Uncategorized

رواية تزوجنا لمنع الثأر الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف

 رواية تزوجنا لمنع الثأر الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف

رواية تزوجنا لمنع الثأر الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف

رواية تزوجنا لمنع الثأر الفصل الأول 1 بقلم باسنت أشرف

نبدأ الباارت ف مكااان من افخم امااكن الصعيد 
ثراية العمده سالم القنااوي 
نلاااقي ان في مجلس معموووول فية نااس من كبااار البلد 
العمده:  و بعدين معااكم بقى هوو ده الحل الوحيد لكن سليااال الدم اللي شغاال بينكم ده لااازم يتووقف
حسين السيوفي :  مهو مينفعش خاالص اللي انت بتقوولوا ده ي عمده 
حساام الانصااري :  و مين قال  بقى  اني هوووافق ان بنتي  انااا تتجوز ابن  اعدائي  وتااارنا هنااخدووه يعني هناااخدووه 
العمده:  هتكسروا كلاااامي ولاا اية بقى اناا قولت كلمتي وكل اللي ف المجلس مووافقين 
حسااام:  ازاااي ده قرااري انااا محدش لو دخل فية 
العمده:  خلااااص احناا فضينااا الكلااام 
اسد السيووفي هيتجووز ابرار الاانصاااري و بكرة كمااان 
اسد السيووفي  *  هو ابن حسين السيووفي شاااب ف اواخر  العشروون من عمرة  هوو وسيم و قمر بقى ووكده و مفيش دااعي للوصف اتخيلوا انتوا بقى لدية نفووذ كثيرة داهل و خاارج الصعيد لدية شركاات بالقااهرة هوو يعمل باالقاهرة و يعيش فيهااا ولكن يأتي الي الصعيد لزيااارة اهلة شااب عصبي جدااا وغيووور 
ابراار الانصااري * فتااه ف الثااني والعشررون من عمرهااا قوية جدااا و شجااعة ولااا تهاااب احد تتكلم عن الحق متعلمة تدرس طب وتحب مسااعده الااخرين بشده 
اسد بعصبية:  واناا اي اللي يخليني بقى اتجوز بنتوا مفيش حااجه تجبرني ع كده 
العمده:  التاار ي ولدي الله اعلم مين ممكن يمووت فية ممكن تكوون انت او اخووك او اي كد منهم 
اسد ببرود:  لااا والله وانتوا فاااكرؤني هخااف ولااا اية اناا محدش يقدر يلمسني او يقرب مني لاا اناا ولاا اي حد ف عيلتي 
العمدة:  وهتعاارض كلمتي ي ولدي 
اسد:  مااا هوو مينفعش ابدااا اللي انت بتقولوا ده ولو اي حصل 
العمدة:  عمووماا احناا خلصناا وكلاامناا قولنااه وكل واحد ع بيتوا و بكرة الفرح  
حساااام:  انااا قوولت بنتي مش هتتتجوز ابن عدوووي وكلمتي مش هتتغير ابداا 
العمدة:  حسااام خلصنااا يلاااا فضينااها 
*********************
نروووح ل بيت حسين السيووفي 
مروة ( زوجة حسين و ام اسد ):  اي اللي حصل ي حسين قوولي 
فرااس ( اخو اسد الصغير عنده 25 سنه ):  كده ي ابوي مخدتنيش معااكم لية 
حسين:  خلاااص ي فرااس اللي حصل بقى 
فرااس:  طب احكيلناا اللي حصل حتى 
حسين:  العمدة قرر بجواز اسد من ابرا الاانصااري ل منع الدم بين العيلتين 
مروة:  احسز حااجة عملووهاا اناا مش مستعدة اخسر ولااادي ابداا 
اسد:  و مين قاال اني مواافق ابداا 
مرووة:  لاازم توافق ي ولدي اناا مش مستعده تحصلك حااجه لاا انت ولاا اخووك 
اسد:  وانت فااكرااني هخااف منهم ولاا اية ياا امي 
مرووة:  عشااان خااطري ي ولدي واافق 
اسد:  لاا ي امي مش هووافق ابدااا 
مروة:  وحيااة امك عندك ي اسد وافق طب بص عشاان فرااس اخووك وحيااتوا عندك ي ولدي 
اسد:  انت ازاااي عاايزااني اناا اسد السيووفي اتجووز واحده غصب لية اتجنيت ف مخي ولاا اية 
مروة:  لااا ي ولدي ده عين العقل صدقني  
اسد: لاا ي امي اعذريني 
مروة:  طب ي اسد والله لو ماا وافقت لاا انت ولدي ولاا اعرفك وانسي ان انت عندك ام 
اسد:  انت كده بتستغليني ي امي 
مروة:  اعتبرهاا زي ماا تعتبرهااا لكن اناا قولت اللي عندي 
اسد بجمووود:  وانااا *********
**********************
ف بيت الاانصااري 
ابراار:  باابا انت جيت و جريت علية و حضنتة وبااست ع راسوا و على ايدوا 
ابراار: احكيلي اي اللي حصل 
حساام: طب ي حبيبتي رووحي هااتيلي كوبااية ماية الااول 
ابرار: من عيووني ي بااباا 
حساام: تسلم عيوونك ي قلب ابوكي 
راحت ابرار جاابت الماية ل ابوهاا و رجعت 
ابراار: اتفضل ي باابا 
بعد شووية 
حساام: تعرفي انك شبة امك اووي الله يرحمهااا بحسهاا كأنهاا مووجوده بالظبط نفس الملاامح ونفس الطبااع ونفس الحنااان ياااه وحشتني اووي 
ابراار بدمووع: الله يرحمهاا ي باابا برضوا مش هتحكيلي اللي حصل 
حساام: العمدة حكم انك تتجوزي من اسد السيووفي 
ابرار بشهقة: يلاااهووي ده بجد ي باابا 
حساام: اه بس متخاافيش اناا عمري ماا اواافق ع حااجة زي دي انت بنتي الوحيده واختي و امي ونسخة عن ابراار الله يرحمهاا عمري ماا اوافق ابداااا محدش يقدر يجبرك ع حااجه 
ابرار بجموود:**************
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!