Uncategorized

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم سارة أحمد عماد

 رواية عشقت فجر الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم سارة أحمد عماد

في الاداره ..
كان كلا من خالد وفارس يجهزون أنفسهم ويجهزون قوتهم .
خالد بقلق/فارس خالي بالك من نفسك .
فارس بقوه واطمئنان /متقلقش ي خالد مش اول مره ي عني بس لو حصلي حاجه خالي بالك من رنا.
خالد بغضب /بطل هبل محدش فينا هيحصله حاجه انشاء الله .
فارس بابتسامه/انشاء الله ي حبيبي.
خالد باستعجال/طب يلا مارك بيرن عليا اكيد جيه وقت التسليم .
فارس بقوه /وانا لازم اسافر الصعيد حالا.
في شقه فجر ..
صفيه بصدمه عارمه /كل ده يحصلك ي فجر واحنا منعرفش وانت ازي ساكته علي كده .
فجر بدموع /اما انتي عارفه خالد دانتي الي مربياه وعارفه انا بحبه كيف كل الي حوصل كان غصبن عنه ي أما صدقيني .
صفيه بحده /كيف ي عني وانتي فاكره أن ابوكي هيقبل بالكلام ده .
فجر/ابوي مش هيعرف حاجه دلوقتي لو خالد عاش هوويحكيله بنفسه ادعيله ياما ابوس ايدك .
صفيه بخوف /والله معارفه اقولك ايه ربنا يستر علي الجميع.
فجر بهمس /ربنا يحميك ي حبيبي ويرحعك ل حضني تاني .
في مكان تسليم شحنه السلاح …
كان يقف الجميع ومعهم خالد الذي يراقب الموقف بمكر وتركيز للدخول في الوقت المناسب .
مارك بانتصار/كده الشحنه تمام .
خالد بجديه /مش تمام اوي ي مارك ارفعوا ايديكم فوق .
مارك بغضب /عملتها ي خالد فاكر انك كده كسبت ده بعدك .
خالد باستفزاز/طبعا كسبت كل الي كنت ماسكه عليا عرفت اتخلص منه كويس ونهايتك هتبقا علي ايد المقدم خالد الشناوي .
الجيار وبحركه غدر سريعه/مش دايما لازم تكسب ي سياده الرائد ليطلق رصاصه سريعه لتصيب خالد لتسقطه أرضا لتقوم القوات بالقبض عليهم والذهاب بخالد الي المشفي ..
في الصعيد ..
كانوا يقفون حمدان وسلطان وعثمان وهم يتابعون نقل القطع ألاثريه لنقلها الي الخارج .
ليتفاجا الجميع بنور ساطع يضرب في أعينهم لتتجمع القوات من حولهم بقياده فارس وهو يوجه السلاح أمامهم بغضب لينصدم بشده وهو يرا والده .
فارس بصدمه والم /بابا ها ي عني مش عمي سالم بس الي كان كده حضرتك كمان .
سلطان بخجل ودموع /ي فارس ي ابني .
فارس بغضب /انا مش ابنك ومتقوليش اي اعزار لاني مش هقابلها لأن احنا مكنش نقصان حاجه ي سلطان بيه اقبضوا عليهم .
ليتم القبض عليهم وانتهاء الشر ????????????????????
بعد مرور شهر ..
في المشفي ..
كان الجميع في حاله لايرثي لها ف خالد قد دخل في غيبوبة منذ شهر الجميع يدعي الله شفائه اما ذلك العصفوره كانت تجلس بجانبه بدموع فهي لاتستطيع أن تنحرم منه مره ثانيه تتدعي الله في كل صلاه في كل ثانيه واخيرا قد استجاب الله لها وافاق خالد وبدأ تتدريجيا في فتح عيناه وتحريك يداه لتنظر إليه فجر بسعاده ولهفه لتتحدث من بين دموعها.
/خالد حبيبي حمد لله على السلامه كنت هتجنن عليك ي خالد .
خالد بتعب /فجر .
فجر بفرحه وعشق/ايوه فجر ي روح فجر ي فارس ي سليم ي عاصم تعالوا خالد فاق .
ليقتحم الجميع الغرفه بسعاده ولهفه .
عاصم بسعاده /حمد لله على السلامه ي اخويا .
خالد /الله يسلمك ي عاصم .
فارس /مش قولتلكم ده جبل ده ميتهدش .
سليم بغيظ /ي راجل قول الله واكبر .
فجر بسعاده /حمد لله على ي قلب فجر .
خالد بعشق /الله يسلمك يروح خالد .
سليم بمرح/يلا ي جماعه احنا خالد مبقاش محتاجنا دلوقتي وانت احترم نفسك وانت بتتكلم مع طليقتي .
خالد بغيظ /غور ياض بره .
الجميع/هههههههه .
في شقه فجر ..
كانوا يجلسون الجميع .
خالد باعتزار /طبعا انا اسف ي عمي عارف كل الي قولته ميببررش الي حصل بس صدقني والله كل ده من حبي وخوفي عليها حبيت أن الكلام يكون قدام الكل علشان اعتزر ل حضرتك علشان ساره كمان تفهم موقف سليم وتقدره .
ربيع بتنهيده /بص ي ولدي انا مقدر الي عملته ده غير خلصتنا من شر كان بيهدد البلد كلها وأولهم انا وبناتي انا انا مربيك ي خالد ي ولدي وعزرك في الي عملته.
خالد بسعاده/ي عني حضرتك موافق اني اتجوز فجر .
ربيع براحه/موافق ي ولدي .
صفيه بسعاده /للللللللللوي ايوه كده اخيرا هحس بالفرحه بجد يبقا في الصعيد هنعملوا فرح فجر وخالد وايه وكريم .
خالد بمرح /صح كده ي مراه العمده .
ربيع باستنكار /مراه العمده .
فجر بحماس وسعاده/ايوه ي أبا انت بقيت العمده بعد ماقبضوا علي عمي عثمان .
فارس /محدش أحق منك بيها البلد محتاجه الي عنده ضمير علشان يحس بأهلها ..
عاصم /معاك حق ي فارس .
ساره بأسف وهمس/انا بموت فيك علي فكره .
سليم وهو يتصنع الجمود/وايه الجديد منا عارف .
ساره بضحك/ههههه مغرور اوي بس بحبك .
سليم بعشق /وانا بموت فيكي ي ساره .
في الصعيد …
كانت تتلالا الانوار والافراح والزغريط تملأ أرجاء الصعيد كان يجلس ربيع بفخر وفرحه لبناته كانوا الناس سعيدين بهم وربيع الذي أصبح العمده مكان أخيه ليعلموا جيدا أن العدل واخيرا سيتحقق بعد الخلاص من عثمان ومن ظلمه وبطشه .
كانوا يجلسون الشباب وهم يرتدون الزي الخاص باهل الصعيد فكانوا الجاذبيه والوسامه حقا عنوان .
فارس بمرح /مبروك ي عريس الليله ليلتك .
خالد بابتسامه /الله يبارك فيك ي خالد .
سليم /مبروك ي كريم الف مبروك .
كريم بمحبه /الله يبارك فيك ي سليم بجد ي جماعه فرحان اوي أن ليا اخوات زيكم .
عاصم بابتسامه/احنا الي مبسوطين اكتر ي كريم .
في غرفه النساء.
كانوا الفتيات كالملكات حقا ليس فقط فجر وايه بال الجميع .
رنا بمرح /متقومي ترقصي ي فجر .
فجر بخجل /مبعرفش ي رنا .
ايه /متصديقهاش ي رنا دي بترقص ولا اجدعها رقاصه .
اميره بضحك/ههههه كده اطمنت علي خالد .
ساره بضحك/هههههه عندك حق ي اميره طب ي ست رنا ده انتي استاذه قومي انتي .
رنا بخجل وهي تضع يدها علي بطنها/انا بالذات مش هينفع علشان البيبي .
لتصرخ الفتيات فرحه بها ليحتتضنوا بعضهم البعض فقد كل منهم إذا كان في وقت من الأوقات قد شعر بوحده فرحلت الان واصبحوا اخوات .
وبعد انتهاء الفرح ..
في غرفه فجر وخالد ..
كانت تقف فجر وهي تفرك يدها بخجل شديد ليقترب منها خالد بعشق وهو يقبل يدها بحنان شديد .
خالد بعشق/مبروك ي فجري قولتلك عمرك مهتكوني للغيري فاكره .
فجر بحب وسعاده /طبعا فاكره عمري منسيت اي كلمه منك ي خالد خالد انت حب عمري كله الراجل الوحيد الي اتمنيته في حياتي بحبك جوي جوي ي خالد .
خالد بعشق /وانا بعشقك ي روحي .
في غرفه ايه وكريم ..
كريم بسعاده غامره /مش قادر اصدق ي روحي انك خلاص بقيتي بين ايديا .
ايه بخجل شديد/بالراحه عليا انا مش قدك ي كريم .
كريم بعشق /بحبك ي ايه .
ايه بحب/وانا بموت فيك ي كريم .
في غرفه سليم وساره .
سليم بحده مصتنعه /بقولك ايه انا دخلتي هعملها هنا ي هنا انا خلاص استحملتك بما فيه الكفايه .
ساره بدلال ونعومه /ايه رايك بقا أننا الي عايزه ابقا في حضنك ومش عايزه حاجه تانيه من الدنيا.
سليم بعشق /بعشقك ي ساره .
ساره بعشق /وانا بموت فيك ي سليم.
في غرفه رنا وفارس ..
كانت رنا تجلس بابتسامه حانيه وهي ترا فارس ينظر إليها بسعاده غامره بعدما علم بحملها.
فارس بسعاده /بجد ي رنا هبقا اب مش مصدق .
رنا بحنان /لا صدق يروح رنا هتبقا احلي اب في الدنيا كلها.
فارس بعشق /بموت فيكي ي رنا .
رنا بحب/وانا بموت فيك ي فارس .
في غرفه عاصم واميره ..
كانت تجلس اميره وهي تحمل ابنتها حنين العافيه ليقبلها عاصم في عنقها بعشق .
عاصم بسعاده/بحبك اوي ي اميره مش قادر اصدق انك معايا .
اميره بحنان/لا صدق يروح اميره انا في حضنك ي عاصم وعمرنا مهنبعد ابدا ..
ليحتتضنوا بعضهم البعض بعشق واشتياق .
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
طبعا بالنسبه ل قمر وصابر وعنيات فهم بعد الخلاص من شر عثمان وحمدان قد عادوا الي الصعيد ليعيشوا بها فاشتروا منزل أقاموا فيه قمر وصابر والدتها بدور وعنيات بعدما استطاعوا الحصول علي أرضهم الذي استولوا عليها عثمان وربيع أيضا استطاع الحصول علي أرضه وعاش الجميع في سلام بعد انتهاء الشر .
في الصعيد بعد مرور 25عاما ….
في المندره أمام منزل ربيع ..
كانوا يلعبون الفرسان الخمسه كره القدم يمتلكون وسامه طاغيه شعرهم الناعم يتطاير علي أعينهم بحرافيه كانوا جميع بنات الصعيد ينظرون إليهم بإعجاب شديد فهم يمتلكون وسامه وقوه والديهم ليسرعون الي المطبخ تحت ضحكاتهم الساحره .
في المطبخ ..
????????????????????????
كانت تقف فجر وهي تعد الطعام ليدخلوا مسرعين إليها .
سيف بجوع /فجر خلصتي الاكل انا هموت من الجوع .
فجر بغيظ /فجر ي حيوان ده انا خالتك ي غبي .
سيف بغمزه /خالتي ايه بس ي فجر ده الي يشوفك يقول اختي .
رعد بضحك /ههههه الله يرحمك ي سيف اه لو خالد باشا سمعك وانت بتعاكس فيها كده هيقتلك .
عدي بضحك/ههههه عندك حق ي رعد عمي خالد لسه بيغير علي طنط ل حد دلوقتي عامل زي سليم ابويا .
سيف /لا والنبي الا ي عني فارس باشا الي عادي ده كلهم ي ابني كده ده بيشخط في امي الشخطه بيظبطها .
مالك /ههههه واضح كده أن مفيش غير عاصم ابويا الي رقيق رومانسي .
فهد بضحك/ههههه لا وكريم ابويا ي اخويا ملك الرومانسيه.
الجميع بضحك/هههههههه.
خالد بغضب وغيره /انت بتعمل ايه هنا ي حيوان منك ليه .
سيف بخوف /انا انا كنت جعان بس ي اونكل .
خالد بغضب/روح ي اخويا عند ابوك سليم يوكلك وانا كنت فتحها ملجأ هنا يلا ياض انت وهو كل واحد علي بيته .
رعد بضحك/هههههه علي فكره انا ابنك ي بابا.
خالد /وانت كمان معاهم يلا ي اخويا .
سيف بغمزه/ايوه ي عم بتوزعنا علشان تستفرد بموزتك بس عندك حق هي مزه مزه .
خالد بنفاذ صبر/قسما بالله العظيم هعد لحد 3اني لقيت كل فيكم هنا هوريه شغله .
ليسرعوا كالفرائن تحت ضحكات فجر الساحره .
خالد بغيره /العيال دول هيفضلوا شبطانين فيكي كده علطول .
فجر بضحك وسعاده /هو حبيبي بيغير من عيالنا كلهم ولادنا ي خالد مش رعد بس وبعدين انت لسه بتغير علي فجرك بعد معجزت وكبرت .
خالد بعشق /مين دي الي عجزت ده انتي شمعه منوره وهتفضلي منوره حياتي علطول .
فجر بعشق/بموت فيك ي خالد.
خالد بعشق دائم لسنوات /وانا بعشقك ي فجر الصعيد.❤️❤️❤️❤️❤️
تمت بحمد الله ..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك رد

error: Content is protected !!