Uncategorized

رواية بلوة صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم تقى صالح بدوي

 رواية بلوة صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم تقى صالح بدوي

رواية بلوة صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم تقى صالح بدوي

رواية بلوة صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم تقى صالح بدوي

“بنتنا ياسمين فضلت هي وسليم ناقر ونقير، مع فشل مخططات الجد فِ تقريبهم من بعض بس فِ يوم من الأيام فِ فترة من الفترات فِ سنة من سنين(دَ افيه لِ محمد طاهر عادي جداً متركزوش، ملوش علاقة بالمشهد بس مقدرتش محطوش)، حدث أن…
____________________
بعد حوالي أسبوع’.
علىٰ طاولة الغداء’.
عم ياسمين الثاني “جلال”: اي ي ياسو أنتِ مش ناوية تشوفي شغل ولا اي.
ياسمين: والله يعمي أنا عايزة اشتغل وكل حاجة، بس م ساعة مَ اتنقلت الصعيد، والحوار بقَ صعب أنتَ فاهمني أكيد.
جلال: أنتِ هندسة صح؟!
ياسمين: اها.
وائل: طب م حلو أوي أنتِ قولتي إنك واخدة منح بردو يعني عندك خبرة كبيرة ناقص العملي صح؟!
ياسمين: أيوة حصل بس اي المغزىٰ من الكلام دَ كله؟!
سليم وهو ينظر فِ طبقه بلا مبالاة: يعني عايزينك معايا فِ الشركة.
ياسمين:شركة!
سليم: اي رأيك ي جدي؟
ياسمين: ع فكرة نا م شفافة أو مليش رأي ع تعدي كلامي كدَ!!!!!
سليم: ايوا ودَ سؤال اي اللي سألتيه!!
ياسمين: معلش م انتوا م هتتكلموا ف شغلي وتحددوه ونا براس بخاخة مليش رأي!!!!
الجد: هي عندها كل الحج ي سليم، مينفعش تتجاهلها إكده، ومينفعش علاقتكوا تبجى أكده.
“ساعتها ياسمين وسليم بصوا لِ بعض فِ نفس الوقت بعد مَ الجد قال”علاقتكوا”، اللي هو فهموا مغزىٰ كلامه، بس بعدين بعدوا وشهم عن بعض خالص.
ياسمين: أعرف التفاصيل ي جدي وهقرر أنا بعدها.
الجد: حاضر ي عيون جدك، ابجى عرفها التفاصيل ي ولدي.
سليم: تمام ي جدي، عن اذنكوا أنا دلوقتي.
الجد: على فين العزم؟
سليم: هقابل شريف وحسن.
الجد: وه، عادوا امتىٰ من الغرب.
سليم: امبارح بالليل مَ نا خدتهم من المطار.
الجد: منغير متجولي.
سليم: كنت تعبان والله.
الجد: ربنا يعينك ي ولدي يلا تصبحك السلامة.
_________________
بعدَ يومين’.
أم سليم”مها”، وكانت امرأة شديدة الحسن والجمال، فأخذ سليم منها لون العيون العسلية:
رايح فين ي حبيبي بدري كدَ؟!
سليم بابتسامة: اي ي ماما نسيتي أن إجازتي خلصت امبارح.
مها: ينهار أبيض، دَ نا نسيت خالص، كدَ ي سليم ملحقتش تقعد معانا!!
سليم: أنتِ عارفة ي ماما إني كل فترة بحاول اخد اجازة ع اقعد معاكوا، بس مينفعش اسيب الشغل اكتر من كدَ، نا طولت المرادي.
مها: لا والله!!!!! ع شهر قعدته!!!
سليم: هههه خلاص يماما بقَ.
الأم وهي تحتضن ابنها: طب حتى كنت تقولي اعمل حسابي!! هتوحشني جامد.
سليم: حبيبتي ي ماما، والله ابنك كبر خلاص وبقَ شحط عنده 26 سنة هههه.
مها: ولو ولو، أنتَ صحيح يلا م هتتجوز ع افرح بيك، دَ انت بقيت شحط فعلاً.
سليم بضحك: ماما، بالله عليكي، أنتِ شكلك م عايزاني أروح ههه.
مها: لا والله بجد أنتَ مفيش واحدة شغلاك يلا؟! اي حاجة كدا، طب متعرفش تشقطلك واحدة من الشغل دَ نا بسمع أن فيه مزز بتجري وراك هناك.
سليم: ماما بالله الغي رحلتي ع خلاص أنتِ فضحتيني.
مها: ي ولا!!!!! طب روح،
يكش تقابل اللي تلففك حولين نفسك.
سليم: لا مهو من ناحية أقابل ف أنا فعلاً ا…
“وكان هناك أحد يقف علي مقربة وقد حضر الموقف من أوله، ولم تكن سوى ياسمين”
مها: ياسمين، تعالي يحبيبتي.
ياسمين: ازيك ي طنط عامله اي.
مها: بخير يروح طنط.
ياسمين: سوري ع قطعت عليكوا اللحظة.
مها بضحك: ههههه دَ أنتِ شكلك حاضرة م الأول.
ياسمين: اه لا… مين دِ الي حاضرة وسمعت من أول ينهار أبيض دَ نا نسيت خلاص وهتوحشني ي سليم، لا م أنا.
سليم: وربي ابغى افشفشك هالحين.
مها: بس ي ولا، ألا اي الجمال دَ ي بت رايحة ع فين ههه.
ياسمين: الله ي تنت بق بتكثف.
سليم: متقوليليش انك هتخرجي بالفورمال والچيب القصيرة دِ هنا فِ الصعيد!!
ياسمين: وِ مين قال إني نازلة  هنا.
سليم: قصدك اي؟!!!
ياسمين بفخر: هو جدي مقالكش ولا اي، انهاردة اول يوم شغل ليا.
سليم: …
ياسمين: فِ شركة المهدي…
سليم: نعمممم؟!!!!!
ياسمين: زي مَ سمعت.
سليم: متفقناش ع كدَ.
ياسمين: مليش دعوة بقَ، جدي قايلي من امبارح اجهز.
سليم:ابقي وريني هتروحي ازاي.
مها: اي ي سليم؟
الجد: سليم!
سليم: نعم ي جدي!
الجد: فِ اي رافض تاخد بنت عمك معك؟!
سليم: احنا متفقناش ع كدَ ي جدي.
الجد: أنتَ هنرفض كلامي هالحين!
سليم: أبداً ي جدي.
الجد: خد ياسمين يلا واطلعوا ع متتأخروش.
ياسمين: يلا.
سليم بنظرة حامية: استني أنتِ عندك، مفيش خروج كدَ!
ياسمين: دَ اللبس الفورمال ومينفعش اروح منغيره. “وجريت منه ع بره”، فِ نفسها:
 يلهوي كنت هعملها ع نفسي اي البصة دِ!!
عند سليم’.
مها وهي تضع يدها على فهمها، وعينيها مفتوحة على آخرها:
سليييم، م معقولة!! أنتَ؟!!
سليم بصدمة: لا لا يماما دماغك متروحش بعيد.
مها: عينك بتقول غير كدَ!!!
سليم: ماما بالله، نا ماشي ع متأخرش وأشوف الهبلة دِ جريت ع فين.
“كل هذا يحدث والجد يراقب من بعيدة ببسمة خبيثة، لا يعلم ما خلفها غيره”.
__________________
“فِ الشركة…”.
سليم: هتقعدي فِ مكتبي مبدأيًا ع مَ نجهز مكتبك.
ياسمين: تمام.
سليم: بس م عايز اسمع صوت.
ياسمين: تمام.
سليم:جبتي السي ڤي صح.
ياسمين: اها.
سليم: أول مَ ندخل المكتب توريهولي ع احددلك الأساسيات.
ياسمين: تمام.
سليم: ألا اي الأدب والأخلاق دول.
ياسمين: طول عمري.
سليم: دَ ع برستيجك فِ الشركة.
ياسمين: اللي فاضحني.
سليم: طب يلا ياختي ادخلي.
ياسمين: ألا فين السكرتيرة سيرين؟!
سليم: مين قال إن فيه سكرتيرة هنا اسمها سيرين؟!
ياسمين: يعني أنتَ معندكش سكرتيرة اسمها سيرين!!
سليم: يبنتي انا معين سكرتير راجل أصلًا!!
ياسمين: يبني أنتَ ماشي عكس قوانين الطبيعة، لازم كل بيزنس مان يبقى عنده سكرتيرة اسمها سيرين، واللقب حيزبونة، اي مبتقرأش روايات ولا اي!!
سليم بعد مَ حط ايده ع جبهة ياسمين: ياسمين، 
أنتِ سخنة يحبيبتي!!!
ياسمين: ايدك لاقطعها.
سليم: أعوذ بالله يبنتي أنتِ بتتحولي كدَ ليه!
ياسمين: يالمشمحترم.
سليم: الله يرحم أيام مَ كنت بغيرلك البامبرز وأنتِ صغيرة.
ياسمين: أنتَ كنت بتغيرلي البامبرز ونا صغيرة!!!
سليم: وكنت بمسحلك ريالتك كمان.( نعتذر عن الألفاز السوكية بس هقول اي يعني الله!).
ياسمين: يع جتك الارف.
سليم: ياسمين، قومي الله يهديكي وهاتي السي ڤي ع اشوف واخلص.
ياسمين:خد خد، كنت مسكاك!!!
سليم: لا حول ولا قوة إلا بالله.
“بعد مَ شاف السي ڤي”.
سليم: اوك، هبعتلك مس آية، هتفهمك شغلك هنا هيبقى عامل ازاي.
ياسمين: ونبقى صحاب زي الروايات؟
سليم:…
ياسمين: أوك.
“بعد مَ اتصل بِـ مس آية”.
آية: تمام مستر سليم.
__________________
“وعلى الجانب الآخر”.
مجهول¹: سمعت أنها راحت لَتعمل فِ الشركة.
مجهول²: الفرصة جت لحد عندنا لول.
مجهول¹: شوج كتييير لحتى أعرف كيف بتكون ردة فعلها ههههخ.
مجهول²: هههههههخ.
رغد: انتوا بتضحكوا كدَ ليه؟!
(البت الفصيلة دخلت بوظت المشهد هه، أشيل المجاهيل ولا اسبهم، ع الأقل نعمل نفسنا منعرفش وبنتفاجأ وكدَ، متأكدة إن فيه ناس مخدتش بالها أصلاً هه لول).
__________________
“عدت الأيام، وياسمين وآية بقوا صحاب قريبين بحكم شغلهم، وياسمين بقت ناجحة فِ شغلها رغم المدة القصيرة، وبقت تتعاون هي وسليم كتير واكتشفوا أن عقلياتهم متقاربة وبيكملوا بعض، لحد مَ فِ يوم…”
_______________
“ياسمين مستنية سليم عند مكتب السكرتير ع يروحوا”.
ياسمين:ي سلييييييم، احم، ي ريييييس ها ها.
هوَ اتأخر ليه!!!
السكرتير: الريس دخل يجيب ملفات الصفقة الجديدة ع نسي ياخدها وهوَ خارج.
ياسمين: دَ بيستعبط احم احم قصدي هدخل أشوفه أتأخر ليه.
“دخلت ياسمين واتصدمت لما شافت…
سليم محاوط دراع آية أو العكس، وشكلهم زي عصافير الحب وبيضحكلها، والمشكلة أنه بيضحكلها…
هوَ دَ الصعيدي ابو دم حامي!!!
ياسمين تسكت! لااا، قامت…
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد