!
رحمه: دي متعلمه كام كلمه انجليزي وهتخنقنا يا عم، يلا يا خالد ادخل اخلص عشان اضربها وربنا 
خالد: ينهار ابيض هههه
نسمه: تضربني انا! مين دي يا خالد!
خالد: دي رحمه مرات مازن اخويا
نسمه:waht! البيئه دي مرات اخوك!
رحمه بتقريب لها: ههه واضح انك متربتيش علي الزوق والاخلاق، اسمعي يا بت مش عشان مستواكي الاجتماعي كويس تتنططي علي الناس ول اني اكبر منك ومش عايزه انزل مستوايه لتفكيرك ولسه صغيره وبتاع بس خليكي عرفه اني بلطش علطول فخافي علي عمليات التجميل الي عملها في وشك دي ها 
“تتوتر نسمه وترجع للخلف قليلا وينظر لها خالد ويضع يده علي وجهه لكتم ضحكته من ردها الصادم بنسبه له”
جمال:  اهلا يا خالد يبني اتفضل،  موقفاهم كده لي يا نسمه.مش عيب 
خالد:  لاء يا عمو مفيش حاجه،  الورق اهو لازم نستاذن
جمال: بس يبني مشربتش حاجه كده 
خالد: مره تانيه بقي، عن ازنك 
في السياره… 
خالد:  يخربيتك موتيني هههه
رحمه:  اسكت عشان هتجنن عليك دلوقتي،  عصبتني بجد 
خالد:  بس براحه عليها لسه صغيره برضه ومتزعليش منها هيه بس مدلعه شويه 
رحمه:  مش عشان يتحبها ادافع عنها يخويا
خالد:  احم انا!!!! 
رحمه:  انا سكت ليها عشان لاحظت ده مش اكتر وعملت احترام ليك 
خالد:  كده ومردتيش اومال لو رديتي يا قادره
رحمه:  انا لو ورحت البيت كده احتمال يجيلي سكته قلبيه فسكت احسن
خالد:  اقلك انسب علاج اي 
رحمه:؟؟؟ 
_________
رحمه:  بيتزا هههه 
خالد:  بتروق الاعصاب كده وبتحس براحه نفسيه ومعديه وانتي بتكلي 
رحمه:  تصدق كنت جعانه 
خالد:  لاء انتي لازم تجوعي بعد الي قولتي ده يخربيتك ههه 
كلنا كتير ورغينا حوالي ساعه كده ومبطلناش ضحك، بستغرب احيانا هما اخوات بجد؟! 
في المساء 
رحمه:  شكرا علي التوصيله وانك وقفت عشان اشتري الكتاب 
خالد:  العفو،  شكرا ليكي علي اليوم الجميل ده 
رحمه:  هطلع انا بقي عايز حاجه 
خالد:  ممكن متقوليش لحد انى معجب بيها تقريبا انتي الوحيده الي لاحظتي 
رحمه:  اممم، للاسف في مشكله 
خالد:  اي!
رحمه:  مش صحاب،  يعني مش هعرف اقول سرك في بير واحنا مش صحاب 
خالد:  هههه خلاص يا ستي نبقي صحاب 
رحمه:  اتفقنا ههه،  سلام يا نجم  
خالد: “مرحه وبسيطه وحلوه حلوه جدا! ” 
__________
طلعت فوق وانا مستني اشوفه،  مرخمش عليا انهرده ودى حاجه ناقصه في اليوم،  طلعت خبطت علي اوضته لقيته نايم فحطيت الكتاب علي مكتبه عشان كان عايزه 
لقيت كتب غريبه فوق الدولاب فطلعت علي السرير لان العبد لله قوزعه و لقيت كتب غريبه زي fragiskos oral surgery, oxford handbook of clinical  وكتب كتير ليها علاقه بالاسنان القي ايد بتشدني فهووب اقع فوقه 
رحمه:!!!! 
مازن:  بتعملي اي!
رحمه بتوتر:  كنت… كنت
يتبع… 
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد