Uncategorized

رواية غيرت مجرى حياتي الفصل الثاني 2 بقلم عبلة أبو عيسى

 رواية غيرت مجرى حياتي الفصل الثاني 2 بقلم عبلة أبو عيسى

رواية غيرت مجرى حياتي الفصل الثاني 2 بقلم عبلة أبو عيسى

رواية غيرت مجرى حياتي الفصل الثاني 2 بقلم عبلة أبو عيسى

في الجامعه :
ياانسه يا انسه 
حفصه:نعم!
حضرتك معانا ف التيم واحنا ف الكافيتريا ومستنين حضرتك علشان نحضر شغلنا قبل المحاضره 
حفصه :حاضر يا كابتن اتفضل وانا هنيجي وراك 
جاسر:فين الانسه يا حسن 
حسن:قالت هتيجي ورايا مش عارف اتأخرت لي 
بعد نص ساعه
حفصه :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
جاسر بعصبيه:وعليكم السلام يا هانم اتأخرتي كدا لي احنا خلاص مفضلش وقت ع المحاضره ومعملناش حاجه 
حفصه بختناق:كنت بتوضي واصلي الظهر وانا اسفه بس انا جهزت الي الدكتور طلبه امبارح اتفضل حضرتك وسابت الكافيتريا وطلعت 
جاسر:طيب يا شباب كدا مش هنحتاج حاجه يلا انصراف اقابلكم ف المحاضره 
حفصه ف مكان بتبكي:يارب اكفيني شر خلقك انا زهقت كله بيعملني وحش 
جاسر:انا اسف يا انسه مكنتش اعرف انك كنتي بتصلي واسف ع الي حصل المره الي فاتت ومتشكر جدا انت وفرتي علينا شغل كتير 
حفصه تجاهلته تماما وسابت المكان وقامت
جاسر واقف بيبص وبيكلم نفسه:قال جاي اصلحها قال انا غبي غبااااااي اول ما شفتها ادتها الي فيه النصيب
معاذ:اعتذرتلها يا جاسر ولسا بتكلم نفسك انت شاغل بالك بيها لي ما تولع 
جاسر بعصبيه وماسك معاذ من هدومه:لو جبت سيريتها ع لسانك ب خير او شر انا الي هولع فيك وف اهلك وراح زقه ومشي 
معاذ بيعدل هدومه:ماشي يا جاسر ماشي هتولع فيا عشان دي
………
‏دخلوا المحاضره وخلصت وجاسر باله مشغول تماما ب حفصه وهوا مش عارف ايه السبب .
ف منزل حفصه 
حفصه :ماما انا كنت لقيت اعلان انهم محتجين موظفين ف( شركه الياس ) وانا عايزة اقدم 
الام:بس يا حبيبتي كليتك ومذاكرتك والكتاب وكل دا 
حفصه:متقلقيش يا ماما والشغل ده هيفدني بعد التخرج وانا هفهمه ظروفي بس يارب اتقبل بس هتكون فرصه حلوا ليا
الام:طلما مُصره خلاص وربنا يوفقك يا روحي يارب 
حفصه:شكرا جدا يا احلي ماما ف الدنيا ربنا ما يحرمني منك يارب
منزل جاسر
الاب :عامل اي يا جوجو 
جاسر:ياابو الحجوج مش قولتلك بلاش جوجو دي 
الام:خلاص يا روحي متزعلش بابا بيدلعك بس 
الاب:ياض بحبك ياض بس لو تتبعني وتيجي اعلمك ف الشركه بعد جمعتك  وتشتغل بدل ما انت مطفش عمال الشركه 
جاسر:يا بوب قولتلك ابنك نو شغل نو تعليم نو اي حاجه 
الاب بضحك :انت نو تربيه ياض
عدي تاني يوم وجه معاد تسليم حفصه الورق عشان الشغل 
ف( شركه الياس)
حفصه:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
السكرتير:وعليكم السلام 
حفصه:كنت جايه بخصوص الوظيفه الي ف الاعلان ودي الاوراق  المطلوبه
السكرتير:حاضر ثانيه اكلم المدير علشان اشوف الانترفيو امتا 
حفصه :حاضر
السكرتير للمدير ف الفون:ف انسه مقدمه للوظيفه تحب الانتر فيو تكون امتا
المدير:ممكن تدخلها
السكرتير:تمام يا افندم تقدري تتفضلي يا انسه 
حفصه:ماشي شكرا 
بعد الانتر فيو 
حفصه وهيا طالعه من الشركه بتكلم نفسها:بجد مدير عنده زوق اوي يارب اتقبل هو قال لو حصل نصيب هيرن عليا ربنا يعمل الي فيه الخير 
الساعه 10مساء
الفون بيرن حفصه:الو السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين معايا
الشخص: عليكم السلام بكلم بخصوص الوظيفه وبقولك تقدري تنزلي الشغل بكرا وحسب علمي معندكيش جامعه ف الساعه ٨ تكوني موجوده ان شاء الله 
حفصه:ان شاء الله هكون ف المعاد بالظبط شكرا لحضرتك
ف (شركه الياس)
حفصه وهيا دخله الشركه :اللهم وفقني ف هذا العمل واجعله خيرا لي 
السكرتير:تعالي يا انسه اوريكي مكتبك 
حفصه :ماشي اتفضل
السكرتير:دا مكتبك يا انسه هبعت لحضرتك ابن المدير ب المهام بتعتك ويعرفك المكاتب الي هنا 
حفصه:ماشي وان شاء الله اكون عند حسن ظنكم
تك تك تك صوت خبط الباب
حفصه:اتفضل
الباب اتفتح بس حفصه كانت باصه ف الارض
جاسر:حفصهههههه 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك رد

error: Content is protected !!