Uncategorized

رواية شمس الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين علي

رواية شمس الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين علي

زين: الو
مريم: الو ي زين أنا عندك ف الشقه انت فين
زين: عندي بتعملى ايه !
مريم: تعالى بس بسرعة وانا هحكيلك ع كل حاجة 
زين: خمس دقايق وهكون عندك
مريم: تمام مستنياك 
زين: تمام 
شمس: في ايه ي زين 
زين: مريم عندنا ف الشقه 
شمس: ودى بتعمل ايه !!
زين: قالتلي تعالى بسرعه وهفهمك 
شمس: طيب اما نشوف 
زين اخد شمس وراحوا شقتهم 
زين: خير ي مريم 
مريم قامت حضنته: كنت خايفه اوي اوى ي زين 
زين طلعها م حضنه: خير ي مريم ف ايه
مريم بصت ع شمس: انا اسفه ي زين والله عشان خايفه بس 
زين: تمام ولا يهمك انت زي اختي
مريم: طيب افتح تدخل نقعد وهحكيلك كل حاجه
زين: تمام 
زين فتح باب الشقه ومريم دخلت وشمس وراها هي وزين 
زين: خير احكي 
مريم: أنا كنت جايه لواحده صاحبتي هنا استأذنت م عمي اني هقضي معاها كام يوم وطلعوا عليا ناس ف الطريق وفلت منهم بالعافيه والله وم ساعتها وانا منهاره ومش عارفه اعمل ايه ف جيتلك انا اسفه ي شمس عشان جيتلكوا كده ع غفله 
شمس: ولا يهمك ي حبيبتي أهم حاجه انت بخير 
مريم بصت ع زين: بخير الحمدلله بس كنت خايفه اوى 
زين: عدي عدي 
شمس: تعالى معايا هتطلعلك غيار وتاخدي دش وتهدي كده 
مريم: تمام 
شمس اخدت مريم الاوضه عشان تطلعلها غيار زى م قالت 
مريم: شمس 
شمس: نعم 
مريم: ع كده انتوا كنتوا فين 
شمس: زين بياخدني قبل الفجر بشويه نتمشي ع البحر عشان هو عارف اني بحب كده اوي 
مريم بخبث: اها كان بيعمل معايا كده برضو وكنا بنسهر مع بعض علطول وبيحكيلي كل حاجة حتي انا عارفه حاجات كتير عن زين وبعرفه م نظره عينه
شمس: ده طبيعي عشان هو معتبرك اخته بالظبط اتفضلي الغيار اهو
مريم: اها شكرا 
زين: شمس
شمس: نعم 
زين: انت أكيد مش مضايقه م وجود مريم صح؟
شمس: لا هضايق ليه
زين: شمس انا مقدر انك غيرانه منها بس أنت شايفه اللي حصلها وكانت خايفه ازاى وبعدين انا بعتبرها زى اختي بالظبط انت عارفه كده 
شمس: لا مش عارفه مفيش حاجه أسمها زى اختي وحتي لو بتعتبرها زي اختك تمام دى حاجه تخصك بس مش لدرجه انك تحضنها 
زين: انت شوفتي حالتها كانت مرعوبه 
شمس: ماشي ي زين اقفل النور عشان عايزه انام الوقت متأخر 
زين حضنها: يعني الجميل مش هيسهر معايا !
مريم: زيين 
زين: نعم ي مريم !
مريم: انا اسفه بس كنت هسألك هنام فين 
زين: في اوضه تانيه ف الشقه تقدرى تنامي فيها 
مريم: تمام عن اذنكوا 
زين: اذنك معاكي وياريت لما تيجي لشمس تاني تخبطي او تنادي
مريم: طيب 
مريم طلعت دخلت اوضتنا 
شمس: هطلع اعمل شاى بالنعناع واجى
زين: تمام هستناكى ف البلكونه 
شمس: تمام 
شمس طلعت تعمل شاى وهى داخله المطبخ سمعت مريم بتتكلم ف الفون 
مريم: لا مش مجنونه واللى عملته عين العقل امال اسيبهم لوحدهم ده كله
= ……
مريم: هى اللى اخدته منى أنا بحبه ومقدرش أبعد عنه 
= ……
مريم: والله العظيم انا بحبه انا مقدرش أبعد عنه 
= …..
مريم: انا بحبها ومش عايزه ااذيها ولا بفكر ف كده بس انا عايزاها تبعد عنه مقدرش اشوفهم مع بعض 
= ……
مريم: متقوليش انى عايزه اتعالج انا مش مجنونه انا بحب زين متقوليش عايزه اتعااالج انا انا بس بحبه وهو بيحبني والله وقالى انه هيتجوزني 
= …..
مريم زعقت: أنا قولتلك اني مش مريضه نفسيا  وانهارت ف العياط 
دق دق دق 
مريم مسحت دموعها 
مريم: ادخل 
شمس: …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

‫10 تعليقات

اترك رد