Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل السابع 7 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل السابع 7 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل السابع 7 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل السابع 7 بقلم منة العدوي

 كان ذلك الرجل الذي يظهر عليه كبر السن يقف وهو يصرخ بغضب في ذلك الشاب الجالس امامه بهدوء..انا عايز اعرف حضرتك مبداتش تدور علي بناتي ايسل وفيروز ليه لحد دلوقتي..واظن مجتش علي ساعة عشان تبدا التحريات ورا اختفائها
=كلمه كمان هتقل ادبك فيها هتكون مشرف في الحبس
لم يهتم له وقال بغضب..وانا مش هاممني..ولا عشان اكمنك ظابط وليك مركز مش هامك الناس اللي زينا لما بناتهم يضيعوا
تحدث ذلك الشاب بهدوء مخيف..انا حزرتك ان لو قليت= ادبك هتشرف في السجن وانا قد كلمتي..يا عسكري
اتي العسكري سريعا بخوف وهو يقول..امرك يا حضرة الظابط اياس
=خد الراجل ده علي الحبس
تحدثت تلك الامراة ببكاء وهي تترجاة..لا ابوس ايدك يا سيادة الباشا متحبسش جوزي هو غلط بس حقك عليا انا بس اب
قاطع حديثها نزول صفعة علي وجهها من زوجها الغاضب وهو يقول..بدريهه..علي البيت فورا مش علي اخر الزمن مراتي هتتحايل علي كلب زي دا
امسكت بدرية يده وهي تترجاه اه لا يثير المشاكل..ابوس ايدك يا عصمت بلاش مشاكل واعتزر منه احنا مش قدهم
صفعها مرة اخري وامسكها من زراعها والغضب والتكبر اعماه وهو يخرجها بقوة والقي بها بالخارج..مسمعش نفسك تاني ويلا علي البيت ليكي حساب تاني معايا
=لم يتحمل اياس ذلك المنظر امامه وقال بغضب..انتوا واقفين مستنين اي خدوه علي الحبس
ذهب عسكرين وقاموا بالامساك به ووضعه في الزنزانه..
=ابتسم اياس وذهب ناحية تلك المراة الطيبة الملقاه علي الارض اثر القاء زوجها لها..ذهب ناحيتها وساعدها علي الوقوف ومسح دموعها وهو يقول بابتسامه..قومي معايا اقعدي جوا استريحي شويه واهو اخدتلك حقك منه وحبسته ومش هخليه يطلع
ذهبت معه بدية وهي مازالت تبكي وتضع يدها اثر الصفعة…
=جلست بدريه علي المقعد فتحدث اياس بهدوء وابتسامه بعد ان ذهب وجلس علي مقعدة..معلش هتعبك معايا هاتلي كباية عصير ليمون للحجة..ثم نظر لها وقال..ممكن اسالك سؤال وياريت تجاوبيني عليه
هزت له راسها وقالت..اؤمر يا باشا
=ابتسم اياس وقال..بلاش باشا دي انا زي ابنك..ممكن اعرف انتي ليه ساكته وعايزة تخرجيه من السجن رغم اني شايفة بيضرب فيكي..والضرب دا اساسا تعدي علي المراة يعني يتحاسب فيها حتي لو مراته
هزت بدرية راسها سريعا وقالت بتوتر..لا لا يا ابني انا مش عايزة اعمل فيه حاجة وحقك عليا بس خرجة من السجن
=استغرب اياس من توترها ذلك وعلم ان هناك شئ ما تخفية فقال بهدوء ليحاول ان يهدئها..طيب اهدي مش هنعمله حاجة بس لازم يتحبس هنا يومين عشان ميتمداش علي حد تاني زي ما قل ادبه معايا من شويه
هزت هي راسها بحزن وقالت..تمام..بس بالله عليك دور علي بناتي دول هما حياتي 
=اوماء لها بهدوء وقال..حاضر لحد بكرا الصبح ان مرجعوش تعاليلي واحنا هنبدا التحريات عن اختفائها..ثم اكمل بابتسامه..قومي يلا دلوقتي روحي الوقت اتاخر 
وقفت بدريه وشكرته وخرجت ذاهبة الي منزلها وهي تفكر فقالت بخفوت..يارب حلها من عندك يارب دا مفتري مفيش حد قده الا انت يارب
***********************************
كان الجميع صامت وهو يستمع لكلارا باهتمام التي هتفت بتذكر..لكن ربما هناك شئ سوف يساعدكم..
_تحدثت فيروز بلهفة..اي هو قولي بسرعة
“تحدثت ايسل مشجعة لها عندما وجدتها صامته..قولي يا كلارا
°تحدث كلارا بهدوء..هناك كتاب اسطوري يمكنكم ان تجدوا به كل المعلومات التي تحتاجوا اليها وهناك ايضا معلومات عن البلورة في ذلك الكتاب..ثم اكملت بتوتر..لكن هناك شئ ما
_قولي يا كلارا في اي
°لكن الطريق من هنا حتي تصلوا الي الكتاب صعب جدا ويحتاج منا علي الاقل شهرا او شهرين للوصول الي هناك
“تحدث فارس ببعض الغضب والغيظ..حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا انس يا ابن ام انس انت السبب
*فارس مش وقت كلامك
“تحدثت ايسل بشرود..كلارا طيب عارفة شكل البلورة تقدري يعني توصفي شكلها
°تحدثت كلارا باستغراب..نعم اعرف شكلها جيدا
“اوصفي شكلها كدا
°انها عبارة عن كرة من الزجاج لونها بنفسجي لامعة من الداخل يتواجد بها راقصتين ولها قاعدة من اللون البنفسجي مع الابيض ومن اسفلها يوجد مكان لمفتاحها
_نظرت فيروز لايسل بصدمه واستغراب في نفس الوقت..ايسل دي نفس اللي معانا
“منا كنت شاكة عشان كدا سالتها بس ازاي وصلت لارضنا
*تحدث انس بهدوء..اظن الكتاب دا هيعرفنا حاجات كتير
_تحدثت فيروز مؤكدة حديثة..وانا بقول كدا برضه..لازم نبدا بدري مشوارنا عشان نلحق نروح للكتاب
°لكن هناك صعابات كثيرة سوف تواجهكم
“متخافيش مفيش حاجة صعبة
‘تحدث فارس بجدية هذة المرة وهو يقول..يبقي مفيش وقت قدامنا يا جماعة نبدا من بكرة الصبح مشوارنا واكيد اهل فيروز وايسل قالبين الدنيا عليهم وانت اكيد امك يا انس قلقانه عليك
_ضحكت فيروز وقالت..اي دا اول مرة صاحبك يا انس يتكلم جد شويه
*ابتسم فارس بسماجة وقال.. وانتي اول مرة تهزري من ساعة لما شوفتك
_نظرت فيروز له وقالت..نيني خفة
“صرخت ايسل بانزعاج..باس باس كفاية كلام صدعت..ثم تحدثت لكلارا..بلغيهم يا كلارا ان الشابين دول احرار..واهم حاجة محدش يعرف حاجة وهنفضل زي ما احنا الاميرات
°اومات لها كلارا بهدوء وقالت..حسنا سمو الاميرة سوف انصرف
*اوقفها انس بسرعة وقال..ها..معلش هتعبك معايا عايز اخرج من هنا اخرج منين..وبصي ياريت لو مكان هادي اقعد فيه
°حسنا سوف اخبر السيد ماثيو ان ياخذكم الي تلك المنطقة الهادئة
بعد مرور وقت كان قد خرج انس وفارس مع ماثيو الي تلك المنطقة وقد اخبرت ايسل شقيقتها انها تريد ان تخرج كي تتنفس بعض الهواء الطلق وان تكون في هدوء
‘ناوي تعمل اي صح يا انس
*تحدث انس بهدوء وهو متسطح علي الارض العشبية وينظر الي السماء..ناوي اعمل اي في اي
‘يعني لما نرجع ارضنا وايسل وافقت علي الجواز منك هتعمل اي 
*مش هعمل حاجة يعني هعمل اي
‘تحدث فارس بسخرية..يبقي كلامي طلع صح وحبيتها
*جلس انس وقال بغضب..فارس اللي انت بتقوله ده مش صح.. وبعدين بقي الباشمهندس انس هيتجوز علي اخر الزمن بنت من الارياف رغم اني مبحبش الارياف اساسا..انت اتهبلت.. وبعدين شوف من ساعة لما شوفتها وانا دخلت في مشكلة ما بالك بقي لما نتجوز اي ناوية تموتني..اكيد هرفض طبعا او ازعلها مني او اعمل معاها اي حاجة اخليها تكرهني وترفض هي من نفسها..ويبقي كدا العيب مش مني وامي متجبرنيش ولا تزعل مني
‘انا م..لم يكمل فارس حديثة عندما التفتوا ينظروا هما الاثنين علي ذلك الصوت بصدمه..
******************************
نظر وسيم الي الطبيب بهدوء عندما سمع حديثها وهي تقول”ماما..لا متسبنيش..ابعدوا عن بابا ليه قتلتوه..بابا انت فين انا محتجاك”ممكن افهم ليه بتقول كدا
تحدث الطبيب بحزن الذي يدعي مازن..مقدرش اقولك حاجة دي حاجة خاصة
-تحدث وسيم ببرود وهو يرجعه الي الخلف ويقف امامه..يبقي وعد مش هتتحرك من هنا
احني مازن راسه للاسفل بهدوء..هحكيلك..بس قبل دا ثواثي هرن علي مراتي تروح لعمتي
بعد مرور وقت قد انهي مازن مكالمته فقال مازن..هحكيلك..من حوالي اربع سنين كانت وعد راجعة من الكلية بس وقتها اتهجم عليها شويه بلطجية حاولت تهرب منهم بس معرفتش واخدوها وكانوا عايزين ياخدوا اعضائها بس لحسن حظ وعد كان التلفون مش بيفارق اديها وفي وقتها لما سمعت صوت ناس بلطجة لفت وشافتهم بس عدلت وشها تاني وبعتت رساله لابوها ان في عصابة متهجمة عليها ومعاها مسدسات وابوها كان ظابط مخابرات قدر وقتها يحدد مكان بنته من تلفونها وراحوا هجموا علي المكان وعرفوا انها عصابة بتتاجر في المخدرات والاسلحة والاعضاء وقتها قدروا يقبضوا عليهم كلهم الا رئيس العصابة دي..ثم اكمل بحزن وقد فرت دمعة هاربة من عينه فقام بمسحها فورا واكمل..بس رئيسهم دا استحلف لجوز عمتي واتهجموا عليهم وهما في رحلة وربطهم كلهم وقام دبح ابو وعد قدام عين امها وعينها..معلش مش قادر اكمل لازم امشي عشان الجنازة
-تحدث وسيم بهدوء..تمام وان شاء الله حقها هيرجعلها يلا انا جاي معاك..ثم قام بحمل وعد وخرج وهو غير عابئ 
لحديث مازن
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك رد