Uncategorized

رواية احببت مريض نفسي الفصل العاشر 10 بقلم ندي ياسر

 رواية احببت مريض نفسي الفصل العاشر 10 بقلم ندي ياسر
رواية احببت مريض نفسي الفصل العاشر 10 بقلم ندي ياسر

رواية احببت مريض نفسي الفصل العاشر 10 بقلم ندي ياسر

سليم : خير ي دكتور رهف مالها ..
الدكتور : للاسف لانسه رهف تعبانه جدااا ودلوقتي خدنا منها دم عشان نعمل شويه تحاليل لازمه ليها ونشوف فيها اي …
سليم : طب هيا فاقت ؟
الدكتور : ايوا تقدر تدخل تشوفها بس بلاش كلام كتيررر..
سليم : حاضر ..
سليم اول م دخل الغرفه كان ملهوف عليها عايز يشوفها فيها اي وهل هيا بخير وإلا اي .. رغم أن ميعرفهاش غير ‏
 ‏من وقت قصير ولكن خوفها عليها مكنش طبيعي ابدااا ..
 ‏سليم : الف سلامه عليكي ي رهف ..
 ‏رهف : الله يسلمك ..
 ‏سليم : طب ينفع تخوفيني عليكي كدا اومال مين هينكش فيا ..
 ‏رهف : هوا انا عندي اي ..
 ‏سليم : معرفش ، لسه الدكتور هيقولي لما التحاليل تطلع ..
 ‏رهف : اها تمام ..
 ‏سليم : تعرفي انك جميله اووي ..
 ‏رهف : جميله ؟.. هه م انت متعرفش اللي فيها ..
 ‏سليم : في اي ؟
 ‏رهف : لا مفيش خلاص ..
 ‏سليم : خلاص براحتك مش هضغط عليكي بس انتي برضو قمر اوي ..
 ‏رهف : شكرااا ..
 ‏الممرضه وهيا بتستأذن بالدخول ..
الممرضه : ممكن ادخل ؟
 ‏سليم : اتفضلي ..
 ‏الممرضه : ممكن حضرتك تكلم الدكتور …
 ‏سليم : حاضر ..
 ‏سليم ل رهف : يلا بقي اشوفك بعدين باي ..
 ‏رهف : باي ..
________
 ‏سليم عند الدكتور ..
 سليم : خير ي دكتور في اي ؟
 ‏الدكتور : الانسه رهف لازم تشيل الرحم لأن عندها ورم عليه …
 ‏سليم : نعم ، حضرتك بتقول اي ..
 ‏الدكتور : زاي م حضرتك سمعت كدا ..
 ‏سليم : طب مفيش اي حل تاني غير أنها تشيل الرحم لأنها لسه بنت وحرام اوي كدا ليها ….
 ‏الدكتور : ممكن تعمل عمليه غيرها بس هتبقي صعبه عليها جدااا …
 ‏سليم : مفيش اي حلول تانيه يعني مش ممكن تاخد كيماوي …
 ‏الدكتور : لا للاسف دا لازم يتعمل عمليه جراحيه ..
 ‏سليم : طب العمليه دي هتعملوها أمتي ..
 ‏الدكتور : ممكن من بكرا عادي ..
 ‏سليم : تمام ي دكتور شكرا ليك ، هيا هتفضل هنا و لو هنعملها هقول لحضرتك ..
 ‏الدكتور : تمام ي ابني ..
 ‏سليم خرج من عند الدكتور وكان تايهه مش عارف يروح فين وإلا يجي منين كل اللي هامهه رهف اللي لو عرفت ممكن تعمل اي  او يحصلها اي .. فكر انو ممكن ميقولهاش و انه يطلب من حد تاني يقولها بس استبعد الفكرا وقال انو هوا اللي هيقولها بس بعد م يعرف كل العيله ..
 ‏_________________
♡ ‏عند تميم وندي ♡
تميم : خلصت اول ركعتين توبه ..
ندي : براڤو كدا وربنا يتقبل أن شاء الله ، يلا بقي نصلي الظهر وانت اللي هتصلي بيا ..
تميم : انا ؟ لا طبعا ..
ندي : محدش هيصلي بيا غيرك يلا بقي ..
تميم : حاضر يلا ..
صلو وخلصو صلاه وبعدين ندي قعدتت جمبه وقالته ..
ندي : هوا انا ممكن اطلب منك طلب ..
تميم : اتفضلي ..
ندي : ممكن لأسبوعين دول تعمل كل حاجه هقولك عليها ..
تميم : حاضر .
ندي : طيب احنا دلوقتي هنقوم نخرج وبعدين نرجع بليل وبعد كدا هنيجي نصلي ..
تميم : وانا موافق ..
ندي : طب يلا خلينا نقوم نجهز نفسنا ..
تميم : يلا .
لاتنين جهزو نفسهم بعد بضعه من الوقت وبعدين خرجو وكل دا محدش يعرف باللي حصل ل رهف ..
البارت الثاني عشر علي صفحتي الشخصيه 
تميم اول م شاف ندي أعجب بجمالها جداا واتمني أنها لو تحبه أو أنها تفضل جمبه ..
تميم : طالعه قمر اوي النهارده ..
ندي : دي معاكسه وش بقي ..
تميم : لا انا بقول الحقيقه ..
ندي : طب ي سيدي شكرا ، يلا بقي خرجني ..
تميم : يلا ..
______________________
 شهاب : غزل انا بحبك وعايزك جمبي …
 ‏غزل : في حد بيخطف حد كدا ياأخي …
 ‏شهاب : ها قولتي اي ..
 ‏غزل : قولت لا اله الا الله ..
 ‏شهاب : محمد رسول الله … اي بقي مش موافقه ..
 ‏غزل : مش عارفه سيبني افكر ..
 ‏شهاب : لا حرام والله دا انا اول م شوفتك غيرتيلي حياتي كلها وشايف انك انتي اللي هتملي عليا حياتي الفاضيه دي وشايف انك انتي اكتر حد مناسب ليا جدا وبحب شقاوتك وكل حاجه بتعمليها …
 ‏غزل : مش عارفه والله اقول اي ..
 ‏شهاب : عارفه انا جبتك هنا لي ..
 ‏غزل : لي ..
 ‏شهاب : عشان انا خسرت هنا اغلي اتنين علي قلبي ، وعايز ابدأ قصادهم مع اغلي واحده فقلبي …
 ‏غزل بدموع : موافقه ..
شهاب وهوا بيحضنها : بحبك بحبك اوووي 
غزل : شكرا 
شهاب : شكرا بس كدا ؟
غزل : ايوا إذا كان عاجبك …
 ‏شهاب : لا عاجبني جدا و  يلا بينا علي سهره جامده ..
 ‏غزل : يلا ..
 ‏_________________
” في الفيلا “
ريان : جدو بقولك اي عايز اعمل خطوبتي في اسرع وقت ..
حسين : ومستعجل لي ي ابني ..
ريان : عشان عايز روفان جمبي ..
حسين : حاضر ، خطوبتك أن شاء الله هتبقي بعد يومين وهتكلم انا مع عمك وهقوله ..
ريان : شكرا اوي ي حبيبي ..
حسين : بتاعك مصلحتك اوي ..
ريان : عيب عليك ، يلا بقي اسيبك هروح اقول ل روفان ..
حسين : ماشي يحبيبي …
___________________
♡ريان عند روفان ♡
ريان : العروسه عامله اي ..
روفان : عروسه ؟ عروسه مين دي ..
ريان : انتي يحلوفه .
روفان : انا ازاي ؟ لا بقولك اي مش تبقي شارب حته ب 200 وجاي تطلعها عليا 
ريان : يبنتي سيبك من البلطجه اللي انتي فيها دي ..
روفان : اخلص عايز تقول اي ..
ريان : عايز اقول ان خطوبتنا بعد يومين ..
روفان : بجد ..
ريان : ايوا بجد اي مش فرحانه ..
روفان : لا مش فرحانه ويلا بقي من هنا ..
ريان : همشي بس هخليكي تقوليها برضو ..
روفان : احلم ،او اقولك دا عند امك نيها نيها نهيا..
ريان : هنشوف عند ام مين يلا باي ..
روفان : باي ..
بعد م مشي ريان وصل مسج ل روفان مضمونها ..
المسج : هوا انتي مصدقه انت ريان بيحبك دا بيضحك عليكي عشان املاكك إنما هوا بيحب واحده تانيه ولو عايز تشوفي هوا بيحب مين تعالي علي العنوان ****** الساعه **** 
روفان اول م شافت المسج مكنتش عارفه تعمل اي اول تتصرف ازاي دا هيا حبته كانت خايفه يكون اللي في المسج صح وبرضو كانت خايفه تظلم ريان وفي الحالتين مكنتش عارفه تتصرف ..
ي تري هتتصرف ازاي ؟
_______________________
♡عند ندي و تميم ♡
ندي : يلا مش هنطلب اكل وإلا هنفضل كدا كتيررر..
تميم : لا طبعا ميصحش ..
نادي تميم علي الويتر ياخد طلباتهم .. وبعد شويه جاب لأكل وقعدو يأكلو ..
وبعد لما خلصو اكل ندي شافت طفل واقف برا المطعم وعايز ياكل قامت راحت عنده ووقفت قصادو ..
ندي : ماما فين ي حبيبي ..
الطفل : ماليش ماما وإلا بابا .
ندي الدموع اتجمعت في عيونها عليه وقلبها وجعها أن طفل زاي دا مش عايش طفولته زاي باقي الأطفال قلبها رق وحن ليهه جدا وخدتو ودخلت بيه حوا المطعم وقعدتو معاهم وكل دا تحت أنظار تميم اللي عجبو حنيتها وحبها اكتر ..
ندي : هوا ممكن يقعد معانا .
تميم : ايوا طبعا ..
ندي قعدتو وحطتت اكل قدامه وتميم لسه بيبصلها بحب ..
ندي  : بتبصلي كدا لي .
تميم : قلبك حنين اوي ي ندي  ..
ندي اتكسفت ومردتش ..
تميم : عارفه شويه الحنيه اللي ممكن تتفاجئ بيهم جواكي من وقت للتاني ناحيه طفل أو رجل مسن دي حاجه متتكسفيش منها وإلا تداريها بل بالعكس دي تتعايقي بيها هوا حد لاقي الحنيه وإلا يطول ، الحنية رزق،اكبر رزق فعلا ان ربنا يرزقنا احنا بالحنية ف قلوبنا.. اصل اكتر حاجة مرعبة ف الحياة اننا نتحول لناس قاسية متعرفش للحنية سبيل….
ندي  : كلامك صح وتسلملي بس هوا انا ممكن اطلب طلب ..
تميم : انتي تؤمري ي ندي   اتفضلي اطلبي .
ندي  : عايزه بعد م نخلص اكل ناخد الطفل دا دار أيتام كويسه ونتكفل بيه وكدا هيكون احسن ليهه من البهدله اللي عايشها في الشوارع دي والدنيا ملهاش امان ..
تميم : من غير م تقولي كنت هعمل كدا وانتي طلباتك اوامر ..
ندي  : شكرا ..
خلص الطفل اكله وندي و تميم و خدوه عشان يقعد في دار أيتام وبعدين رجعو علي البيت وكان الوقت بليل ..
تميم : السلام عليكم ..
حسين :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، اهلا ي ابني كنتو فين كدا ..
تميم : ندي كانت عايزه تخرج ف خرجنا مع بعض ..
حسين : تمام ي ابني تتهنو يارب .
تميم : شكرا ، طب انا هطلع فوق بقي ..
حسين : تمام ..
تميم طلع علي الاوضه وندي كانت عايزه تروح وراها ..
ندي : طب ي جدو وانا كمان طالعه ..
حسين : شكرا ي بنتي علي التغير اللي حصل ل تميم هوا اينعم مش اوي بس شكرا انك عرفتي تغيري فيه ولو جزء بسيط ..
ندي : متشكرنيش يجدو انا عملت واجبي ، يلا بقي هقوم انا اطلع فوق ..
حسين : تمام ي بنتي ..
طلعت ندي فوق لقيت تميم قاعد بلبس البيت وغير لبسه دخلت هيا كمان غيرت لبسها وخرجت ليهه ..
ندي : يلا بقي نقوم مصلي العشاء ونصلي قيام الليل وبعدين نعمل ورد يومي نصلي فيه ..
تميم : قيام الليل ؟
ندي : ايوا .
تميم : طب لي بتصلو قيام الليل هوا مش الصلاه خمس صلوات ..
ندي :هقولك انا ليه بنصليه بس ي سيدي قيام الليل دا  ربنا بيختار ناس معينة علشان تقوم ف الوقت ده بالذات التلت الاخير من الليل ودعوات مستجابه.القيام ! مستحيل ربنا يرزق القيام لمسلم غير لما يكون بيحبه 
ربنا بينزلك للسماء الدنيا عشان بس يسمعك ، يغفرلك ، يعطيك ، يرزقك ، بيبقي مستني منك يسمع كلمه يارب عشان يقولك لبيك ياعبدي ..
بيسمعك رغم لغبطك ، بكائك ، ذنوبك ، بيحبك اوي والله ونفسه يفرحك بس هو مستني 
منك كلمه يااااارب مستني منك رفعه يد وصدق طلب وركعتين في جوف الليل 
كل ما أقرأ ايه وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا 
ابتسم واقول يعني اللي بيصلي القيام من عباد الرحمن يارب ؟ اللي هما اعلي منزله يوم القيامه 
” الحاجه الوحيده اللي ببقي عاجزه عن التعبير عن جمالها هي قيام الليل ، تعبان ؟ روح قوله تعبان وهو هيشفيك والله ، مخنوق ؟ صلي قيام الليل وهو هيريح قلبك والله ، يابني دا واحد راح الكعبه عاجز عن الحركه تماماً ولادُة خدوة هناك وقالهم سيبوني مع ربنا لوحدنا وقاله يارب والله ما هتحرك من هنا غير علي رجلي  وصلي قيام ليل ونام حلم ان حد بيقوله قوم اتحرك انت بقيت تقدر تمشي .. قام من النوم مفزوع لاقي نفسه قادر يتحرك … دا القيااام دا الفانوس السحري بتاع المسلم 
أجمل وأطهر ربع ولا نص ساعة ، هو ” سبحانه ” مش بيقولنا تعالوا صلوا عشان عاوزكم لا دا بيقولنا تعالوا اشوف انتو عاوزين ايه ؟ نفسكم في ايه ؟ محتاجين ايه ؟….
تميم : يااااه كل دا في قيام الليل..
ندي : ايوا شوفت بقي لو نصليه مع بعض وبعدين نقرأ ورد يومي وننتظم عليهم هتلاقي كل حياتنا اطمئنان وحب وسعاده وبس ..
تميم : طب يلا بقي هقوم اتوضي عشان اجي اصلي بيكي ..
ندي : يلا وربنا يتقبل مننا يارب .
تميم : اللهم امين يارب ..
____________________________
♡في المستشفى ♡
سليم استجمع كل شجاعته وقرار يقول هوا ل رهف علي تعبها قبل م يعرف العائله …
سليم : رهف .
رهف : نعم ..
سليم : عايز اقولك ان لازم يتعملك عمليه ..
رهف : …
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد