Uncategorized

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

 رواية بريئة حطمت غروره الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

 مروان قرب منها وشدها من شعرها وقال بصوت كفحيح الافعي:: يلي سمعتيه كلها شهرين وارمياكي في الشارع انا مقبلش انه مراتي تبقا واحدة زبال’ة زيك يلا اطلعي برا… وزقها. 
ميرا ببكاء مريب:  اوعا تكون فاكر انك ايك يلي اتجوزتني غصب لاه اني كمان اتزوجتك غصب يا ولد خالتي لاني ولا هحبك ولا هطيق اشوفك واذا علي يلي حوصلي ف انا ملياش ذنب فيه عاد لانه لو خيتك مكاني مكنتش هتعرف تساعدها واصل يا بن الاصول وان كان علي مراتك التانيه ف انت مش تهمني ولا هي في حاچة واصل عن اذنك. 
مروان قعد يفكر في كلامها هو صح ولا غلط بحكمه عليها. 
العقل:  فوق يا مروان دي لو حافظت علي نفسها مكنش هيبقا دا حالها. 
القلب:  البنت طيبه وحلوة واكيد ملهاش ذنب. 
العقل:  طيبه دا شكلها زي مش يوحي… 
مروان:  اخرسوا انتم الاتنين مروان الالفي مستحيل يشفق علي بنت زي دي وهندمها علي اليوم يلي اتولد فيها… وقام لابس وخرج. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضه ميرا. 
ميرا بتمسح دموعها:  يارب انت عالم بحالي ساعدني وانجدني منهم ياربي فين انتي يا امي ليه سبتيني ومشيتي ارجعي ابوس يدك يااااماااااييي اااه محتاجلك ارجوكي ارجعي. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضه مروة. 
مروة بصراخ مكتوم:  ما مصيبتي يا مصيبتي حبلة يا لهوي لازم اجول لرشاد اهلي لو عرفوا هيجتلوني. 
عند رشاد. 
بيفكر ليه مش سمع خبر مروان لحد دلوقتي وتقطع مروة تفكيره. 
مروة بهستريه:  الحجني يا رشاد مصيبه وحلت علينا كليتنا. 
رشاد:  في ايه عاد. 
مروة بدموع:  انا حبلة. 
رشاد ببرود:  من مين. 
مروة بصدمه:  هيكون مين انت ابوه ولا ناسي. 
رشاد بضحك:  هههه وانتي فاكره اني هصدق كلامك الماسخ ده عاد تبجي بتحلمي. 
مروة بذهول:  انت بتجول ايه دا ابنك محدش قربلي غيرك وانت عارف. 
رشاد بيطلع الساجير وبيشرب:  عارف بس ده كان الاول انا مربطش نفسي بوحده زيكي عاد سلمت نفسها مع اول كلمه حب مني وباعت شر”فها وشر”ف اهليها كمان. 
مروة بصراخ وهو كاتمه:  لاه لاه يا بت عمي ابوكي هيجتلك لو عرف حاجه زي دي وانا هطلع منيها عاد هههه سلام يا مروة جلبي هههههه. 
مروة قعدت علي الارض تعيط وفكرت تقول لامها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
في اوضه جلال و هناء. 
هناء بخبث:  وهتعمل ايه معه عاد. 
جلال بشيطانيه:  هخالي بتي تمضيه علي كل املاكه وتبجا ملكي. 
هناء بمكر:  وهي بتك هتوافق اياك. 
جلال بغضب:  دا انا كانت اق’طع رقب’تها. 
هناء بخبث:  ميرا مش هتوافق وهنشوف. 
جلال خرج متعصب ومعه اوراق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سميرة. 
مروان ببرود: اه اتجوزت ماله.
سميرة ضربته كف: رافع عينك في عيني وبج’ح كمان ياتري مين البنت دي يا بن بطني.
مروان بعصبيه: انتي بتضربيني عشان اي ويلي اتجوزتها علي الاقل اشراف من البت دي.
سميرة بدموع: قلبك بقا قاسي اوي يا مروان.
مروان بيمسح دموعها:حقك عليا يا امي.
سميرة بتصميم: هنرجع مصر دلوقتي.
مروان: حاضر يا ماما هنرجع اجهزي وقولي للبت دي تجهز.
سميرة بذكاء: هي راحت تحطلك الوكل شوفها انا تعبانه.
مروان خرج بسرعه وكله غضب.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رشاد باستغراب: لسه مجاش خبر’ه ليه عاد.
شخص ما: دلوقتي نسمع.
رشاد بتفكير: والزفته مروة دي طلعت بمشكله جديده هتصرف معها ازاي.
شخص ما: اخلص منيها عاد.
رشاد: كان ابوها يجتلن’ي لو شم خبر.
شخص ما: هقولك تعمل اي.
رشاد: جول سامعك.
شخص ما:…………
رشاد بخبث: فكرة عاد ويبقا عصفورين بحجر واحد.
بقلم ميرا ابو الخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في اوضه مروان وميرا.
ميرا بتحضر الاكل و سمعت صوت وراها لافت لاقت تعبا’ن كبير.
ميرا بخضه: اعااااااااااا.
وتجري وهو يجري وراها و وقعت علي الارض ولسه بيقرب منها لاقت حد مسكه.
ميرا بفرحه: مروان.
مروان ماسكه ورماه برا البلكونه ميرا فرحت جريت حضنته وبتعيط.
مروان ساكت وحاسس بحاجه غريبه.
ميرا ببكاء:ك كان هيقرصن’ي يا مروان.
مروان فاق وزقها: متفرحيش كده انا عملت كده عشان اعذبك براحتي جهزي شنطتك هنرجع مصر دلوقتي..وسابها وخرج.
ميرا جهزت كل حاجه وابوها داخل بابتسامه خبيثه: هتوحشيني يا بتي.
ميرا باستغراب: انت كويس يا ابوي.
جلال: ايوه عايزك في موضوع مهم.
ميرا: خير يا ابوي.
جلال بيطلع الورق: خالي جوزك يمضي اهنه.
ميرا: ليه يا ابوي اوراق اي دي.
جلال بخبث: املاكه كلها باسمي انا.
ميرا بشهقة: انت بتقول اي مستحيل اعمل اكده.
جلال مسكها وضربها قلم: هتعملي وايلا هجتلك امك.
ميرا بصدمه: امي.
جلال بخبث وكذب: طبعا ماهي تحت يدي وبوريها الويل كل يوم عشان تخوني تاني وحبسها كيف الحيوانات.
ميرا بصدمه ودموع: احب علي يدك يا ابوي سابها وخاليني اشوفها.
جلال بيدها الاوراق: في خلال سبوع بس يكون جوزك ماضي اهنه وايلا انتي عارفه هعمل ايه عاد ههههههه.
ميرا اخدت الاوراق وبتفكر تعمل ايه تخو’ن ثقه جوزها ولا تلحق امها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في مكان مهجور.
مروة بفرحه: جبتني اهنه عشان نتجوز صوح.
رشاد وهو مديها ضهره وبيحضر مسدسه: اكيد يا بت عمي.
مروة راحت تحضنه ضربها في دماغ’ها و وقعت مات’ت.
رشاد بخبث: سلام يا بت عمي هههههه دلوقتي دورك يا بن الالفي وطلع عمل مكالمه وابتسم بشر.
ــــــــــــــــــــــــــــ.
رجع مروان مصر هو وميرا و امه وفي تالت عيون عليه بشر.
في قصر الالفي.
مروان بيفتح الباب وبنت بتجري عليه: وحشتيني يا بيبي.
ميرا بصدمه و سميرة: مين دي.
مروان بابتسامه: دي حب عمري كله نور مراتي الاولي.
ميرا بتمسك دموعها: فين اوضتي يا خالتي.
مروان باستغراب: انتي بتتكلمي زينا.
سميرة بابتسامه: ميرا اتعلمت في مصر كل حاجه و معها دكتوراه كمان بس مكملتش.
مروان برفع حاجب: اوضتك هناك.
نور بدلع: بيبي يلا عشان انت وحشني اوي.
مروان بابتسامه: يلا يا روحي.
سميرة بزعل علي يلي عملته ياتري ظلمت ميرا ولا لا.
بقلم ميرا ابو الخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ.
الكل قلقان علي مروة وهناء بتصراخ: بتي فيين حد يجولي بتي فين.
جلال  :  بندور عليها والبوليس كمان اهدي شويه  عاد. 
جاه ظابط وعليه علامات الاسف. 
هناء:  ها لاجتوا بتي صوح. 
الظابط باسف:  للاسف لاقنها بس طلعت ميت’ه. 
هناء بصراخ واغمي عليها:  بتييييييي ااااه. 
جلال  مسكه من قميصه:  انت عارف  عم بتجول اي. 
الظابط بيبعد ايده:  عارف ولقينا المسدس ده هناك وعليه بصمات اكتشفنا انه لمروان الالفي. 
جلال  بصدمه:  ايييه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 
في اوضه مروان و نور. 
مروان بحب:  وحشتيني يا قلبي. 
نور بتمثيل:  هتمشي البنت دي امتي بقا. 
مروان  باحتضان:  كلها شهرين بس واطردها متزعليش نفسك. 
نور بخبث:  هستنا عشانك يا حبيبي اه افتكرت معتصم جاي يسلم عليك. 
مروان بيمسح وشه:  اخوكي ده انسان بارد. 
نور:  ليه بتقول كده. 
مروان:  بتاع بنات وبيلعب كمان. 
نور في سرها:  وانت برئ. 
مروان:  تعالي طيب. 
نور جريت:  لا لا هروح السنتر واجاي سلام. 
مروان بيمسح وشه بعصبيه  :  سلام… في سره اروح اشوف الزفته التانيه دي هببت اي. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 
ميرا كانت سايبه شعرها ولابسه كرينا واعدة بتقرا في الكتب وبتفكر تعمل ايه. 
مروان:  طلعتي مثقفه. 
ميرا بخضه:  وانت مالك. 
مروان:  مالي انك مراتي. 
ميرا:  لو سمحت اطلع برا. 
مروان بوقحه:  طلعتي جامدة. 
ميرا بكسوف:  برا. 
مروان بيقرب منها وبيشم شعرها كانه حد سيطر عليه ولسه هيبوسها ضربته بالكف. 
مروان:  ????????????. 
ميرا زقتها حسك عينك تقرب مني. 
مروان ضرب الحيطه بغضب ولسه هيضربها سمع صوت معتصم تحت. 
مروان قرب منها:  هدفعك تمنه بس مش دلوقتي… وسابها ونزل. 
ميرا قالت تنزل وراه تفك عن نفسها جوا. 
بقلم ميرا ابو الخير.
معتصم:  اهلا اهلا بجوز اختي العزيز. 
مروان ببرود:  اهلا اتفضل. 
ميرا نازله وقلبها اتقبض شمت رايحه هي عارفها كويس وصوت متردد في ودنها بصت وصرخت:  لاااااااااا مششش هووووو ابعددددووووه لااااااا. 
مروان جري عليها ومعتصم انشل من الصدمه:  دا هي. 
ميرا اعدت علي الارض بتصراخ:  لااااااااات ابعدوووه لااااااااااا. 
مروان مش فاهم حاجه و فجاة دخل البوليس. 
الشرطي: مروان الالفي مطلوب القبض عليك….. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد