روايات

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الأول 1 بقلم مريم قنديل

 رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الأول 1 بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الأول 1 بقلم مريم قنديل
رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل
رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الأول 1 بقلم مريم قنديل

~مالك يا حبيبي بتعيط ليه ؟
( ولد صغير  لبسه كويس قاعد علي الرصيف وبيعيط جامد)
اتكلم وهوا عمال يعيط _ب با بابي بابي سا سبني و مسي “مشي”
نزلت علي ركبتي قدامه وبصتله وانا بمسح دموعه من علي وشه
~سابك إزاي يعني كده في الشارع لوحدك؟
_قالي انو مبقاس  “مبقاش”  يحبني وإنه مس “مش” عايزيني
هنا صوت عياطه بدأ يعلي اكتر اخدته في حضني وقعدت اطبطب عليه ~خلاص يا حبيبي متزعلش حقك عليا .. طب انت اسمك ايه ؟
_آسر
اتكلمت وانا بخرجه من حضني ~الله ايه الاسم الحلو ده …اجبلك مصاصه ؟
_ماسي “ماشي”
شلته بايد واحده علي كتفي وفي الايد التانيه اكياس الطلبات ال ماما قالتلي انزل اجيبها علشان العريس الجاي لي النهارده .. روحت جبتله مصاصه وكلها ..  اخدته و طلعت بيه الشقه وهوا كان خلاص نام علي كتفي من كتر العياط ياخي حسبي الله ونعم الوكيل فأي حد يوجع قلب طفل صغير
فتحت باب الشقه وحطيت الطلبات علي السفره .
=ضيّ انتي جيتي اتاخ… ينهار اسود مين ده ؟
~بس يا ماما علشان آسر ميصحاش أنا مصدقت بطل عياط
=آسر مين يا بت
~هدخل انيمه جوا طيب واجي احكيلك .
دخلت نيمته وطلعت حكيت لماما الحصل وقعدت تسب و تلعن في الراجل السابه.
“انا ضيّ 25 سنه خريجة كلية صيدله ، معنديش اخوات وبابا متوفي ، طولي متوسط وعيني خضرا وبشرتي مبين الابيض والسمار و محجبه  “
=طب هنعمل ايه يا ضيّ ؟
~ولا حاجه يا ماما هيعيش معانا .
=ازاي يا ضيّ البتقوليه ده ؟ اهله لو عرفوا انك واخده ممكن يعملوا  مشاكل يابنتي وانا مش حمل الكلام ده.
~اهله ايه يا ماما ها؟؟! يسيبه طفل مكملش 6 سنين لوحده ذنبه ايه في الدنيا ؟ لو مش عارفين يربوا و يتحملوا مسؤلية بيخلفوا ليه ويدمروا اطفال كل مشكلتها في الدنيا انهم اهلهم ، الاطفال من حقها تلعب و تتشقي تغلط و تتعلم تفهم و تتستعوعب من حقهم يضحكوا و يحسوا بالحنان والحب مش الكره و الزعل والخوف والرهبه من اي تصرف يعملوه .. حرام بجد .
=اهدي يا بنتي .. طب هنعمل ايه في العريس الجاي النهارده ؟
~ما يجي الاه فين المشكله يا ماما .. ولو مش عاجبه يمشي .
=ماشي يا بنتي قومي اجهزي .
قومت جهزت ولبست و ظبطت نفسي و محتطش ميكب خالص . بصيت علي آسر وهوا نايم علي سريري ببرآءة الدنيا كلها .
الساعه جت 7 معاد و صول العريس ، خبط علي الباب و ماما فتحت .
=اهلا اهلا نورتونا اتفضلي يا حاجه اتفضل يا حج اتفضل يابني .
قعدوا بعد ما سلموا ..
والد العريس:اومال فين عروستنا
=ثانيه هندها .
طلعت وانا ماسكه الصنيه قدمت لهم العصير و  قعدوا يتكلموا شويه .
 والد العريس:طب نسيب العرسان شويه .
مشيوا وفضلت انا وهوا .
-ازيك يا ضيّ انا يامن .
~بخير الحمدلله .
– انتي فكراني ؟
~اه طبعا .. حضرتك الكنت بتيجي تاخد علاج ولدتك من الصيدلية البشتغل فيها؟
ابتسم -ايوه بظبط .. أنا من ساعة ما شوفتك و أنا اعجبت بأخلاقك و أدبك و قررت اني اجيب اهلي واجي اتقدملك .
ابتسمت وسكت أسلوبه جميل اوي في الكلام تخليك ترتاح و انت بتكلمه اكنك عارفه من زمان، طويل و عينه تشبه القهوه شعره اسود غامق و بشرته بيضه والابتسامه مش بتفارق وشه ، كان كل اول شهر يجي بنفسه ياخد علاج ولدته الشهري من الصيدليه البشتغل فيها وكان محترم جدا في تعامله معايا .
كمل كلامه لما لاقاني سكت وبصيت في الارض -أنا مهندس وعندي مص …
قاطع كلامه دخول آسر عليهم الأوضه وهوا بيعيط .. اتجهت ضيّ ناحيته و نزلت علي ركبتها علشان تبقي في نفس مستواه و اخدته في حضنها .
اما يامن فتصدم وقال -آسر!!!
يتبع ….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫4 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!