روايات

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الرابع 4 بقلم مريم قنديل

 رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الرابع 4 بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل
رواية حكاوي ضي ويامن كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم قنديل

رواية حكاوي ضي ويامن الفصل الرابع 4 بقلم مريم قنديل

????
بعياط=الحقيني يا ضيّ آسر اتخطف.
بصدمه~ايههه؟!
بخضه- في ايه يا ضيّ … آسر جراله حاجه.
بتوتر~انتي انتي فين يا ماما دلوقتي .
*فتحت ال سبيكر علشان يامن يسمع *
=انا في حديقة **** قولت انزل اغيرله جو قعدته علي تربيزه وروحت اجبله ايس كريم رجعت ملقتهوش يا بنتي مش عارفه اعمل ايه دورت عليه في كل حته.
~طب خليكي عندك يا ماما انا جايه لك .
*قفلت الخط معاها *
-آسر ضاع؟
بتوتر~لا لا ان شاء الله هنلقيه متقلقش.
اتكلم بصوت عالي-مقلقش ايه ده انا سايب امانه معاكي لو كنتي بطلتي عند و جبتيه زي ما قولتلك مكنش كل ده حصل ،اعمل ايه انا دلوقتي اقول ل فراس ايه؟
~فراس ايه السابه في الشارع ، و بعدين مش هنقعد نقول لو لو قوم يلا ندور عليه.
بصلها و قام-لو حصله حاجه يا ضيّ عمري ما هسمحك .
خد مفاتيحه من علي التربيزه و مشي وهيا مشيت وراه ركبه العربيه وراحه لمامتها اول ما ضيّ شافت مامتها جريت عليها حضنتها .
بجديه-حضرتك سبتيه فين يا طنط؟
باستغراب=يامن؟ انت ايه الجابك.
-مش وقته يا طنط حضرتك سبتيه فين .
=سبته على نفس التربيزه ال أنا قاعده عليها دلوقتي ديه .
اتكلمت وهيا بتشاور علي محل الايس كريم = روحت جبت الايس كريم من هناك رجعت لقيته اختفي ، دورت في الالعاب وكل حته ملقتهوش .
بص يامن لماماة ضيّ بعتاب وبعدين راح سأل كل الناس عليه وضيّ قعدت تدور معاه ،قعدوا يدورا ملقوش حاجه ومفيش كميرات ، وصل يامن ضيّ ومامتها البيت بعد تدوير اكتر من تالت ساعات نزلت مامات ضيّ من العربيه وقبل ما تنزل ضيّ.
~أنا اسفه ان شاء الله هنلق..
قاطع كلامها-انزلي يا ضيّ مش عايز اسمع صوتك.
بصتله ودمعه نزلت من عيونها ونزلت، طلعت الشقه هيا و مامتها كانت اول مره تخش و متلقيش آسر يجري عليها ويحضنها .
=ضيّ هوا يامن ماله مهتم بآسر اوي كده ؟
عيطت غصب عني اول ما جابت اسم آسر .
اتكلمت وهيا بتحضنها =اهدي يا ضيّ هنلقيه ان شاء الله متقلقيش هيروح فين يعني.
~انا السبب يا ماما أنا المدتلوش آسر.
خرجتني من حضنها=هوا كان عايزه ليه ؟!
اتكلمت وانا بمسح دموعي~علشان آسر يبقي ابن اخوه .
=نعم!!! واخوه سابه في الشارع ليه ؟!
~هحكيلك ياماما.
حكيتلها كل حاجه ، حقيقي كنت محتاجه احكي لحد مكنش ينفع اشيل كل ده لوحدي .
=خلاص يا حبيبتي اهدي ان شاء الله هيرجع بالسلامه.
~بس هوا مش هيسامحني يا ماما .
=يا حبيبتي انا السبب مكنش ينفع اسيبه انا اصلا يا بنتي مكملتش دقيقتين رجعت ملقتهوش … خشي ريحي شويه بس علشان انتي تعبتي النهارده وان شاء الله خير.
~ يارب .
عند يامن كان طول الطريق بيفكر هيقول ايه لفراس وهوا اصلا فراس السبب في كل الحصل ده وكان مضايق أنه زعق لضيّ و اضيق اكتر لما شاف دمعتها نزلت ، راح  بيت فراس علشان كان خرج من المستشفى بقاله يومين راح يطمن عليه .
-فراس انا جيت.
بلهفه•لقيت آسر.
بتوتر-لا بس أن شاء الله هلاقيه يعني.
بدموع•انا خايف عليه يا يامن أنا مشوفتوش بقالي اكتر من اسبوع خايف يجراله حاجه مش عايزه يروح مني .
بعصبية-مفكرتش في كل ده وانت بتسيبه ليه ها؟
•مكنتش قادر استحمل وهوا كل شويه عمال يجيب سيرة نور بيقولي كان نفسي يكون ليا ماما زي صحابي أنا أعمل ايه ، بيقولي فسحني يوم ميلادي مش قادر يفهم أن يوم ميلاده هوا يوم وفاة نور انا تعبت.
-ده طفل يا فراس طفل مش فاهم مش حل انك تسيبه في الشارع اديك خسرت كل حاجه.
•اسكت يا يامن .
-مش هسكت لأن بسببك خسرتني البنت البحبها .
باستغراب•نعم؟ وانا مالي؟
بصوت عالي -ايوه خلتني ازعقلها علشان مهتمتش بآسر .
مسكه من ياقة القميص •ايه آسر ايه ايه علاقه آسر وهوا فين انطق .
اتكلم وهوا بيبعد ايده -ابعد ايدك .. هحكيلك.
*حكله كل حاجه بالتفصيل *.
قام فراس وقف•يعني آسر كان قدامك و ضيعته؟
مسح يامن علي وشه-أنا الضيعته ؟ انت ليه بتحملني هم كل حاجه وكل مصايبك.
اتكلم بزعيق•علشان مليش غيرك .. يعني ابني خلاص كده .
-اهدي يا فراس أن شاء الله هنلاق..
قاطع كلامه صوت جرس الباب -روح افتح يا فراس .
•مين ده الهيجلنا دلوقتي.
راح فراس فتح الباب
بفرحه•آسر !!
شاله وحضنه بس نزله لما اتصدم بالشخصين الظهره وراه
يتبع ….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!