Uncategorized

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السادس 6 بقلم حنين أسامة

 رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السادس 6 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السادس 6 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السادس 6 بقلم حنين أسامة

حور بصدمه :زين؟؟
ايات :اهدي و اوعي تعملي حاجه بعقلك الصغير ده اعقلي
حور بسخريه :وانا عقلي هيبقا صغير ليه ده انا مكبراه اوي
زين :ازيكم يا شباب انا المعيد بتاعك واسمي زين رفعت وهتعرف عليكو واحد واحد بس قبل ما نتعرف احب اعرفكن اني بحب النظام واحترام المواعيد غير مده يبقا مش هتحضر المحاضره فاهمين؟ 
البنات والشباب :فاهمين
وبدأ يتعرف علي كل البنات والشباب وجيه الدور علي حور بس كانت مش مركزه في المحاضره وعامله نفسها نايمه عشان ميعرفهاش
زين :انتي قومي وقولي اسمك؟
حور  بغير اهتمام: مرضتش
زين بعصبيه :انا مش بكلمك ما انتي واحده بتدلعي جايه تنامي في المحاضره مش عندكم سراير في بيوتكم ولا اي
حور بتأفف وسخريه :معلش اصل انا بحب النوم ومش بيفرق معايا المكان
زين بصدمه :حور؟
حور بضحكه سمجه :طيب كويس انك عارف اسمي وفرة عليا الكلام
زين بحرج :طيب اقعدي
فجأه في حد دخل
البنت والشاب :احنا اسفين يا دكتور علي التأخير
زين :اتفضلو بس متعدوهاش تاني
الشاب والبنت :حاضر
راحو قعدو جمب ايات وحور
البنت :اهلا انا هدي
حور : انا حور وهي ايات
هدي :تشرفنا
حور وايات :الشرف لينا
الشاب :انا مهند اتشرفنا
حور وايات :الشرف لينا
زين اتعصب لما شاف حور قاعده جمب الولد واتكلمت معاه
زين بعصبيه :انا من رأيى تركزوا معابا وتبقو تتعرفو بره المحاضره
مهند وهدي :احنا اسفين
هدي :هو ماله ده متعصب لي مايخليه فريش
حور بألش :فريش يأما فريش يأما فريش يأما مفيش
ايات وهدي و مهند بضحك :اي  خفة الدم دي
حور بغرور مصتطنع :مرسي مبحبش اتكلم عن نفسي كتير
مهند بضحك :اي التواضع ده
حور بضحك :انت لاحظت اني متواضعه
مهند بسخريه :انتي مشوفتيش نفسك ولا اي
حور :الجامد ديما مش محتاج يشوف نفسه
مهند بضحك :يخربيتك كفك
حور بضحك :كفك
زين بعصبيه :حلو اوي انا عمال اشرح وحضرتكوا عاملين بتهزروا مع بعض ومش مركزين تقدرو تقولو انا كنت بقول اي؟
حور ببرود :حضرتك انت قايل بنفسك اني مش مركزه هجاوب ازاي
زين بحرج وعصبيه :طيب قابليني في مكتب المدير بعد المحاضره
حور ببرود :وماله ان شاء الله
هدي ومهند :يخربيت برودك
حور : مرسي
بعد المحاضره
ايات :خلي بالك من نفسك ولما ترجعي البيت تبقي تحكيلي
حور :طيب باي
هدي ومهند :هاتي رقمك عشان نتواصل معاكي
حور :طيب اكتبو عندكو 011*******
هدي ومهند :باي
لما راحت مكتب المدير
حور بأستغراب :اي ده مفيش حد في المكتب ازاي
فجأه زين دخل
زين بعصبيه :هو انتي بتهزري مع اي ولد يجي يكلمك
حور :وانت مالك
زين :حور متعصبنيش
حور :طيب انجز عايز اي
زين بحنان :وحشتيني يا حوريتي
حور بعصبيه :وانت موحشتنيش
زين بأسف :حور انا اسف كنت بقنع نفسي اني مبحبكيش واني هنساكي فا سافرت بس صدقيني منسكتيش انا بحب…
حور بكدب :اي ي دكتور ده كان حب مراهقه يعني مش حب حقيقي
زين بصدمه :حب مراهقه؟
حور بتأكيد :اومال انت فاكر ان في السن ده في حب انا حبيتك عشان اهتمامك بيا كنت اول حد في حياتي فا من الطبيعي يكون حب مراهقه 
زين:استحاله تكوني نستيني
حور :عارف انا بكرهك وتخيل انت جرحت قلبي وكسرتنب في اكتر يوم بحبه في السنه يوم عيد ميلادي
زين :عيد ميلادك؟!
حور بسخربه :اه عيد ميلادي تخيل كنت بحسبك هتقابلنب عشان جايبلي مفاجأه بس مطلعش كده وتخيل بقا ان البركه فيك ومبقتش احتفل بيه
زين :للدرجه دي
حور :اه وياريت تنسي زي ما انا نسيتك
زين: انسي الماض….. فجأه فون حور رن
حور :الو
قصي :انتي شوفتي زين فعلا
حور :هي ايات لحقت قالتلك لما اقبلك ابقا احكيلك
قصي :طيب انا كنت في الشغل وجايلك في الطريق
حور :اشطا يا قصي باي
زين مسك اديها جامد وضغط عليها
زين بعصبيه :مين قصي ده كمان
حور بألم :اهه وانت مااك
زين بعصبيه :ردي
حور :هيبقا خطيبي
زين :ايه؟!
حور :مالك مستغرب كده لي ما انا قولتلك انك تنسي لأن ده حب مراهقه
زين :مش هنساكي انتي بتاعتي
حور بسخريه :نينينينينيني
راحت سابته ومشيت
عند قصي
قصي وهو داخل الجامعه لقي بنت بتعيط فا راح لها
قصي :لو سمحتي هو انتي بتعيطي لي (ولما قرب سرح فيي جمااها بس فاق بسرعه) 
البنت بعياط: مش لاقيا السلسله بتاعتي ضاعت
قصي :طيي انتي دورتي عليها
البنت :اه وملقتهاش
قصي :طيب خلاص مش لازم تبقي تجيبي واحده غيرها
البنت بعصبيه :مش هقدر احيب زيها عشان دي ذكره من بابا قبل ما يموت
قصي :ها طيب دورتي عليها في شنطتك
البنت: انا عمري ما حطتها في شنطتي
قصي :طيي دوري احتياطي ممكن حطتيها ونسيتي
البنت راحت فتحت  الشنطه و دورت لقت فعلا السلسله فيها
البنت بفرحه :لاقيتو لاقيتو ( راحت حضنته)
قصي بفرحه :شوفتي مش قولتلك
البنت لاحظت هب عملت اي
البنت بخجل :اسفه ولله مكانش قصدي نسيت نفسي
قصي :عادي ولا يهمك اسمك اي
البنت :اسمي  جنه
قصي بسرحان  : اسمك حلو اوي ي جنه
جنه بخجل :مرسي وهمشس انا بقا باي
بعد ما هي مشيت
قصي :يخربيت جمالك
راح مشي وراح عند حور
قصي بقلق :عملك حاجه
حور :لا ميقدرش عيب عليك
راح زين شافهم
زين :هو ده بقا اللي هيبقا خطييك
قصي قالها في ودنها :خطيبها اي مش فاهم
حور :قول اه بس وهبقا افهمك
قصي بصوت خشن :اه انا في حاجه
زين بسخريه :وياتري بثا هي بتحبك
قصي بتأكيد :طبعا ما هي لو مش بتحبني اي اللي يخليني اروح أقدمها
حور :يلل يا بيبي عشان منتأخرش علي ماما
قصي بغمزه : وهناكل من ايد حماتي الحلوه دي
حور :طبعا
راحو سابوه وركبرا العربيه
قصي :مممن تفهميني لي اللي بيحصل
حور :حاضر هفهمك.. راحت حكتله
قصي بغمزه :يعني انا هبقا خطييك كده وكده
حور :اه برافو عليك
قصي بغرور مصتطنع :ولأن ميشرفنيش انك تبقي خطييتي كده وكده بي مش مهم
حور بعصبيه :لو مسكتش دلوقتي هزعلك
قصي بخوف مصتطنع :انا اسف س كبير
بعد ما وصل حور بيتها
فونه رن
قصي :الو ي ايات
ايات :انت فين
قصي :وصلت حور وواجع اهو
ايات :طيب تعالي بسرعه واحكيلي اي اللي حصل
قصي بضحك : مستعجله انتي اوي من ساعت ما عرفتيني انها مع زين 
ايات بأستعجال  :اها جدا حصل اي 
قصي :ده حصل حاحات هتتفاجأي لما راجع هقولك
ايات : تعالي بسرعه باي 
#فلاش باك 
قصي :الو يابنتي هخلص الشغل اهو وهعدي عليكي انتي وحور 
ايات :لا ما هو انا في اطريق رجعه البيت 
قصي :طيب وحور فين مروحتش معاكي لي
ايات :اصل هي شافت زين وهو المعيد بتاعنا وكان عايز يقابلها في مكتب المدير 
قصي بقلق :لي حصل حاجه 
ايات :مش عارفه انا كنت هطمن عليها لما ترجع
قصي بأستعجال :طيب انا هروحلها دلوقتي سلام
#اند فلاش باك
عند ايات في اوضتها 
ايات :اوف يا تري حصل اي امتي قصي يجي بقا 
الباب خبط
احمد بهزار :صغنونتي بتعمل اي
ايات :مش بعمل مستنيه قصي
احمد بغيره :قصي قصي قصي كل شويه نفسي مره تسألي عليا وتستنيني زيه 
ايات :واستناك لي وبعدين انا ملاحظه انك بقالك فتره عمال تقرب وتضحك وتهزر وبصراحه انا مش متعوده علي كده فاقول انت عايز ايه 
احمد بعصبيه :هو عشان انا اتغيرت وحبيت اقرب منك يبقا عايز حاجه ماشي ياستي انا ماشي سلام 
ايات بندم :احمد طيب استني مكنش قصدي اوف مني لله 
عند زين في البيت 
زين بعصبيه وهو بيكلم نفسه :استحاله تبقي لحد غيري انا السبب يارتني ما مشيت واختفيت يارتني فضلت معاها بس انا انسان غبي يارتني سمعت كلام قلبي 
زين :بس مش هسبها تضيع منب تاني 
عند حور 
حور بعياط :رجعت تاني لي حرام بجد اللي بيحصل ده يارب لي بيحصل كده 
الأم بخضه :مالك يا ضنايا اي اللي حصل 
حور بعياط :رجع تاني يا ماما شكلي مش هعرف انسي الجرح نهائي 
الأم :زين رجع 
حور بسخريه :اه وتخيلي طلع المعيد بتاعي
الأم : روحي صلي ركعتين وان شاء الله الفرج من عند ربنا 
الأم في نفسها بحزن:ياعيني يا بنتي عاللي بيحصلك ده 
عند ايات
شافت قصي 
ايات :ها احكيلي اللي حصل 
قصي :حاضر (راح حكلها كل حاجه ) 
ايات بضحك : حور دي اي جهنميه ابقي اتصل اطمن عليها 
ايات بغمزه : بس باين عليك وقعت في حب جنه ي وحش
قصي :لا علفكره انا اعجبت بيها شويه لكن استحاله حب
ايات :اما نشوف 
قصي :اتا داخل انام انا يارخمه 
ايات :لسه بدري مدخلناش عالمغرب حتي معلش نسيت اصل انت غيبوبه 
قصي :حبيبتي تسلمي 
ايات فضلت مستنيه احمد لما يرجع 
بعد ساعات كبيره
ايات :اوف لسه مجاش الساع بقت ١٢ 
حد بيفتح الباب
ايات :احمد انت كنت فين 
احمد بصرامه :وانتي مالك 
ايات بحزن وعنيها بتدمع :انا اسفه مكنش قصدي اضايقك بس فعلا انت اتغيرت وانا كنت عايز اعرف لي(راحت حطت وشها في الأرض عشان متبينش ان هي عنيها بتدمع) 
احمد راح رفع وشها وقال :عشان انا بحبك ي ايات 
ايات بصدمه :ها؟! 
احمد :بحبك من قبل ما تعترفيلي بس مكنتش حابب اشغلك عن حلمك ومستقبلك ولما اعترفتيلي خفت يطلع مجرد مشاعر وبعدين تنسيني لما تكبري واللي اتخطبتلها مكنتش بحبها ولا هي بتحبني كانت مصلحه لكل واحد فينا
ايات _وانا مبحبكش 
احمد :اكيد بتهزري 
ايات :لا مبهزرش 
احمد بحزن :طيب خلاص انسي اللي قولته 
ايات :انا بعشقكك 
احمد بفرحه:انتي قولتي حاجه ولا انا سمعت غلط
ايات :تؤتؤ سمعت صح انا بعشقكك 
احمد راح حضنها وقرب وشه منها وطبع بوسه علي جبينها 
أحمد بغمزه: دي تصبيره لحد ما اتجوزك
ايات بخجل : بحبك اوي 
احمد بفرحه  :طيب امشي من قدامي عشان لو فضلتي قدامي انا مش عارف انا ممكن اعمل اي
راحت هي جريت من وشه ودخلت اوضتها 
عند حور 
وهي لسه هتنام فجأه في رقم رن 
حور :الو مين 
زين انا 
حور :لنت مين 
زين :معقوله نسيتي صوت حبيبك 
حور بعصبيه :بقولك اي انت ولا حبيبي ولا زفت 
زين :واحشني كلامي معاكي لما كنا بنسهر مع بعض 
حور :معلش كنا فعل ماضي بلاش قرف بقا
حور :وبعدين انت جبت رقمي منين 
زين :عيب انا اقدر احيب اي رقم انا عوزه 
حور :طيب بقولك اي انا مش عايزه الاقيك اتصلت تاني عشان حبيبي ميزعلش
زين بعصبيه :حور متعصبنيش انا ممكن اعمل اللي انا عوزه وانتي عارفه كده كويس
حور ببرود :مش بتهدد ومش بخاف سلام ي استاذ… استاذ زين
راحت قفلت ونامت
في الصباح عند حور
الأم :اصحي يابنتي
حور بنعاس :يماما خمس دقايق وهصحا علطول
الأم :يابت قومي بقا ايات هنا
ايات :سبيها ياطنط هي لو مصحتش هي عارفه انا ممكن اعمل اي
حور بشهقه : ها خلاص قومت اهو قومت
ايات بضحك :لي بس كنت تكملي نوم واروح اجيب جردل في مايه وارشه عليكي
حور بخبث : اه ما انتي غداره
ايات :بقا كده
ايات :طيب قومي البس عشان بعد ما نروح الجامعه ونخلص محاضرات هنتمشي شويه
حور :لي نتمشي
ايات :هحكيلك علي حاجه حصلت
حور : بجدد طب حاجه حلوه ولا وحش٧
ايات :حلوه اوي
حور :اطلعي بره بقا عشان الحق اللبس
بعد ما لبست
حور :صباح الخير علي اجمل بابا في الدنيا 
راحت ادتله حضن
الأب بحنان : يا حبيبتي مفيش اجمل منك
ايات بحزن مصتطنع: وانا ياعمو نسيتني
الأب بحنان : لا تعالي في حضني ي مفعوصه
ايات بضحك :بالحضن يابو الصحاب
الأب بضحك: حور انتي متأكده ان دي صحبتك
حور : لا هي مش صحبتي هي اختي
ايات :تعالي في حضني انا وابوك يا ابو الصحاب
الأب وهو حضنهم :ربنا يبركلكم في بعض ومش عايزكوا تخسرو بعض عشان صداقتكو دي هي الصداقه الحقيقيه
ايات وحور :منقدرش نخسر بعض
الأم :يلا ي بكاشه انتي وهي عشان تفطرو
ايات :لا يطنط ي قمر انتي احنا هننزل عشان قصي مستنينا تحت يوصلنا وهنفطر اي حاجه واحنا ماشيين
الأم:طيب وسلمولي عليه
الأب :الواد قصي ده مسخره واحشني اوي تبقو تخلوه يجي عندنا
ايات :حاضر هقوله
راحو نزلو
قصي بأستعجال: يلا ي بشوات انتي وهي 
حور :مالك مستعجل لي ده انت كنت بتبقا بارد حبيت الجامعه ولا اي
ايات بخبث : جدا مش قادره اقولك
ايات بغمزه :هبقا احكيلك
حور :لا ده شكله الموضوع كبير بقا
ايات :جدا
راحو وصلو قدام الجامعه ودخلو المحاضره 
المعيد:انا المعيد عمار  هديكم المحاضره بدل الأستاذ زين عشان مشغول
الشباب :تمام
هدي :يخربيت جمال المعيد ده
مهند بغيره :مش جميل علفكره انا اجمل 
هدي :يعم مش عشان عيونك خضره وشعرك اشقر تبقا اجمل منه
مهند بعصبيه : اتلمي ي هدي 
هدي بخوف:حلاص سكت اهو
حور  بضحك : انتي شايفه اللي انا شايفاه 
ايات بغمزه : الله يسهلو
بعد ما خلصو المحاضره
عمار: لو سمحتي ي انسه
حور :نعم ي دكتور 
عمار بسرحان :هو انتي بتكلميني انا
حور :حضرتك انت كنت عايزني
عمار لما فاق :ها؟! اه كنت عايز اعرف اسمك لأن انا عرفت اسم كل اللي في المحاضره معادا انتي
حور بأبتسامه: اسمي حور 
عمار في نفسه :اسم علي مسمي سبحان الله
عمار :طيب اتشرفنا
حور: الشرف ليا 
راحت سابتو وراحت عند ايات 
ايات :اي يبنتي اتأحرتي كده لي 
حور :دكتور عمار كان عايز يعرف اسمي
ايات:طيب يلا نروح الكافتيريا عقبال ما قصي يجي 
حور :تمام 
عند زين راح لبيت حور وخبط
ام حور بشهقه: زين 
زين بأبتسامه :َوحشتيني ي ام حور 
ام حور بعصبيه :جي لي وليك عين تيجي بعد اللي عملته في بنتي
زين بحزن :غلطه ولله كنت غبي 
ام حور بسخريه: بعد اي بقي بقولك اي ابعد عن بنتي 
زين :طيب مش انا زين حبيبك وغالي عليكي
ام حور :كنت 
زين :طيب دخليني وهقولك كل حاجه بصراحه
ام حور :ادخل طيب هعمل كوبيتين شاي تكون ارتحت شويه 
زين: طيب
بعد ما عملت الشاي 
ام حور :احكي
زين وعنيه مدمعه:كان عندي القلب يا ام حور
الأم بشهقه:ايه؟! طيب واكتشفت ازاي 
زين :هقولك 
#فلاش باك 
يوسف بقلق:مالك يابني شكلك مرهق كده لي
زين :مش عارف قلبي واجعني اوي بقالو فترع
يوسف :طيب انت روحت كشفت 
زين بكدب:لا ان شاء الله مفيش حاجه دي حاجه بتحصل لكل الناس 
يوسف :متأكد
زين :اه 
فجأه قلبه وجعه 
زين بوجع :اهههع
يوسف بقلق :لا ده انا لازم اخدك للدكتور
زين بوجع:انا تقريبا عندي القلب
يوسف بخضه :اييه؟ طيب وعرفت ازاي
زين :لسه متأكدتش
يوسف :يلا نروح عند اي مستشفي قريبه 
بعد ما راحو 
الدكتور : احنا عملنا التحليل وانك عندك القلب
يوسف بقلق :ط طيب هو اكيد هيتعالج صح
الدكتور :هو لسه في بداية المرحله فا ان شاء الله الموضوع سهل
يوسف :طيب هيبقي لي اي اعراض متأثره بعد ما يخف
دكتور :اه اكيد قلبه هيفضل متأثر 
يوسف :طيب العلاج هيبتدي من امتي 
دكتور :من دلوقتي 
زين :لا لا انا هبدأ العلاج لما اسافر عشان مش عايز حد يعرف 
يوسف :ازاي ومامتك 
زين :امي مش هينفع تعرف دي ممكن تروح فيها انا هقولهم اني هحقق حلمي وخلاص وانت متفتحش بوقك 
يوسف :طيب يا صحبي 
#اند فلاش باك
ام حور :ياعيني يابني طيب وانت دلوقتي عامل اي
زين بضحك :متقلقيش زي الفل
ام حور بغضب : يوسف ده لما اشوفه يخبي عليا انا 
زين :ملهوش زنب انا قولتلو ميقولش لحد 
زين :ها موفقه اني حور تبقي مراتي
ام حور :طيب هشوف الحاج 
زين :هو صح كان في حد متقدم لحور اسمه قصي 
ام حور يأستغراب :لا لي 
زين :ولا بتحبه
ام حور :ولا بتحبه
زين: اومال مين ده 
ام حور :ده اخو ايات في الرضاعه وهو واخد حور اخته الصغيره مش اكتر
زين في سره :يعني بنتك بتضحك عليا
ام حور :طيب انت لي بتسأل
زين :ضحكت عليا لما شوفتها معاه
زين :المهم انتي هتقوللها في حد متقدملها بس متعرفهاش هي مين 
ام حور :هقول للحج وابقي اتصل عليك في الخباثه 
زين :طيب 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد

error: Content is protected !!