Uncategorized

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السابع 7 بقلم حنين أسامة

 رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السابع 7 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السابع 7 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل السابع 7 بقلم حنين أسامة

عند بيت ام حور وابوها
الأم :اخيرا جيت يا حج
الأب :لي في ايه
الأم :لا ده حوار كبير ولازم اعمل كوبيتين شاي
الأب :طيب و هي حور فين مقالتش هي جيه امتب
الأم :لا با حج تلاقيها علي وصول يلا روح غير انت عقبال ما اعمل الشاي
(بعد فتره)
الأب :ها كنتي عايزاني في ايه
الأم :زين رجع من فتره وجالي النهارده
الأب بعصبيه :ومش مكسوف من نفسه بعد اللي عمله
الأم :اسمعني بس جالي وحكالي سبب سفره
الأب :ولله؟! وانتي صدقتيه
الأم :ايوه مصدقاه لأني انا عرفاه وحفظاه من وهو صغير
الأب :ويا تري الأفندي سافر لي
الأم بحزن :اكتشف انه كان عنده القلب ويوسف كان عارف بس زين قاله ميقولش لحد (راحت حكياله كل حاجه زين قالهلها) 
الأب بشفقه :وهو عامل اي دلوقتي
الأم :الحمدلله اتعالج بس في تأثير وهتفضل موجوده
الأب :المهم جي هنا لي
الأم :جه عشان يتقدم لحور بس من غير ما نعرفها مين اللي جي
الأب بعصبيه :هو انتي مجنونه افرضي بنتك خلاص مش عايزاه حتي بعد ما تسمعه هندبسها وخلاص
الأم :انا واثقه ان بنتي هتسامحه بعد كا تعرف السبب دي بنتي وانا حفظاها
الأب :اما نشوف 
عند حور وايات في الكافتيريا 
حور بأستعجال :ها اي اللي حصل 
ايات :مستعده تعرفي
حور بتأفف :يبنتي انتي بارده كده لي 
ايات بفرحه:احمد اعترفلي انه بيحبني
حور بفرحه :بجد ولا بتهزري
ايات :ههزر في حاجه زي دي ليه
حور :احكيلي بسرعه اي اللي حصل من الألف  للياء 
(ايات راحت حكيلها كل حاجه) 
حور بصوت عالي :لولولولولولولولولولوليييي 
ايات :يخربيتك الناس بتبص علينا
حور بأحراج :انا اسفه ي جماعه 
ايات بضحك :وياريتك بتعرفي تزغرطي حتي
حور :انا غلطانه اني فرحنالك 
ايات :لا يقمر اعملي اللي انتي عايزاه
حور :انا فرحانه اوي ليكي ومش مصدقه 
ايات :ولا انا ولله
حور :مبقاش في حد قدك ي كبير
ايات :قري عليا بقا 
حور :تصدقي  انتي عيله زباله انا غلطانه اني قاعده معاكي
ايات :خلاص يسطا بقا ميبقاش قلبك قاسي 
حور برخامه :انت قلبك قاسي اويي اويي انت مش بتحس كده و كده
ايات :يخربيت رخامتك 
حور :تشكري يلا بقا عشان عاوزه اروح 
ايات :يلا يختي
(بعد وصول حور بيتها) 
حور بصوت عالي :يا علااا ي عموره انا جيييت
الأب :في اي يا بنت الهبله
حور بشهقه :انت بتشتم امي يعموره وانتي سكتاله كده ي استاذه علا
الإم :وفيها اي جوزي حبيبي يعمل اللي هو عايزه 
حور :يلا يستي من لقي احبابه نسي اولاده
الإم :اسمها اصحابه ي موكوسه
حور :طيب ما انا مش صحبتك 
الأم :مش هتعقلي ابدا ي حور 
حور  :لا مش هعقل
حور بشك :انا شكه في قاعدتكوا دي 
الأب :تعالي جمبي يا حبيبتي
حور :نعم ي عموره
الأب في حد متقدملك 
حور بصدمه :طيب وانت اكيد قولت انش مش عايزه دلوقتي
الأب :للأسف لا الولد ابن ناس ومتربي وانا ادتله فرصه 
حور بعياط :وانت عايز تديله فرصه من غير ما تشوف رأي 
الأب بصرامه:اه ولو عرضتي رأيى اعتبريني مش ابوكي
حور بسخريه :للدرجادي
الأب:اه وخلي بالك هيجي يوم الخميس اللي جي 
حور بألم :حاضر يا بابا هعمل اللي انت عاوزه المهم تكون مرتاح
(راحت دخلت اوضتها) 
حور بعياط :لي يارب بيحصل معايا كده  
(راح فجأه الفون رن) 
حور :الو مين معايا
زين بعصبيه :انتي مسجلتيش رقمي لي 
حور بعصبيه :بقولك اي انا مش فايقالك حل عني
زين :احل عنك؟ 
حور :اه قولتلك انا نسيتك خليك مره واحده تبقي راجل في حياتك 
زين بعصبيه :قصدك اني مش راجل
حور بأستهزاء:لا ده انت سيد الرجاله
زين :طيب انا هعدهالك بمزاجي وعلفكره مش هحل عنك قولتلك انك بتاعتي
(راحت قفلت السكه في وشه) 
حور بتأفف :كانت نقصاك واحد غلس
عند ايات في البيت 
اول ما دخلت اوضتها لقت علي سريرها شكولاتات وورد جواه كارت
ايات بفرحه:الله الورد رحته تجنن وبعدين بدأت تقرأ الكارت 
(بعد يومين عيد ميلادك حبيت اكون اول واحد  افرحك دلوقتي وطبعا لسه فيه يوم عيد ميلادك مفاجأه اكبر 
كل سنه وانتي طيبه ي ي اجمل واحلي واحده شافتها عيني) 
ايات بفرحه :بحبك بحبك بحبك 
احمد حضنها من ظهرها :وانا بموت فيكي
ايات بفزع :خضتني
احمد بغمزه :لسه الخضه الحقيقيه مش دلوقتي
ايات بكسوف :اتلم وبعدين ابعد انت حضني كده لي( راحت زقته) 
احمد راح قرب منها :ولو قربت وحضنتك ومبعدتش هتعملي اي
ايات :هضربك
احمد راح قرب منها جامد من وشها 
ايات بخوف وتوتر : احمد انت هتعمل اي
احمد باسها من خدها 
ايات بكسوف :علفكره انت بقيت قليل الأدب
أحمد ببراءه مصتطنعه :هو انا عملت حاجه
ايات :اه عملت واطلع بره بقا 
أحمد بغمزه :مصيرك تحني ي عسل
(ايات راحت حدفت عليه المخده) 
احمد :يا مفتريه انا غلطان اني فرحتك
ايات :بقا كده طب اطلع بره 
بعد فتره 
لقت حد بيخبط
ايات :اتفضل
قصي :احم ايات انا كنت عايز أقولك حاجه 
ايات :تعالي قول
قصي :فاكره البنت اللي حكتلك عنها واسنها جنه
ايات بخبث :لا مش فكراها
قصي :متستعبطيش
ايات بتأفف :اه فكراها ها قول
قصي بحرج :انا معجب بيها والمشكله اني مش عارف اتعامل معاها ولا اقرب منها والأهم من كده اني مش بشوفها 
ايات :اها قولتلي بص انت تيجي معايا بكره وتخليني اعرف شكلها وسيب الباقي عليا
قصي بشك :انتي متأكده 
ايات بثقه وغرور :عيب عليك مش اي حد انا 
قصي :ربنا يستر
قصي :هو مين اللي جبلك شوكولاتات دي 
ايات :احمد 
قصي :ولعانه معاكي طيب ماتديلي واحده منهم 
ايات :لا 
قصي :ده انا اخوكي في الرضاعه حتي
ايات :لا 
قصي :تمم افتكريها كويس
في الصباح عند زين
زين بنشاط لبس ونزل
الأم :تعالي ي حبيبي افطر عملالك الفطار بأيدي 
راح باس ايديها :لي بس تعبتي نفسك وست سميحه موجوده
الإم بحنان :يا حبيبي ولا تعب ولا حاجه ده انت اغلي حاجه في حياتي 
زين :تسلميلي يست الكل
زين :امي انا بصراحه في بنت عجباني وعايز اروح اتقدملها
الأم بفرحه:بجد يابني اخيرا هشوفك عريس طيب عرفتها منين
زين:هي قريبه يوسف صاحبي واعرفها من قبل ما اسافر ودلوقتي انا المعيد بتاعها
الأم :طيب اعرف الرقم من صاحبك وشوفهم 
زين :ما انا روحتلهم وحددو يوم الخميس اللي جي
الأم :ان شاء الله خير ي حبيبي
(بعد فتره وهو ماشي) 
مريهان :ازيك ي زين
زين بقرف :اهلا
مريهان :رايح فين كده 
زين ببرود :حاجه متخصكيش
مريهان :زين انا بحبك
زين بعصبيه :وانا مبحبكيش حلي عني بقا
مريهان بعياط :انا اسفه وانسي اللي انا قولته 
رحت مشيت
(نسيت اقولكم أن من ساعت ما زين سافر سنتين  مريهان  قررت تغير من نفسها للأحسن  وتحاول تنساه علي قد ما تقدر  )
عند حور (بتكلم ايات فون) 
حور بحزن :مش تباركيلي
ايات :علي اي 
حور :حد متقدملي وهيجي يوم الخميس 
ايات :وانتي عملتي اي 
حور :بابا وماما قالولي اقابلو واشوفه ولو مسمعتش الكلام بابا مش هيعتربني بنته
ايات بأسف :معلش بس هما عايزين يفرحوا بيكي وادي لنفسك فرصه 
حور بحزن : مهو ده اللي انا هعمله
ايات بضحك :يلا اقفلي بقا يا بت وروحي اللبسي قصي مستعجل
حور بضحك :مستعجل عالبت 
ايات :شوفتي الهنا اللي هو فيه 
حور : شوفت ياختي باي 
حور لبست فستان لون ازرق عند الركبه 
بعد ما لبست
الأم :يلا يابنتي عشان تفطري 
حور :لا ياماما احنا مستعجلين نبقا نفطر  هناك
الأم بحزن :طيب تبقي ترجعي بسرعه
حور :مالك يا ماما فيكي اي 
الأم بحزن :يوسف رجع من السفر
حور بفرحه :بجد ده كان واحشني اوي ابن اللذينه سنتين بعيد عنا الجزمه
حور :بس ثواني هو اي اللي يزعل
الأم :لما رجع امبارح راح بمراته المستشفي ومراته بتولد تعبت جامد بس البيبي بخير
حور بحزن :ان شاء الله خير وهرجع علطول نبقا نروحلهم 
لما نزلت
حور و عنيها مليانه حزن :ازيكو ياشباب 
ايات وقصي :الحمدلله 
ايات :مالك اي اللي حصل 
حور بعياط : يوسف رجع امبارح وراح  بمراته المستشفي ومراته بتولد تعبت بس البيبي بخير
قصي وايات بشفقه :ان شاء الله خير هنرجعك النهارده بدري تروحيلهم
حور :طيب 
قصي بأستعجال :ما يلا يجدعان هتتأخروا 
ايات بخبث :احنا بردو اللي هنتأخر
قصي بأحراج :احم احم 
(راحو ركبو العربيه ووصلوا) 
وهما لسه هيدخلو 
قصي بفرحه :ايات ايات هي دي وشاور عليها
ايات :دي عسوله اوي استني دي اول سنه ليها وهي معانا 
قصي بعشق :هي عسوله بس دي جامده 
قصي :بجد
ايات :بس كنت بشوفها ديما قاعده لوحدها
ايات :امشي انت بقا  تعالي ي حور معايا نروح نفهم
حور : اشطا 
ايات : لوسمحتي 
جنه برقه  : اتفضلي 
ايات : كنت عايزه اعرف هو انا زميلتك في الكليه واول سنه ليا
جنه :اه كنت بشوفكو
ايات : طيب ولي ديما بتقعدي لوحدك ومتعرفتيش علي حد
جنه :مبعرفش اتعرف علي حد ببقا خايفه اللي قدامي مش عايز يكلمني 
ايات بفرحه :بقولك اي انتي اعتبرينا من اول النهارده صحابك انا ايات واللي جمبي حور
جنه بفرحه طفوليه :بجد؟ اتشرفنا 
حور :الشرف لينا ي قمر 
ايات :يلا ي اصحابي ندخل نشوف هدي ومهند 
جنه:يلا 
ايات :اهم هناك 
حور :ازيكوا يقمامير 
مهند بغرور مصتطنع :مش محتاجه تقولي قمر انا عارف اني قمر 
ايات بأستهزاء: مرضك يا حور انتشر 
حور :يبنتي ده انا مربية اجيال
ايات وهدي :بس ي ماما 
هدي :مين العسل اللي معاكو دي
جنه :انا جنه تشرفنا 
هدي : اسم علي مُسمي 
جنه :تسلميلي
راحو داخلو 
عمار :انسه حورر 
حور : ازي حضرتك يا دكتور 
عمار : الحمدلله انتي عامله اي
حور :بخير 
عمار :لو عوزتي اي حاجه قوليلي ومتتكسفيش اي نعم المعيد الأساسي رجع بس انا موجود جمبك في اي وقت
حور بأبتسامه :تسلملي يا دكتور
راح مشي وسابها 
مهند :الدكتور باين عليه معجب بيكي
حور :لا طبعا استحاله 
مهند :هترجعي وتقولي معاك حق
حور :حتي لو كده مش هحبه
هدي :هو حد يطول ده قمر ١٤ 
مهند بعصبيه :هدي اتلمي احنا عالصبح
هدي بأستفزاز :انت مالك ملكش فيه
مهند :لا ليا
هدي بخبث :وياتري لي
مهند:عشان بتزفت بحبك ارتحتي وانتي ولا حسه
هدي بكسوف :احم وانا كمان 
ايات : اوووهه اي الأعتراف الجامد ده كان مستخبي فين
حور : ي جامديين عاملتوها ازاي دي
جنه : لايقين علي بعض ربنا يباركلكم لبعض
ايات :صح انتو لي مجتوش امبارح الكليه يلا مش مهم المهم اني حاكيت حاجات لحور مهمه فاتتكم
هدي ومهند :احكي انجزي 
ايات راحت حكت
هدي وجنه ومهند بفرحه :مبروكك الخطوبه امتي
ايات :مش عارفه ولله 
حور :وانا عايزه احكيلكو حاجه 
عارفين المعيد زين ده انا كنت عارفاه من وانا عندي ١٦ سنه راحت حكتلهم كل حاجه 
هدي بزعل مصتطنع :وكده متقوليش ليا انا ومهند 
حور :خلاص بقا يابت 
حور : المهم انا متقدملي عريس وابويا مصمم عليه 
هدي :اديله فرصه طيب ممكن ينسيكي زين
مهند :وانا من رأي كده 
جنه :وانا كمان 
ايات :وانا بردو
حور :خلاص هعمل وامرنا لله 
راحو داخلو المحاضره
 بعد فتره
زين :حور استني عايز اقولك حاجه قبل ما تمشي
حور ببرود :اتفضل حضرتك قول
زين: دكتور عمار قالك أنه عايز يقابل اهلك
حور : لا لي
زين: عشان سمعت أنه عايز يتقدملك
حور :لو جه كلمني مش هوافق عشان في حد تاني متقدملي وانا هوافق عليه
زين بخبث : والحد ده قصي صح
حور بتوتر :  اه اه قصي
زين :امم
زين: هتروحي عند يوسف في المستشفى أمتي
حور  :المفروض هرجع البيت وهمشي مع ماما وبابا
زين :لا اتصلي وخليهم يروحوا لوحدهم وانتي تعالي تروحي معايا
حور ببرود: مش هركب مع حد غريب
زين :حور متعصبنيش بلاش دلع احنا مش رايحين نلعب  (راح شدها ودخلها العربيه)
حور بعصبيه :خلي بالك أنا ساكتالك بس عشان احنا في موقف عصيب
زين ببرود:طيب
حور بتأفف طفولي:اوف يخربيت القرف بقا
زين :سامعك  علفكره بطلي برطمه
حور :ما تسمع هتعملي حاجه يعني 
(حور اتصلت علي مامتها وقالت لها انها هترح المستشفي مع زين )
بعد ما راحو
حور بحزن :يوسف مراتك عامله اي 
يوسف بدموع:لسه جوه في العمليات
زين بأسف: ربنا يقومها بالسلامه  
حور :ماما  بابا وخالي فين 
الأم:راحو يشوفوا البيبي يطمنوا عليه قدام غرفه الحضّانه
حور :طيب
اقول الدكتور طلع 
يوسف  بقلق :ها يدكتور كنتي 
الدكتور بشفقه :احنا عملنا اللي علينا  
يوسف بأنهيار عصبي :متقولش استحاله تكون ماتت هي وعدتني هتفضل معايا لحد ما اموت
الدكتور :البقاء لله 
يوسف :قولتلك هي استحاله تموت اكيد بتعمل مقلب فيا
زين بحزن :ادعيلها بالرحمه وهي اكيد في مكان احسن دلوقتي
ام حور  خدت زين علي جمب : بص يزين احنا تأجل موضوعك انت وحور علي الأقل شهر عشان…
زين بمقاطعه :انا بردو كنت هقول لحضرتك كده وانا مقدر الموقف ولازم ابقي جمب يوسف
الأم:ربنا يباركلك فيه انت ونعمه الصاحب
عند  ايات في الكليه
جنه :هي حور مشيت بدري لي ومش مشيت معاكي انتي ومهند وهدي
ايات :حور قريباتها في المستشفي  فا عشان كده مشيت بدري  ثانيا مهند وهدي مبنمشيش مع بعض طريقهم غير طريقنا 
جنه بتفهم:اها ربنا يقومها بالسلامه طيب انتي مستنيه مين دلوقتي
ايات :مستنيه  …. اهو جيه 
جنه بتبص لاقيته الشخص اللي قبلته في اليوم اللي ضاع منها السلسله
ايات :تعالي اعرفك عليه وبالمره نوصلك
جنه بكسوف :لا لا مش لازم انا همشي لوحدي
ايات :بس يابت تعالي 
راحو قدام العربيه 
ايات :جنه ده قصي اخويا في الرضاعه… قصي دي جنه صحبتي سنه أولي زيى
جنه بكسوف :تشرفنا 
قصي بسرحان فيها :الشرف ليا 
قصي :اكيد فكراني انا الشخص اللي قبلته في يوم السلسله لما ضاعت
جنه :اه اه  طبعا فكراك 
قصي :تعالي اوصلك بالعربيه
جنه:مش عايزه اتعبك
قصي :ولا تعب ولا حاجه 
راحت ركبت معاهم وطول الوقت بيبصلها في المرايه الأمامية وهي تلاحظ وتتكسف 
بعد ما وصلوا
ايات :استني هاتي رقمك نسيت اخده
جنه برقه:طيب اكتبي عندك *****
بعد ما مشيت
ايات :احم احم كفايه سرحان البنت طلعت بيتها
قصي بحرج : ها اه احكيلي عنها
ايات :البنت دي رقيقه جدا ومش متصنعه وتحس انك بتتعامل مع  طفله  ومقولكش بتتكسف مني انا وأصحابي بطريقه غبيه قموره اوي
قصي : طيب برأيك بتحبني زي ما انا بحبها
ايات: بص انا لاحظت انها اول ما شافتك عينيها لمعت فا شكلها معجبه بيك
قصي :متأكده 
ايات :طبعا
ايات :استني هتصل علي حور اطمنن
ايات :الو ياحور ها قريبتك عامله اي
حور بحزن :ادعيلها بالرحمه
ايات بحزن :البقاء لله ربنا يرحمها طيب  يوسف عامل اي
حور :مش كويس خالص واهو بيعمل هو وعيلتها إجراءات الدفن
حور:انا اسفه ي ايات انا عارفه أن عيد ميلادك بعد يومين ومش هعرف احضر عيد ميلادك عشان مش هيبقي فاضيه بس هجبلك هديه 
ايات :حبيبتي انا عذراكي ومش لازم تجيبي هديه انتي هديتي 
حور:ربنا يباركلي فيكي
تسريع الأحداث
 بعد يومين
احمد اتفق مع ابو وام ايات وقصي أنهم هيشغلوها في اي حته وهو عايزين البيت عشان هيفجأها بخاتم وأنه هيتقدملها
بليل 
ايات :اي يقصي الضلمه دي هو النور قطع ولا اي
وفجأه النور فتح
ايات بفرحه :الله مين اللي عمل كده
احمد :انا 
ايات :بجد المفجأه تحفه
احمد :لا لسه في مفجأه تاني راح مطلع الخاتم 
ايات تقبلي تتجوزيني وتبقي شريكة حياتي 
ايات بفرحه : طبعا موفقه راحت حضنتها 
هدي وجنه :احم احنا جبنالك الهديه دي يارب تعجبك
حور :وسعو كده يا بهايم عايزه ادي الهديه لصحبتي 
ايات :انتي جيتي 
حور :جيت اديكي الهديه وامشي علطول
اتفضلي أدتلها سلسله فضضي علي شكل قلب بيتفتح جواها صورتهم هما الأتنين
ايات بدموع :الله دي تحفه اوي هاتي حضن 
بعد شهر وأخيرا جه اليوم العريس اللي هيتقدملها
حور لبست فستان طويل بيبي بلو وكانت سايبه شعرها ومحطتش حاجه في وسطها غير روج 
الأم :يلا العريس بره اطلعي قدميلهم القهوه
حور :حاضر
حور بكسوف ووشها في الأرض اتفضلي حضرتك 
ام زين :يازين ما اخترت يابني العروسه قمر ربنا يسعدكم
زين :توافق  بس يا امي 
حور بأستغراب ويتكلم نفسها:انا حاسه الصوت ده سمعته قبل كده راحت بصت 
حور بصدمه:…****
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد

error: Content is protected !!