Uncategorized

رواية لمضة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورهان سليمان

 رواية لمضة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورهان سليمان

رواية لمضة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورهان سليمان

رواية لمضة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورهان سليمان

شهد كانت بتجري بسرعه علطريق وفجأه عربيه ماشيه بسرعه جدا خبطتها وقعت فالأرض هيغمي عليها وقبل ماتغيب عن الوعي شافت أحمد قدمها مبتسم  وبعدها غابت عن الوعي تماما……….. 
في بيت خلود(نسينا البنت فأحداث الرواية ????????????????) 
خلود كانت أقعده مسكه صوره شهد وبتعيط 
فهد بقلق _ممكن تبطلي عياط يا قلبي 
خلود_مش قادره يا فهد شهد دي كانت أختي كانت ماليا حياتي وحيات كل اللي حوليها هزار وضحك وحنيه مش قادره أستوعب إزاي إتخطفت
فهد_هش أناعارف إنها أختك وسندك وبإذن الله ربنا هيرجعها لينا بالسلامه بطلي عياط وإدعلها 
خلود_يارب 
فهد_أنا زعلان منك وماشي 
خلود بإستغراب _زعلان منى ليه
فهد_أنا خطيبك برضو إهتمي بالغلابان ده شويه 
خلود أتكسفت جامد ووشها كله بقا أحمر 
(للناس اللي بتسأل إتخطبوا إزاي ????????????)
Flash back…….
فهد كان قاعد في مكتبه وباصص في ملف خلود وبيفكر فيها وأفتكر أول يوم أقبلها فيه وإبتسم و
فهد_وحشتيني وأنا مش هستحمل أكثر من كده وخرج من المكتب وهو مبتسم ومسك الفون واتصل برقم حد 
فهد _السلام عليكم 
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الدكتور بيتصل تتحسد ياض أي اللي فكرك بينا 
فهد_إزيك يا بابا 
_وه وفاكر إن عندك أب كمان 
فهد_ههههه مالك ياحج إبراهيم إنتا شايل مني بقا 
إبراهيم_لا مين قال كده أي اللي فكرك بينا 
فهد_بسم الله الرحمن الرحيم عاوز أتجوز 
إبراهيم_بطل هزار ياض وقول عاوز أي من الأخر
فهد بضحك _هههه والله ما بهزر يا حج إبراهيم أنا عايز أتجوز وبكره هنروح نطلب أيد العروسه هه 
إبراهيم _فيك الخير والله بتقولي قبلها بيوم الساعه 7 يابن *****
فهد_ههههه إهدي يا كبير 
إبراهيم _أنت خليت فيها كبير ولا صغير إقفل خليني أجيب حاجه ألبسها يمكن يمكن العروسه تعيد تفكير وتتجوزني أنا 
فهد_وه يابا هههههه البت مش قد هزارك وأمي عندها علم بالكلام ده بقا 
إبراهيم_واطي طول عمرك نتن وحيوان إقفل 
فهد _ههه سلام ياحج 
تاني يوم راحوا بيت خلود و
إبراهيم_السلام عليكم 
محمد _وعليكم السلام ورحمة الله إتفضلوا 
إبراهيم _تسلم يا حج بص بقا يا حج أحنا جايين نطلب إيد العروسه لبني فهد فهد دكتور فجامعه بنتك وشافها وأعجب بهدؤها وأخلاقها جدا فجينا نطلبها بالحلال علس سنه الله ورسوله 
محمد_عليه افضل الصلاة والسلام والله أنا موافق بس أهم حاجه رأي العروسه ولا أيه 
إبراهيم _طبعا 
عند خلود فالأوضه 
هدي _كبرتي يا خلود وبقيتي عروسه قمر 
خلود _أنا خايفه أوي يا ماما 
هدي_إهدي يا حبيبتي خير باذن الله  يلا نروح عشان بينادوكي 
خلود خرجت وكانت لبسه دريس أف وايت ضيق من فوق وبيوسع من تحت وحزام باللون البني فالوسط كان الدريس عليه ورود صغيره وحطت ميك أب خفيف جدا وكحل خلي لون عيونها العسلي تبان أكتر كانت قمر بسم الله ماشاء الله فضلت باصه  فالأرض وأقعدت علي كرسي بعيد 
إبراهيم _بسم الله ماشاء الله قمر 
كل ده وفهد مركز معاها شكلها جميل أوي وخلود كانت حسه بنظراته عليها جامد أوي 
إبراهيم _طب نسيبهم لوحدهم شويه 
محمد_طبعا 
وخرجوا و……….
فهد_السجاده حلوه بس أنا أحلي علي فكره مش ده كان رأيك برضوا 
خلود إتكسفت ووشها بقا أحمر 
فهد _أنا الحمدلله كويس وإنتي إزيك ياختي 
خلود_………
فهد _شكلك قمر أوي النهارده 
خلود_……..
فهد ضحك وبدأ يحكلها عن نفسه كتير و….
محمد_ها يولاد؟!
فهد _أنا عن نفسي ياعمي موافق أتجوزها الوقتي وأمشي 
الكل ضحك عليه 
إبراهيم _ياض إتقل قال فهد قال 
فهد_بص يا عمي الخطوبه بعد بكره 
وبعد نقاش طويل وإصرار فهد كانت الخطوبه بعد بكره و….
يوم الخطوبه…..
شهد لبست فستان دهبي وطرحه دهبي وبندانه سوده وميك أب بسيط جدا وفهد لبس بادله سوده وبرفيوم وشعره لورا كان مز يولاد???????? 
فهد شاف خلود و
فهد_الله يخربيتك إنتي حلوه كده إزاي هتنيل أستني أزاي أنا عايز أكتب كتابي حالا بالا 
إبراهيم _ياض إتقل شويه فضحتنا 
فهد_هيح أكتر من كده يا حج 
الكل ضحك عليه 
بعد شويه فهد أخد خلود للبلكونه و
فهد_خلود أنا حبيتك من أول يوم شوفتك فيه وعهد عليا أصونك وأحافظ عليكي ليوم الدين (اللهم واحد كده ????❤)
خلود سمعت كلامه عيطت من الفرحه 
فهد_هو إنتوا كده علطول ياساتر 
خلود بإستغراب _كده إزاي يعني؟
فهد _زعلانين تعيطوا فرحنين تعيطوا ناس فصيله أقسم بالله 
خلود بتحذير_ فهد 
فهد بعشق _بحبك يا قلب فهد 
خلود بهمس _وأنا كمان 
فهد بمكر _وإنتي كمان أيه 
خلود _……..
قرب منها أكتر ورفع راسها عيونها فعيونه اللي خطفت قلبها من أول ما شافتها 
فهد بهيام _وأنتي كمان أيه يا خلود قوليها وريحي قلبي 
خلود _بحبك لأخر حياتي وهفضل أحبك أكثر كل يوم 
فهد قرب وباسها برقه وبكل حب………
back……
#وعندما سألوني أجاب قلبي بإسمك 
عشقتك حبيبي فلا تلمني بل لوم قلبي 
أو عانقني وألثمني بعبير قبلاتك فأرتوي 
 بين ثنايا أضلعك وجدت نفسي أرتمي 
أما قلبي فبجوارك ينبض ويريدك بين أحضاني 
حبيبي خبئني وأحذر نيران غيرتي وآمن عقابي…………..
كن لقلبي سلطان  أكن لك جاريه أفديك بروحي…..
مالهم يسألون كيف إنهارت حصوني؟
أأمام نيران العشق سلطان أو عاصم……
فأنا منك وأنت مني يا عمري……..
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!