Uncategorized

رواية حور المراد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية حور المراد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد عماد

في شركه مراد …
كان يجلس مراد باسترخاء علي مقعده الجلدي وهو يتذكر دقه قلبه الأولي ل معشوقته الصغيره .
منذ خمس سنين …
في جنينه فيلا الجوهري ..الملاحظه حمزه ابن شهاب ..
كانت تقوم  ذلك الملاك صاحبه الخمسه عشر عاما مع حمزه بالتمرينات الرياضيه.
حمزه بتعب /كفايه بقا ي حور انا تعبت .
حور بغضب/جرا ايه ي حمزه احنا مجرناش حاجه لسه .
حمزه بالم /كل ده ومجرناش حاجه ي شيخه ده رجلي ورمت حرام عليكي.
حور /طب بص هنجري التراك ده وخلاص .
حمزه بقهر/ماشي ربنا علي الظالم .
حور بمرح/اسد يلا فيه ايه .
وأثناء الجري سقطت حور باغماء نتيجه قوه الشمس الحارقه ليحملها حمزه برعب ويذهب الي الفيلا.
مراد بغيره لم يعلم سببهاورعب ايضا /ايه ده مالك شايلها كده ليه نزلها .
حمزه /انا اسف ي عمي مراد بس شوفها باين اغما عليها من الشمس .
مراد بلهفه وخوف /هبلغ الدكتوره حالا .
في غرفه حور ..
الدكتوره بابتسامه /اطمنوا مفيش حاجه واضح انها بذلت مجهود كبير في الشمس اطمنوا هتبقا بخير.
نيره بغيظ /هي كده مبتاخدش بالها من نفسها خالص كل حاجه لازم تمشي علي هواها .
مراد باحراج /طيب ي جماعه انا هروح اوضتي كويس اننا اطمنا عليها عن اذنكم .
رحل مراد سريعا قبل أن ينكشف أمره .
في غرفته ..
كان ينهره عقله بشده ماذا حدث 
في غرفته كان يجلس بضياع بين قلبه وعقله الاثنان .
عقله بغضب /انت ايه الي عملته ده فكرت في ايه دي بنتك الي مربياها علي ايدك تفكر كده برضه .
قلبه بحزن /اعمل ايه طول السنين دي بحاول دايما اني اصدق أنها بنتي من ساعه مكبرت وانا دايما حاسس انها روحي حبيبتي الوحيده الي خلت قلبي يدق لاول مره وخصوصا انا بحس أن هي كمان حاسه بيا وبتحبني .
عقله بغضب شديد /انت اكيد اتجننت الي بتقوله ده مستحيل يحصل أهلها مستحيل يوافقه ولا المجتمع ولا اي حد .
قلبه بالم ومراره /انا عارف أن فرق السن كبير بس انا بحبها ومستحيل تلاقي حد يحبها قدي ولا يحافظ عليها زي .
عقله بقسوه عليه/لو بتحبها بجد يبقا هتبعد هتخليها نحب ووتتجوز من سنها وتعيش شبابها الي جوازك منها هتعتبر بتقضي عليه .
باك ..
مراد بانهيار والم /ياررب ساعدني ياررب.
شهاب بفزع من هيئه صديقه /مراد مالك فيك ايه.
مراد بالم /موجوع اوي ي شهاب اوي .
شهاب بحزن /حور برضه .
مراد باستنجاد /شهاب قولي أعمل إيه انا خلاص تعبت.
شهاب /ملهاش حل ي صاحبي روح اطلبها من ادم .
مراد بالم /ادم مستحيل يوافق مستحيل زيه زي اي هيحب بنته تتجوز شاب في سنها وسلمي اعمل فيها ايه  .
شهاب /مراد حور بتحبك وده كفايه انك تتحدا كل حاجه علشانها فاهم كل حاجه واي حد وسلمي لازم تنسحب من حياتك لازم تواجهها بالحقيقه . 
في فيلا الجوهري.
رشا /اظن دلوقتي خلاص بقا ي نيره حور حبيبتي كبرت اهيه ومفيش مانع من جوازها هي وساهر .
نيره بضيق /ربنا يسهل ي رشا رغم أن ساهر ابنك طباعه مبتعجبنيش خالص .
ادم بترحيب /اهلا ي رشا .
رشا /اهلا ي ادم تعال شوف مراتك وكلامها .
نيره بغضب/انا مغلطش علشان تشتكيني ي رشا انا قولت الحقيقه .
رشا /بذمتك ي ادم ابني ساهر عريس يترفض الهانم مش عاجبها اني طالبه حور ل ساهر .
ادم بسعاده/لا طبعا هو احنا نتطول ساهر هو الي عريس الي طول عمري متمنيه للحور 
رشا /شوفتي حتي ادم معايا اهو انا مضطره امشي دلوقتي وبعدين هنتكلم تاني سلام .
نيره بغضب/ممكن اعرف ايه الي انت قولته ده .
ادم /قولت الحقيقه ساهرغني وظابط هيعرف يعيش بنتك كويس وتتباهي بيه قدام الناس .
نيره بهجوم /بنتي مش هتتجوز غير الي يختاره قلبها .
ادم بغضب /بلاش كلام فارغ انا قولت كلمتي وخلاص حور هتتجوز ساهر واتحرقي انتي وبنتك  ..
في جامعه حور …
كانت تجري حور سريعا تعلم أنها تأخرت علي مرادها لتقاطعها أصدقاءه ريم و ليلي .
ريم بإعجاب/بت ي حور ابن خالتك المز اخر حاجه بره مستنيكي .
حور بغضب وكره /ي ساتر علي ده بنادم معندوش رائحه الدم .
ليلي /بصراحه ي حور انا مستغراباكي اوي فيه واحده تسيب شاب زي ساهر وتحب اسفه ي عني واحد كبير في السن زي مراد ابن عمك .
حور بغضب/اخرسي قطع لسانك اولا مراد ميتقارنش بحد وخصوصا لو الحيوان الي اسمه ساهر ده مراد الضفر الي بيطلع منه برقبته هو والي زيه وبعدين ايه عجبكم في ساهر مش فاهمه .
ريم بصدمه وهيام /عجبنا في ساهر انتي مبتشوفيش ولا ايه ي بنتي ده مز المززز وظابط وصغير في السن و.
حور /وزباله وأخلاقه زباله ومعندوش دم ولا احساس ولا رحمه فرحنين بيه اوي ده اسهل حاجه يعملها مع الي هيتجوزهاانه يمد أيده عليها لانه همجي لكن مراد ملاك برئ بيحسسني دايما اني ملكه فهمتوا الفرق ي اغبياء سلام بقا اكيد مرادي بره .
في الخارج …
كان يقف بزفر وهو ينظر إلي ساعته يده بزهق لياتيه صوته الغاضب  .
مراد بغضب /انت بتعمل ايه هنا .
ساهر بكره واستفزاز / اهلا ي عمي جاي لحور بنت خالتي وخطيبتي في المستقبل .
مراد بغضب وغيره /انت احسالك تبعد من هنا بدل متشوف الي عمرك مشوفته .
حور بقلق /مراد .
ساهر بغضب /ايه وانا بالنسبه الك هوا ولا ايه .
حور بغضب /بالظبط كده ي ريت تمشي من هنا.
مراد بغضب/متتكلمش معاها كلمني انا وامشي من هنا احسالك .
ساهر بحده /اظن أن حضرتك مش أقرب ليا  منها انت ابن عمها وانا ابن خالتها ولا اه سوري نسيت انت المفروض انك في مقام ابوها .
حور بغضب/ابويا في عينك ده اصبا منك ي وقح يلا ي مراد متقفش مع الاشكال دي يلا .
ساهر بغضب/ماشي ي حور انتي ومراد هعمل اخر محاوله وساعتها محدش يلوم الي نفسه ..
في شقه فاطمه ..
فاطمه اخت مراد عمرها الان 30عاما ومتزوجةمن علي كان زميلها في الجامعه ولديها أسر ..
فاطمه بغضب /برضه مفيش فايده فيك رجعلي سكران امنبارح وبططوح ومخدرات كمان ياخي اتقي الله بقا .
علي بزهق/ يوووه ده انتي نكديه بشكل ماكل اصحابي بيسهروا اكيد مرتاتهم مش بتنكد عليهم زيك كده .
فاطمه بحب وامل /انت ايه الي حصلك ي علي ايه الي وصلك لكل ده انت كنت في الجامعه كل البنات بتحسدني عليك وعلي جوازنا .
علي بمراره/كنت واديكي شوفتي الي حصل مستقبلي ضاع قعد اذاكر اربع سنين الجامعه علشان ابقا معيد ها وجيه واحد ميعرفش اي حاجه بقا الميعد مكاني وكل ده ليه علشان ابن مدير الجامعه والفقير الي زي مع السلامه تحت الجزمه عرفت ايه الي اتغير ي فاطمه .
فاطمه بحنان /طب مانا بتحايل عليك انك تشتغل في شركه مراد انت مش راضي .
علي /انا مش عايز الناس يقولوا أنه بيشتغل ويصرف علي مراته من فلوس عائلتها مش عايز اهلك يقوله اني كنت طمعان فيكي والاانتي نسيتي أن محدش كان موافق علي جوازنا غير مراد اخوكي.
فاطمه بعشق/وايه الي حصل اتجوزنا وبقا عندنا ابن جميل ننسا الي فات ونبدء من الاول .
علي /معتقدش ي فاطمه هرجع زي الاول انا ماشي .
فاطمه بدموع /يارب أهديه يارب ..
 في فيلا الجوهري …
كان يجلس صلاح علي كرسيه المتحرك .
صلاح بقلق/مالك ي نيره فيكي ايه .
نيره بخوف /قلقانه ي بابا علي حور .
صلاح /من ايه .
نيره بحده /ادم مصمم بجوزها ساهر ابن اختي .
صلاح /وانتي ايه رايك .
نيره /انا مش موافقه ي بابا ساهر ده بنادم همجي مستحيل أمام علي بنتي معاه .
صلاح /سبيني انا اتكلم معاه واحاول اقنعه .
مراد وحور /مساء الخير .
نيره وصلاح /مساء النور مالكم ..
في شقه شهاب ..
كان يجلس حمزه وهو يذاكر بتركيز ليشعر بطوبه في شباك بلكونته ليسرع سريعا فهو يعلم جيدا أنها شمس جارته وحبيبته.
حمزه بعشق /شمسي وحشتيني .
شمس بابتسامه حزينه/انت كمان ي حمزه عامل ايه في المذاكره .
حمزه بابتسامه/تمام الحمد لله انت اخبارك ايه شكلك مش كويس .
شمس بدموع /ابويا مصمم يجوزني ابن عمي ي حمزه .
حمزه بغضب/ايه وعمي جمال يعمل كده ليه منا سبق وكلمته وهو وعدني .
شمس بدموع /معرفش ي حمزه معرفش اتصرف انا اموت لو اتجوزت غيرك .
حمزه بتركيز /متخفيش ي شمس هو واحد بس الي بلجاله في المواقف دي جيالك ي عمي مراد .
في فيلا الجوهري ..
نيره بغضب /بتقويلي ايه هي حصلت يروحلك ل حد الجامعه الواد ده اتجنن ولا ايه .
مراد بغيظ /لولا أن ابن اختك ي نيره كنت انصرفت معاه تصرف تاني .
صلاح بمغزا /اكيد ي مراد .
حور بغضب /ماما كلمي طنط رشا وفهمها أنهاتبعده عني .
ادم بابتسامه /مساء الخير.
الجميع /مساء النور .
ادم بسعاده/بابا احنا كسبنا اكبر مناقصه مابين الشركات .
صلاح بلااهتمام /طيب .
ادم بسعاده /علشان كده هعمل حفله كبير بكره احتفالا بده وكمان فيه مفاجئه .
مراد باستغراب/مفاجاه ايه دي .
ادم وهو يربت علي كتف حور /دي مفاجاه خاصه ب حور حبيبتي.
لينظر الجميع الي بعضهم باستغراب أما مراد فشعر بألم حاد في قلبه يخبره بأن القادم سيكون الاسواء.
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد

error: Content is protected !!