Uncategorized

رواية وسيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم سما محمد

 رواية وسيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم سما محمد

رواية وسيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم سما محمد

رواية وسيم قلبي الفصل الأول 1 بقلم سما محمد

من حبي فيك يا جااري.. يا جاااري من زمااان 
ترن ترن 
_استنى يا اللي علي الباب الدنيا مش هتطير هي  اصتبر 
فتحت الباب ولقيت خير اللهم ما اجعله خير كده حتة قمر اه والله يجماعه زي ما بقولكوا كده 
=لو سمحتي يا ان… 
هوباا رزعت الباب في وشه ما هو مكنش ينفع افتح الباب بمنظري ده دخلت جبت عبايه وطرحه ولبستهم وفتحت الباب تاني كان لسه يقلب امه بيستوعب اللي حصل 
“انا زينه عندي 19 سنه بنت عاديه جدا عايشه لوحدي ماما اتوفت من سنه وبابا معرفش عنه اي حاجه من ساعة ما اتولدت، في  سنه اولى كليه آلسن”
_قولت بتوتر: ا انا اسفه علي اللي حصل ده… خير حضرتك عايز حاجه 
=لا ولا يهمك بس انا لسه جاي الشقه دي جديد انا و والدي ينفع بس تدينا كرسي عشان العفش لسه مجاش ومش هيقدر يقف 
_طب خليه يتفضل عندي لحد ما العفش يجي 
=مش عايزين نتعبك بس
قولت بإبتسامه: مفيش تعب ولا حاجه ده الجيران لبعضها 
دخل عمو عندي كان راجل بشوش وقمر اووي ملامحه كلها حنيه وحمدت ربنا اني نضفت الصالون الاول”
*ههههه كملي وبعدين ايه اللي حصل
_بس يا عمو المدرسين شالوني من علي البت دي وودوني عند المديره وخدت فصل اسبوع ومقولكش بقا علي اللي عملته ماما لما لقت جواب الفصل من المدرسه 
*ههه اومال هي فين صح 
_قولت بحزن مغلف نبرة صوتي ودموع خفيفه: الله يرحمها 
*انا اسف يا بنتي ربنا يرحمها يارب 
_يارب.. مقولتليش بقا ايه رأيك اقرالك الفنجان 
*انتي بتعرفي؟ 
_طبعا اومال 
*خلاص ماشي يا ستي 
لسه هقوم اعمل القهوه لقيت الباب بيخبط روحت عشان افتح 
=لو سمحتي ممكن تنادي بابا بقا 
_هو العفش جه
=اه جه وشكراً جداً ليكي 
_علي ايه مفيش حاجه 
*ايه يا زين العفش جه 
=اه يا بابا يلا بقا 
*يلا يا بني 
_ايه ده هو انت اسمك زين؟ 
=رد بإبتسامه سرقت قلبي: اه 
_قولت بإبتسامه: وانا زينه 
=تشرفت بيكي 
“خرج الحليوه هو وباباه ورجعت تاني لوحدتي اللي كنت هنساها لو قعدت مع عمو نص ساعه زياده” 
بالليل
خرجت اقف في البلكون كَ عادتي كل يوم وفي ايدي فنجان قهوه وروايه علي الفون وبدأت اقرء فيها لحد ما لقيت حد بيقولي
=بتعملي ايه 
_ابتسمت لما اكتشفت ان ده زين الشاب الحليوه ايوه: زي ما انت شايف بشرب قهوه وبقرء روايه 
=اممم ماشي… بابا حبك اووي
_وانا كمان والله 
سرحت وكملت كلام: من اول ما دخل البيت و انا حبيته، حبيت حنيته اللي في نبرة صوته رغم اني معرفوش، حسيت بحنان الأب اللي عمري ما شوفته ولا حسيته… ربنا يخليهولك يا زين 
=هو انتي باباكي فين؟
_عن اذنك انا هنام بقا 
=ماشي تصبحي علي خير 
“هو انا قولت حاجه تزعلها انا سألتها عن باباها بس… مش يمكن متوفي.. وانا شاغل نفسي بيها ليه نام يعم نام” 
تاني يوم
كالعاده النهارده معنديش جامعه ف بنزل اشتري طلبات للبيت وبعدين بروح المكتبه وانا خارجه من البيت لقيته في وشي 
=صباح الخير 
_صباح النور
=زينه انا بعتذر علي تطفلي امبارح 
_ابتسمت: لا محصلش حاجه… صح عمو اخباره ايه 
=الحمدلله بيسلم عليكي 
_وصله سلامي بقا 
=لا مليش دعوه 
_كشرت: ازاي بقا 
=وصليله انتي سلامك بنفسك انا خارج 
_خلاص هفوت عليه وانا راجعه 
“نزلت وروحت المكتبه قضيت يومي وبيكون الطف يوم في الاسبوع لما اقضيه وسط الكتب وريحتها  رجعت علي البيت بس قبل ما ادخل خبطت علي عمو اسماعيل” بابا زين”  وسلمت عليه ودخلت بيتي غيرت هدومي ولسه هنام سمعت صوت بره اخدت عصايه في ايدي و خرجت بخوف وانا بقدم خطوه وبرجعها تاني لقيت شخص واقف بضهره
_زينه بخوف: ا انت مين
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!