Uncategorized

رواية احببت مريض نفسي الفصل السادس 6 بقلم ندي ياسر

 رواية احببت مريض نفسي الفصل السادس 6 بقلم ندي ياسر
رواية احببت مريض نفسي الفصل السادس 6 بقلم ندي ياسر

رواية احببت مريض نفسي الفصل السادس 6 بقلم ندي ياسر

خرجت غزل م المكتب متجهه الي البيت وطول م هيا راكبه قاعده بتلعن اليوم اللي بقت فيه محاميه وهيا ماشيه ومش واخده بالها اوبس خبطتت في عربيه قصادها نزل من العربيه بسرعه تشوف هيا خبطتت مين ..
غزل : اهو كدا اليوم يبقي كمل بقي دا اللي كان ناقص، ولسه مكملتش ولقيت شاب نازل من العربيه اللي خبطتها في عمر الثلاثين ونازل يزعق هوا كمان ..
شهاب : انتي ..
غزل : طيب كويس انت منا و علينا برضو ..
شهاب : بس دا ميمنعش انك تسوقي حلو ..
غزل : انت اللي مش عارف تسوق ..
شهاب : لي هوا انا اللي كنت دخلت في حضرتك وإلا انتي اللي دخلتي فيا ، وبعدين في واحده عاقله بتسوق بالسرعه دي ..
غزل : م هوا ..
شهاب : م هوا اي في اي ..
غزل : لا مفيش بس انا لازم امشي ، وعلي العموم بعتذرلك بيباي ..
شهاب وهوا لسه واقف في مكانه مش عارف اي العيله اللي كلها مجانين دي بس قمر برضو ..
(ابننا عينه زايغه ????)
_______________________________
♡في بيت تميم البرغوثي♡
روفان : ندي تعالي ننزل الجنينه شويه نغير جو وبصراحه عايزه اقعد اتعرف عليكي اكتر …
ندي : اشطا يلا ..
طلعت ندي و روفان برا الجنينه ..
روفان : قوليلي بقي لي وافقتي علي أبيه تميم ..
ندي : ممكن عشان حسيت انو محتاج حد وإلا هيضيع ..
روفان : بس انتي خسرتي باباكي عشانه ..
ندي : بابا هيرجع بس تميم لو ضيعو نفسو مش هيعرف يرجع ..
روفان : يعني لو شخصيتي ضاعتت مش هعرف ارجعها ؟
ندي : ايوا إوعي عمرك تحطي نفسك وشخصيتك في مقارنه ومتخليش التوحد يتغلب عليكي لان لو اتغلب عليكي مش هتحبي حد جمبك وثقتك في نفسك هتقل وبعدين هتدخلي في اكتئاب و لو طول معاكي هتحتاجي ل دكتور نفسي و لو اتعودتي علي دكتور صعب اوي تسيبيه لانك في الوقت دا هتلاقيه هوا الشخص اللي بيطبطب عليكي لانك هتكوني بعدتي عن الكل ..
البارت السابع علي صفحتي الشخصيه
روفان : ايوا فهم، ولسه مكملتش الكلمه لقيت غزل داخله وخايفه وباين علي وشها التوتر ..
روفان ل غزل : طب م القمر يجي يقعد معانا شويه ..
غزل : هششش سيبوني باللي انا فيه ..
روفان : اي مالك ي مجنونه ؟
غزل : ااه، لا لا مفيش انا هدخل انااام ، ممكن اصحي فايقه شويه ..
روفان : اشطا براحتك …
_______________
تميم فاق من النوم عنده صداع فكر ينزل تحت ياخد اي حبوب عشان الصداع يروح …
تميم ل الخدم : روح هاتلي حبوب للصداع بسرعه ..
الخدام : بس دكتوره ندي قالت لما تفيق تشوفها لاول قبل م تاخد اي حاجه ..
تميم بزعيق : وانا قولتلك تروح تجيب حبوب ، وبعدين انت بتشتغل عندي وإلا عند الدكتوره ندي ..
الخدام : انا اسف ي بيه مكنتش اقصد والله ..
تميم : غور هاتلي حاجه وطلعها علي اوضتي فوق ..
الخدام : حاضر ي بيه ..
تميم طلع فوق تاني و الخدام طلع ل ندي عشان يقولها أن تميم فاق ..
الخدام : مدام ندي البشمهندس تميم فاق ..
ندي : أمتي ؟
الخدام : دلوقتي .
ندي : تمام هطلع انا ، قولي طلب منك حاجه ..
الخدام : طلب حبوب للصداع ..
ندي : متجبش حاجه ..
الخدام : بس ..
ندي : مبسش روح انت وملكش دعوه ..
الخدام : تمام ، انا تحت امرك ي مدام .
ندي : شكرا ي عم محمد 
ندي استأذنت من روفان وطلعت فوق ل تميم ..
ندي : ممكن ادخل ..
تميم : لا ..
دخلت ندي ومسمعتش الكلام ..
تميم : هوا انا قولتلك ادخلي اطلعي يلا براا مش عايز اشوف وش حد هنا ..
ندي : طب لو قولتلك مش طالعه ..
تميم : انا هطلع عادي ، اي مفكراني مجنون وفي مستشفي …
ندي : ومين قالك انك مجنون دا انا كنت قاعده معاهم وكل بيشكرو فيك وبيتكلمو عنك كتيررر وكلهم بيحبوك وبعدين م انت عاقل تصدق بالله م حد مجنون غيري اه والله حتي بجد والله محتاجه ل دكتور نفسي يسمعني ويسمع اللي جوايا مش عايزه كل مره افضل اسمع انا نفسي انا حد يسمعني ويسمع كل اللي جوايا تعبت من كوني بعطي عايزه مره حد يديني ويسمعني ..
ندي كانت بتتكلم كدا عشان تستعطفه وتحسسه أنها هيا كمان محتاجاه وفعلا قعد وهدي خالص واتكلم معاها ب احترام ..
تميم : اتكلمي سامعك ..
ندي : طب م اتكلم ممكن نبقي صحاب ؟
تميم : لا ..
ندي : كنت عارفه اصلا محدش عمره حبني و اتصاحب عليا ..
تميم : موافق ..
ندي : شكرا اوووي ، تحب بقي ابدأ ب ايه يعني احكي اي وإلا اي ..
تميم : اي حاجه وانا هسمعك ..
ندي : كل حاجه بعملها ب أمر او ممكن طلب وانا محبش ارفضه عشان دول اهلي وكدا يعني مثلا كانو عايزيني اتخطب ل ابن خالتي لمجر أنهم شايفين أن هوا الشخص المناسب ليا في مرحلة في حياتي عدت كانت صعبة قوي، صعبة من كتر الضغط والكلام الكتير في نفس الموضوع وكانت كلمة واحده بس بتتقال لي وقتها – هتخسري –
كنت ارد عليهم بكل بساطة واقول لهم ما اخسر و ايه يعني المهم هكسب نفسي.. 
انا يمكن مليانه عيوب اكتر من مميزات، وعارفة ان انسانة مش كامله وفي اغلب الاوقات ببقا شخص لـ يطاق، لكن انا مش هقدر أدخل في علاقة عشان بس أسكت زنهم عليا! مش هقدر اجاريهم في النقطة دي بالذات، مش هقدر اكمل حياتي مع شخصيه مش شبهي، مش هقدر أظلم اللي معايا ومتدهوش نفس اللي بيدهوني، مش هقدر ومش هعرف.. 
انا مؤمنه ان كل حاجة بتيجي في معادها حتي لو بعد ١٠٠ سنه، مؤمنه ان اللي بتدور عليه هيجي لك في يوم من الايام، واكتر ايماني واقتناعي ان ربنا بيبقا شايل لك الشخصية المناسبة اللي هتيجي تنور لك سنين انطفاء وحزن كل حاجه ، بس هما مكنوش فاهمين كدا ابداا هما كل اللي عندهم أن اتجوز وخلاص ..طب اقولك عارف لو مكنتش انت خطفتني ، كنت أنا ههرب كدا كدا بس انت باشا وجيت انقذتني ..
تميم : دا انتي اللي طلعتي عايزه دكتور نفسي ..
ندي : بس انا خلاص لقيتو ..
تميم : تقصدي مين ..
ندي : صديقي الجديد ، اي بقي مش ناوي تحكيلي عنك..
تميم : لا .
ندي : يبقي لسه مش واثق فيا ..
تميم : ايوا ..
ندي : خلاص هنعمل كل يوم زاي 3 ساعات قبل النوم نتكلم فيهم بس عننا و ب أننا صحاب ف عايزه نتعلم مع بعض حاجات جديده اي رايك ..
تميم : لا مبحبش الشغل دا ..
ندي : 
ي تري هتقنعه وإلا لا ؟
______________________
– الو معايا إبراهيم  ..
– ‏ايوا ي فندم..
– ‏عايزك تخطف حد وكله بحقه ..
– ‏سهله اوي اخطف مين .
– ‏هتخطف ….
ي تري هيخطف مين ومين اللي هيخطف ؟
_____________________
ريان ل روفان : ازايك ي قمري 
روفان : ازايك ي أبيه عامل اي وهتيجي أمتي ؟
ريان : بكرا الصبح أن شاء الله هكون موجود .
.
روفان : اها تنور بيتك ..
ريان : طب اي شوفتيلي عروسه ..
روفان : مش انت قولت تعرفها وهيا تعرفك هدورلك انا لي بقي ؟
ريان : تعرفي انك حلوفه ..
روفان : لي بس كدا ..
ريان : 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع  : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد