Uncategorized

رواية بطوطة عمر الفصل السادس 6 بقلم فاطمة محمد

 رواية بطوطة عمر الفصل السادس 6 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل السادس 6 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل السادس 6 بقلم فاطمة محمد

فاطمه جريت علي عمر علشان تحضنه لكن عمر رجع لورا .
فاطمه : عمر أنا فاطمه أنا بطوطه.
عمر حط أيده في جيبه وقال ببرود : عارف ان انتي فاطمه .
فاطمه : فاطمه ! انت عمرك ما قالتلي فاطمه علطول كنت بتقولي بطوط أو بطه.
عمر : ده وانتي صغيره قبل ما تسيبي القاهره وتسيبيني.
فاطمه بصدمه : اسيبك ! انت حمار .
عمر : احترمي فرق السن .
فاطمه : لا ده انت اتجننت حقيقه.
عمر : ل اخر مره هقولك احترمي فرق السن .
فاطمه : انت اتغيرت اوي عن زمان .
عمر : جدا فوق ما تتخيلي  .. خلصي رنيتي عليا لي .
فاطمه بحزن : أنا هربت من البيت .
عمر : هربتي امم وأنا أعمل اي .
فاطمه : تقولي فين بيت طنط وفاء اقعد عندكوا يومين .
عمر : طيب اركبي.
فاطمه : اي ده انت اشتريت عربيه .
عمر : اه .
فاطمه بطفوله: واو وبقيت غني بقا.
عمر بضحك : الله واكبر انهاردة الخميس والساعه خامسه .
فاطمه ضحكت : ههههه اولا انهارده مش الخميس والساعه مش خمسه .
عمر : يلا يا ستي اركبي العربيه علشان نخلص .
فاطمه بصويت : ايييييي ده.
عمر : في اي يا مجنونه .
فاطمه : العربيه حلوه اوي .
عمر : يلا يا مجنونه أنا قولت انك شوفتي عفريت .
  *# في المستشفى #*
طارق بزعيق : ازاي هربت ردوا عليا .
الدكتور : معرفش أنا دخلت لقتها هربت .
كريم : بابا ممكن تهدا.
طارق مسك كريم من هدومه : أنت الي هربتها صح  .
كريم : أنا مالي مش انت الي كنت عايز تجاوزها اشرب بقا .
وفاء بصريخ : بنتي راحت فيييين .
عبدالرحمن : اهدي يا ماما .
وفاء : رجعلي بنتي أنا ما….
كريم قاطعها : بنتك! مين مين بنتك الي انتي كنتي هتجوزيها غصب انتي ام انتي لكن اقول اي وانتي برضوا عمتي .
طارق : كريم عيب دي عمتك وافهم من كلامك انك انت الي مهربها صح .
كريم : عايز تعرف اي ايوا أنا .
طارق راح مسكه من هدومه : كنت عارف لي رد لي هربت البت دي .
كريم ببرود : عموما انا كلمت عمي محمد وهو هيجي ويقول هنعمل اي .
( محمد ده الي هو عم كريم وأخو وفاء وطارق الكبير ).
 *# عند فاطمه #*
عمر : ايوا هو ده بيتنا الجديد وبطلي اساله بقا ويلا ننزل .
فاطمه بضيق : يلا.
فاطمه طلعت الشقه وكانت مندهشه من جمال البيت .
عمر خبط علي الباب ومريم فتحت ومش شافت فاطمه.
مريم: شوفت بابا سافر الصبح وما…اي ده مين دي.
حنان من المطبخ : عمر انت جيت … مين دي .
عمر : ركزي كده وانتي هتعرفي .
حنان ركزت شويه بعدها قالت بتردد : فاطمه .
فاطمه : تاني فاطمه والله اسمي بطه أو بطوط .
حنان حضنت فاطمه ومريم افتكرت فاطمه شويه .
فاطمه بصت لي مريم وقالت : مريم صح .
مريم : اه هو أنا مش فاكره اوي مواقف بنا لكن فاكراكي انتي كويس .
فاطمه حضنتها وقالت : أنا بعد ما سفرت كتبت المواقف الي كانت بنا علشان منساش .
مريم : ابقي فكريني بقا .
فاطمه : حاضر .
حنان : امك فين مش جت لي معاكي.
فاطمه بتوتر : ا.. اصل ا… .
عمر : اصل هي هربانه فهمتي .
حنان : يلهوي هربتي لي .
فاطمه بدموع : عايزني اتجوز ابن خالي .
عمر : نعم وانتي موفقتيش لي.
فاطمه بعياط: علشان مش بحبه أنا شايفه أنه اخويا وبس .
حنان : طب اهدي ادخلي اغسلي وشك وأنا هكلم امك. 
فاطمه : لا بصي هاتي أنا اكلمهم .
حنان : تمم الي انتي شايفه.
  *# عند طارق #*
روحوا البيت و مستنين محمد يوصل و وفاء عماله تعيط وعبد الرحمن بيهديها وكريم قاعد مش  عارف هو كان صح ولا غلط طب هي وصلت ولا لا ولا راحت عند مين ممكن تكون قاعده في الشارع كل ده.
موبيل كريم رن وكان رقم غريب دخل الاوضه ورد.
كريم : الو.
فاطمه : كريم .
كريم بقلق : فاطمه انتي كويسه.
فاطمه : اه كويسه .
كريم : قاعده فين وده رقم مين .
فاطمه : قاعده في بيت ناس كنت عارفهم لما كنت هنا وده رقم طنط حنان .
كريم : م… .
عبد الرحمن دخل وقال : دي فاطمه صح .
كريم : اه .
عبد الرحمن خد الفون منه : انتي فين دلوقتي .
فاطمه : عند طنط حنان .
عبدالرحمن : مين دول مش فاكر .
فاطمه : طنط حنان ومريم وعمر الي كنا جيران قبل ما نسافر .
عبد الرحمن : ااه افتكرت طب بصي دلوقتي امك قلقانه عليكي ومن الصبح مش مبطله عياط .
فاطمه بحزن : طب ابعت ليها الموبيل .
عبد الرحمن خرج وقال لي أمه أنها تاخد الفون .
وفاء باستغراب : مين .
فاطمه : أنا يا ماما .
وفاء قامت وقفت : فاطمه انتي فين ولي هربتي.
فاطمه : أنا هنا عند طنط حنان ومشيت علشان مش عايزه اتجوز كريم .
وفاء : طب كنت تقولي براحه مش ت….
طارق شد منها الفون .
طارق بزعيق : يابنت ال*** ارجعي البيت يا***
لو مكنتيش هنا كمان ساعتين هاجي اجيبك من شعرك انتي فاهمه .
فاطمه بزعيق : لا مش هاجي وشوف هتعمل اي تعال خدني من هنا وهتلاقي الي يقف في وشك 
ومش استنت تسمع رده وقفلت .
عمر من قدام الباب : مين ده الي كنتي بتكلميه كده .
فاطمه : خالي .
عمر : قالك اي .
فاطمه بعياط : شتمني و قالي أن لو مروحتش كمان ساعتين هناك هيجيبني من شعري .
عمر حضنها وقالها : اهدي طول ما انتي في البيت هنا محدش يقدر يقرب منك .
  *# عند طارق #*
طارق بعصبيه : قفلت بنت ال***.
عبدالرحمن بزعيق : في اي كل شويه عمال تزعق وتشتم هي ليها حق تمشي من قرفك.
طارق : والله دلوقتي بقيت قرف ما أنا أكلتك العشر سنين مكنتش قرف لي.
الباب خبط وكريم فتح وكان محمد .
محمد دخل وقعد.
محمد : ……………… .
  *# تاني يوم #* 
فاطمه صحيت علي صوت رنت الفون وكان كريم.
فاطمه بنوم : اي يا كريم في حد يصحي حد كده وفي الوقت ده.
كريم : تعالي علي البلد عمي محمد عايزك .
فاطمه : طب في اي .
كريم : لما تيجي هتعرفي .
فاطمه : تمم .
فاطمه لبست و خرجت وعمر كان قاعد في الصالون هو ومريم و حنان .
عمر : انتي راحه فين .
فاطمه : مسافره البلد.
عمر : لي .
فاطمه : معرفش كريم بيقول أن خالي محمد عايزني .
عمر: طب استني هلبس واجي معاكي .
فاطمه : تمم.
فاطمه راحت هي وعمر.
 وعمر اتصدم أن كريم شبه فاطمه اوي كده .
عمر بهمس لي فاطمه : هو في اي أنا شايف اتنين فاطمه لي .
فاطمه بضحك : ما أنا وهو شبه ماما اوي .
محمد خرج من الاوضه وكان معاه وفاء وطارق .
وفاء جريت علي فاطمه : خوفت عليكي معمليش كده تاني .
وبصت لي عمر وقالت : اي ده انت كل ما بتكبر بتحلو لي .
عمر بضحك : معلش المره الجايه هبقا وحش .
طارق : هو احنا جايين نهزر اتفضل اقعد انت والهانم فاطمه .
عمر قعد هو وفاطمه .
فاطمه : ممكن اعرف في اي ولي كنتوا عايزين اجي .
محمد : ….
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد