Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة العدوي

‘نظر لها فارس بغيظ ثم قال بتحدي..يلا يا ماثيو معنديش مشكله..وجاء ان يصعد لكن توقف فجاة عندما سمع صوت غريب من خلفه..
لا لا اوعي تعمل كدا
التفت الجميع خلفهم فصدموا عندما وجدوا رجل وامراة تشبه ايسل وفيروز كثيرا
“تحدثت ايسل بصدمه وهي تنظر لهم وفمها مفتوح..فيروز هو مين اللي معاكي ده
_فيروز وهي علي صدمتها..لا دا انا اللي المفروض اوجهلك السؤال ده
*قاطعهم صوت انس وهو يقول بجمود وهدوء..ايسل فيروز استنوا لما نعرف مين دول
اما الاخري فكانت تبتسم ودموعها منهمرة علي وجنتها في صمت وهي تنظر لهم
اما الاخر فكان ينظر لهم بابتسامه ثم قال بهمس..واخيرا شوفت بنات قلبي
*قاطع انس ذلك الصمت بحديثة الموجه لهم..انتوا مين..كرر انس سئاله بغضب عندما لم يجد منهم رد..لم يجد رد مرة اخري كاد ان يخرج سيفه فكل واحد منهم اخذ معه سيف..لكن فجاة توقف عندما وجد ذلك الذي يدعي ماثيو يضع يده ليوقفه وهو ينظر له بهدوء
توقف انس عن ما كان سيفعله فجاة وجد ماثيو ينحني لهم باحترام
تحدث ماثيو باحترام وهو منحي لهم..اسف جلاله الملك..اسف جلاله الملكه لم نكن نعرفكم
“ايسل باستغراب وهي تنظر له..جلاله الملك والملكه..دي طلعت حقيقة بقي
كانت صفية لا تتحدث فقد دموعها تنزل علي وجنتها وهي تقترب من ايسل وفيروز وهي تقول بهمس..بناتي
“همست ايسل لفيروز..هي الست دي مالها من لما شوفناها وهي بتعيط كدا
وضعت صفية يدها الاثنين علي وجنتهما وهي تبكي..بناتي..ثم فجاة احتضنتهم
_كانت فيروز تنظر امامها وعيناها متوسعه من الصدمه..لكن فجاة شعرت بشعور غريب..شعور بالاطمئنان تشعر انها قريبه منها تشعر بالراحة وهي داخل احضانها
“اما ايسل فكان شعورها لا يقل عن شعور شقيقتها ظلوا هكذا قليلا الي ان قطع ذلك الصمت صوت ايسل الضعيف..ان..انتي..م.مين
لم تجد رد منها لكن فجاة وجدت احد يقوم باحتضانهم وهو يقول بهمس..انتوا بناتي
صدمه حلت علي كليهما..لكن فجاة ابتعدوا عنهم وهما ينظروا امامهم بصدمه
*اقترب انس منها بقلق ووضع يده علي كتفها ليقول..ايسل مالك
_فيروز بصدمه وهي تهز راسها بنفي..ازاي..لا لا انتوا كدابين ماما وبابا اساسا مش هنا ماما وبابا في العالم التاني العالم بتاعنا
خالد بحزن..للاسف هي دي الحقيقة التانين مش اهلكم الحقيقين
“تراجعت ايسل للخلف بصدمه وهي تبكي..لا لا انتوا كدابين..
وكادت ان تسقط في تلك الرمال لكن لحقها انس عندما امسكها من خصرها وهو يحتضنها بقلق وخوف عليها..ايسل انتي كويسة
كانت ايسل ساكنه في احضانه قليلا لكن فجاة ابتعدت عنه وقالت بجمود..انا كويسة يلا يا فيروز عشان نكمل الطريق للكتاب ونقدر نرجع لماما وبابا
_اوماءت لها فيروز هي الاخري وقال بهدوء..يلا يا ماثيو ابدا عشان نوصل في اسرع وقت
خالد بحزن..والله انتوا بناتي..ايسل..فيروز..لم يجد منهم رد ووجدهم كادوا يركبوا الاحصنه لكن اوقفهم وهو يقول بتنهيدة..لا استنوا انا عندي الحل
نظر له ماثيو وقال..لكن جلاله الملك هذا هو الحل الوحيد
تنهد خالد وقال بهدوء..لا في حل تاني البحيرة اه ممتده لكن في مكان ضيق نقدر نعدي منه محدش شافه قبل كدا..تعالوا ورايا ثم امسك يد زوجته وهو ينظر لها بابتسامه ليطمئنها
ذهبوا جميعا خلفه وحقا وجدوا ممر لكن ضيق يستطيع ان يعبر شخص واحد منه فقط بصعوبه
عبروا جميعا واكملوا طريقهم فهمس فارس لانس باستغراب..هو اي اللي بيحصل وازاي دول يبقوا ابوهم وامهم
*انس بجهل هو الاخر..مش عارف بس اكيد هيجي وقت نعرف
**************************
كان وسيم مازال يتحدث مع اياس لكن قاطع حديثهم رنين هاتفه فأجاب..الو..لكن فجاة وقف مفزوع عندما استمع الي الطرف الاخر
=وقف اياس ينظر له باستغراب..مالك يا وسيم ف
لم يكمل حديثة عندما وجد وسيم ياخذ اشياءه ويخرج سريعا
حاول اياس ان يلحق به لكن وجده اخذ سيارته وانطلق بها سريعا
كان وسيم يقود سيارته سريعا والقلق والغضب يسيطران عليه
وصل وسيم الي المقر الخاص به ودخل سريعا وهو يبحث حوله ركض له سريعا..مازن في اي..حصل اي..وعددد..صرخ فجاة عندما وجدها يغشي عليها وجسدها ينتفض..ذهب لها سريعا وحملها بخوف وهو يقول..مازن تعالي ورايا هنوديها المستشفي
بعد مرور وقت كان وسيم ومازن منتظرين خروج الطبيب..جاء وسيم ليتحدث لكن صمت عندما وجد الطبيب يخرج فذهب ناحيه ليساله بلهفة..هااا يا دكتور هي مالها
الطبيب بعمليه..متقلقش يا سيادة الرائد هي كويسة بس ضغطها اترفع..بس لازم ترتاح وياريت بلاش ضغط عليها لانها ممكن تدخل في انهيار عصبي
اوماء له وسيم فتركه الطبيب وغادر ودخل مازن ووسيم لوعد..وجدوها نائمه علي الفراش ووجهها باهت..
-ظل وسيم ينظر لها قليلا الي ان قال بهدوء..ممكن افهم حصل اي يا مازن
تحدث مازن بحزن..هو نفسه وعد شافته
-نظر له وسيم باستغراب..هو مين
مازن بتوضيح..هو نفسه اللي قتل ابوها..شافته انهاردة
-وسيم باستغراب..ودا ازاي هشام اساسا اه ظابط بس كان اخد إجازة..لكن فجاة تذكر ان اليوم هو انتهاء اجازته..فظهرت ملامح الغضب عليه..كمل..حصل اي
هي كانت قاعدة عشان مستنياك تفهم منك هتعمل اي..لكن فجاة لقينا واحد داخل مهتمناش ليه بس فجاة لقيت جسمها بيتشنج والخوف ظهر عليها لسه هسالها مالك لقيتها بتصرخ وهي بترجع لورا..بصيت ورايا ودققت لقيت نفس اللي اترسم هو اللي دخل وكان بيبصلها بصدمه بصيت علي وعد عشان اهديها ورجعت ابص ليه لقيته اختفي
-كور وسيم يده بغضب وهو ينظر امامه ويقول بوعيد..عرفت يا هشام الك..بس وحياة امي منا سايبك الا لما تاخذ جذائك
فجاة وجد وعد بدات في تفتيح عيناها ببطا
-وسيم بلهفة..وعد..بقيتي عاملة اي
اعتدلت وعد وجلست وهي تنظر لهم باستغراب لكن فجاة تذكرت ما حدث وبدات في البكاء وهي ترتعش..هو هو نفسه..هي..هيقتلني
-ذهب لها وسيم بسرعة واحتضنها بلهفة وهو يحاول تهدئتها..هش اهدي يا وعد هو مش هيقدر يعملك حاجة..دا واحد جبان
مر وقت وقد هدات وعد بعد محاولات من وسيم ليطمئنها..خرجت وعد من احضانه وهي تقول بامتنان..شكرا يا وسيم..شكرا علي وقفتك جنبي
-ابتسم لها وسيم ثم نظر لمازن وقال بهدوء..مازن..وعد مش هينفع تفضل في بيتها..في خطر علي حياتها..هشام زمانه عرف دلوقتي كل حاجة وهيحاول يقتلها
اوماء مازن له بتفهم..تمام انا هاخدها تعيش معايا انا ومراتي الفترة دي
-مش هينفع..فاكمل بتوضيح.. هشام دلوقتي شافك انت كمان وحياتك هتبقي معرضه للخطر فهتيجي انت ومراتك ووعد تعيشوا عندي وهتبقي الحراسة مشدده عشان الامان
هز مازن راسه بنفي وكاد ان يتحدث لكن..
-قاطع وسيم حديثة وهو يقول بهدوء..قبل ما تعترض..فكر في بنت عمتك ومراتك.. وبعدين يا سيدي البيت عندي واسع وهي مجرد فترة مؤقته لحد لما نقبض علي هشام وياخد جزائه..ثم نظر الي وعد وقال..هاا يا وعد
اوماءت له وعد علي مضض..فقال مازن..تمام موافق
-اوما وسيم وقال بابتسامه..تمام وانا هدفع الفلوس وهاجي نروح علي بيتك نجيب مراتك وتشوف اللي انت عايزة ونروح البيت عندي..
************************************
بعد مرور يومين..
كانوا جميعا يسيروا بلا توقف بسبب ايسل وفيروز..
*لكن اوقفها انس عندما وقف وقال بهدوء..ايسل فيروز..كفاية علي كدا هنوقف هنا انهاردة..وقبل ما حد يتكلم..انتوا مش تعبانين فكروا في الاحصنه اللي معاكم اللي ماشين كل المدة دي من غير توقف غير عشان يشربوا وياكلوا..وكمان غير ان الليل ليل
_نظرت لهم فيروز قليلا ثم قالت بهدوء..تمام..ثم وجهت حديثها لايسل..ايسل كفاية علي كدا هنستريح هنا انهاردة وبكرا نكمل
“لم تتحدث ايسل انما نزلت من علي حصانها وسارت بعيدا عنهم وجلست تحت شجرة بعيدة عن انظارهم
“كانت ايسل صامته فقط تنظر الي القمر وفجاة بدات دموعها تنهمر علي وجنتيها وهي تقول بحزن.. يارب انا تعب..هو اي اللي بيحصل..ليه حاسة اني مصدقاهم.. ليهم حاسة بشعور غريب ناحيتهم..طيب لو هما فعلا اهلي طيب بابا وماما اللي في العالم بتاعي دول مين..ليه حسيت الصدق في عنيهم..ثم صرخت بالم..يارب..صمتت ايسل قليلا وهي تنظر للقمر ثم ابتسمت وبدات في غناء اغنتيها المفضلة..”هاتي ايدك هنشوف..دنيا جديده بتلمع..يا اميرة امتي قلبك كان ليكي يوم دليل..سيبي قلبك ليا..وشوفي دنيا عجيبه”..لكن فجاة صمتت عن الغناء عندما احست ان هناك احد خلفها التفت لتراه ولكنه لم يكن الا انس
*انس بابتسامه وهو يجلس بجانها وهو ينظر لها..وقفتي ليه..صوتك حلو اوي
“ابتسمت ايسل له بخجل وقالت..شكرا
*انس بابتسامه..كملي
“ايسل بخجل..لا مش هعرف..يعني..اصل.. بتكسف اغني قدام حد
*سحبها انس وجعلها تضع راسها علي كتفه وقال بابتسامه..غني واعتبري اني مش موجود
“صدمت ايسل من حركته وظلت صامته قليلا..حاولت استجماع شجاعتها وبدات تكمل غناء..دنيا بعيدة وقريبه..عالبساط السحري نطير..دي دنيا فوق..دا عالم تاني مش معروف..منحسش فيه بخوف..وفيه نشوف..
*انهت ايسل الغناء فقال انس بابتسامه..صوتك حلو اوي..عارفة يا ايسل..انا ندمان
“ايسل باستغراب..ندمان..ندمان ليه
*قبل انس راسها وقال بابتسامه حب..عشان عرفت متاخر اني بحب اجمل بنت وهي انتي
“ابتعدت ايسل عنه بخجل وهي تقول بتوتر..انس عيب مينفعش كدا
*ضحك انس علي خجلها وقال..هو اي اللي عيب بقولك بحبك
“ايسل بخجل..انس..الله
*انس بحب..عيون انس..وقلب انس  وروح انس..صمت قليلا ثم قال..ايسل..بتحبيني
“صمتت ايسل ولم تجبه فكرر انس ساله وهو ينظر لها بلهفة وامل..صمتت ايسل قليلا وهي شاردة في عينه ثم قالت..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك رد