Uncategorized

رواية حبيتك رغم فرق السن الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

 رواية حبيتك رغم فرق السن الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

رواية حبيتك رغم فرق السن الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

رواية حبيتك رغم فرق السن الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

ادهم: رنا ما شفتيش ريم 
رنا: كانت هنا من شويه بس مش عارفه راحت فين دور عليها هتلاقيها. 
ريم: انتم عايزين مني ايه 
الشباب: انتي مش عارفه 
ريم بخوف: ادهم ادهم 
الشباب كانوا بيقربوا من ريم 
ريم بتصرخ باسم ادهم 
ادهم سامع صوت ريم اول ما دخل انصدم 
ادهم دخل الاوضه وشاف ريم بتبكي والشباب بيقربوا منها وهي بتنادي باسمه ادهم قفل الباب والشباب شافوه 
ادهم: كملوا اللي كنت بتعملوه
ريم: تفاجئت بكلام ادهم 
الشاب لسه رايح يقرب من ريم
ادهم: ادهم ماسك ايديه و خلع الجاكيت البدله وحدف الريم يعني بيقول لها البسي الجاكيت ادهم اشرح لي كده كنت عايز تعمل ايه الشاب بص الادهم لاقي عينيه حمراء مثل الدم اللي يغمى عليه من الخوف اما الشاب التاني كان رايح يضرب ادهم لكن ادهم مسك يديه ولفها وراء ظهره فقال له ادهم انا ها دفعك ثمن اللي كنت عايز تعمله غالي اللي يفكر يقرب من مراتي هقتله الشاب كان يتالم من الوجع من يد ادهم . ادهم ضغط على يديه جامد لكن الشاب لا يتحمل الالم يغمى عليه هو التاني واترك وادهم وتوجه الى ريم الذي كانت ترتعش بشده ليه يحضنها ادهم ولبسها الجاكيت تبعه ريم مسكت في ادهم جامد لكن ادهم حس بتقول جسمها عليه اللي يرفع راسها لكنها فقدت الواعي من كتر الخوف فحملها ادهم ويخرج بها من الاوضه امام الجميع لكن اتفاجئ بالشرطه امامه 
الظابط: انت ادهم عزمي 
ادهم: ايوه انا خير في حاجه 
الظابط: مطلوب القبض عليك 
يتفاجئ ادهم بكلامه 
ادهم: انا ممكن اعرف ليه 
الظابط: حضرتك تهجمت على الاتنين دول بالضرب 
ادهم: ممكن اعرف مين اللي طلب الشرطه 
لا تاتي امراه فتقول انا هي بتكون ام احمد خطيب رنا صديقه ريم 
ادهم: يعني حضرتك عارفه بوجود مراتي جوه وعارفه كان ممكن يحصل فيها ايه وشايفاني بادور عليها وحضرتك رحتى بلغتي اتهمتني بضربهم كنت عايزاني اشوف اثنين زباله زي دول بيقرب من مراتي وثقف يعني انا دلوقتي افهم ان حضرتك مشتركه معهم تعرفي ان انا ممكن ابلغ فيك بس انا مش هاعمل كده شكلك ست كبيره مش قد البهدله كنت اعتبرها بنتك قبل ما تعملي كده 
ام احمد: انت مش محترم ازاي تتكلم معي بالطريقه دي وريني ازاي هتبلغ عني انت تهجمت على عيال اخويا بالضرب انا اللي اوديك في داهيه وانا ما يشرفنيش يكون عندي بنت زي دي وهي اللي راحت معهم بارادتها 
ادهم: تمام انا مش هاتكلم كتير الكلام معك ما لوش فائده انا ها وجه كلامي للظابط اللي واقف قدامي دلوقت حضره الظابط ايه المطلوب مني دلوقت 
الظابط: ان حضرتك تفضل معي دلوقت 
ادهم: طب ممكن ثواني 
الظابط: تفضل 
بعد ادهم عنهم ثواني وطلع تليفونه من جيبه وهو شايل ريم و اعمل مكالمه وتوجه الى الظابط وعطت تليفون 
الظابط: وهو بيتكلم في التليفون تمام يا فندم 
وعطاء التليفون لادهم وسماح لادهم بالمغادره وتوجه الظابط لتلك الاوضه اللي فيها الشباب وتم القبض عليه تحت نظر ادهم وغادر ادهم مع ريم الى بيتهم 
في بيت ادهم 
داخل ادهم وتوجه الى الاوضه وحط ريم على السرير وهي لسه مغمي عليها ف خلعها الجاكيت وتفاجئ الفستان مقطوع في ضايقك من تلك الفستان فقام بخلعه وارميه في الزباله وتوجه الي الدولاب وخرج منه بجامه بيتي ولبسها ياها 
ادهم في نفسه يخرب بيتك قمر انا هامشي من هنا لحسن اتهور واعمل حاجه نفسي اعملها لو عرفت اللي انا لبستها البيجامه هتعمل ايه مش بعيد تولع في غادر ادهم الاوضه وتوجه الى الاوضه التانيه 
في الصباح 
استيقظت ريم وجدت نفسها نائمه على السرير لكنها كانت تحس بصداع في راسها لكنها تذكرت انها كانت في خطوبه صديقتها رنا فتذكرت ما حدث معها في الخطوبه كانت بتعيط بصوت عالي سمعها ادهم وادخل بسرعه لقياها ضمني نفسها بتعيط بشده 
ادهم: توجه ادهم اليها وحضنها هشش شش القمر بيعيط ليه مش احنا اتفقنا طول ما انا جنبك ما تخافيش ابدا عدلها ادهم ومسح لها دموعها يلا اضحكي بقى وريني الضحكه اللي بتخطف قلبي 
ريم: لكن ريم زعلانه ولسه دموعها بتنزل 
ادهم: طب ايه رايك اضحك انا 
ريم: هزت راسها يعني هي موافقه 
ادهم: واحده ست بتقول لجوزها دلعني 
قالها انتي قمر: قالتله انت شمس: قالها انتي لؤلؤ: قالتله انت ماس: قالها انتي قطة : 
قالتله انت كلب: قال لها انتي طااااااااااااالق
ريم: ابتسمت فقط انت شكلك عايز تطلقني
ادهم: انا لا يمكن انتي عايزه مليكه تعلقني مش هتخليني ادخل البيت خالص احد برده يطلق العسل البيجامه هتاكل منك حته 
ريم: بجامه ايه بصط على نفسها لقيت نفسي لابسه البيجامه شهقت وبصتله وقالت مين اللي لبسني البيجامه دي انت صح 
ادهم بكدب: لا مامتك 
ريم: طب الحمد لله اتخضيت 
ادهم: طب لو انا اللي كنت عملت كده كنت عملت ايه
ريم: كنت عملتك صينيه بطاطس في الفرن 
ادهم: طب يلا قومي خدي دوش عشان نفطر لاني اجازته خلصت لازما اروح الكليه 
ريم: وانا كمان عايزه اروح 
ادهم: انتي شكلك لسه تعبانه 
ريم: لا انا عايزه اروح لاني فادتني محاضرات كتير عايزه اجيبها 
ادهم: خليك وانا اجيبها لك
ريم: افتكرت لما عقلها قالهاالناس هيقولوا عنك ايه وانتي معه 
ريم بسرعه: لا انا هاروح شكرا 
ادهم: خلاص تمام جهزي نفسك علشان اوصلك معي 
ريم: لا شكرا روح انت انا هاروح لوحدي 
ادهم: ما احنا طريقنا واحد 
ريم: انا حابه اروح لوحدي في ايه يعني 
ادهم حاسس ان هي مش حابه تروح معها وانجرح من طريقه كلام لا ما فيش حاجه براحتك خالص وعموما انا مش هاقول لاحد ان احنا متجوزين ودخل ادهم الاوضه غير هدوم واخذ مفتاح العربيه بتاعته ماشي من غير ما يبصلها 
ريم: هو ماشي من غير ماافطر ليه بس خدله سندوتشات معي دخلت ريم الحمام اخدت دش وتوضات وخرجت ادت فردها ولبست يدومها دريس اسود سكارف اسود وطرحه فضي و شنطه سوداء. وصندل فضي كعب عالي وخرجت توجهت الى مامتها اطمئنيت عليها وخرجت الى الكليه 
…ريييم 
ريم: رينو وحشتيني قوي 
رنا: انتي اللي وحشتيني اخبارك ايه طمنيني عليك يا بنتي عامله ايه كنت عايزه اطمئن عليك امبارح بس خفت من ادهم كان عصبي قوي بعد اللي حصل بس ما كنتش عارف ان هو ليه ما عارف قوي كده 
ريم: قصدك ايه اللي حصل 
رنا: حكيتلها اللي احدث في الخطوبه 
ريم: ادهم اعمل كده
رنا: ايوه بس هو ماله شكله متضايق كان المفروض يخش المحاضره الاولى لكن دكتور تاني اللي دخل هو انتم متخانقين ولا حاجه اصلا رحتله مكتب وترني 
ريم: متخانق ناش ولا حاجه ده انا حتى جايبه له سندوتشات معي عشان ما فطرتش 
رنا: و مفطرش ليه 
ريم: مااعرفش  
رنا: اكيد قلت حاجه زعلته
ريم: انا كل اللي قلته الادهم حكيتلهاماحصل بينهم هو انا كده قلت حاجه غلط 
رنا: انتي الغلط نفسه اللي انتي عملتيه ده يا بنت فهم من كلامك ان انتي مكسوفه تمشي معه قدام الناس والناس هتتكلم عليك 
ريم: مش فاهمه قصدك فهمني اكتر
رنا: ببساطه يعني ان انتي مش حابه تقدميه الناس اللي هو جوزك يعني  
ريم: خلاص فهمت قصدك 
رنا: خلاص روحي قوليله انك اسفه هو فهم غلط وان انتي كان قصدك حاجه ناني كنت حابه تيجي معي مثلا 
ريم: في البيت يلا علشان المحاضره بدات 
رنا: انتي حره سلام
دخل المحاضره مناقشات بين الطلبه والدكتور وكان ادهم يرد على اسئلتهم و خلصت المحاضره وادهم راح مكتبه وراحت ريم وراء 
ادهم: نعم
ريم: جاي عشان نفطر مع بعض 
ادهم: مش خايفه احد يشوفك 
ريم: لاء 
ادهم ابتسم: وياترى ايه سندوتشاتك 
ريم: جبنه وخيار 
ادهم: سندوتشات حلوه تسلم يديك
ريم: هات عشره جنيه 
ادهم: هتعملي بها ايه 
ريم: هاشتري شيبسي 
ادهم: هو بيضحك اه يا طفله خدي
خالص اليوم وعاده ادهم و ريم الى البيت كان الجميع يتعشوا مع بعض كان جو مليء بهزار بين الكل لكن ادهم كان بيفكر يا ترى ريم مبسوطه معه ولا لا اخد قرار ان هو يتكلم معه عن علاقتهم وان هي هتمشي ازاي فق ادهم تفكيره علي صوت مامته 
ادهم: نعم يا ماما كنت بتقولي حاجه 
مامت ادهم: ايه يا حبيبي مالك 
ادهم: ولا حاجه سلامتك تعبان شويه عايزه انام عن اذنكم تصبح على خير 
فاطمه: وانت من اهل الخير ريم 
ريم: نعم يا ماما
فاطمه: روحي وراء ادهم شوفي ماله 
ريم: هيكون ماله يعني يا ماما قال لكم عاوز ينام مش اكتر 
مامت ادهم: اسمعي كلام مامتك ريم
ريم: حاضر يا ماما 
سبتهم ريم وتوجت الادهم كان ادهم فى اوضته راحت وخبطت على الباب سامح لها ادهم بالدخول
ريم: هو انت مالك 
ادهم: هيكون مالي من الكويس 
ريم: طب الحمد لله 
ادهم: ريم انا كنت عايز اسالك سؤال 
ريم:  تفضل 
ادهم: انتي مبسوطه معي انا 
ريم: اه 
ادهم: يعني مش قاعده غصب عنك 
ريم: لاء
ادهم: اوحتى انك مجبوره على الزواج منى
ريم: هو انت ليه بتسال الاسئله دي 
ادهم: جاوبيني على السؤال 
ريم: لا
ادهم: ريم انتي بتحبيني ولا لا وانتي شايفاني ازاي اوعدك ان اللي هتقوليه احترم حتى لو مش بتحبيني احترم ده لو عايزه تطلقي يا ستي انا مستعد وهافضل جنبك من غيرك جوز خالص وهتكوني زي اخواتي وهوصلك انا عرسك بنفسي مش عايزك تكوني مجبوره على حاجه اوعى تخافي قولي كل اللي في قلبك 
ريم: ريم بصيتله والدمعه نزلت من عينيها
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!