Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحاب ماهر

مسك اول مفتحت باب الغرفه بصريخ… بلاللللللللللللللللل الحقنييييييييييي
..
ـ مسسسسسسسسك مالك وصعد اليها مسرعا …
… 
صعد بلال للاعلي ورأي مسك.. رجليها مليانه دم وازاز الاوضه كله مكسر وهدوم مسك مرميه من الدولاب 
بلال بخوف… مسك انتي كويسه 
=آاااااااه رجلي بتوجعني اوي
_طب تعالي وشالها  ووداها اوضته وبدأ يطلع الإزاز من رجليها وهي تتألم 
~ربط بلال رجل مسك ونيمها ع السرير وقال.. نامي شويه علشان اعصابك تهدا 
=مسك بخوف وعياط.. هو اي اللي حصل ومين اللي عمل كده
_بلال بشك.. مش عارف بس لو فعلا اللي ف بالي والله مهرحمها
=مين يبلال 
_وضع يده ع راسها وأقبلها من جبينها وقال..متشغليش بالك نامي دلوقتي ف اوضتي ع ما أشوف اي اللي حصل
=هزت رأسها ونامت 
..ــــــــــــــــــــــــ
وبلال يفكر…ثم ذهب لغرفه مسك وظل يبحث ع دليل يثبت شكوكه..حتي وجد ورقه ع السرير مكتوب فيها«”دي قرصة ودن بس إنما المره الجايه هيبقي الدور علي السنيوره بتعتك “»
بلال مسك الورقه وطبق عليها جامد ورماها ف الأرض ومسك شعره وجلس بتوتر ع السرير يُفكر ماذا يفعل..وقاطع تفكيره رساله من رقم مجهول..(“حبيبت القلب معايا”)وصوره وجهه مُخيف..
قام بلال مسرعًا إلي مسك وترك تلفونه ع السرير وفتح بفزع…مسكككككككككك..
فوجدها نائمه مكانها ولم تتحرك…تنهد تنهيده شديدة وقال..والله لهوريكو عشان تبقو تلعبو كويس مع بلال كامل ثم سمع صوت من غرفة مسك..بلال اتجه الي الغرفه بهدوء حتيٰ لا يشعر عليه أحد..ثم فتح الباب بقوه..وجد شخص مُرتدي أسود ومغطي وجهه وماسك تلفونه ويقلب فيه..
بلال..انت مين 
_رمي التلفون ع الارض ونط من البلكونة
=حاول بلال ان يلحقه ولاكنه جري منه
_بلال…آلو ي أُسامة 
=ازيك يبلال 
_مش وقته انا عايز أقدم بلاغ وعايز حمايه لمراتي 
=عنيا بس ف اي 
_تعالي البيت دلوقتي حالا وهفهمك 
=مسافة السكه هكون عندك 
ثم غلق معه وسمع صوت مسك…بلال 
«..انتي بقيتي كويسه 
_اه الحمدلله
=الحمدلله..هروح اجبلك تاكلي 
_لا لا مش جعانه بس عايزه افهم ف اي ومين الناس دي وازاي قدروا يدخلو البيت واحنا مش موجودين 
=بلال نام ع رجل مسك ومدد رجليه ع السرير ووضع يده تحت رأسه وقال هييييييييه مش عارف يمسك مش عارف انا بقيت تايهه اوي مش عارف حاجه ف اي حاجه انا مخنووووووووووووق 
_ملست مسك ع شعره واليد الاخريٰ وضعتها ع وجهه وقالت..انا معاك يبلال وكل حاجه هتتعدل ان شاء الله
=مسك يديها وقال..مش هتسبيني يمسك 
ابتسمت له وهزت راسها بالنفي وقالت..مش هسيبك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
الجرس يرن…
_مسك..مين ده 
=متخفيش ده واحد صحبي عرفته اللي حصل وعشان كده جاي 
_ماشي 
=هنزل افتحله 
ونزل بلال…،،،وفتح له
_اي يبني ف اي 
=تعالي بس ادخل ي أُسامه وبعدين أقلك 
..
_اتكلم يبلال اي اللي حصل 
=كُنا بره انا ومراتي وجينا لقينا الأوضه متكسره والهدوم مرميه وورقه تهديد محطوطه ع السرير 
_طب عايز اشوف الاوضه والورقه
=تعالي معايا..
وصعدوا إلي الغرفه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ…
_اهي الاوضه وكل حاجه جينا لقيناها بالمنظر ده 
=هدوم مين دي يبلال
_هدوم مسك مراتي 
=يعني مراتك هي المقصوده من ده كله!
_أيوه والورقه اكدت ده 
=وريني الورقه 
_أهي..قرأ ما فيها وظل صامتًا حتي سمعوا صريخ مسك..بلاللللللللللللللل بلاللللللللللللللللللللللللللللل 
=ذهبوا إليها مُسرعًا..ودخل بلال وصاحبه أُسامه..وجدوا مسك واقفه أمام النافذه وتصرخ 
_بلال..ف اي يمسك 
=جريت عليه ومسكته من قميصه ودفنت رأسها في صدره وقالت ببكاء شديد…أهو وتشاور الي النافذه 
_هو مين!
=شخص لقيته لابس أسود ومغطي وشه وبيضحكلي ضحكه غريبه انا خايفه اوي
_ضمها بلال إليه وقال..متخفيش يمسك أنا معاكي ثم قال..أسامه انت لسه واقف شوف مين الشخص ده بسرعة
=إحنا مش عايزين حد يحس بينا يبلال عشان الأمور متتعقدش اكتر من كده 
_يعني اي 
=يعني لو عرفوا ان احنا بوليس هيعملو احتياطتهم وده مش هيكون ف صالحنا 
_قال بزعيق.يعني هدنكو ساكتين قسم بالله لو مسك حصلها حاجه مهرحمها 
=هي مين يبلال!
_تعالي معايا.. ثم نظر الي مسك وقال..نامي هنا ومتقوميش من مكانك ومتحوليش تفتحي الشباك تاني ولو حصل حاجه او حسيتي ب اي حاجه اندهيني 
=هزت رأسها بالموافقه 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_مين اللي إنت شاكك فيه يبلال 
=~~~~~~~~~~«
_معقوله تكون هيه فعلا
=ده اللي انا حاسس بيه
_خلاص انا هجبلك اتنين يقفو ع بابا الجنينه اللي تحت كأنهم بوابين وهفهمهم كل حاجه
=ماشي انا هروح اشوف مسك 
دخل بلال ع مسك وجد ف كل ركن دم وع جسم مسك دم 
بلال..مسك مسك..انتي كويسه 
_اه كويسه ثم نظرت حولها وقالت بفزع..اي ده اي الدم اللي عليا ده 
=تعالي قومي متخفيش ودخلها الحمام وبدأت تمسح ملابسها وهي خائفه للغايه وتنظر لجميع أركان الحمام فوجدت كاميرا..مسك قربت منها ومسكتها..بلال ادخل بسرعه 
_طب افتحي 
فتحت له..وقالت..انت حاطط كاميرا ف الحمام لي!
=بلال بإستغراب..أانا مش حاطط كاميرات خالص ف الشقه 
_أمال مين اللي حط دي هنا 
=مسكها بلال ونظر لها..وقال..هشششششششش 
فصمتت مسك..
فأكسرها بلال..
ف اي يبلال وبتكسرها لي 
=ده جهاز تصنت وادام لقيتي ف الحمام يبقي اكيد ف كمان ف الشقه تعالي معايا ومسك يديها وخرجوا 
_أساامه…أسامه 
=ايوه يبلال 
_انا لقيت ده ف الحمام واكيد فيه فالشقه 
=اطلع شوف الاول ف اوضه مسك اكيد حطو فيها حاجه بردو وانا هشوف ف الصاله وانتي يمسك شوفي ف.. قاطعه بلال..لا مسك هتيجي معايا انا مش ضامن ممكن يحصل معاها اي وهي لوحدها 
_طب خلاص يلا روحوا بسرعه 
صعد بلال ومسك الي الاعلي ..دوري هنا يمسك وانا هدور هنا..
وبدأ كلا منهما يبحث…
مسك..وجدت صوره بلال وعليها دم.بلال دي صورتك 
_مسكها ونظر لها وبدأت تتحول شكوكه ليقين.. وقال كملي تدوير وانا هكمل 
وجد بلال بجانب السرير جهاز مثل الجهاز الذي كسره ولاكن هذا صوت وصوره ثم أخذه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
مجهول..بعصبيه..عرف ازاي يجيب الجهاز ده.،،ده شكله مش سهل زي مكنت متوقعاه..ماشي يبلال هتروح مني فين..
آلو..
_انا واقف ادام البيت عندهم من ساعت مقولتيلي واظاهر كده هخطف حد 
=مسك!!
_اه دخلت دماغي اوي وقررت اخطفها
=أياك تعمل حاجه من دي الا لما أقلك لسه عايزه اتوهه بلال شويه وأخوفه ع حبيبت القلب
_بدأ يضحك ضحكه تخوف…هو لسه متهش هههههههههه
=وبدأوا يضحكو الاثنان..ثم قالت شوف شُغلك وبلغني الاخبار اول بأول لان الاجهزه اتكشفت وبلال قدر يوصلها 
_بلال ده حسابه تقل معايا اوي ولا يهمك يلا سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ:؛
بلال..ينده ع أسامه..اسامه 
=ايوه يبلال 
_احنا لقينا ده كمان وفصلته ولقيت صورتي وعليها دم 
=وانا لقيت دول كمان..هو انت ليك اعداء يبلال!
_منت عارف ي اسامه مليش اعداء ومعرفش حد غيركم واللي ف المستشفي بس غير كده معرفش حد 
=ماشي يبلال انا همشي انا وهبعتلك بكره الصبح اتنين رجاله من عندي هيعملو نفسهم بوابين وهيبلغوني بكل حاجه بتحصل وانت متقفلش تلفونك عشان هكون ع تواصل معاك اما انتي يمدام مسك حاولي تتماسكي اعصابك لحد ما ان شاءالله نعرف مين دول وعايزين منكم اي 
_هزت رأسها بتعب..وقالت ماشي..
=انا همشي انا يبلال ولو حصل اي حاجه رن عليا ومتسبش مسك لان باين عليها تعبانه 
_حاضر 
=سلام عليكم
_بلال ومسك…وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ثم نظر بلال الي مسك وجدها تحاول ان تمسك ب اي شيء ويديها ع رأسها 
=مالك يمسك 
_مش عارفه حاسه ان انا دايخه اوي 
=طب تعالي نطلع للاوضه 
وأثناء طلعوهم ع السلم..مسك أغم عليها 
..بلال،،،،ممممسسسسسكككككك
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد