Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء نبيل

????الناس الي بتسال عن صفيه هي مرات ابو امير وام موده ومنه  ????
نبدأ بقا بعد الصلاة على اشرف الخلق سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
(في بيت الغابه سافر امير)
مالك، كل واحد على اوضته عشان بكره هنرجع القاهره.
ليصعد الجميع ويظل حسن ليقترب منه مالك، مالك يا عمي.
حسن بحزن، مفيش.
مالك، هو انا مش عارفك قول.
حسن، من يوم موت امه وهو في حضني اول مره يبعد ده حتي لما سافر عشان درسته سفرت معاه 
مالك، عارف
حسن بدموع، خايف عليه امير نضيف اوي ملوش في وساخه رجال الاعمال.
مالك، ايوه بس امير ذكي جدا متنساش انه عمل إمبراطورية من ولا شيء ورفض يشتغل معاك علي الجاهز بعد مخلص
حسن، ايو بس
مالك، مبسش هو امير صغير ده اكبر رجل أعمال في العالم.
حسن، بس هو صغير فعلا امير طول عمره حياته شغل ولو قمر ظهرت قولت هيستقر وهشوف ولاده بس الي حصل انه بعد عنها وعني.
مالك، خلي عندك امل في ربنا وقول .
حسن، يارب
مالك، يلا اطلع ارتاح عشان لما قمر تفوق بكره هيكون اليوم طويل.
حسن، معاك حق
ليصعد كلا منهم الي غرفته
(????وحدوا الله ????)
بغرفه حسن بعدما صلي فرضه جلس علي سريره ليتذكر ما حدث معه منذ ٣٠ عام.
(كان حسن شاب وسيم عمره ٢٠عام وتعشقه الفتيات ولكن محبوب  جدا ومجتهد وفي يوم كان اخيه محمد الصغير الذي عمره ١٦ عام يلعب كره قدم بالشارع ليركل الكره بشكل خطأ لتدخل منزل مهجور كان محمد يهم بدخول المنزل ليحصل علي الكره ولكن راه حسن
حسن، انت بتعمل ايه يا محمد
محمد، الكوره دخلت هدخل اجبها
حسن، انت اجننت لا هجبلك غيرها
محمد، لا صحابي هيتريقوا عليه ونبي يا حسن 
حسن بخوف على اخيه، بس المكان مهجور 
محمد، ونبي ونبي 
حسن بحب، خلآص خليك هنا هدخل انا اجبها محمد بتوتر فهو يسمع عن هذا المنزل الكثير  لا خلاص عشان متتازيش البيت مسكون 
حسن بضحك، ههه لا والله بطل عبط انا هدخل وانت افضل هنا سمعت ليدخل حسن وياخد الكره وهو خارج يسمع صوت فتاه 
الفتاه، ايه الي جابك هنا 
حسن وهو يلتفت لها، كنت باخد الكوره وبعدين انت مين وبتعملي ايه هنا 
الفتاه، انا  جنا وده بيتي. 
حسن، بس ده مش بيت حد ده مسكون. 
جنا بابتسامه. طب ما انا الي سكناه 
حسن، قصدك انك عفريتة
جنا، لا انا جنيه. 
حسن بصدمه اكبر، يا سلام فرقت 
جنا، انا بنت كبير الجن يا حسن 
حسن، انت تعرفيني. 
جنا، انا اعرف عنك كل حاجه واعرف كمان ان اخوك بره ولو اتاخرت عن كده هيدخل فانت لازم تطلع 
حسن، طب هشوفك تاني 
جنا، ممكن 
حسن، ازي اجيلك أمته طب 
جنا، انا هجيلك
حسن، ازي وانت ماقدريش تطلعي من البيت ده
جنا، لا أقدر عادي طب ايه رايك اجيلك الكليه 
حسن، عشان الكل يفكرني مجنون 
جنا، ليه 
حسن، عشان اكيد ماحدش هيشوفك غيري. 
جنا، متقلقش يلا امشي 
ليخرج حسن 
محمد، ايه الي اخرك كده 
حسن، ولا حاجه يلا نروح 
ليذهبا الي منزل العائله فهم بالقريه. 
وبعد يومان تنتهي اجازه حسن ويعود الي الجامعة مره اخري وهو ينتظر جنا ليمر يومان اخرين وهو يحاول رسم ملامحها علي الورق فهي كانت فتاه جميله بعيون سودا وشعر اسود طويل وبشره بيضاء ليري الرسمه احد اصدقائه
صديقه، مين ده 
حسن بتهتهه، ده ده 
صديقه، اوعي تقول انها من خيالك 
حسن بسرعه، ايوه 
صديقه، طب هتلقيها فين 
حسن، ماعرفش يا احمد 
احمد، لما تلاقيها قولي ونبي 
حسن باستغراب، ليه 
احمد، عشان لو الطريقه نجحت ارسم فتات احلامي وادور عليها 
حسن، تصدق انك رخم 
احمد، طب والله…. 
حسن، مالك سكت ليه 
لينظر مكان ما ينظر ليجد جنا ومعها فتاه اخري َلكنه لا يتكلم خوفا من ان تكون في خياله او يكون هو فقط ما يراها  ولكن يفيقه احمد 
احمد، انت شايف الي شيفه ده نفس الي في الورقه 
حسن، انت شايفها 
احمد، انت متاكد انك راسم من خيالك 
حسن، ايوه 
احمد، مين الي معاها ده 
حسن، معرفش. 
احمد، طب تعالي نتعرف 
حسن، لاول لازم تعرف حاجه 
احمد، ايه 
ليقص حسن علي احمد كل ما حدث في البلد و…. 
ليفيق حسن من افكاره على اذان الفجر ليقوم ويتوضا ويصلي ثم ينام. 
(????وحدوا الله ????) 
عند امير وصلت الطائره الي روسيا ليستقبله هشام (هشام صديق امير ومالك وابن عم مالك)
هشام وهو يحضن امير بحب، عامل ايه يا صحبي. 
امير وهو يضمه ويحاول الابتسامة، كويس الحمد لله 
هشام، مالك يا صحبي فيك ايه 
امير، بعدين لان الموضوع طويل 
هشام، طب تعالي عشان ترتاح وبعدين تحكيلي في الشركه. 
امير، لا انا مش تعبان هروح الشركه على طول 
هشام، بس انت جاي من سفر لازم ترتاح الشغل مش بيخلص 
امير، لو روحت مش هرتاح هتعب اكتر انا عاوزك تهلكني شغل عشان مافكرش 
هشام، ماشي بس تحكيلي عشان افهم. 
امير وهو يركب معه السياره، هحكيلك 
ليقص له امير كل ما حدث 
هشام، معلش يا صحبي ازمه وتعدي 
امير، يارب 
ليصر امير على الذهاب الي الشركه مع هشام ويهلك نفسه في العمل ليعود في المساء مع هشام الي المنزل.
(الحوار مترجم) 
هشام، مادام مونكا 
مونكا، افندم
هشام، ده امير صديقي وشريكي في كل حاجه
مونكا، اهلا مستر امير 
امير، اهلا 
هشام، مونكا جهزي العشاء امير ماكلش من الصبح
مونكا، حاضر 
امير، انا مش جعان عاوز انام بس 
هشام، لا لازم تاكل وبعدين نام اطلع خد شاور على الاكل ما يجهز 
ثم يوجه كلامه الي مونكار، اعملي سندوتشات وهتيها فوق وانا هاكله 
مونكا، تمام 
لتذهب مونكا بتنفيذ الاوامر. 
ويصعد هشام وامير كلا منهم الي غرفته ليدخل امير الي الحمام ويخرج بعد فتره ليجد هشام جالس على السرير بانتظاره ومعه صنيه بها سندويتشات 
امير، خير 
هشام، لازم تاكل 
امير، هو انا ابنك. 
هشام، ايوه زي ما انا كنت ابنك لما سبت ريما 
امير بحزن، بس ريما جرحتك وخانتك لكن قمر انا الي جرحتها. 
هشام، معلش فتره وهتعدي. 
امير، هشام هو انت لسه بتحب ريما. 
هشام، حتي لو بحبها هي مايجوزش عليها غير الرحمه 
امير، عندك حق 
هشام، يلا ناكل ونام 
امير، ماشي 
لياكلا ثم يذهب هشام الي غرفته ويربح امير جسده على السرير ويخرج صور قمر من تليفونه ويتذكر زكرياته معها حتى ينام. 
(????صلوا على خير البشر ????) 
في القاهره 
وصل الجميع الي منزل امير 
قمر وهي تنظر الي مارد وادم، احنا هنا ليه 
ادم، عشان ده بيتك يا قمر. 
قمر وهي تنظر الي مارد، عاوزه امشي يا مارد 
مارد، بس لازم تفضلي يا قمر 
قمر، مش عاوزه اشوفه 
مارد بتردد، ما ماهو اصل 
قمر، في ايه 
ادم، امير سافر 
قمر، كمان انا عاوزه امشي. 
ادم بحب وحنان، لازم تخدي ازن حوزك. 
قمر سخريه، جوزي هو فين جوزي 
مارد، قمر امير اضطر يسافر شغل بره مصر لما يرجع اكلمي معاه وبعدها نمشي لكن انت علي زمته ومراته مينفعش تسيبي بيته من غير اذنه 
قمر وعيونها تلمع بالدموع، بس 
ادم، مفيش بس يلا ننزل عشان احنا طولنا اوي في العربيه وكده عيب 
لينزل الجميع ليدخل البيت لتستقبلهم صفيه وموده ومنه والجميع بترحاب شديد 
صفيه بقلق، هو امير فين. 
حسن، سافر شغل 
صفيه، طب هيرجع امته. 
حسن بتهرب، طب نرتاح الاول وبعدين نكلم واحكيلك 
لتفهم صفيه تهرب زوجها، اتفضلوا اتفضلوا 
ثم تذهب الي قمر وتضمها مره اخري، تعالي يا حبيبتي عامله ايه 
لتنظر لها قمر بعيونها المليئه بالدموع ، الحمدلله 
صفيه، مالك يا قلبي امير مزعلك لما يرجع ان شاء الله هربهولك يا حبيبتي بس ماتزعليش 
لتبتسم قمر، حاضر 
ليدخل الجميع وتعلن الخادمه عن تجهيز الغداء لياكل الجميع 
مارد، طب يلا يا شباب 
حسن باستغراب، يلا فينر. 
مارد، هنروح البيت عندي. 
حسن، ايه ليه 
مارد، متقلقش قمر هتفضل هنا انا هاخد الشباب عندي 
حسن، لا لا انت ولا حد هيمشي البيت كبير والكل هيفضل هنا. 
ادم، بس 
مالك، مابسش هتفضلوا هنا يلا يا ادم انت ومارد عمي حسن هيوريكم اوضكم واكرم وعمر انا هوصلكم 
عمر،انا لا انا هسافر عشان الشغل 
ادم، طب ارتاح 
عمر، مش هينفع انا لازم اسافر عشان الشركه وفي مشاكل كتير هناك انا جيت عشان اكون جنبكم لكن لازم ارجع انحنا سيبين الشغل لوحده هناك 
مارد، وانا كمان عندي شغل 
حسن، عمر انت ارتاح انهارده وسافر بكره ولا بعده اما انت يا مارد فشغلك هنا. 
سعيد، علي فكره يا مارد انا كلمت حد من القياده وعرفت انك مش موقوف عن العمل انت واخد اجاره بدون مرتب 
مارد بصدمه، ايه لا اكيد في غلط انا موقوف عن العمل بسبب ليصمت
ادم، كمل سكت ليه 
ليعود مارد باذكره الي ما حدث منذ خمس سنوات حيث انه كان ضابط بالمخابرات وكان يحب فتاه جميله تدعي ملك وذهب ليخبر الجوكر لانه كان يعتبره والده ولكن بعد فتره قتلت ملك وسرق ملفات مهمه من مكتب مارد وعندما علم الجوكر ساعده بالوصول لها ولكنه وقف عن العمل وتخبره الجوكر ان كل ذلك حدث بسبب احمد والد قمر ليقرر مارد الانتقام منه لاجل عمله وحبيبته ليفوق على صوت حسن 
مالك يا ابني 
مارد، انا مش فاهم حاجة 
سعيد، قول الي عندك وانا افهمك 
ليخبره مارد بما تذكر 
ادم، ماهي وضحه اهي الجوكر عمل كده عشان يكرهك في ابوك وعشان تسيب شغلك ومتوصلش للحقيقه 
اكرم، بس انت بتقول ان الموضوع من خمس سنين 
مارد، ايوه 
عمر، عمى احمد ميت من اكتر من عشر سنين. 
سعيد، كده وضحت هو عمل كده عشان تساعده 
مارد، طب ليه اداني الملفات. 
اكرم، تصدق انك غبي
مارد، ليه
عمر، عشان لو مرجعتش الملفات كنت اتصفيت او على الاقل بقيت تحت المرقبه وهو مش عاوز كده
مارد وهو يربط الخيوط، معاك حق 
سعيد بابتسامه، لو عاوز ترجع شغلك تقدر ترجع 
مارد بلهفه وحماس ، بجد 
سعيد بحب، ايوه
حسن، انت بتفكرني بحماس امير 
ادم، هو امير مش مهندس 
حسن، امير تعليم روسي يا ادم درس هندسه  وشرطه 
قمر، ازي 
حسنز، في روسيا الدراسه ملهاش سن محدد وامير كان ذكي جدا كان بيدمج سنتين واحيانا تلاته فخلص هندسه وكان في أكاديمية شرطه دخل فيها وعشان كان مجتهد اتحول مخابرات بس انا تعبت فمسك الشغل هو ومالك 
ادم، هو انت كمان يا مالك 
مالك بابتسامه، ايوه انا وأمير علي طول مع بعض مكان ما تلاقي امير هيكون مالك 
قمر، طب ليه هو سافر وسابك 
مالك بحزن على بن خالته صديقه، غصب عنه وعني كان لازم واحد يفضل هنا
قمر، طب
حسن ليغير الموضوع، محدش كان فاشل غير هشام 
قمر باستغراب، هشام مين 
مالك، هشام ده صحبنا التالت وابن عمي 
قمر، طب ليه فاشل 
مالك، خذ هندسه بس وكنان على خمس سنين مكنش بيحب الدراسة فكان بيخد السنه سنه فهمتي 
قمر، اه 
مالك، قمر انا هحول الورق بتاعك هنا 
قمر، ليه 
مالك، عشان هتستقري هنا وكمان ادم هيفتح فرع لشركه هنا 
ادم، ايوه يا قمري وهنقل شغلي هنا بس شويه كده افتح الشركه واضبط اموري وبعدين اصفي الشغل هناك 
قمر، ماشي. 
مالك، انا هبدا الإجراءات والدراسة هتبدا بعد اسبوع هتروحي مع البنات موده في هندسة زيك ومنه في صيدلية وهيكون معاكم الحرس على طول 
صفيه، كفايه كلام يلا اطلعوا ارتاحوا شويه. 
ليصعد الجميع لتظل قمر لتقترب صفيه 
صفيه بحنان، مالك يا حبيبتي 
قمر بتردد، مش عاوزه اطلع فوق
صفيه، قمر خدي بالك مهما كانت المشكلة لازم تسمعي الاول انا ماعرفش اليه الي حصل بس اعرف انك هنا مرات ابني اطلعي اوضه جوزك وارتاحي لان ده اوضتك انت ولو في مشاكل هو يطلع منها انت لا زب ما انا بعمل مع عمك حسن انا في بيتي وانت بره خديها قعده بكده ده بيتك وبيت ولادك في المستقبل 
قمر، بس هو
صفيه، مش عاوزه اعرف انا بنصحك كام حفظي على بيتك ولما يرجع اكلمي معاه واتعلمي ان الي يحصل بينك وبينه يفضل بنكم لان ده سر بيتك وسر البيت لو طلع من بين الوحده وجوزها ميبقاس سر ولو حد دخل بنكم الموضوع هيكبر امير عندي ولو حد ادخل هيعاند اكتر حسسيه بغلطه وانتم لوحدكم خليه قدام الكل ملك بس بينك وبينه عرفيه غلطه لو عملتي كده هو هيحترمك وهيكون قدام الناس كلها انك ست الكل وهيحطك فوق راسه لكن لو قللتي منه هيقلل منك الكلام ده امي لله يرحمها قالته ليا زمان لما اجوزت عمك حسن وحماتي الله يرحمها كمان قالتلي كده وانا بقولهولك زي مهقوله لموده ومنه لو ليه عمر فكري يا قلبي قبل ما تتصرفي 
قمر، حاضر 
صفيه، ولو عاوزه تكلمي مع حد تعالي ليه واحكيلي الي مزعلك وانا هقولك تعملي ايه عشان تحفظي على بيتك وتربي جوزك بس بالعقل 
قمر بابتسامه وهي تحتضن صفيه، ربنا يخليك ليا يا رب. 
صفيه، يلا قومي ارتاحي 
قمر حاضر 
لتصعد قمر الي غرفتها هي وزوجها لتنام من كثره التعب 
وبكده بيكون خلص البارت بتعبا بس ايه الي هيحصل هل امير هيقدر يتحمل ٣ سنين بعيد ولا في حاجه هترجعه ولو ماتحملش ايه هيكون التمن، طب هل قمر هتعرف الحقيقة ولا ايه،طب هيدخل حد تاني حياتها وهتطلب الطلاق ولا هتنتظر امير طب هل مالك عنده سر، طب مين الي كان بيوصل اخبار امير الي الجوكر، طب هل الجوكر انتهي لحد كده، قولوا رايكم. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك رد