Uncategorized

رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم منة رضا

 رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم منة رضا

رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم منة رضا

رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم منة رضا

فهد : كان جاي من بره بعدين زعق و قال ماسه ..
الكل انتبه لمكان الصوت ..
ماسه : اتخضت و وقفت ورا قاسم ..
فهد : مشي بسرعه و قرب منها و سحبها بعيد عنه بعدين قال الهانم المحترمه بتحضن اي حد عادي مش كده و اي المنظر ده ..
قاسم : علي فكره و لسه هيكمل كلامه كان فهد اداله بالبوكس في وشه ..
الجد : فهد انت اتجننت بتضرب ابن عمك لي …
ماسه : بعدت عن فهد و راحت تشوف قاسم بعدين مسكت وشه و قالت قاسم انت كويس ..
قاسم : قام و قال أنا كويس متقلقيش ..
فهد : سحب ماسه و اتكلم بعصبيه في أي انتوا الاتنين و بعدين تعرفوا بعض منين ..
ماسه : انا اول مره أشوفه و جدك عرفني عليه و قال أن هو ابن عمك 
فهد : و أحنا معندناش حريم تحضن رجاله غريبه و تقعد بالمنظر ده في البيت لأن هي كانت لابسه هدوم النوم  ..
ماسه : بس ده ابن عمك ..
فهد : سمعتي أنا قولت أي و يلا علي الاوضه …
ريتال : قربت من قاسم و قالت أنت كويس ..
قاسم : راح سابها و مشي ..
صفيه : أنتي مش ناويه تنسيه بقا ده لو حد في العيله شم خبر هتبقي نهايتك …
ريتال : لأ مش هنساه و الي يحصل يحصل و سابتها و طلعت …
*في الأوضه عند فهد *
فهد : ممكن اعرف الهانم ناويه تحترم نفسها أمتي ..
ماسه : مشيت و مردتش عليه ..
فهد : قرب منها و لوي دراعها ورا ضهرها و قال في مكان قريب من ودانها  لما اكون بكلمك تقفي و تسمعيني فاهمه …
ماسه : زعقت سيب أيدي ..
فهد : برضو بتزعقي تاني و بدأ يشد علي أيديها اكتر ..
ماسه : اه اه ممكن تبعد عني أيدي وجعتني..
فهد : ما هو ده الي انا عايزه و زقها بعيد عنه …
ماسه : وقعت علي السرير و كانت بتعيط و ماسكه دراعها …
فهد : راح وقف قدام التسريحه بعدين خبط المرايه بالبوكس و أيدو أنجرحت ..
ماسه : اول ما شافت الدم نازل علي الارض و علي ايدو قامت بسرعه و مسكت أيدو انت أنجرحت جامد..
فهد : سحب أيدو و زقها جامد لدرجه ان هي اتخبتط في حرف الكنبه في دماغها و أنجرحت …
ماسه : اه و حاولت تقوم لكن كانت حاسه بدوخه كبيره اثر الخبطه فوقعت علي الارض مغمي عليها ..
فهد : كان دخل الحمام قبل ما يغمي عليها و طهر الجرح بتاع ايدو و لفه كويس بعدين خرج لقي ماسه مرميه علي الارض ….
قرب منها شويه و حاول يفوقها لكن مكنتش بتفوق عدل دماغها شاف الدم راح بسرعه علي الدولاب و طلع منه درس طويل و لبسها و بعدين شالها و نزل بيها بسرعه ..
قاسم : طالع السلم شاف فهد و هو نازل و شايل ماسه و الدم نازل علي وشها راح قال هي مالها و أنت الي عملت كده ..
فهد : مردش عليه و كمل نزول ..
قاسم : نازل وراه و بيزعق انت الي عملت كده انطق ..
فهد : اه أنا عندك مانع و سابه و نزل بسرعه و حط ماسه في العربيه و مشي بأسرع حاجه عنده ..
الجد : في أي يا قاسم صوتك عالي لي ..
قاسم : البيه حفيدك الغالي شكله ضارب مراته و متعوره في دماغها و لما سالتها علي الجرح الي في دماغها رد و قال أن هو السبب في ..
الجد : بقلق هما فين دلوقتي ..
قاسم : نزل بيها أكيد هيوديها المستشفي …
الجد : طب رن عليه شوفوا راح انهي مستشفى  خلينا نروح وراهم ..
قاسم : حاضر يا جدي ..
آيلان : نازله علي السلم شافت بقع الدم فضلت تصوت ..
الكل اتلم عليها و كانوا خايفين أوي …
رانيا : خير يا لولي ..
صفيه : اهو خلصنا من آيلان تطلع لينا لولي ..
آيلان : في دم هنا و شاورت علي مكان بقع الدم ..
رانيا : أي القرف ده و دم مين ده ..
قاسم : مفيش يا ماما ده دم ماسه اصل اتخبتط و اتعورت في دماغها ..
رانيا : اتخبتط بردو و لا فهد ضرابها ما هو واخد علي طريقه الهمجيين ..
الجد : مش معني انك مرات ابني تتكلمي براحتك علي فهد لأ انتي لازم تلزمي حدودك في البيت ده ..
ريتال : انزلوا انتوا و انا و صفيه هنمسحه ..
الجد : تسلمي يا بنتي و نزل هو كمان ..
كلهم فضلوا قاعدين في الصاله بتاعت البيت مستنين فهد و ماسه يجوا …
*في المستشفى*
الدكتوره : هو حضرتك اتخبتطي ازاي كده ..
ماسه : مفيش كنت دايخه شويه و وقعت ..
الدكتوره : هو انتوا متجوزين جديد ..
فهد : هنعمل تحقيق و لا اي ..
الدكتوره : لأ و لا حاجه انا أصلاً خلصت ..
فهد : كويس ..
الدكتوره : أهي رشته بالعلاج الازم و بتاخد بالميعاد ..
ماسه : اخدت منها الورقه و قالتلها شكراً ..
الدكتوره : العفو..
بعد شويه وقف فهد عند الصيدليه عشان يجيب العلاج الي الدكتوره قالت عليه و يغير علي أيدو..
الدكتور الي في الصيدليه : حضرتك دي عايزه خياطه ..
فهد : ايوه عارف انا بس عايز أغير عليها ..
ماسه : من ورا شوف حضرتك اللازم و اعمله ..
الدكتور : بدأ يطهر الجرح و يمسح الدم الناشف من علي أيدو ..
فهد : كان بيتألم ..
ماسه : مسكت أيدو التانيه و بدأت تتكلم معاه عشان ينسي الوجع …
بعد شويه الدكتور خلص و لف الجرح و كتب لفهد علي علاج لازم يتاخد عشان الجرح يقفل ..
خرج فهد و ماسه من الصيدليه و ركبوا العربيه …
*في قصر عبد الحميد الدمنهوري*
الجد : رن يا قاسم يا بني علي ابن عمك شوفه فين ..
قاسم : برن يا جدي مش بيرد ..
الجد : معلش يا بني رن تاني خلي قلبي يستريح ..
قاسم : حاضر يا جدي …
ريتال : قاعده جمب صفيه و شغالين يتكلموا علي آيلان ..
آيلان : علي فكره انا سمعتكم و هقول لمامي ..
صفيه : ضحكت عليها و قالت مامي طب يلا يا بتاعت مامي ..
رانيا : خير يا لولي زعلانه لي ..
آيلان : ريتال و صفيه شغالين يتريقوا عليا و علي كلامي ..
رانيا : قالت يا قلب ماما دول أصلاً غيرانين منك عشان انتي أحلي منهم و بعدين مشيت عشان جوزها كان بينده عليها ..
صفيه  : نغير من أي بلا نيله قال نغير قال يلا يا لولي يا قلب ماما من هنا 
ريتال : مش عيب عليكي و انتي بغاله عندها 22 و لسه بتقول مامي و بابي ..
آيلان : أنتي مالك أنتي و هي ..
صفيه : مالي في جيبي يا أختي يلا بقا من هنا يا ست لولي …
آيلان : اتعصبت جداً و سابتهم و مشيت ..
ريتال و صفيه فضلوا يضحكوا عليها …
شويه و كان في صوت عربيه وصلت قدام الباب الكل أتوقع أن دي أكيد عربيه فهد فقاموا يشوفوا ..
فهد : نزل من العربيه و و فتح الباب لماسه بعدين دخلوا .
لكن اتصدموا لما شافوا العيله كلها طالعه برا ..
ماسه : بتكلم فهد هو في أي ..
فهد : خير يا جدي طالعين بره في الوقت ده لي ..
الجد : مفيش كنا مستنينكم جوه و اول ما سمعنا صوت العربيه طلعنا علشان نشوف ماسه عامله اي ..
فهد : كويسه اهي يا جدي و بعدين ده جرح بسيط …
الجد  : طلع مراتك الاوضه فوق و 5 دقائق و تكون عندي ..
فهد : حاضر و اخد ماسه و طلع ..
آيلان : مسكت أيد فهد و قالتله أيدك ماله يا فهد ..
فهد : سحب أيدو و قال مفهاش حاجه ..
آيلان : أمال لافف أيدك لي ..
ماسه : سحبت أيد فهد منها تاني و قالت علي فكره انا موجوده ها و سابتها و طلعوا …
ريتال : بتكلم آيلان احسن و الله فرحانه فيكي عشان تبطلي دلع البنات الماسخ ده..
آيلان : اي الألفاظ دي و سابتها و دخلت جوه ..
*في الاوضه عند فهد و ماسه *
فهد : غيري هدومك عشان دي عليها دم و ياريت علي ما اطلع تكوني نمتي و كان بيتكلم بنبره أمر ..
ماسه : ربنا يسهل و أخدت هدوم من الدولاب و دخلت تغير هدومها …
فهد : خرج من الاوضه و نازل علي السلم وقفه صوت آيلان و هي بتنده عليه ..
آيلان : مسكت أيد فهد و بدأت تتكلم بدلع ممكن أفهم أنت بتعاملني كده لي 
فهد : بعاملك أزاي يعني و بدين سيبي أيدي ..
آيلان : أنت كنت عارف أني بحبك و روحت اتجوزت البت المعفنه الي فوق دي ..
فهد : ضغت علي أيدها جامد و قال المعفنه الي مش عجباكي دي تبقي مراتي و الي يجيب في سيرتها اكنه جاب سيرتي انتي سامعه ..
آيلان : بدلع اه اه أيدي وجعتني سيب …
فهد : زق أيدها و نزل لجده المكتب زي ما قاله …
*في المكتب *
الجد : قاعد علي الكرسي و بيكلم فهد ممكن افهم الأستاذ ضارب مراته كده لي ..
فهد : أولاً كده انا ممديتش أيدي عليها تاني حاجه هي الي وقعت و اتخبطت تالت حاجه و ده بعد اذنك محدش يدخل بيني أنا و مراتي …
بعد شويه سمعوا صوت خبط علي باب المكتب ..
الجد : ادخل ..
حفيظه : في ناس من القسم و بيقولوا عايزين فهد 
فهد : خرج يشوف في أي ..
الظابط : انت فهد الدمنهوري..
فهد : ايوه 
الظابط : طب انت مرفوع عليك قضيه و لازم تيجي معانا ..
فهد : قضيه اي 
الظابط :…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

‫3 تعليقات

اترك رد