Uncategorized

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بنت الصعيد

 رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بنت الصعيد

عند نور
أثناء ما بتتمشي عند الاهرامات فجأة شافت قدامها عدنان بيتصور سلفي مع بنت تقريبا ف ثانوية عامة وفجأة البنت تزامنا مع التقاط الصورة تبوس عدنان ف خده…عدنان اتفاجئ
نور بصدمة …لا مستحيل مستحيل .
عدنان انتبه لصوت نور بص لها وعنيه كلها رجاء أنها ما تكلمهوش ..وبيحاول يوصلها بنظراته أنها ماتتسرعش ودا كله تمثيل ..بس نور الصدمة كانت مسيطرة عليها …فضلت بصاله ودموعها نازلة علي أمل أنه يكلمها لكن عدنان اخد إليان قبل ما نور تتكلم وتعك الدنيا ومشيوا قدام نور وعدنان كان متجاهل نظرة نور ليه لكن قلبه بيتحرق علي شكلها وصدمتها والموقف اللي هي فيه
رندا راحت لنور لقتها ساكتة مش بتتكلم لكن دموعها شلالات
رندا…..نور مالك ردي عليا نور …نور ..
نور …مش بترد ..جريوا البنات سندوا نور وقفوا تاكسي ومشيوا وكل دا عدنان كان مراقب الموقف كويس ونار ف قلبه علي نور ..هو كان مخطط للقاء رومانسي بحت ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن..
&&&&&&&&&
عند ملك
إياد دخل أوضته ينام لانه كان تعبان جدا م الشغل
ملك صحيت ونزلت تاكل اي حاجة لأنها كانت جعانة دخلت المطبخ لقت ندا حاطة هاند فري وبتسمع اغاني ..ملك اخدت ساندويتش وخرجت تلف ف الفيلا وهي بتاكل وفجأة تلاقي مفتاح علي باب الأوضة السرية اللي عمرها ما دخلتها
ملك…امممم دي فرصتي ادخل اشوف ف ايه جوه يمكن الاقي حاجة تفيدني.
وفعلا ملك دخلت وبدأت تدور في كل الأوراق واي حاجة تخص إياد ..بس فجأة من غير ما تنتبه حد يقفل الباب وياخد المفتاح ..
ملك….يا لهوووي أنا اتحبست هنا ولا ايه ..اعمل ايه يا ى ربي ..أنا اخلص شغلي وبعدين اتصرف .
مرت تلات ساعات ملك كانت شافت حاجات كتير تدين إياد وخيانته.. اوراق وشيكات و صفقات وخطط يمشي عليها ..
هي صورت كل حاجة بالفون بتاعها ..بس فصل شحن بعدها
وفجأة
إياد صحي من النوم واخد شاور ونزل
إياد ….ندااااا يا ندااااا
ندا…نعم مستر إياد
إياد …فين ملك انا رحت اوضة بدر مالقتهاش و دورت عليها  فوق في كل حتة  بس مش موجودة
ندا …أنا بجد ما شوفتهاش يا مستر إياد هي  متعودة لما بتخرج بتقول
إياد…بقلق …هتكون راحت فين يعني
عند ملك
ملك….مسكت بطنها…. ااااه انا جعانة اوي…اعمل ايه ..وقالت للبيبي ..وانت كمان يا قلب مامي جعان زيي .ماتقلقش مامي هتتصرف ونخرج ناكل ….
&&&&&&&&&&&
في اوضة نور
قاعدة ع سر..يرها وبتعيط وفجأة كلمت سيف
سيف بقلق …نور مالك فيكي ايه ..مين زعلك
ندا…صاحبك يا ابيه طلع خاين انا عايزة أطلق
سيف بصدمة…انتي بتقولي ايه مستحيل عدنان يعمل كده يا نور ..اسمعي أنا قلتلك طبيعة شغلنا صعبة ..وانتي مش هتستحملي ..بس انتي اصريتي وكنتي موافقة من كل قلبك ..حتي لو شفتي عدنان مع بنت مش لازم تفهمي غلط
نور….عيطت …طبعا مهو صاحبك ولازم تبررله
سيف ….نور لازم تسمعيه الاول وشوفي هو عمل كده ليه وانا هاكلمه
نور…بتعيط …ماشي يا ابيه
وفجأة الباب يخبط وأمينة تفتح الباب
أمينة …عدنان حمدلله علي سلامتك يا ابني
عدنان وهو بيلف بنظره يدور علي نور …الله يسلمك يا ماما ..
أمينة…اتفضل يا حبيبي
عدنان ….نور في أوضتها مش كده ..تسمحيلي ادخلها
أمينة…هو فيه حاجة أنا مش عارفاها ولا ايه
عدنان …أنا هاحكيلك كل حاجة يا ست الكل بس عايز اشوفها لوحدنا شوية
أمينة …اتفضل يا ابني هي ف.اوضتها روحلها لحسن دي مموتة نفسها من العياط مش عارفة ليه
عدنان خبط ودخل اوضة نور
نور كانت منهارة من العياط واول ما شافته وفقت بسرعة
نور …أخرج برا برا يا خاين ..طلقني أنا  بكرهك
وفجأة بدون مقدمات عدنان حضن نور بكل قوته وهي فضلت تقاومه وهو صامت مش بيتكلم بس حاضنها جامد وبعد دقيقة مقاومة استسلمت وهديت بس لسة بتعيط
عدنان….أنا اسف لاني حطيتك في موقف زي دا ..بس صدقيني كل اللي انتي شوفتيه دا تمثيل ..مش حقيقة ..أنا مافيش ف قلبي غير مراتي حبيبتي ..نور صدقيني أنا مجبور اني اعمل كده أنا ف مهمة ف شغلي واللي انتي شوفتيه دا جزء من المهمة
نور…والبنت اللي كانت معاك في شقتك
عدنان…هي نفس الطفلة اللي انتي شوفتيها
نور….مين دي اللي طفلة ..دي شاحطة
عدنان…ضحك بصوت….دي عندها ١٥سنة علي فكرة ف نظري طفلة ..وحتي لو كبيرة أنا مش شايف بنت غيرك
نور….يعني انت بتحبني يا عدنان
عدنان …انتي عندك شك ..وبعدين عدنان  بيمثل الغضب …اسمعي يا آنسة لازم يكون عندك ثقة ف جوزك اكتر من كده ..انتي فاهمة
نور …أنا آسفة مش هشك فيك تاني يا حبيبي
عدنان فرح اوي بكلمة حبيبي بس كمل تمثيل بعد عنها وقال ..لا يا هانم أنا زعلان
نور…ببرأة …مانا قلت آسفة
عدنان….قربها منه تاني ..لا أنا عايز آسفة دي تبقي عملي???? …
نور …..????
&&&&&&&&&&&&
عند ملك
ملك فضلت ساعة كمان محبوسة ومش عارفة تتصرف ولا عارفة تخرج.. واياد هيتجنن وبيسأل هي راحت فين 
ملك بصت في الأوضة كلها لقت شباك
ملك…اوبس???? ..أنا ازاي ماخدتش بالي أنه فيه شباك ..اكيد من التوتر (يابنتي اعترفي أنه من غبائك????)
فتحت الشباك ولسة هتنط بس قالت في نفسها…طب والبيبي أنا خايفة عليه..نزلت بالراحة لانه المكتب في الدور الارضي ولسة هتدخل الفيلا لقت إياد في وشها
قامت بسرعة نامت ع الأرض وعملت نفسها مغمي عليها إياد شافها وجري عليها بقلق….ملك ..وقام شالها ودخلها الفيلا
وبدأ يفوقها …
ملك فاقت بعد شوية …ايه دا انا فين
إياد …ايه اللي حصل معاكي
ملك….أنا كنت باتمشي برا ف الجنينة وفجأة ماحستش بنفسي
إياد…أنا بجد قلقت عليكي لو سمحتي لما تبقي تروحي مكان بعد كده لازم تقولي
ملك….حاضر ..أنا آسفة يا فنان
إياد ابتسم …ممكن تقوليلي إياد وبس
ندا ….برقت بغيظ …دا عمره ما قالي كده مااااشي يا ملك
&&&&&&&&&&
عدنان طبعا ثبت نور وصالحها وكلموا سيف وحكاله عدنان ع المشكلة وسوء التفاهم. وأمينة طلبت من عدنان أنه يتعشي معاهم ..
&&&&&&&&&
عند إياد
إياد …ملك البسي انتي وبدر عشان عاملكو مفاجأة ..
ملك….مفاجأة ايه يا فنان
إياد…قلت اياااد ماتقوليش فنان تاني ويلا اجهزوا بسرعة 
ملك….حاضر
إياد …ملك البسي لبس مريح عشان البيبي
ملك استغربت وطلعت لبست دريس وحجاب وكوتشي ..وبدر لبس وخرجوا …
بعد شوية إياد أخدهم علي مكان شبه المطارات ووقف عربيته قدام طيارة كبيرة…دي طيارته الخاصة 
ملك ….بخوف..احنا هنروح فين
إياد …هنسافر
ملك …هنسافر فين
إياد …مش مهم المهم اني عاملك مفاجأة هناك …يلا اركبوا
ملك…في نفسها ..(اعمل ايه يا ربي لازم ابلغ سيف اني مسافرة ..بس انا مش عارفة هنسافر فين اصلا ..)
إياد …بتفكري ف ايه مش هخطفك والله اركبي يلا
إياد شال بدر وباسه وركبوا الطيارة …
&&&&&&&&&
في حتة تانية في اسرا…ئيل
ست كبيرة في الخمسينيات قاعدة في شقتها ماسكة الجريدة وبتقرا بصدمة خبر عن البطل القومي آران شمعون ومجهوداته العظيمة في المو..ساد.
&&&&&&&&&&
في الطيارة
بعد ما طارت الطيارة في الهوا
إياد شغل ميوزيك رومانسي جدا
وقام راح جمب ملك
إياد…ملك انتي الفترة اللي فاتت دي كلها مكتئبة لأنك مش لاقية حد يبقي بابا للبيبي بتاعك صح
ملك……بتسمع بانصات
إياد …أنا فكرت ولقيت اني أنا كمان محتاج ماما لبدر وبصراحة مش هلاقي حد يتعامل مع بدر بحب زيك كده ..وانا كمان اوعدك اني هابقي اب كويس جدا لطفلك ..
ملك.بتوتر..مش فاهمة قصدك ايه
إياد بص لها بحب ورومانسية…تتجوزيني يا ملك
ملك…….؟؟؟؟؟؟!!!!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد