Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء نبيل

    (تسارع احداث)
مر يومين وقمر وأمير في العالم السفلى وبدأت مراسم التخلي عن القوي بعدما قبل امير بالشرط.
    في بيت الغابه
حسن وهو ينظر الي اجساد أمير وقمر الممدده على الفراش لا حول لها ولا قوي،انا قلقان علي أمير وقمر جدا بقالهم يومين على الحال ده.
مالك، لو كان في حاجه كنت حسيت او أمير استدعاني متقلقش.
عمر، ادعلهم بس
حسن، ربنا يستر بس كده جسمهم هيضعف 
مارد، ممكن نخلي الدكتور يعلقلهم محاليل. 
مالك، فعلا لازم كده انا هكلم الدكتور. 
لياتي الطبيب ويتم وضع المحاليل اليهم حتي لا يضعف جسدهم
           (????وحدوا الله????)
تسارع احداث فقد مر اسبوعين على غياب قمر وامير وتمت مراسم التخلي عن القوي بعدما قبل امير بالشرط وجاء موعد عوده قمر وامير الي عالم البشر.
الجد، كده كله تمام بس متنساش الشرط يا امير عشان لو خلفت التمن هيكون غالي.
امير بحزن، حاضر بس ابدا من امته.
الجد، اول ما تفتح هي عيونها 
امير، تمام.
ليذهب ويأخذ قمر الي المكان المخصص لعوده ليعبرا البوابه المخصصة ويعودا الي عالم البشر.
        (????استغفروا????)
في عالم البشر تحديدا بغرفه امير يفيق امير لينظر الي قمر بحب ويضمها بحنان ثم يتذكر الشرط ليبكي ويقبلها قبله خفيفه بجانب شفتها ثم يبتعد بعدما الاحظ تململها وبداية استيقاظها ليذهب الي الحمام وبعد مده يخرج ويبدأ بتجهيز نفسه تحت عيون قمر التي تنظر له بحب واعجاب
قمر باعجاب، انت حلو اوي.
امير بتهكم، حلو في راجل يتقاله حلو.
قمر لخجل، اقصد انك جميل.
امير، جميل وحلو وهو انت بتكلمي وحده صحبتك 
قمر، امال بيقولوا ايه. 
امير، وسيم او جذاب او جنتل كده يعني. 
قمر، انا معرفش خلاص انت وسيم. 
امير بسخريه، طبعا ماتعرفيش عشان انت طفله. 
قمر يتذمر طفولي، انا مش طفله 
امير، لا طفله. 
قمر، لا انا مش طفله انا… 
ليقاطعها امير، انت ايه 
قمر، انا مراتك و.. 
امير بسخريه، وايه 
قمر وهي تقترب منه، امير في ايه. 
امير، في انك طفله وبعدين انا مش فاضي. 
قمر، طب عندك ايه. 
امير، خارج. 
قمر بحزن، رايح فين وسيبني. 
امير، وانت مالك ليصمت قليلا ثم يتحدث، بس عموما هقولك انا رايح اتبسط مع ناس من سني مش اطفال. 
قمر، طب خدني معاك. 
امير بزهول، بقولك رايح اتبسط بمعني اصح رايح لناس كبار. 
قمر، فيهم بنات. 
امير بتهكم، طبعا امال القعده هتبسط ازي من غير بنات حلوه. 
قمر، خلاص مش هتروح 
امير، نعم ليه ان شاء الله. 
قمر، عشان انت هتفضل معايا. 
امير، ليه. 
قمر، عشان انا مراتك. 
امير، لا ده انت صدقتي نفسك بقا 
قمر، هو في ايه. 
امير، في انك بتدي نفسك حجم اكبر منك. 
قمر، قصدك ايه. 
امير، قصدي انك ولا حاجه عشان تقرري انا هعمل ايه. 
قمر، انا مراتك. 
امير، انت صدقتي نفسك انت مجرد طفله وبس 
قمر بدموع اوشكت على النزول،ولما انا طفله قربت مني ليه 
امير بتذكر، اه قصدك لما كنا في الغابه 
قمر، ايوه. 
امير، كانت شهوه 
قمر بصدمه، ايه 
امير، ايوه شهوه بنت حلوه معايا في غابه والجو برد ومطر كان لازم ده يحصل وبعدين انا ماضربتكيش على ايدك وغير كده انت مراتي وده حقي. 
قمر وهي ترفض التصديق، طب طب واحنا هناك. 
امير، قصدك في العالم السفلي 
قمر وهي تحاول التماسك، ايوه. 
امير بجمود، كان لازم يحصل بنا كده عشان مراسم التخلي عن القوي. 
قمر، طب وحبك ليا قبل ما تعرف إني عندي القوي ده 
امير وهو يضحك بسخريه، هههه مش بقول طفله هو انت متخيله اني مكنتش عارف انت مين من اول ما شفتك 
قمر بزهول، ايه 
امير، ايوه كنت عارف بس قولت اتسلي شويه بصي انا عندي معاد لو عاوزه اني افضل لازم يكون العرض مغري 
قمر بعدم فهم، قصدك ايه 
امير وهو يقترب منها اكثر ويتحدث بجانب اذنها بهمس، اقصد ان يكون في سبب لوجودي مثلا حاجه افضل من الي انا ريحلها يعني ممكن نعيد الي حصل في الغابه تاني بس بشرط 
قمر، ايه. 
امير، زي ما سمعتي عموما هتكوني انت القائد يعني كل الي انا كنت بعمله انت الي هتعمليه يعني… 
لتقاطعه قمر بصريخ وهي تعطيه ظهرها ، اسكت اسكت وامشي يا امير امشي 
لينظر امير الي قمر وكاد يقترب منها وهي تبكي لكنه تراجع وخرج من الغرفه الينزل الي اسفل. 
    (????وحدوا الله????) 
بالاسفل بعد السلام علي الجميع جلس امير وحسن ومالك وادم وعمر واكرم 
حسن، ايه الي حصل يا امير. 
امير، الحمد لله اتخلصنا من قوتنا. 
حسن بترقب ازي.
امير بحزن حاول اخفائه، جدي ساعدنا. 
مالك بزهول، ايه 
امير، ايوه
حسن، والتمن. 
امير، ممكن نأجل الكلام 
حسن لا لازم نتكلم انطق طلب منك ايه. 
مالك، امير شكلك بيقول ان الموضوع كبير اكلم 
اكرم، فعلا يمكن نقدر نسعدك. 
امير، حاضر….. 
ليقص عليهم امير ما حدث. 
(????صلوا على خير البشر????) 
في عرفه امير ظلت قمر تبكي بشده ثم قامت برمي كل شيء علي التسريحه ليصدر ضوضاء يسمعها مارد وهو يمر في طريقه الي النزول ليغير طريقه ويدخل عند قمر بسرعه ليزهل من حالها فهو وجدها تبكي بشده تكسر كل شيء ليضمها من الخلف 
مارد، اهدي يا قمر اهدي ايه الي حصل لكل ده 
قمر ببكاء، كان بيضحك عليا كان بيخدعني كنت كنت مجرد شهوه بس 
مارد، هو مين اهدي عشان افهم 
ويضمها لتهدا وتخبره بما حدث ليصدم مارد بما يسمع ثم يظل يهدا اخته حتي غفت فينزل الي اسفل ليجد امير يجلس مع الجميع ليذهب له بغضب ويشده ليقف ثم يضربه بالبكس في وجهه بقوه يهم ليضربه ثانيا ليمسكة ادم
ادم، اهدي بقا في ايه 
مارد بغضب، انت متعرفش هو عمل ايه في قمر 
ادم بحزن، لا عارف. 
مارد وهو يضرب ادم في صدره، وساكت يا برودك انت مش بتقول انها اختك ازي تسمحله يعمل فيها كده 
ادم بزعيق مماثل، عشان مفيش حل تاني هو مجبور على كده ولازم كلنا نسعده 
أكرم، اقعد وافهم 
عمر، كمل يا امير
 flash back
الجد، التمن يا امير هو انك تبعد عن قمر لمده ٣ سنين ومتقربش منها او من اي بنت غرها. 
امير بصدمه، ايه 
الجد، زي ما سمعت وكمان قمر تفضل في بيتك ماتخرجش منه وتكون وسط اهلك 
امير بجمود، موافق. 
لتبدا المراسم في اليوم التالي ويذهب امير الي قمر 
Back
مارد، عشان كده قول لقمر الي قلته 
امير، ايوه عشان انا مش هقدر ابعد فلازم هي الي تبعد 
مالك، بس انت هتكون معاها في نفس البيت هتعمل ايه هتقدر تتعامل ازي 
امير، ماهو انا مش هكون في البيت 
حسن، ازي 
امير، هسافر يا بابا وهمسك الشغل مع هشام في روسيا ده الحل الوحيد قدامي 
حسن بحزن على فراق ابنه، ماشي يا ابني اعمل الي يريحك. 
امير وهو يمسك يد والده، انا عارف انك عاوزني حنبك بس غصب عني مش هقدر تكون قدامي واوجعها. 
مالك، متقلش يا عمي انا هكون معاه. 
امير، لا انت هنفضل هنا 
مالك باعتراض، لا مش هسيبك، 
امير، لا انت هتكون هنا مكاني لحد ما ارجع تاخد بالك من بابا وماما وموده والكل وانت هتدير الشغل عشان بابا لوحده مش هيعرف وانا هناك معايا هشام. 
عمر، هتسافر امته. 
امير، انهارده هتحرك بعد ساعتين عشان طيرتي بكره الصبح و.. 
ليقطع كلامه دخول واحد من الحرس ومعه كيس ليعطيه الي امير ليأخذه منه ثم يسمح له بالانصراف فيخرج الحارس 
حسن، ايه ده يا امير 
ليفتح امير الكيس ويخرج منه علبه ويمسكها، ده مخدر 
مالك باستغراب، ليه. 
امير وهو ينظر الي ادم، ده مخدر عشان عاوز ادم يرشه على قمر عشان اطلع عاوز اشوفها قبل ما امشي. 
مارد، هي نايمه. 
امير، ولو صحيت لازم ناخد احطيطنا
ليصعد ادم ويخدر قمر وهي نائمه ليصعد امير وينظر لها بحب اسف على الي عملته والي لسه هعمله غصب عني والله بحبك ثم يقبل يدها بحب وكان نفسي تكوني في حضني بس انا مستحيل اقرب لان التمن هيكون غالي ابويا زمان خالف الاتفاق كان التمن موت امي مش هغلط نفس الغلط تاني بحبك ليشعر انه سيضعف ليبتعد ويخرج ثم ينزل ويسلم علي الجميع وياخد سيارته الي المطار ومعه حرسه 
     (????وحدوا ????) 
في منتصف الصحراء يقف الجوكر ورجاله 
الجوكر بغضب، يعني لما اعرف مكانهم يكون كل شيء خلص 
احد رجاله، يا باشا خلاص كده الاتنين اتخلوا عن قوتهم 
الجوكر، برده مش هسيبك يا امير الكلب وهدفعك التمن. 
وبكده يكون خلص البارت متنسوش تختاروا معاد الروايه. 
#أسماء نبيل. 
روايه أمير الممالك
البارت السادس عشر. بقلم أسماء نبيل
وحشتوني اوي عارفه اني اتاخرت بس كنت في خطوبه بنت خالتي فعشان كدا اتأخرت بعتزر عشان السفر وكده. 
موعيد الروايه عاوزه رايكم نخليها سبت وثلات او حد واربع ياريت تختاروا معاد عشان نثبت مواعيد الروايه ولا اتزل كل يوم افضل . 
نبدأ بعد الصلاة على اشرف الخلق سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين. 
    (تسارع احداث)
مر يومين وقمر وأمير في العالم السفلى وبدأت مراسم التخلي عن القوي بعدما قبل امير بالشرط.
    في بيت الغابه
حسن وهو ينظر الي اجساد أمير وقمر الممدده على الفراش لا حول لها ولا قوي،انا قلقان علي أمير وقمر جدا بقالهم يومين على الحال ده.
مالك، لو كان في حاجه كنت حسيت او أمير استدعاني متقلقش.
عمر، ادعلهم بس
حسن، ربنا يستر بس كده جسمهم هيضعف 
مارد، ممكن نخلي الدكتور يعلقلهم محاليل. 
مالك، فعلا لازم كده انا هكلم الدكتور. 
لياتي الطبيب ويتم وضع المحاليل اليهم حتي لا يضعف جسدهم
           (????وحدوا الله????)
تسارع احداث فقد مر اسبوعين على غياب قمر وامير وتمت مراسم التخلي عن القوي بعدما قبل امير بالشرط وجاء موعد عوده قمر وامير الي عالم البشر.
الجد، كده كله تمام بس متنساش الشرط يا امير عشان لو خلفت التمن هيكون غالي.
امير بحزن، حاضر بس ابدا من امته.
الجد، اول ما تفتح هي عيونها 
امير، تمام.
ليذهب ويأخذ قمر الي المكان المخصص لعوده ليعبرا البوابه المخصصة ويعودا الي عالم البشر.
        (????استغفروا????)
في عالم البشر تحديدا بغرفه امير يفيق امير لينظر الي قمر بحب ويضمها بحنان ثم يتذكر الشرط ليبكي ويقبلها قبله خفيفه بجانب شفتها ثم يبتعد بعدما الاحظ تململها وبداية استيقاظها ليذهب الي الحمام وبعد مده يخرج ويبدأ بتجهيز نفسه تحت عيون قمر التي تنظر له بحب واعجاب
قمر باعجاب، انت حلو اوي.
امير بتهكم، حلو في راجل يتقاله حلو.
قمر لخجل، اقصد انك جميل.
امير، جميل وحلو وهو انت بتكلمي وحده صحبتك 
قمر، امال بيقولوا ايه. 
امير، وسيم او جذاب او جنتل كده يعني. 
قمر، انا معرفش خلاص انت وسيم. 
امير بسخريه، طبعا ماتعرفيش عشان انت طفله. 
قمر يتذمر طفولي، انا مش طفله 
امير، لا طفله. 
قمر، لا انا مش طفله انا… 
ليقاطعها امير، انت ايه 
قمر، انا مراتك و.. 
امير بسخريه، وايه 
قمر وهي تقترب منه، امير في ايه. 
امير، في انك طفله وبعدين انا مش فاضي. 
قمر، طب عندك ايه. 
امير، خارج. 
قمر بحزن، رايح فين وسيبني. 
امير، وانت مالك ليصمت قليلا ثم يتحدث، بس عموما هقولك انا رايح اتبسط مع ناس من سني مش اطفال. 
قمر، طب خدني معاك. 
امير بزهول، بقولك رايح اتبسط بمعني اصح رايح لناس كبار. 
قمر، فيهم بنات. 
امير بتهكم، طبعا امال القعده هتبسط ازي من غير بنات حلوه. 
قمر، خلاص مش هتروح 
امير، نعم ليه ان شاء الله. 
قمر، عشان انت هتفضل معايا. 
امير، ليه. 
قمر، عشان انا مراتك. 
امير، لا ده انت صدقتي نفسك بقا 
قمر، هو في ايه. 
امير، في انك بتدي نفسك حجم اكبر منك. 
قمر، قصدك ايه. 
امير، قصدي انك ولا حاجه عشان تقرري انا هعمل ايه. 
قمر، انا مراتك. 
امير، انت صدقتي نفسك انت مجرد طفله وبس 
قمر بدموع اوشكت على النزول،ولما انا طفله قربت مني ليه 
امير بتذكر، اه قصدك لما كنا في الغابه 
قمر، ايوه. 
امير، كانت شهوه 
قمر بصدمه، ايه 
امير، ايوه شهوه بنت حلوه معايا في غابه والجو برد ومطر كان لازم ده يحصل وبعدين انا ماضربتكيش على ايدك وغير كده انت مراتي وده حقي. 
قمر وهي ترفض التصديق، طب طب واحنا هناك. 
امير، قصدك في العالم السفلي 
قمر وهي تحاول التماسك، ايوه. 
امير بجمود، كان لازم يحصل بنا كده عشان مراسم التخلي عن القوي. 
قمر، طب وحبك ليا قبل ما تعرف إني عندي القوي ده 
امير وهو يضحك بسخريه، هههه مش بقول طفله هو انت متخيله اني مكنتش عارف انت مين من اول ما شفتك 
قمر بزهول، ايه 
امير، ايوه كنت عارف بس قولت اتسلي شويه بصي انا عندي معاد لو عاوزه اني افضل لازم يكون العرض مغري 
قمر بعدم فهم، قصدك ايه 
امير وهو يقترب منها اكثر ويتحدث بجانب اذنها بهمس، اقصد ان يكون في سبب لوجودي مثلا حاجه افضل من الي انا ريحلها يعني ممكن نعيد الي حصل في الغابه تاني بس بشرط 
قمر، ايه. 
امير، زي ما سمعتي عموما هتكوني انت القائد يعني كل الي انا كنت بعمله انت الي هتعمليه يعني… 
لتقاطعه قمر بصريخ وهي تعطيه ظهرها ، اسكت اسكت وامشي يا امير امشي 
لينظر امير الي قمر وكاد يقترب منها وهي تبكي لكنه تراجع وخرج من الغرفه الينزل الي اسفل. 
    (????وحدوا الله????) 
بالاسفل بعد السلام علي الجميع جلس امير وحسن ومالك وادم وعمر واكرم 
حسن، ايه الي حصل يا امير. 
امير، الحمد لله اتخلصنا من قوتنا. 
حسن بترقب ازي.
امير بحزن حاول اخفائه، جدي ساعدنا. 
مالك بزهول، ايه 
امير، ايوه
حسن، والتمن. 
امير، ممكن نأجل الكلام 
حسن لا لازم نتكلم انطق طلب منك ايه. 
مالك، امير شكلك بيقول ان الموضوع كبير اكلم 
اكرم، فعلا يمكن نقدر نسعدك. 
امير، حاضر….. 
ليقص عليهم امير ما حدث. 
(????صلوا على خير البشر????) 
في عرفه امير ظلت قمر تبكي بشده ثم قامت برمي كل شيء علي التسريحه ليصدر ضوضاء يسمعها مارد وهو يمر في طريقه الي النزول ليغير طريقه ويدخل عند قمر بسرعه ليزهل من حالها فهو وجدها تبكي بشده تكسر كل شيء ليضمها من الخلف 
مارد، اهدي يا قمر اهدي ايه الي حصل لكل ده 
قمر ببكاء، كان بيضحك عليا كان بيخدعني كنت كنت مجرد شهوه بس 
مارد، هو مين اهدي عشان افهم 
ويضمها لتهدا وتخبره بما حدث ليصدم مارد بما يسمع ثم يظل يهدا اخته حتي غفت فينزل الي اسفل ليجد امير يجلس مع الجميع ليذهب له بغضب ويشده ليقف ثم يضربه بالبكس في وجهه بقوه يهم ليضربه ثانيا ليمسكة ادم
ادم، اهدي بقا في ايه 
مارد بغضب، انت متعرفش هو عمل ايه في قمر 
ادم بحزن، لا عارف. 
مارد وهو يضرب ادم في صدره، وساكت يا برودك انت مش بتقول انها اختك ازي تسمحله يعمل فيها كده 
ادم بزعيق مماثل، عشان مفيش حل تاني هو مجبور على كده ولازم كلنا نسعده 
أكرم، اقعد وافهم 
عمر، كمل يا امير
 flash back
الجد، التمن يا امير هو انك تبعد عن قمر لمده ٣ سنين ومتقربش منها او من اي بنت غرها. 
امير بصدمه، ايه 
الجد، زي ما سمعت وكمان قمر تفضل في بيتك ماتخرجش منه وتكون وسط اهلك 
امير بجمود، موافق. 
لتبدا المراسم في اليوم التالي ويذهب امير الي قمر 
Back
مارد، عشان كده قول لقمر الي قلته 
امير، ايوه عشان انا مش هقدر ابعد فلازم هي الي تبعد 
مالك، بس انت هتكون معاها في نفس البيت هتعمل ايه هتقدر تتعامل ازي 
امير، ماهو انا مش هكون في البيت 
حسن، ازي 
امير، هسافر يا بابا وهمسك الشغل مع هشام في روسيا ده الحل الوحيد قدامي 
حسن بحزن على فراق ابنه، ماشي يا ابني اعمل الي يريحك. 
امير وهو يمسك يد والده، انا عارف انك عاوزني حنبك بس غصب عني مش هقدر تكون قدامي واوجعها. 
مالك، متقلش يا عمي انا هكون معاه. 
امير، لا انت هنفضل هنا 
مالك باعتراض، لا مش هسيبك، 
امير، لا انت هتكون هنا مكاني لحد ما ارجع تاخد بالك من بابا وماما وموده والكل وانت هتدير الشغل عشان بابا لوحده مش هيعرف وانا هناك معايا هشام. 
عمر، هتسافر امته. 
امير، انهارده هتحرك بعد ساعتين عشان طيرتي بكره الصبح و.. 
ليقطع كلامه دخول واحد من الحرس ومعه كيس ليعطيه الي امير ليأخذه منه ثم يسمح له بالانصراف فيخرج الحارس 
حسن، ايه ده يا امير 
ليفتح امير الكيس ويخرج منه علبه ويمسكها، ده مخدر 
مالك باستغراب، ليه. 
امير وهو ينظر الي ادم، ده مخدر عشان عاوز ادم يرشه على قمر عشان اطلع عاوز اشوفها قبل ما امشي. 
مارد، هي نايمه. 
امير، ولو صحيت لازم ناخد احطيطنا
ليصعد ادم ويخدر قمر وهي نائمه ليصعد امير وينظر لها بحب اسف على الي عملته والي لسه هعمله غصب عني والله بحبك ثم يقبل يدها بحب وكان نفسي تكوني في حضني بس انا مستحيل اقرب لان التمن هيكون غالي ابويا زمان خالف الاتفاق كان التمن موت امي مش هغلط نفس الغلط تاني بحبك ليشعر انه سيضعف ليبتعد ويخرج ثم ينزل ويسلم علي الجميع وياخد سيارته الي المطار ومعه حرسه 
     (????وحدوا ????) 
في منتصف الصحراء يقف الجوكر ورجاله 
الجوكر بغضب، يعني لما اعرف مكانهم يكون كل شيء خلص 
احد رجاله، يا باشا خلاص كده الاتنين اتخلوا عن قوتهم 
الجوكر، برده مش هسيبك يا امير الكلب وهدفعك التمن. 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك رد

error: Content is protected !!