Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الثالث 3 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الثالث 3 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثالث 3 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثالث 3 بقلم أمنية الجزار

اتكلمي زعقي اعملي اي حاجه بس متسكتيش سكوتك ونظرتك بيقتلني 
_____________________
 رحمه : يلا ي حبيبي علشان شغلك
أدهم : صباح الخير ي حبيبتي 
حبيبه: قوم يلا صلي علي مجهز الفطار وصحي ماما علشان تفطر وتروح الشغل 
أدهم: حاضر 
رحمه راحت تجهز الفطار وتصحيي مامت أحمد علشان تفطر معاهم 
رحمه: صباح الخير ي ماما انا كنت لسه هصحيكي علشان تفطري 
الام : صباح الخير ي بنتي امال فين أدهم
أدهم من وراها: انا اهو ي ست الكل صباح الخير 
الأم: صباح الخير ي بني 
رحمه: طب يلا نفطر علشان تلحق الشغل 
فطروا وأدهم راح شغلوا ورحمه فضلت تظبت البيت وتجهز الغدا علي م أدهم يجي من الشغل 
أدهم جه من الشغل بس كان متعصب
رحمه بابتسامه: حمد الله علي سلامتك ي حبيبي ايه ده مالك شكلك متعصب فيه حاجه
أدهم : 
الام : مالك ي بني مترد علي مراتك 
رحمه: مالك طب ادخل غير هدومك وصلي علي مجهز الغدا وبعدين نتكلم 
دخل صلي وخرج اتغدوا مع بعض ومامته دخلت تنام شويه 
رحمه: ها بقي مالك احكيلي ايه معصبك كده 
أدهم بصوت عالي: يوه فيه ايه مش انا مردتش من الاول يبقي تسكتي إنما ازاي نزله رغي رغي ايه عايزه تعرفي فيه ايه فيه أن الشركه الي بحلم بيها هتروح مني علشان محتاج سيوله لمشروع مهم والفلوس الي معايا مش مكفيه ها عرفتي حلي عني بقي وبطلي زن بقي غوري من وشي 
رحمه بصدمه من كلامه ودموع بتلمع في عينيها : انت بتزعقلي ي أدهم بس حاضر هبطل زن 
ودخلت القوضه بتاعتهم وخرجت 
رحمه: اتفضل ي أدهم أتمني دول يساعدوك في المشروع
أدهم بص لرحمه بصدمه : ايه ده 
رحمه: ايه دهبي بيعه وان شاء الله المشروع يكمل واسفه معنتش هزن تاني بس معلش مش هعرف اغور من وشك علشان انت عارف ماليش حد عن اذنك ودخلت القوضه وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط 
أنا رحمه وده جوزي أدهم حب حياتي  متجوزين من سنتين عمره مزعقلي كده انا عارفه أنه متعصب وعصبيته. وحشه بس لما كان بيتصب كان بينزل بتمشي مكنش بيتعصب عليا انا يتيمه الاب والام ماليش حد غيره وهو عارف كده 
حاجه صعبه اوي أن حد قريب منك يبقي عايزك تبعد وده مش اي حد ده جوزي واخويا وابويا واهلي باختصار هو كل حاجه ممكن يكون مش قصده بس الكلمه “غوري” وجعتني حسيت اني ماليش حد ممكن اروح له 
الام : ليه كده ي أدهم تزعل رحمه ليه يبني ده جزاتها أنها خايفه عليك 
أدهم: ي أمي والله ماكنت اقصد بس كنت مدايق المشروع ده لو مكملش كنت هخسر كتير والمشروع ده هيفرق كتير وهينقل الشركه نقله تانيه 
الأم: بس انت زعلتها جامد دانت اول مره تعملها من يوم جوازكوا لأ وتقولها غوري طب  هتروح فين دي ملهاش حد 
أدهم: والله ماكان قصدي الكلمه طلعت غصب عني 
الأم: غصب مش غصب انت تقوم تصالح مراتك 
أدهم: حاضر ي أمي هقوم اصلحها بس يارب ترضي تكلمني بس 
الأم: متخفش رحمه طيبه وبنت حلال 
أدهم 
أنا مش عارف قلت كده ازاي اول مره اعملها دايما لو متعصب ببعد علي مهدي علشان مقلش كلمه تزعلها بس مش عارف ايه الي انا قلته ده زمانه بتعيط دلوقتي 
أدهم خبط علي باب الاوضه: رحمه لو سمحتي افتحي الباب 
رحمه مسحت دموعها وفتحت
أدهم: رحمه انا آسف والله مكنت اقصد حاجه من الي قلتها انا بس كنت متعصب شويه حقك عليا 
رحمه : حصل خير المهم دلوقتي بيع الدهب وان شاء الله المبلغ يكفي المشروع علي الفلوس الي معاك 
أدهم: لا انا مش هاخد دهبك انا هتصرف
رحمه: لو سمحت ي أدهم خده انا اصلا مش بلبسهم وكمان انت الي جايبهم 
وسبته وخرجت قعدت مع مامته
الأم: متزعليش ي بنتي انتي عارفه أنه بيحبك بس كان متعصب 
رحمه : عادي ي ماما محصلش حاجه اعملك شاي معايا
الأم بابتسامه: اعملي ي حبيبتي 
قامت رحمه تعمل الشاي وأدهم راح بعد مع مامته
الأم: صلحتها 
أدهم : انا اتأسفتلها وهي قالت حصل خير وسبتني وخرجت بس هحاول تاني لأن متوقعتش ده رد فعلها 
الأم: ربنا يهديكم ي بني 
أدهم سابها ونزل 
أدهم
أنا متوقعتش رد الفعل ده انا قلت هتغضب وتزعق بس دي سكتت بس نظرتها ليا بتعاتبني 
أنا ازاي قلت كده بس 
في البيت 
رحمه: احلي شاي لماما القمر
الأم: دانتي الي قمر مين يصدق انك مرات ابني طب والله بحبك اكتر منه 
رحمه بضحك: ومين يصدق انك حماتي وانتي طيبه كده انتي فعلا امي بحس في حضنك بالأمان الي كنت بحسه في حضن أمي الله يرحمها 
الأم: والله انتي بنت أصول واحده غيرك كانت خلت جوزها جبلها شقه لوحدها 
رحمه: ليه هو انا أطول اقعد معاكي ي قمر وبعدين دانا وفقت اتجوزه علشان خاطرك اصلا
الأم: يعني مش علشان بتحبيه 
رحمه بضحك: تؤ تؤ علشان خاطرك 
وعدي اليوم 
تاني يوم الصبح
رحمه: أدهم اصحي علشان شغلك 
أدهم: صباح الخير ي حبيبتي.
رحمه: صباح الخير قوم يلا علي مجهز الفطار وصحي ماما
وسبته وخرجت
أدهم قام جهز وصلي وخرج يفطر 
أدهم : تسلم ايدك يا قلبي 
رحمه: بالهنا والشفا 
أدهم: ي رحمه انا آسف والله مكنت اقصد الكلام الي قلته 
رحمه: حصل خير ي أدهم 
أدهم ساب الاكل وراح علي الشغل
الأم: ي بنتي هو مكنش يقصد سامحيه بقي 
رحمه: ي ماما مافيش حاجه خلاص
الأم: مش عليا ي رحمه انتي نظرتك كلها عتاب يبنتي 
رحمه عيطت 
يماما انتي عارفه اني بحبه وهو اهلي وسندي وهو عارف اني ماليش حد أو حته اروحها يقولي كده انا صعبت عليا نفسي حسيت اني وحيده حتي ماليش صاحبه اروح لها لانه كان قايم بكل الأدوار الاب والاخ والصاحب والحبيب 
بس كلمته وجعتني هو اه قلها في وقت عصبيه بس بردوا
الأم: ربنا يهديكم ي حبيبتي 
وفضلوا علي الحال ده يومين تلاته كده 
في يوم جمعه أدهم اجازه من الشغل
رحمه: أدهم قوم الضهر قرب يأذن قوم بقي
أدهم حاضر قايم اهو 
وقام فطر ونزل الجامع 
الأم: رحمه انا نازله ي حبيبتي  هروح عند اختي اقضي معاها اليوم مشفتهاش من زمان
رحمه: طب استني ي ماما علي ما أدهم يجي يوصلك 
الأم: لا ي حبيبتي انا معرفاه هروح انا بقي مع السلامه
رحمه: مع السلامه
الأم مشيت وبعد شويه أدهم جه 
رحمه ي رحمه 
ايوه ي أدهم انا هنا 
ي رحمه بالله عليكي متزعليش بقي 
أنا مش زعلانه ي أدهم خلاص 
لأ ي رحمه اتكلمي زعقي اعملي اي حاجه بس متسكتيش سكوتك ونظرتك بيقتلني وبيوجع قلبي 
نظره العتاب دي بتوجعني 
رحمه بدموع انا ي أدهم تقولي كده اغور ي أدهم طب اروح فين مانت معاك حق تقولي كده علشان عارف اني ماليش حد فهفضل معاك
أدهم مالكيش حد ازاي وانا فين والله الكلام ده وقت عصبيه حقك علي قلبي والله انا اسف 
ي نجمه أنا أسف حقك علي قلبي والله 
ابتسمت للاسم هو عارف اني بعشق النجوم وبحب افضل بالساعات ابصلها فبقي بيناديلي نجمه هو ميعرفش اني مسمحاه من يومها اصلا بس مافيش مانع من شويه تقل كده علشان ميكررهاش تاني 
رحمه: انت عارف قلت كام أسف لدلوقتي 
أدهم: ونفضل اقولها لحد مترضي عني وتسامحيني وبعدين انا غلط ومش عيب اني اتأسف بالعكس الغلط لما أكابر وانا عارف اني غلط الاعتذار مش هيقلل من قمتي ولا حاجه ها بقي قلبك ابيض 
طب بالله انا متجوزه راجل قمر ي جماعه 
رحمه مش هتعملها تاني
أدهم بالله مهيحصل خلاص مش زعلانه مني 
رحمه هو فيه حد يزعل من روحه 
والله انا بحبك وماليش غيرك بعد كده لو حصل مني اي حاجه اتكلمي زعقي بس بلاش نظرتك دي 
حاضر 
طب بحبك 
تمام
هو ايه الي تمام بقولك بحبك ي نجمه
ونجمه محبتش غيرك 
رحمه_أدهم 
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد