Uncategorized

رواية حور المراد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية حور المراد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

في جنينه فيلا الجوهري .
كان يجلس مراد ومع حوريته وفاطمه .
فاطمه بضيق /هي نامت ي مراد كنا عايزين نلعب مع بعض .
مراد بهمس /معلش ي روحي ماهي ةلسه صغننه ولازم تنام يروحي يلا علشان ننام كلنا .
فاطمه بفرحه/وحور هتيجي معانا.
مراد بابتسامه /ايوه ي حبيبتي يلا بينا.
في المانيا .
في أحدا الكافيهات الفاخمه .
ادم بابتسامه /بس مشاء الله عليكي في الشغل ي جوليا .
جوليا بعمليه /شكرا ي مستر ادم انا من ساعه ماهلي اتوفوا وانا هجرت المانيا وانا اخدت كورسات كتير في كل حاجه ووصلت لكل الي انا فيه وبقيت نائبه مدير شركه من أكبر الشركات في المانيا .
ادم بإعجاب /بصراحه غيرتي فكرتي انك بنت وقادره تفكري وتسافري وتعتمدي علي نفسك بجد بحيكي .
جوليا بابتسامه /شكرا مستر ادم بس واضح أن تلفون حضرتك بيرن .
ادم بجمود /ماليش مزاج ارد دلوقتي .
جوليا بابتسامه خبث /واضح أن المدام هي السبب انا اسفه اني بدخل في خصوصيات حضرتك .
ادم /لا ابدا .
جوليا بمكر/علي العموم انت ممكن تعتبرني روحك الي بتتكلم معاها وتحكيلي .
ادم بضياع /كل الحكايه اني ………
في الشقه المجاوره ل شقه شهاب .
كانت تقوم اميره بتنظيف الشقه بمعاونه ابنتها ساره .
ساره بسعاده /الشقه دي حلوه اوي ي ماما .
اميره بابتسامه /حبيبه قلبي عجبتك .
ساره بسعاده /اوي ي ماما علي الاقل مش هنتبهدل فيها زي مكانا بنتبهدل عند جدو وتيته.
اميره بحزن /عندك حق يروحي يلا ننضف البلكونه علشان نقعد فيها هو الباب ماله مبيفتحش ليه.
ساره /واضح أنه بايظ ي ماما .
اميره بضيق/طب وهنعمل ايه دلوقتي .
ساره /اروح ل جدو محمود الي جنبنا يمكن يساعدنا.
اميره /طب روحي وخالي بالك من نفسك .
في فيلا الجوهري ..
كان يجلس مراد في غرفته وهو يحتتضن جميلته النائمه وهو ينظر لها بعشق فقد استحوزت علي قلبه ليضعها بجانبه علي الفراش وهو يأخذها باحضانه ليغفا بجانبها .❤️❤️❤️❤️❤️
في مكتب صلاح الجوهري .
صلاح بغضب /ممكن افهم ي اخي انت ايه مش بنادم مراتك ولدت ولا حتي فكرت تتطمن عليها هي وبنتك انت جنسك ايه .
ادم بضيق/بابا من فضلك انا مش ناقص الكلام ده وانا بطمن عليهم طول مانتوا معاهم مش محتاجه بقا.
صلاح بأمر/سيب الشغل وتعال وانا هاتبع كل حاجه سامع.
ادم بارتباك /لا ي بابا مش هينفع انا لسه قدامي شغل كتير اسبوع بالظبط وراجع .
صلاح بتنهيده/طيب بس ياريت تتطمن علي مراتك وبنتك سلام .
في فيلا حسن بدران ..
كان يجلس حسن باهتمام وهو يتابع أحدا الملفات الهامه .
سلمي بابتسامه /صباح الخير ي بابا.
حسم بابتسامه /صباح الخير ي حبيبتي عامله ايه.
سلمي بارتباك/الحمد لله هو هو عمي صلاح مفاتحش حضرتك تاني في جوازي من مراد .
حسن/بصراحه لا ي قلبي بس متقلقيش هيظبط كل حاجه اكيد ويقولي بس غريبه انتي كنت ثايره اوي من الموضوع ولا روح التحدي متفوقه عليكي.
سلمي بابتسامه/انا شفت مراد ي بابا واناكد من كلامك هو فعلا ميترفضش حاسيت معاه احساس جديد بقيت حاسه اني مش سلمي الي اعرفها اتغيرت .
حسن باستغراب/معقول من مقابله واحده حصل كل ده .
سلمي بعشق/واكتر ي بابا واكتر .
حسن بحنان/ربنا يسعدك ي حبيبتي ويكتبلك الي فيه الخير .
صباحا في فيلا الجوهري .
في غرفه مراد استيقظت ذلك الملاك وهي تنظر بعيناهاعلي كل شي .
فاطمه بطفوله وهمس /هههه صحيتي ي صغنونه .
مراد بخضه ولهفه /فيه ايه ي فاطمه .
فاطمه /حور صحت ي مراد .
من أمام الباب بقلق نيره /مراد ي مراد .
مراد /ادخلي ينيره .
نيره بأسف شديد /انا بجد اسفه ي مراد مش عارفه ازي نمت وسابتها دي كله اكيد منامتش .
مراد بابتسامه /لا خلاص دي نامت مصحتش غير دلوقتي أنا كل شويه ابص عليها .
نيره بصدمه /معقوله نامت ده كله غريبه لتحملها بحنان وهي تقبلها ليقبلها مراد بعشق .
مراد /حبيبتي هتوحشيني اوي لحد مارجعلك.
فاطمه /يلا ب مراد هنتأخر علي البص.
نيره /مراد تبقا كلم عمي صلاح علشان عاوزك تحت . 
في شركه الجوهري .
في مكتب مراد كان يجلس شهاب وهو يسرح في ذلك الملاك البريء الذي رآه بالامس .
فلاش باك …
من ام شقه شهاب …
ساره بطفوله /ازيك ي عمو .
شهاب بابتسامه وحنان/اهلا ي روحي اتفضلي اي خدمه .
ساره /معلش ي عمو ممكن حضرتك تيجي معايا علشان مش عارفين نفتح البلكونه .
شهاب بابتسامه/حاضر ي حبيبتي .
من داخل شقه اميره ..
شهاب باحراج /مساء الخير .
اميره بخجل /مساء النور انا اسفه اني تعبت حضرتك بس شباك البلكونه مش راضي يفتح خالص.
شهاب بإعجاب /لا ولا يهمك ثواني واشوفه .
كان شهاب يختلس إليها النظرات فكانت كالعصفوره الجميله حقا لكنه شعر بالحزن سريعا عندما تذكر ساره ابنتها فبالفعل هي متزوجه .
باك ..
شهاب بهيام /انتي عملتي فيا ايه ي اميره لازم اعرف عنك كل حاجه مش يمكن مطلقه او ارمله ممكن برضه بس صدقيني لو القدر حكم تكوني ليا هاسعدك وهاحرق نظره الحزن الي في عنيكي دي اوعدك.
في منزل صفيه الخدامه ..
كانت تنام والدتها في الفراش بأمراض مزمنة نتيجه للكبرر سنها .
صفيه بحنان /عامله ايه ي أما أنا جبتلك الاكل والدواء وكمان سبوع القمر حور .
والدتها بالم /كان نفسي ي ضنايا تلاقي الي يحميكي ويشترط وبحميكي من البهدله والذل ده وكمان انا واخوكي الي ربنا يهديه بقينا عالا عليكي .
صفيه بحزن /معلش ي أما كل شي باوان هروح اعملك الاكل .
لتشرد فيما حدث بالماضي .
فلاش باك ..
علي ضفاف النيل .
صفيه بضيق /جرا ايه ي سالم متشلهم عندك ي اخويا .
سالم بشر /ي بت خايفه من ايه دي ملفات خاصه بالشركه بتاعتنا وانتي عارفه البيت عندي عامل زي الشارع مليان ناس وبعدين ماهم بتوع صابر بيه الي بتشتغله عندهم في البيت ي عني مش غريبه .
صفيه بزهق /طب خلاص هات يومين وتيجي تاخدهم اه .
سالم بخبث /وأقل من كده ي صفصف قلبي .
في شقه سالم ..
الظابط بغضب/انت سالم الدوكش .
سالم بخوف /ايوه انا ي سعه البيه خير .
الظابط بحده /انت متبلغ عنك انك سرقه مجوهرات من فيلا صابر بيه .
سالم بنداله /والله مانا ي سعه الباشا دي البت صفيه حتي هي بتشتغل عندهم خدامه كانت عيزاني أسرق معاها بس مرضتش تعلا اوديك بيتها يباشا .
وبالفعل تم القبض علي صفيه بذلك التهمه لم تأخذ النيابه باقوالها لتقضي في السجن سبع سنوات قد دمروا حياتها ترا ماذا سيحدث معاها في القادم ..
علي فكره ي غالين كل شخصيه في الروايه مؤثره وهيبقا ليها قصه ????????????????????????????
في فيلا الجوهري ..
في مكتب صلاح .
مراد بغضب /هو ايه ي جدي هو مفيش غير الموضوع ده ولا ايه .
صلاح بحده /ايوه مفيش غيره اظن انت شوفت البنت وحلوه ومفيهاش عيب يبقا ليه لا مراد ابوك الله يرحمه موصيني عليكم انت وفاطمه وانا مش شايف اي سبب لرفض الجواز وتاجيله انا هحدد معاهم ميعاد ونروح نزورهم فاهم .
مراد بضيق والم /فاهم ي جدي فاهم ..
في المانيا ..
في شركه صفوان أحد أعداء عائله الجوهري .
صفوان بشر /ي عني أقول إن الصفقه الجايه هتبقى ليا .
جوليا بغرور /طبعا واكتر من مكان ادم ده اهبل وسهل يضحك عليه واوعدك أنه هيكون سبب في انهيار عائله الجوهري ..
من أمام شقه اميره ..
كان يقف شهاب وهو يحمل بعض الالعاب ل ساره .
ساره بطفوله وسعاده /الله ي عمو شهاب كل دي للعب دي للعب حلوه اوي .
شهاب بحنان /حبيبه قلبي كلهم علشان بس قوليلي ي ساره هو بابا فين .
ساره بحزن /بابا طلق ماما من زمان واحنا كنا قاعدين عند تيتا قبل منيجي هنا .
شهاب بسعاده غامره / ولا يهمك يروحي كل الي عيزاه اطلبيه مني .
محمود بحده /شهاب عايزك جوه .
من داخل شقه شهاب.
محمود بهجوم /ممكن اعرف انت جبت البت العب دي كلها ليه وايه الي مخليك مهتم بيهم كده .
شهاب بتعجب/هو فيه ايه ي بابا مش فهمك.
محمود بغضب/لا انت فاهمني كويس اوي وطلع الموضوع ده من دماغك فاهم.
شهاب بحده /لا مش فاهم مدام اميره محترمه جدا مشفناش منها حاجه وحشه .
محمود بغضب/بس انا مش هسمحلك تتجوز متطلقه فاهم ي شها.ب 
شهاب بغضب /وليه بقا هي المتطلقه مالها مش بنادمه مش من حقها تعيش زي بقيه الناس ولا ايه .
محموبنبرد غير قابله للنقاش /قسما بالله يشهاب متفكر تعمل كده لاانت ابني ولا اعرفك .
في فيلا حسن بدران …
صلاح بابتسامه /طبعا انت عارف احنا جايين ليه.
حسن بترحيب /تنوروا في أي وقت طبعا .
حمدي بابتسامه /احنا جاين تتطلب ايد سلمي ل مراد .
نيره بابتسامه /طبعا بصراحه ي حسن بيه سلمي بنت حضرتك مفيش منها .
سلمي بخجل/شكرا ي مدام نيره .
لتنفجر حور في البكاء  ليحملها مراد بلهفه وخوف تحت صدمه الجميع ليقوم بأخذها في أحضانه لتهداتها لتهدا داخل أحضانه فقد نسا كل شي ونسا العالم بأكمله من أجل حوريته ..
عقد القران فقط هو الرابط الوحيده بين مراد وسلمي فتم عقد قرانهم وسط أجواء احتفالية خاصة فهي كانت تشعر بأن مراد لما يبادلها ذلك الشعور الذي تشعر هي به لكن قد وعدت ذاتها أنها ستجعله يعشقها ..
بعد مرور عشرين عاما ….
كانت تنزل الدرج ذلك الملاك الجميله وهي ترتدي فساتينها الزهري وحجابها الجميل فكانت حقا كالاميرات كانت تبحث عنه في الإرجاء بلهفه واشتياق لتسرع الي الخارج لتراه ينتظرها داخل سيارته لتسرع إليه بلهفه .
حور بعشق دائم لسنوات /حبيبي اسفه اتاخرت عليك .
مراد بالم /حور كفايه لو سمحتي انا مبحبش ازعلك بس كفايه كده .
حور بدموع /عيني في عينك انت مبتحبنيش مش عاوزيني عمري مهصدق انت بتجري في دمي حور ملك مراد مش غيره .
مراد وهو يحدث ذاته /انا فعلا عمري معشقت غيرك ي عمري بس مستحيل اكون اناني انا داخل علي الخمسين وانتي لسه في عز شبابك محتاجه الي من سنك .
حور بصراخ /لا انا مش عايزه غيرك ولا هكون ل غيرك والله اموت نفسي .
لينظر لها باستغراب فهي بالفعل قادره دائما علي قراءه مابداخله
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد

error: Content is protected !!