Uncategorized

رواية حور المراد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية حور المراد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد عماد

في سياره مراد من أمام فيلا الجوهري .
مراد بعصبيه طفيفه /اخر مره اسمعك تيجيبي سيره الموت دي تاني فاهمه .
حور بانهيار ودموع /لا مش فاهمه الموت هيكون أهون ليا من انك تبعد عني ماهو ده برضه موت ي مراد .
مراد بتنهيده وابتسامه عشق / طب خلاص انتي عارفه اني مبقدرش اتحمل دموعك بتقتلني اهدي .
حور وهي تسمح بدموعها ببراءه /تمام عفونا عنك بس يلا اكلني .
مراد بصدمه /تأكلي ايه ده الامتحان فاضل عليه ساعه واحده .
حور بابتسامه ساحره /وايه المشكله ي مرادي اطلع بس علي عم صبحي بتاع الفول نضرب الرغيفين مع الفلفل الحار وانسا ي معلم هروح انام في اللجنه ولا هكتب اي حاجه اصلا .
مراد بضحكه ساحره /ههههه ماشي ي ستي عنيا الاتنين .
حور بعشق متيم به /يااه كده بس اقدر اقول ان اليوم هيبقا حلو لما شفت ضحتك دي الي بتنسيني اسمي والله .
مراد وهو يحدث ذاته بحزن وخوف /اه ي قلبي والله انتي الي منوره حياتي بس انا خايف ي حور خايف من الي جاي ربنا يستررر .
في فيلا الجوهري ..
في غرفه سلمي ..
كانت تستشيط غضبا فهي كل يوم تتأكد من ظنونها أن مراد يعشق حور كان كل ذلك السنين تعتقد أنها ابنته لكن قد خالفا القدر ظنونها لنتذكر بحزن ماحدث في الماضي فهي تعلم أنها فشلت في جذب مراد إليها لكنها كانت تظن أن مع الوقت سيحدث ذلك لكن انقلبت الدائره بعدما علمت بعدم قدرتها علي الانجاب ورغم ذلك صممت أن تظل مع مراد الذي لم يهتم للأمر كثيرا فكل ما يشغله هو حوريته ترا ماذا يخبئ لها القدر ….
في غرفه نيره…
كانت تجلس نيره وهي تقرا أحدا الكتب ليقاطعها دخول آدم بحزن.
ادم /حور فين .
نيره بسخرية /حور راحت الامتحان ماهو لو حضرتك اب فعلا اكيد كنت هتبقا عارف .
ادم بغضب/هو مش كفايه ولا ايه من ساعه الي حصل من سنين وانا بحاول افتح معاكي صفحه جديده انتي الي رفضه ودلوقتي بترمي كل حاجه عليا .
نيره بغضب والم /ايه هو الي حصل انك اتجوزت عليا أن بسببك فلسنا وشحتنا واتبهدلنا ولولا مراد وذكائه مكناش قدرنا نقف تاني علي رجلينا وكل ده ليه بسبب تفاهتك وغرورك وثقتك انك فوق الكل مش ده دايما تفكيرك ي ادم بيه.
ادم بحده / انا مش عايز اسمع منك نصائح أن عملت الي عليا وصلحت كتير وانتي بقا براحتك .
نيره بقوه /طبعا براحتي عارف ليه لانك عمرك مهتتغير هتفضل طول عمرك اناني زي مانت مبتفكرش غير في نفسك وإذا كنت فضلت كل ده علي ذمتك ده علشان بنتي .
ادم بغضب/ده علي أساس أن انا مش قادر اعيش من غيرك ي عني .
ليهرب ادم سريعا قبل أن ينكشف أمره فالحقيقة هو نادما بشده علي ماحدث لكن غروره المستميت يمنعه من ذلك ليضغط علي يده بغضب وغيظ لتذكره ما حدث بالماضي .
فلاش باك ..
في المانيا ..
كانت تقف جوليا في مكتب ادم ليقترب منها ليحتضنها بعشق لتبتسم هي بمكر فقد وقع في الفخ .
ادم بهيام /خلاص انا معتش قادر استغنا عنك هتجوزك مش هسيبك تروحي مني ابدا .
جوليا بخبث /وانا بموت فيك وموافقه .
ادم بسعاده غامره /بجد يبقا جوازنا النهارده وحالا هيكون المأذون والشهود موجودين .
جوليا بشر /لا خالي المأذون والشهود عليا انا انا اعرف ناس موثوق فيهم .
ادم بساساجه /تمام ي روحي ..
في شقه ادم ..
ادم بسعاده /خلاص يروحي بقيتي مراتي .
جوليا بدلع مصتنع /خلاص ي قلبي اتجوزنا وبقينا مع بعض نشرب بقا كاسين ونعيش في حضن بعض.
ادم بضيق/انا مبشربش خمره ي جوليا وانتي كمان مش عايزك تشربيها .
جوليا بشر /معلش ي ادمومي هو كاس واحد بأس علشان خاطري.
ادم /حاضر ي ستي علشان خاطرك .
ليشرب ادم مما حرمه الله ليختل توازنه وبذلك المعصيه يخسر كل شئ .
بعد بعض الوقت ..
في شركه صفوان .
صفوان بانتصار /ي بنت الايه ي جوليا معلمه كده اكبر شركتين في شركات الجوهري بقوا تحت أيدينا واخيرا هجيبهم الأرض.
جوليا /كان لازم اخدره علشان اعرف اخليه يتنازل عن كل حاجه وكان لازم برضو المأذون والكلام ده يبقا تباعنا اظن كده دوري خلص الفلوس اتحولت.
صفوان /اتحولت كلها دقايق وهتوصلك الرساله .
جوليا /يلا سلام علشان ميعاد الطياره .
صفوان بسخرية /طب وجوزك .
جوليا بضحكه صاخبه /هههههه ابقا سلملي عليه .
في شقه ادم ..
كان يحاول أن يستعيد وعيه كان يشعر بألم حاد في رأسه لينادي علي جوليا عده مرات لم تجب ليلتفت الي ذلك الجواب الذي أمامه ليفتحه لليصعق مما يراه وبالفعل .
صباح الخير ي حبيبي ههههه احب اقولك انك اكبر مغفل شفته في حياتي انت وقعت بأن ايديا وفي فخي وبصراحه اكتر كنت ينتقم ل مراتك الغلبانه الي متستهلش الخيانه من واحد زيك بكره الاخبار هتملا الجرائد سقوط عائله الجوهري ههههه سلام ي أهبل.
باك …
كان يقف ادم وهو يضغط علي يده بغيظا شديد فهو تسبب في سقوط عائله الجوهري بالفعل وبفضل مراد بعد الله عادت الأمور الي مكانت عليها ليتوعد إليها بالمزيد من العذاب أن وجدها فهو قد بحث عنها كثيرا لكن دون جدوى ..
من أمام عربيه عمي صابر عربيه فول صغيره في الشارع .
كانوا يجلسون حور ومراد ببساطه شديده وهم يأكلون السندوتشات بتلذذ .
حور باستمتاع /يااا ي مراد طعهم حلو اوي.
مراد بسعاده لسعادتها /فعلا بس انتي عرفتيه ازي ده .
حور /البت ريم هي الي مره جابتنا عنده بعد ماخرجنا من الجامعه وبصراحه اكله عجبنا اوي وبقيت اكل هنا علطول.
مراد بخوف /طب متتعوديش تيجي هنا تاني لوحدك الشارع مقطوع زي مانتي شايفه .
حور بعشق/خايف عليا ي مالك قلبي .
مراد بحزن /اكيد لازم اخاف عليكي مش بنتي الي مربيها علي ايدي .
حور بصراخ والم /لا مش بنتك ي مراد مش بنتك ابويا اسمه ادم مش مراد .
عم صبحي بقلق /مالك ي حور ي بنتي فيه ايه اي إن كان مينفعش تكلمي والدك كده .
مراد بمراره وحزن /شايفه ايه رايك كل الناس شيفني ابوكي ابوكي ده ايه ده انا اكبر منه كمان .
حور بجنون والدموع هيستريه /انشاء الله يكون عندك مائه سنه مش هياس ولا هسيبك تبعد سامع ي مراد انت ابني عمي ومفيش حاجه تحرم حبنا ولا جوازنا سامع واتفضل وديني الجامعه الامتحان قرب .
لتسرع بالم الي سيارته ليتنهد هو بحزن ليسرع إليها للذهاب الي الجامعه .
في شقه شهاب ..
كان يجلس محمود والده علي الفراش بتعب بعدما أصيب بشلل نصفي  وكبر السن أيضا .
في المطبخ ..
كانت تقف اميره وهي تعد الطعام إليه فهي منذ زواجها بشهاب وهي تتوالي كل شي يخص والده .
في غرفه محمود …
اميره بابتسامه /اتفضل ي عمي هنا وشفاء .
محمود بتأنيب ضمير /هتفضلي تخدميني كده علطول ي بنتي مش كفايه الي عملته فيكي واهو ربنا انتقاملك مني .
اميره /بعد الشر عليك ي بابا متقولش كده انا نسيت كل الي فات صدقني .
محمود بعذاب الضمير /بس انا بقا منساتوش .
فلاش باك 
من أمام شقه اميره ..
اميره بخوف /عمي محمود اتفضل .
محمود بغضب /عما الدبب اسمعي ي وليه انتي تبعدي عن ابني خالص ولا قسما بالله هوريكي الويل .
اميره بقهره /حرام عليك انا مش كفايه الي انت شوفته مصدقت الاقي حد زي شهاب يحن عليا انا وبنتي ويحبنا.
محمود بقسوه/اقصد تسرقي شبابه ويعيش في ارف العمر كله اسمعي ي خطافه الرجاله انتي اني مبعدتيش عن ابني هوديكي وراء الشمس وكده كده انا قولت ل صاحب العماره يريمكي بره اشكال الي زيك مينفعش تكون في عماره محترمه زي دي .
اميره بكسره نفس /هقول ايه ربنا يسامحك .
بعد بيوم ..
كانت تقوم اميره بلم اغراضها للرحيل قبل مجيء شهاب هي تعلم جيدا أنه لن يسمح بذلك .
ساره بخضه /ماما الحقي.
اميره بخضه /فيه ايه ي ساره .
ساره /جدو محمود واقع قدام الشقه .
اميره بقلق /يللهوي .
في المستشفي …
الدكتور بعمليه/حضرتك بنته .
اميره سريعا/ايوه ي دكتور خير .
الدكتور بأسف /انا اسف دي جلطه أدت إلي شلل نصفي انا اسف عن اذنك .
شهاب برعب/خير ي اميره ابويا ماله.
اميره بدموع /معلش ي شهاب كل بأمر ربنا عمي اتصاب بشلل نصفي بس اطمن كلنا خدامينه وهنكون جنبه .
وحقا كانت له كابنته ظلت تخدمه بإخلاص سنوات وسنوات حتي ندم علي مافعل بها وأصبحت قريبه جدا منه واصبحوا عائله واحده وتزوج اميره وشهاب وانجبوا حمزه صاحب العشرين عاما ..
✍️????✍️✍️بكده اكون وضحت حكايه ادم وشهاب وعرفتوا كل حاجه عنهم .
في أحدا اقسام البوليس  ….الرائد ساهر الصياد ابن خاله حور ….
كان يجلس بكل عنجهيه وغرور فهو يرا ذاته فوق الجميع شخصيه متملكه الي أبعد الحدود قاسي ولا يعرف الرحمه .
كانت تقف أمامه ذلك السيده العجوز وهي تبكي بشده اثر خطف حفيدها.
السيده ببكاء/ابوس ايدك ي ابني اعمل اي حاجه حفيدي هيروح مننا .
ساهر بغضب وقسوه /جرا ايه ي وليه ي خرافنه انتي مقولنالك خلاص غوري بقا من هنا .
السيده بدموع /حسبي الله ونعم الوكيل.
ساهر بغضب جحيمي/قسما بالله لولا أنك كبيره في السن اكونت رميتك في الحجز يلا اتكلي .
عارف عسكري ساهر /تمام ي افندم .
ساهر بحده /بلغني ايه الاخبار .
عارف بطاعه/حور هانم راحت الجامعه عندها امتحان .
ساهر بنبره جاده /لوحدها .
عارف /لا سعادتك مع مراد بيه .
ساهر بغضب/طب غور انت .
ليتحدث بغضب وغيظ .
ماشي ي حور أما اشوف اخرتها ايه مع عمي مراد وهشوف مين فينا الي هيفوز بيكي انا ولا العجوز المكحكح ده …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد