Uncategorized

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بنت الصعيد

 رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بنت الصعيد

في الشقة وصل سيف وملك .كانت أمينة ونور بيشاهدوا التي ڤي 
سيف…بص لنور بغضب …نور عدنان اتقدملك 
نور بصت وابتسمت ودا خلي سيف يضايق اكتر …
سيف …وانا رفضته….
نور…بصت لسيف بحزن …اللي تشوفه يا ابيه..وجريت دخلت أوضتها وهي بتعيط ..وملك راحت وراها 
سيف مسح وشه بإيده وقعد جمب مامته اللي كانت رغم أنها ساكتة بس مضايقة 
سيف …ماما هو أنا اللي عملته دا صح 
أمينة….لا يا سيف انت عمرك ما كنت قاسي علي نور ابدا ..وبعدين هو عدنان دا مش صاحبك اللي انت بتحبه وبتقول عليه راجل بمعني الكلمة 
سيف …عدنان فعلا راجل يعتمد عليه وانا بثق فيه بس حياته صعبة ومش مستقرة  شوية هنا وشوية في اسرا…ئيل تفتكري نور هتستحمل العيشة دي ..وبعدين عدنان كلم نور من ورايا كان المفروض يستأذن مني 
أمينة …ليه هو ما قالكش ..هو استأذن مني قبل ما يروح لنور الجامعة وقالي أنه مش عايز يحرجك ربما ماتكونش نور موافقة فأنت تجبرها تتجوزه لانه صاحبك 
سيف …عدنان عمل كده ..سيف اتنهد بارتياح ..أنا قلت برضو عدنان ما يعملش حركة زي دي …طب اعمل ايه يا امي نور شكلها عايزاه 
أمينة …وافق يا بني وربنا يقدم اللي فيه الخير ..روح لأختك يا سيف هي مش بتعتبرك اخوها بس انت كمان ابوها يا حبيبي ..
سيف …حااضر يا ماما 
سيف راح لنور ولقي الباب مفتوح ولسة هيدخل بس سمع مفاجأة 
نور قاعدة بتعيط ع السر..ير وملك عاملة فيها البطل اللي هينقذ قصة حب نور وعدنان من الضياع 
سيف سمع ملك وهي بتقول 
ملك….قولتلك خلاص بطلي عياط ههربك صدقيني ههربك واجوزكم أنا وماما امينة 
نور بصت بصدمة لسيف وقالت لملك…ابيه سيف. 
ملك…فكك من ابيه سيف مش هيعرف يعمل معايا حاجة أنا اصلا احم بنظرة واحدة مني باثبته يا بنتي 
نور..شاورت براسها علي سيف عشان تلفت انتباه البعيدة ملك وقالت ..ابيه سيف 
ملك…يووووه ابيه سيف ابيه سيف ..يخبط بقا دماغه في الحيط ماهو عنيد
…وفجأة حد يمسك ملك من شعرها …الله الله بتحرضي اختي أنها تهرب وتتجوز من ورايا دانا هخلي ليلتك زي لون شعرك الحلو دا 
ملك شهقت بصدمة …الحقني يا سيف اختك كات عايزة تهرب ..وانا اقولها ابدا سيف يزعل تقولي لا يخبط دماغه في الحيط 
نور …ابدا والله ما حصل يا ابيه دي هي 
ملك…كده يا نور بتتبلي عليا 
سيف…بسسس ولا كلمة ..انتي اركني هنا ع جمب لغاية ما اخلص الحوار دا وافضالك
سيف بص لنور وقال
نور انتي عايزة عدنان 
نور .وشها في الارض..اللي تشوفه يا ابيه
سيف …خلاص يا نور أنا وافقت علي عدنان بس يا رب تستحملي اسلوب حياته وماتبقيش تعيطي كل شوية 
نور بخجل …ماهو أنا لو عيطت عدنان اكيد هيمسحلي دموعي 
سيف …ابتسم ..واللهي ..طب يا ستي وانا موافق أنه عدنان يمسحلك دموعك بعد ما كنت أنا اللي بمسحها 
نور جريت عليه وحضنته …بحبك يا اجمل اخ  في الدنيا 
سيف…بدعابة …متهيألي كنت من شويه  اوحش اخ في الدنيا صح 
نور …أنا ما اقدرش اقول عليك كده ابدا انت حبيبي ..
ملك انتهزت فرصة جو العشق الأخوي دا واتسحبت ولسة هتخرج
سيف….استني عندك 
ملك ..بصدمة…سلام قول من رب رحيم ..نعم يا سيفو 
سيف…قرب عليها …اظن ان رجلك خفت خلاص قدامي علي شقتنا 
ملك…ليه عشان تضربني وماحدش يحوش عني صح
سيف بصوت مرعب …يلا علي شقتنا قدامي 
ملك جريت بسرعة الصاروخ وف ثانية كانت في الشقة 
سيف طلع وراها وقفل باب الشقة بقوة وملك مرعوبة منه ومن نظراته بدأ يقرب منها وهو بيطوي أكمام قميصه وبيقرب منها ببطء بطريقة مرعبة واللي يشوفه يقول هيقتلها ..ملك بترجع لورا لغاية ما خبطت في حيطة ابتلعت ريقها بصعوبة وهو قرب منها ورفع أيده ناحية وشها وهي غمضت عينيها وفجأة مسكها من شعرها قربها منه جامد وباسها (صاصبينس عالي اكيد اتخيلتوه هيقتلها????)
ملك اتفجئت وبرقت عينيها كده????????
&&&&&&&&&&&&
بعد فترة سيف كلم عدنان وبلغه بموافقته  وعدنان قال لسيف أنه هيكتب بكرة علي نور عشان راجع بعد يومين اسرا ..ئيل وكان هيطير م الفرحة لدرجة أنه مانمش طول الليل وهو بيفكر أنه كلها ليلة و البت اللي خطفت قلبه هتبقى على اسمه .. 
تاني يوم 
استعدت نور لكتب كتابها وكلمت ملك في شغلها عشان تساعدها ينقوا فستان مناسب لنور وملك مالقيتش مفر غير أنها تاخد ميزو معاها ويتدربوا عملي ع الايتيكيت ????..طبعا المشوار كله كان نقار مابين ميزو وملك علي أسلوبها في الكلام..واخيرا اشتروا الفستان ورواحوا عشان يجهزوا
في الليل 
عدنان جاب عيلته والده ووالدته وأخوه ومرات اخوه وابنهم 
وتم كتب كتاب عدنان علي نور في جو أسري بحت والكل بارك لهم 
والدة عدنان( نوال)..تؤبريني ما احلاكي يا حبيبة ألبي 
نور…بخجل ..مرسي يا ماما 
ملك….ااااه أنا عرفت ليه ياض يا عدنينو انت كنت بتتكلم لبناني بس مامتك ايه مززززة عشان كده انت حلو 
سيف …مين دا اللي حلو يا هانم 
ملك …بصتله وهمست…مافيش أحلي منك يا روح ملك انت ..أنا بس برفع من روحه المعنوية 
عدنان ….همس لهم وضحك  …بطلي كدب لاني زي القمر 
سيف …أمر باستر يا حبيبي 
عدنان …سيف بعد إذنك هاخد مراتي ونخرج شوية 
سيف ..لا 
عدنان …دي مراتي علي فكرة ولا الباشا ناسي .يعني ممكن أخدها معايا وانا مراوح عادي هتوافق ولا أخدها معايا
سيف …هي نص ساعة تخرجوا وترجعوا فيها 
عدنان …ماشي يا عم وقال في سره ..نص ساعة اللي يلتزم بقا  
عدنان اخد ونور وكبوا مركب في النيل هو متأجرها  ونور ساكتة ومكسوفة وباصة للأرض 
عدنان قعد جمبها وحاوطها بإيديه وهي بعدت عنه وكانت مكسوفة جدا 
عدنان …نور حبيبتي  انتي خايفة ليه 
نور…خايفة ابيه سيف يزعل ارجوك شيل ايدك يا عدنان 
عدنان ضحك…اولا أنا جوزك يعني سيف مش هيزعل لو حضنتك ..وبعدين هبعد عنك بشرط اسمع منك الكلمة اللي من يوم ما شوفتك وانا نفسي اسمعها 
نور بخجل ..كلمة ايه 
عدنان …بحبك يا نور 
نور وشها جاب الوان ..وباصة في الأرض وقالت …وانا كمان بحبك يا عدنان ..عدنان حس قلبه هيطير من الفرحة ورفع وشها بهدوء وباسها 
نور انصدمت وبعدت عنه …انت ازاي تعمل كده اقول ايه لأبيه سيف 
عدنان ….وليه تقولي ل سيف والله انتي مراتي ومن حقي ابوسك افهمي بقا (ماتفهمي يا بعيدة ????)
&&&&&&&&& 
مرت الايام سريعا ملك كل يوم تدريب وسيف منهك في شغله وبرضو كل يوم يفضل مع ميزو وملك لغاية ما يخلصوا تدريب وعدنان سافر اسرا…ئيل ونور مشغولة في الامتحانات ..واخيرا اخر يوم تدريب لملك 
ميزو…بحزن …اووه ملك انا بجد هافتكدك جدا أنا خلاس اتعودت عليكي بجد بليزز كيب إن تاتش (keep in touch)
ملك …ما علمتهانيش الكلمة دي يا ميزو????
ميزو…يعني خلينا علي اتصال يا لوكا بجد هتوحشيني اخر حاجة…ولسة هيحنضها لقي سيف واقف ع الباب ومربع أيديه وباصصله بشر
ميزو…خلاس السلام من بعيد بقا عشان كورونا 
ملك…هتوحشني يا ميزو والله 
سيف …وحش أما يلهفك تعالي هنا 
ملك ..والدموع ف عينيها…بس بقا يا سيف لحسن أنا اتعودت بجد علي ميزو 
سيف مسك ملك من ودنها ..انتي ايه بترشي سحر للناس كل اللي يشوفك يتعلق بيكي كده أنا مش هخرجك من البيت بعد كده 
ملك…اي اي ودني من ربنا والله يا سيفو حب الناس من ربنا ماليش فيه 
سيف …قدامي ع المكتب عشان تاخدي اوراقك المهمة معاكي 
وفعلا ملك اخدت أوراقها وودعت سيف وانطلقت علي فيلا اياد الشوال 
ملك دخلت الفيلا وتاهت في جمال وروعة الفيلا كأنها فيلا أسطورية زي الحواديت 
فضلت تبص يمين وشمال وتايهة فجأة خبطت في واحد 
اياد …انتي مين 
ملك بعدت عنه …أنا آسفة بس المكان يجنن  ..ايدا أستاذ اياد ..الله انت اجمل من الصور ..وبعدين افتكرت أنه ممكن يكون خاين ..وقالت يا خسارة الحلو ما يكملش 
اياد…ابتسم ..ليه بتقولي كده وانتي مين 
ملك…انا ملك محمود السقا المربية الجديدة اللي بعتتها الشركة لابن حضرتك 
اياد…اوك انتي مرتبطة 
ملك..لا مش مرتبطة أنا احم  آنسة 
اياد …تمام جدا عشان تكوني متفرغة لبدر 
وبعدين قال…ندا يا ندا 
ندا الخادمة…تحت امرك يا مستر اياد 
خدي ملك وريها اوضتها واوضة بدر 
طلعت ملك مع الخدامة وشافت بدر طفل جميل جدا وهادي فضلت تلعب معاه لغاية مانام وبعدين جي الليل ملك نزلت تتسحب عشان تستكشف البيت لأنها حست أنه مافيش صوت في الفيلا والمكان هادي ..دخلت اوضة خاصة بإياد وبتدور ع مفتاح الإضاءة وفجأة تحط أيدها تلمس مكتبة السي ديهات(CD)للافلام  المفضلة  بتاعة اياد وتقع السي ديهات كلها طاااااخ علي راس ملك 
إياد …شغل الإضاءة .مين هنا 
ملك….يا ليلة سودة????…
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!