Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب ماهر

وجد مسك واقعه ف الارض ورأسها تنزف 
..بلال..اسامه تعالي بسرعه 
_ف اي يبلال..مال مسك 
=مش عارف..انا هروح بيها المستشفى دلوقتي وانت حصلني ع هناك 
_ماشي…
ـــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
ف المستشفى.. 
بلال بأعلي صوته وشايل مسك…. دكتوووووووووووور
الممرضه.. نعم يفندم.. مالها 
_انتي لسه هتسألي ملها شوفي دكتور بسرعه 
=بخوف من الغضب الذي تملك من بلال.. حاضر حاضر 
~ف اي ي استاذ عمال تزعق لي 
_مراتي بتزف وتُقلي عمال تزعق لي 
=طب اتفضل من هنا وهنعمل كل اللي نقدر عليه.. 
.. 
بلال لسه هيدخل معاهم الدكتور وقفه.. مش هينفع تدخل معانا.. 
_بس انا مش هسبها تدخل لوحدها 
=لو سمحت ي استاذ سيبنا نشوف شغلنا 
_يدكتور انا كمان دكتور زيك ومش هسيب مراتي لوحدها 
=طب اتفضل معانا 
دخل بلال وبعد شويه مستحملش يشوف مسك بالحالة اللي هيا فيها والدموع ف عينه لدرجه انه مكنش شايف حاجه قدامه وخرج بسرعه وقعد ع الكرسي وحاطط راسه بين إيديه.. 
حد جهه وحط ايده ع كتفه وقال.. متقلقش يبلال هتبقي كويسه ادعيلها 
_لاول مره يبكي بلال امام احد وبصوت عالي.. خايف عليها اوي أنا مليش اللي هيا عُمري مهتخيل حياتي من غيرها. هي اجمل حاجه ف حياتي واللي مهونه عليا 
=اهدي يبلال ف اي.. مش كده يجدع هي هتبقي كويسه متقلقش 
_يارب ي أسامه يارب 
ــــــــــــــــــــــــ.. 
بعد شويه خرج الدكتور.. 
جري عليه بلال.. ها يدكتور مسك عامله اي.. 
_للاسف حالتها مش مستقره ومحتاحين دم لانها نزفت كتير وفصيله دمها مش ف المستشفي وعايزين الدم حالا
=بلال بتوتر… اي ي اسامه هنعمل اي 
وجهه اسامه كلامه للدكتور.. طب هي فصيله الدم بتعتها اي يدكتور 
_O+
=بلال بفرحه.. أنا كمان نفس الفصيله تقدر تاخد مني الدم 
_اتفضل معانا 
.. 
دخل بلال معاه وساب أسامه بره.. 
نام بلال ع سرير بعيد بمسافه عن مسك وظل ينظر لها وكأن عيناه تقول لها.. لا تتركيني فكانت نائمه كالملاك 
ـــــــــــــــــــــــــــــ.. 
أخذوا منه الدم.. 
_لما يصحي اديله عصير ع طول 
=حاضر يدكتور 
.. 
بعد فتره قصيره فاق بلال وكان وجهه مشحوب 
=اتفضل 
_إي ده 
=ده عصير عشان الدم اللي أخدناه من حضرتك
_لا شكرا مش عايز هي مسك بقت عامله اي 
=هي بقت كويسه عن الاول.. وحضرتك لازم تشرب العصير عشان ميحصلش هبوط عندك 
_يستي قلتلك مش هشرب حاجه غير لما اطمن علي مسك 
ــــــــــــــــــــــــــ… 
تلفون أسامه بيرن.. 
_السلام عليكم ازيك يا حاج 
=الحمدلله يبني امال عمال ارن ع بلال ومسك مبيردوش لي 
_أصل… 
=أصل اي يبني متخوفنيش 
_مسك راسها نزفت دم كتير والحمدلله لحقناها ع المستشقي وبلال كانوا بيخدوا منه دم عشان نفس فصيلتها 
=بخوف.. ازاي ده كله حصل ومحدش قالي انتو ف انهي مستشفي 
_(“………….”) بس ممتعبش نفسك هما بقو كويسين 
=لا انا جاي حالا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
قام بلال وجلس بجانب مِسك ومَسك يديها ويبكي.. انا السبب أنا اللي خليتك تخرجي وانا عارف انه خطر عليكي.. لو حصلك حاجه انا عمري مهسامح نفسي
_مسك بتوهان وتعب وتمسك رأسها.. ب.. بلال 
=بفرحه.. ايوا بلال انتي حاسه ب اي 
_دماغي بتوجعني اوي 
=دكتور.. دكتوووووووررررررررر 
~ايوه
_مسك فاقت
=تمام.. هدخل اشوفها 
_الحمدلله اتحسنتي عن الاول بس لازم تنتبهي ومتحوليش تتعصبي ع حاجه عشان ده هيأثر عليكي 
=حاضر 
_متقلقش ي استاذ بلال هي بقت كويسه ياريت انت كمان تشرب حاجه بقي ثم وجهه كلامه لمسك.. صحيح يمدام مسك.. مكناش لقيين فصيلة دمك ف المستشفى والاستاذ زوج حضرتك اللي اتبرعلك بالدم ورفض ياكل او يشرب لحد منتي تصحي وكان قلقان عليكي اوي.. ربنا يسعدكم… بعد اذنكم 
~بلال.. اتفضل يدكتور 
_مسك تبتسم لبلال.. شكرا 
=بمرح لا شكرا اي ده خدوا مني دم انتي عارفه يعني اي.. أنا دمي ناقص دلوقتي بسببك فكلمه شكرا دي مش هتنفع 
_امال اعملك اي يعني 
=دبش… عايز حضن 
_اعرضت وجهها عنه وقالت.. اطلع بره يبلال 
=خلاص خلاص هههههههه.. يشيخه يعني قاعد ده كله وف الاخر تقوليلي اطلع بره ده لو كلب كان طمر 
_نظرت له.. قصدك اي.. بتشبهني بالكلب!!
=يستي بهزر حتي وانتي تعبانه مبتسكتيش ي ام لسان 
_مش اطول من لسانك 
… ثم خبط الباب 
_بلال.. ادخل 
=حمدالله بالسلامه ي مدام مسك خوفتينا عليكي 
_بلال.. اي ي اخ مش شايفني قاعد وانتي قومي اقعدي انتي كمان 
=اي يعم مخدتش بالي منك هههههه 
_ماشي ي اسامه بس اما نخرج من هنا بس 
=طب نقطني بسكاتك بقي ع ما اسأل مسك كام حاجه ع السريع 
_مدام مسك **
=بنفاذ صبر.. مدام مسك يسيدي 
خليكي معايا يمدام سيبك من جوزك ده 
مسك تضحك.. وبلال.. استغفر الله العظيم يارب 
انتي حصل معاكي كل ده ازاي!؟ 
~مش عارفه خرجت زي ما بلال قالي اجيب التلفون ولقيت حد كان بيحاول يفتح العربيه ولما بقوله مين لقيت حد تاني ضربني ع دماغي ومحستش بنفسي غير وانا هنا 
_طب مش فاكره اي حاجه يعني مثلا لابس اي..كان لابس حاجه ايده او ف رقبته  كده يعني 
=صمتت لبعض الوقت ثم قالت..اها كان لابس نفس اللبس الاسود اللي انا شوفته بيه قبل كده وف ايده اسوره 
_شكل الاسوره عامل ازاي
=لا مش فاكره
_طب كان ف ناس حوليكو 
=اه كان ف ناس بس مش كتير..
~تمام..بلال انا هروح المنطقه دي تاني وأخد أقوال كل اللي كانو ف الشارع 
_ماشي..وغادر أسامه 
نظر بلال لمسك..يلا عشان تاكلي 
=لا مش جيلي نِفس 
_عشان خاطري 
=بس هتاكل معايا 
_وانا بردو اسيب مراتي تاكل لوحدها ده اسمه كلام ي ام العيال وغمز لها 
=تكتم ضحكها..
تحاول مسك أن تقوم ولاكنها غير قادره..
بلال…أساعدك!!
_لا متشكره 
=انتي حره انتي الي خسرانه
_ملكش دعوة
و ف نفسها..منت لو عندك ذره أحمر كنت جيت قومتني بس نقول اي البعيد جبله مبيحسش 
_بتقولي حاجه يروحي.
=ف سرها..طلعت روحك يشيخ…لا مبقولش بدعيلك..
_كدابه ف اصل وشك 
=ياااااااارب 
_يطلعلك ضب من تحت المطب هههههههه 
=اطلع برااااااااااااااااااااااااا يبلااااااااااال 
قام حط ايده ع بوقها..بس يمجنونه احنا مش ف البيت وبعدين تعالي يلا ما اقومك…
مسكها بيده الاثنين وظل شارد فيها حتي دخل ابوه عليه.بلهفه…مسك بن…..
ساب بلال مسك بخضه..ف اي يبابا ف حد يدخل ع حد كده 
_بضحكه..معرفش اني جيت ف وقت مش مناسب 
~مسك…لا متفهمش غلط يبابا ده كان بيوقمني والله عشان ناكل 
=غمز لها بلال..ميفهم غلط 
_مسك حطت ايدها ع راسها وتقول..يضغطي اللي هعيلي يابا اطلع برااااااااااااااااااااا 
_بلال جري..خلاص يمجنونه أنا خارج..بابا متنساش تأكلها..سلاموز 
=رايح فين 
_لا حول ولاقوة إلا بالله..مش انتي يبنت الحلال عيزاني امشي 
=وانت مبتصدق..خلاص امشي 
_قرب منها وباس راسها..هروح اخلص إجراءات المستشفى واشوف اسامه عمل اي واجيلك مش هتاخر 
=……….
_عليكي بوز..اعوذ بالله
=بصت له بغيظ ولم تنطق 
_طب سلام عليكم انا بقي وغادر بلال 
مسك لسه باصه للباب وبتضحك 
كامل ~بتحبيه!
_ها..
=ابتسم لها..بتحبيه!!
_فكانت عينها كفيله بالرد…الصراحه يابابا انا..مش عارفه اذا كنت بحبه ولا لا بس بطمن وهو معايا ومعاملته اللي حببتني فيه اكتر وخوفه عليا زي بنته هو قام بأدوار كتير ف حياتي ومش متخيله اني ممكن اخسره
=وضع يده علي راسها وقال.. وهو كمان بيحبك يمسك انا كنت متأكد انكم لبعض وعشان كده كنت مصمم انكم تتجوزوا 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد

error: Content is protected !!