Uncategorized

رواية حب الطفولة الفصل الثامن 8 بقلم ميادة خاطر

 رواية حب الطفولة الفصل الثامن 8 بقلم ميادة خاطر

رواية حب الطفولة الفصل الثامن 8 بقلم ميادة خاطر

رواية حب الطفولة الفصل الثامن 8 بقلم ميادة خاطر

دخلت نبض ومكه ومكه أصرت أنها تحقق اللي سرحت فيه واعدت فالاخير
مكه:اشمعني الاخير 
نبض:يلا بس 
مكه:ليه خلينا فالاول ما هو فاضي اهه 
نبض:يلا بس هنعد هنا 
مكه:طايب????واعدوا 
وبعد نص ساعه القاعه اتملت بس نبض مشافتش مالك اللي شافته فاحلامها 
ماريان مقدم البرنامج(اللي فاحأحلامها مايكل????????):اهلين وسهلين بضيوفنا الاعزاء بحب اشكركم كلكم لحضوركم حفلنا المتواضع وبتشرف بالحضور المشهورين واليوم رح يكون في برامچ كتير حلوه بتمني الكم حفل سعيد وكله سقف ونبض كشرت لان مش ده اللي حصل فأحلامها 
مكه متابعه تقلبات وشها :مالك يا بت 
نبض:ها فين فين 
مكه:هو مين اللي فين بقولك مالك فيكي ايه 
نبض:ها لا مفيش أنا كويسه 
مكه بشك:متاكده 
نبض:اه اه ركزي بقا 
وبعد العرض الاول 
ماريان:دلوقتي بنتشرف بأكبر محامي فالبلد عامل عرض خاص لصديقته فالكفاح وفي مفجأه تابعوا معانا كله سقف وطلع مالك ومارتينا ونبض معرفتهمش لسه 
ماريان:كلنا نرحب بالاستاذ مالك محمد حبيب السباعي ومارتينا مايكل جاكسون (اي اسم????????)كله سقف ونبض قلبها وقف ومكه برقت ????????????????????????????????????????????????
نبض:م م م م مالك 
مكه:بس بس هتفضحينا اهدي 
نبض:مين اللي معاه دي هو نسيني وبدأت تعيط هو نسيني 
مكه شدتها عالحمام :اهدي هششششششش اهدي اهدي واعدت ١٠ دقائق لحد ماهديت وغسلت وشها  وطلعت أعدت 
ماريان:هلا الاستاذ مالك رح يقدم لنا رقصه مع رفيقته مارتينا كله يزأف (يسقف بس باللبناني????????????????????)وكله سقف وبدأ مالك يرقص مع مارتينا ونبض بصاله ونفسها تولع فيهم الاتنين ومالك عمال يرقص ومندمج ومارتينا فقمه سعادتها ونفسها اللحظه دي متخلصش وفنص الرقصه نبض جابت أخرها وقامت عشان تروحلهم 
مكه:بت بت يخربيتك راحه فين بت بس نبض مشيت بسرعه وراحت شدت مارتينا من شعرها ورجعتها ورا 
مارتينا:اااااه شو هاد مين انتي شو بدك 
نبض مش بترد وبصه لمالك بعيون بتهدد بنزول اهطال من الدموع 
ومالك اول ما شاف عينيها عرفها  ولسه هيكلم ويحضنها نبض:انت انت انت ازاى تعمل فيه كده ازاى قلبك طاوعك ليه ليه سيبتني كل الفتره دي ليه ويوم ما اشوفك بعد المده دي كلها الاقيك بترقص مع صاحبتك كده انت نسيت انك مسلم وده محرم اصلا ازاى ازاى اصلا تصاحب بنات ده أنا مرضتش اكلم ولا ولد حتي كصحاب عشان كنت وفيه لحد الان بالوعد فاكر ولا نسيت يا استاذ مالك فاكر الوعد اللي وعدتهولي من ١٥ سنه
Flash back
من ١٥ سنه قبل سفر مالك بيوم 
نبض:مالك أنا خايفه لتنساني 
مالك:انتي عبيطه انسي مين اكيد لاء
نبض:بجد يا مالك 
مالك:ايوا طبعا احنا اخوات حاليا بس اما نكبر هنجوز وهنبقي احلي اتنين 
نبض:توعدني يا مالك انك مش هتكلم اي بنت 
مالك :اوعدك وانتي اوعديني انك مش هتكلمي اي ولد
نبض:اوعدك  
Back
نبض :هاااا افتكرت  ولا لسه أنا وفيت بالوعد ومخلفتوش ده حتي ولاد خالاتي مكلمتهمش عشان الوعد بس انت اصلا رميتني كله كان كلام كله كان كلام بجد ندمانه علي كل لحظه ضيعتها فحياتي عشانك نص عمري ضاع وانا مستنياك أنا عندي ٢٥ سنه يعني اللي ادي مخلفين اتنين وتلاته وانا مرضتش افكر حتي عشان مستنيه جوزي اللي انكتبلي من اول ثانيه فحياتي بجد خساره يا مالك خساره ومشيت ودموعها نزلت وطلعت بره ومكه جريت وراها ومالك واقف متنح مش مستوعب اللي حصل ومارتينا نفس الوضع والقاعه كلها طلعت بره ومحدش فتح بؤه بكلمه ونبض روحت بسرعه عالبيت ومكه وراها ونبض دخلت اوضتها واعدت تعيط ومكه دخلت وراها وحضنتها ونبض استكانت فأحضان مكه واعدت تعيط لحد ما نامت ومالك روح عالبيت وهو في حال غير الحال ومارتينا رنت علي أبوه وحكتله الحوار ومحمد روح جري يشوف ابنه واول ما دخل لقا ابنه اعد سرحان ودموعه علي خده 
محمد:مالك فيك ايه يا حبيبي 
مالك:لا رد
محمد:مارتينا قالتلي كل حاجه بس هي عملت كده ليه 
مالك انفجر::مش عارف مش فاهم هي ايه ليه عملت كده هي اصلا فاكراني بحب مارتينا ومارتينا اصلا صديقه وبس وبتعاتبني وبتقولي اني خنت الوعد اللي بنا وهي مكلمتش ولد  و و و وكل ده ادام الناس كمان مش فاهم هي لسه مسمعتنيش كان لازم تسمعني وتفهم لكن لاء رمت الكلام ومشيت أنا منستهاش لحظه أنا بحبها وجدا كمان بحبها اوي اوي وكنت مستني اليوم اللي اشوفها فيها عشان افهمها واتأسفلها واتجوزها لكن وكنت لسه هحضنها لاني عرفتها من عيونها لقيتها انفجرت فيه ليه ليه ليه الظلم ده حرام بجد حرام واعد يعيط فحضن أبوه وأبوه عيط علي ابنه ومارتينا كانت بره وسمعت كل حاجه ودمعت وحلفت أنها توصل لنبض وتفهمها كل حاجه ايوا بتحب مالك بس اكيد سعادته اهم من اي حاجه 
وفعلا رنت علي مايكل ابوها هو راجل مهم 
مارتينا:Dad 
مايكل:اهلين حبيبتي كيفك 
مارتينا :ماني منيحه بدي اعرف عنوان الدكتوره نبض محمود حبيب السباعي
مايكل:مين هي 
مارتينا:رح فهمك كل شي بعدين بدي بسرعه بليز داد بليز
مايكل:اي تمام ١٠ دقائق وابعتلك اللوكيشن 
مارتينا:بانتظارك 
وبعد عشر دقائق ابوها بعتلها اللوكيشن وهي راحت وخبطط عالباب ومكه فتحت وكشرت اول ماشافتها:نعم 
مارتينا؛بدي نبض 
مكه:ليه 
مارتينا:كتير ضروري 
مكه:نايمه 
مارتينا:فيئيها(صحيها يعني)
مكه:لاء وبتقفل الباب 
مارتينا خطط رجليها:بترجاكي كتير ضروري 
مكه حست بصدقها سيكا:طيب اتفضلي 
مارتينا:بتشكرك كتير 
ودخلت أعدت فالصالون ومكه دخلت تصحي نبض 
مكه:نبض نبض اصحي نبض 
نبض:ايه سيبيني يا مكه 
مكه:قومي مارتينا بره 
نبض امت مفزوعه:مين????
مكه:اومي مارتينا
نبض:عوزه ايه????
مكه:معرفش قومي يلا 
نبض قامت وطلعت :نعم 
مارتينا:بترچاكي اسمعيني وبعدين احكي شو ما بدك 
نبض:مش عوزه اسمع ويلا بره 
مارتينا:بترجاكي كتير الموضوع مهم بترجاكي 
نبض:…..
مارتينا:بترچاكي
نبض:طيب
مارتينا:شوفي أنا وآمالك رفقات من شي خمس سنين من ساعه ما دخل الكليه وانا وهو صرنا رفقاع رفقات وبس والله عنجد بحلفلك رفقات وبس هو ما بيحبني غير كرفيقه والله ما بيحب غيرك علطول كان بيحكيلي عنك وعن قصتكن من وانتو صغار واحيانا كان بيبكي لما يتذكر اوقات لما روحتي المشفي وانتي صغيره وبيبكي لانه كتير اشتاقلك وانتي ما بتكلميه والله عنجد بيحبك كتير وهو كان بيئلي أنه بدو يشوفك باسرع وقت لانه بدو يتجوزك ولما شافك عرفك من عيونك لانه كان بيحكيلي اداش عيونك مميزين وبيعرفك منها والله ما بكذب عليكي هي الحقيقه وهلا هلا ????كنت رايحتله بعد ما حكيت مع أبوه عن حالته وسمعته (قالت كل اللي مالك قاله لابوه)هلا انتي لاش عملتي فيه هيك هو هلا قلبه مكسور وكتير كمان والله حرام لازم ترچعي كل شي بترچاكي يا نبض والله حرام هاد رفيقي وما بقدر شوفه هيك بترجاكي 
نبض????????????????????????
مارتينا؛شو صارلك رح تيجي معي ولا شو 
نبض????????????????????????????
مارتينا:شو صارلا هي لاش ما بترد 
مكه :نبض نبض 
نبض :لا رد
مكه هزتها:نبض
نبض:ايه ايه 
مارتينا؛شو رح تيجي معي
نبض:خليني البس وهاجي فورا 
مارتينا:ايه منيح الحمد لله يلا بسرعه ودخلت نبض تلبس ومكه كمان عشان يروحوا ومارتينا ابتسمت عاش شجاعتها أنها قالت كل ده عشان تنقذ حبيبها من كسرت قلبه(والله انتي قمر يا يامارتينا يك بس متقلبيش????????)
ولبسوا وركبوا عربيه مارتينا ووصلوا للبيت وطلعوا ونبض تقدم خطوه وتأخر خطوه وهي عماله تفكر فكلام مارتينا واد ايه هي ظلمت مالك وخبطوا بس مفيش رد خبطوا خبطوا ومفيش رد مارتينا رنت علي مالك مش بيرد فرنت علي أبوه
مارتينا:اهلين عمي وينكن أنا عند البيت ما في حدا بيرد
محمد:مالك يا مارتينا اغمي عليه وجبته المستشفي 
مارتينا:ايه????
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!