Uncategorized

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

      رواية تربع على عرش قلبي الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العاشر 10 بقلم رحمة أيمن

_ بتعملي اي هنا لوحدك 
رحمه بخوف :  خالد! ، يخربيتك خضتني! 
خالد:  ههه،  لمحت حد واقف فوق،  قولت اشوف مين
رحمه:  بحب السطح او اي مكان عالي عموما 
خالد:  مش في المود؟ 
رحمه:  اممم يمكن 
خالد:  مش احنا اصحاب،  قوليلي اهو تفضفضي 
رحمه:  مفيش حد هيفهم 
خالد:  لاء لاء كده بتقللي مني وهذا غير لائق يبشا 
رحمه:  هههه، شكرا يا خالد 
خالد:  في اي بقي 
رحمه:  واحده تمت ل27 سنه من عمرها،  كل ما تمشي في اي مكان،  اي يا بنتي مش هنفرح فيكي،  رحمه انتي كبرتي مش كفايه عليكي كده عايزينك تستقري وكلام كتير مش بيعمل حاجه غير انه بخليني افكر واعيد حسابات في كل حاجه،  تعرف عمري ما ندمت،  هما الي هيعيشه معاهم ول انا،  محدش لو دعوه بحياتي وعمر ما كلمهم جرحني بالعكس كنت مكبره دماغي هو انا اول ول اخر وحده يتقال عليها عانس! 
شوفت باباك وكلامه وشوفت صورة اخوك وحقيقي كان اول مره ارتبك كده في حياتي وبفكر كتير والموضوع شاغل دماغي 
جه يوم الفرح،  اه مكنش زي اليوم الي تمنيته بس جيه! واديني هنا اهو فوق السطح بشرب شاي ههه 
خالد:  حسه انك ندمانه علي القرار ده يعني 
رحمه:  مش ندم،  بس خايفه،  خايفه من مستقبل جى وانا لسه بفكر هو انا حياتي مستقره فعلا زي ما كانو بقولو ول هعيش في مكان مش مكاني ول مع شخص كنت فكراه صح 
خالد:  امم عشان مازن اصغر منك وكده! 
ابتسمت علي فهمه للموضوع ونظرته الاستفهاميه المريبه ليا.
خالد:  هو فعلا مازن اصغر منك بس عمري ما شوفته غير ناضج! 
اه الوضع بينا مش تمام بس مازن كان اشطر واذكى واعقل مني في كل حاجه تقريبا،  انا كنت بتعلم منه فن الرد والبرود لانه رهيب فيهم بجد  ههه
رحمه:  عرفه انا البرود ده،  جربته وجالي السكر الحمد لله 
خالد:  بصي عندي ليكي حل،  احنا نرجع لاول مقابله و اوافق علي العرض الجواز بتاعك وخلاص 
رحمه:  ههه اسكت مش انا اتجوزت اخوك ناااو 
“يبتسم خالد ويخرج علبه سجاير ويضع وحده في فمه” 
خالد:  والله!  صدميني ههه 
رحمه:  خالد انت بتشرب سجاير 
خالد:  مش ديما،  لما اكون مخنوق بس 
رحمه:  وانا الي فكراك مؤدب 
خالد:  ههه والله احيانا بشربها مش ديما 
رحمه: مخنوق من اي 
خالد: ضغط شغل 
رحمه بمد يدها له:  متولعهاش،  جيب 
خالد:  اجيب اي! 
رحمه:  جيبها بس 
“ينظر لها خالد ويعطيها لها فترميها من فوق” 
خالد:  يا مجنونه! 
رحمه:  دي عاده سيئه لو تملكت منك هتتعب،  اعمل حاجه تانيه يعني انا مثلا لما ادايق بكتب او بقرا،  اعمل كده بس متشربش الزفت ده فاهم 
خالد:  تعرفي انه مفيش حد يقدر يعمل الحركه دى معايا 
رحمه:  اووبس،  انا عملتها بقي،  وبدالك طلعتها قدامي يبقي بنسبالك انا صديقه وبدال صديقه يبقي من حقي انصحك ول اي،  مخنوق صلي،  ادعي،  اتكلم مع حد،  اسمع اغاني،  خليك عارف انه الصحه تاني اصعب شيئ ممكن الانسان لو خسرهم يموت! 
خالد:   واي اول وحده بقي؟
رحمه:  اممم الحب،  الحب لو خسرته هتتعب كمان! 
خالد:…… 
رحمه:  اتاخرت لازم انزل بقي،  لما تكون مخنوق ابقي قولي،  كولي اذان صاغيه يعمهم ههه
“تتحرك فيقفها صوته” 
خالد:  رحممممه 
رحمه:  امم
خالد: شكرا 
رحمه: ههه ابقي تعالي كل يوم، سلام 
“ينظر لخيلها قليلا ويبتسم بهدوء “٠
نزلت وانا بفكر فيه، جيه ول مجاش، كل ول لاء وكنت بطوح كده يمين وشمال ول كاني شربه استركس.
“تفتح الباب فيقف مازن من علي الكنبه بقلق وتوتر”
مازن: كنتي فين يا هانم في الوقت ده! انتي عرفه الساعه كام و…
رحمه: ششش، انت مين ياض 
مازن: اي ده!
رحمه: ااه الصغنن، جيت امتي، فرحت انك جيت بدري ههه 
قرب كده مني يفهم في اي الانه اتخض فروحت وقعه جوه، ومقمتش بقي غير تاني يوم!
صحيت لقتني علي الكنبه ومتغطيه ولما فتكرت هببت اي قومت وانا مفزوعه كده؟، احيه.
مازن: فوقتي 
رحمه بتوتر: امم، كنت…
مازن: كنتي مهيسه جااامد ، ههه كنتي ضربه اي ها 
رحمه:”ضربه يا مهزق ” والله ما كده انا لما مبكنش نايمه كويس مبشوفش قدامي 
مازن بغمزه: فعلا مبتشوفيش قدامك 
رحمه: علفكره انا فكره الي حصل، احم جيت وكنت هنا وتقريبا وقعت وانت شدتني ونيمتني هنا 
مازن بتحرك : يا رراجل، ده الي فكره بس يا خساره هه
رحمه بغضب : قصدك اي بقي! ولاه حد هنا 
علي السفره…
مازن: بطلي تبصيلي كده وكلي عشان الاكل هيبرد 
رحمه: حصل اي طيب 
مازن:…..
رحمه: مازن حصل اي ونبي، يريحني، قولت حاجه صح، قولت اي 
مازن: اووف ع زن 
رحمه: يسلام عشان بسالك حصل اي ابقي زنانه! 
مازن: رحمه كلي وانتي ساكته 
رحمه: طب علفكره بقي البيض ناقص ملح 
مازن: ابقي طبخي انتي يختي 
رحمه: بارد 
مازن:…..
“تتسحب رحمه للغرفه بسكينه وتقرب من السرير له فيستيقذ بفزع”
مازن بخوف: مين!
رحمه بتقريب السكينه له: اعترف يلاه حصل اي 
مازن باخذ نفسه براحه: رحمه، انتي مش طبيعيه علفكره ههه 
رحمه: واحد بقولي حصل حاجه وبيغمزلي و…..
قرب مني وكتف ايدي وقربني من السرير فسكينه وقعت مني وريحته وقفت قلبي!
مازن: ههه طب امسكي السكينه كويس طيب 
رحمه: مازن!
مازن: محصلش حاجه، انتي نمتي فعلا وشلتك ونيمتك علي الكنبه وبس كده، عملت الحوار ده عشان ادايقك مش اكتر 
رحمه بمحاوله فك يده: انت واحد رخم!
مازن: ههه اقفلي الباب وراكي وانتي طالعه لاني مش نمت من امبارح 
رحمه: بكرهك 
مازن: ههه شكرا 
قلب نفسه علي السرير وكمل نوم عادي وانا طلعت ووقتها قدرت اخد نفسي، غمزته قمر وضحكته قمرين وريحته ت… اي ده في اي!
وقت الظهيره…
رحمه: صبااح الخير 
رافت: اهلا اهلا بعروستنا 
رحمه: ازاي حضرتك يا عمو 
رافت: الحمد لله يا عمو 
شاديه: فطرتي ول اعملك فطار 
رحمه: لاء يا طنط كلت مع مازن 
رافت: غريبه دي والله، اول مره يحسب نفسه من البشر وياكل مع بني ادمين 
شاديه: رافت بقي!
رافت: سكت اهو، سكت 
خالد: صباح الخير جميعا 
رافت: صباح الخير يبني، افطر كده وجهز عشان نروح الصيد يلا 
خالد: يا بابا انهرده اجازه صيد اي بس 
رافت: مهو عشان اجازه هنروح، مش هيتكرر اليوم ده غير بعد زمن، تعالي معايا 
خالد : حاضر يا حج اومرك مطاعه ههه 
ترن ترن ترن 
خالد: الو….انتو مستقصدني ول اي!، طيب ازفت اقفل جي 
شاديه: اي يا حبيبي في حاجه 
خالد: حصل مشكله في تصدير بتاع بكره في الشركه ولانه مفيش حد هناك لازم اروح، عايزه حاجه يا رحمه 
رحمه: لاء يا خالد شكرا 
خالد ببتسامه: ماشي يا ستي، همشي انا سلام 
“تنظر له شاديه بستغراب لانه لم يحرك عينيه من علي رحمه منذ أن وصل “
رافت: يعني مش هتيجي معايا، متيجي انتي يا شاديه 
شاديه: صيد اي يا رأفت، انا مش بحبه انت عارف 
رحمه: خلاص يا عمو، هاجي انا معاك 
رافت: ههه بجد!  ، ماشي يا عمو اجهزي وهنروح سوي 
رحمه: حاضر، هطلع اغير هدومي عن اذنكو.
_____________
في السياره…
رحمه: ووووه، سواقتك رهيبه ههه 
رافت: ههه ست شاديه بتخاف منها وبتصوتلي كل شويه، طلع هيه الي عندها غلط مش انا 
رحمه: لاء يا عمو كل الامهات عموما كده “بغمزه” قولي اجوزك وحده من صحابي كده دلعك شويه وربنا يقدرني علي فعل الخير.
رافت: ههه يا بكاشه 
امام البركه…
رحمه: ياعمو بقالنا ساعتين ومصتدناش ول سمكه!، انا زهقت 
رافت: بصي هو اهم حاجه الصبر 
رحمه: الصبر ده مات في حادثه من يومين، انت لو جبت كيلو من عمو سعيد الي في اخر الشارع ارحم من الي احنا فيه ده  
رافت: بوظتي الحكمه الي كنت هقلها منك لله 
رحمه: هعيط والله لو قعدت اكتر من كده قوم نمشي بالله 
رافت: رحمه بتتحرك، ساعديني بسرعه بسرعه 
رحمه: بجد!، استني اسحب بسرعععه 
رافت بوقوع: اه يا ضهري 
رحمه: اقلك كان اي ومتزعلش، كان شراب 
رافت: ههههههههه 
رحمه: هموت ههه 
كان يوم قمااار، بحب الهوا والمياه والناس الي روحها حلوه، بتفرحك وبتحسسك ديما انك تخدها ببساطه وعمو رافت من الناس دي جدا، طلع حماايه قمر فعلا مكدبتوش.
“يجلسون علي الكرسي وياكلون”
رحمه: لي بتحب الصيد 
رافت: عاده، كنت بحب اعملها اوي لما اكون مدايق او مخنوق بتغير مودي وبتفصلني عن العالم الخرجي بتعلم منها الصبر وانه احيانا بتصيب ويلعب معاك الحظ واحيانا بديق ولازم تصبر وهتلقي بعده الخير بس الحياه يا بنتي مش جنه وتجارب بنتلعم منها ولازم نتوجع عشان نحس بيها عشان نفهم هيه عايزه منا اي.
رحمه: لي اخترتني يا عمو! رغم انه خالد قالي انكو روحتو لكتير اوي؟!
رافت: لانه اي حد يشوفك هيحبك، روحك حلوه وعفويه وفيكي ميزه نادره، طبيعيه بتتعملي بطبيعتك ومش بتستسلمي  وبتوصلي للي انتي عايزه مهما حصل وعارف انك هتقدري علي المهمه دي 
رحمه: طيب اي الي حصل عشان يحصلو كده، او يكون كده اكيد حضرتك عارف، انت فعلا كنت بتفرق ما بينه وبين خالد 
رافت: امم، دي قصه طويله لازم تسمعيها منه وبعدها مني عشان تقرري 
رحمه:؟!!!
رافت: رحمه عايز افهم دماغه، بفكر فيا ازاي وفعلا تغير كده عشان بغير، معتقدش!
رحمه: طيب انا مش هقدر اعمل ده، اهو قعدت معاه اسبوع متغيرش حاجه، هو طايش وصغير عادي سنه اتنين ويعقل زي كل الشباب، لي جوزته وعملت الخطوه دي من الاول
رافت: حسك مش فهمه نفسك يا بنتي 
رحمه بفيض: امم، انا فعلا كده، مش عرفه ده صح ول لاء، يترى هنعيش فعلا زي اي اتنين، طيب لو تغير انا هفكر فيه ازاي، وفرض متغيرش هكون اي وقتها، وحده تجوزت واحد اصغر منها عشان كلام الناس؟
رافت: انتي شايفه انك اتجوزتي مازن عشان كلام الناس 
رحمه:…..
رافت: بصي يا بنتي، انا مش هغصبك علي اي حاجه، عايزه تطلقي من بكره هيحصل، لو فعلا تعبك كده يبقي ميستحقش وحده زيك في حياته جايز اكون غلطان اني جوزته فعلا وظلمتك معانا 
رحمه: لاء يا عمو مقصدش كده والله انا…
رافت: اقعدي مع نفسك، شوفي انتي عايزه اي، امتي بتحسي بسعاده، هل انتي لما تكوني معاه بتحسي بخنقه، مش قادره تستحملي، خدي وقت وفهمي في نفسك يا ست البنات، ويلا عشان اتاخرنا 
فكرت في كلام عمه وحسيته صح جدا، انا محتاجه اقعد مع نفسي شويه، اسمع نفسي بتقول اي، وسالها هو انا مبسوطه ول لاء 
والفتره دي قعدت 3 تيام تقريبا، وكنت وخده جمب وقفله علي نفسي ومتغيره معاه وكان وحشني وحشني جدا ومديقه عشان مبكلموش ول بديقني.. هو انا بعمل في نفسي كده لي!
“تسمع صوت شيئ ينكسر من الغرفه فتجري عليها “
رحمه بخوف: في اي! اي الي اتكسر 
مازن بعدم نظر لها: البرواز وقع، متقلقيش هلمه انا 
رحمه: سيبه عشان متتعورش  هجيب حاجه وشيله 
” لا يستمع مازن لحديثها ويلمه حتي ينجرح ويمسك واحده من الازراز ويضمها بيده بغضب “
رحمه بخضه: مازن انت بتعمل اي! انت مجنون!
مازن بغضب: اه مجنون، مجنون لاني مش فهمك… في اي!
رحمه بخوف من صوته:…. 
يتبع… 
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!