Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة العدوي

كان الجميع يستعد حتي يكملوا مسيرتهم للوصول الي ذلك الكتاب..
ولكن قبل ان يتحركوا اوقفهم صوت خالد وهو يقول..استنوا
توقف الجميع والتفتوا خلفهم ينظروا له باستغراب الي ان تحدثت فيروز ببرود..في ايه وقفتنا ليه
تحدثه خالد في هدوء وابتسامه وهو ينزل الى ابنته فيروز وقال.. بلاش تمشي من الطريق ده في طريقك ثاني مختصره انا عارفه بالكتير هياخد معنا يومين
“كاد ماثيو ان يتحدث لكن قطع حديثة صوت ايسل وهي تقول بسخريه.. استني بس يا ماثيو.. واحنا هنصدقه ليه مش يمكن يكون كذاب
°لكن هنا تحدثت كلارا وهي تحاول تهدئه ايسل..ارجوكي سمو الاميرة ايسل اهدئي قليلا ربما سمو الملك يعرف حقا طريق مختصر
نظر خالد لايسل وهو في عينه نظرة حزن..ايسل انا عارف ان اللي بيحصل ده مفيش حد هيصدقه ولا يتصدق اساسا بس دي مجرد فترة..وقريب اوي هتعرفي ان دي مكنتش غير لعبة ح..من الر..عصمت
_تحدثت فيروز بغضب..اياك انت تقول الالفاظ دي تاني علي ابويا انا ابويا اشرف واحسن منك مليون مرة
‘امسكها فارس وحاول تهدئتها..فيروز اهدي احنا لحد دلوقتي مش عارفين مين عنده حق
ماثيو بهدوء..اجل سمو الاميرة اهدئي..وعلي ما يبدوا ان ذلك الشخص الذي يدعي وسيم ذكي وسوف يحل تلك المشكلة..ولكن الان علينا الوصول الي الكتاب في اسرع وقت ممكن..يجب علينا ان نصدقة..فاذا كان كاذب فنحن سنتاخر في كلا الحالتين ولو كان صادق فهكذا سنعرف كل شئ في وقت قصير
“صمتت ايسل قليلا وهي تفكر في حديثة الي ان قالت بهدوء..تمام..ثم وجهت حديثها لخالد بجمود..فين الطريق ده مش قدامنا وقت
اوما لها خالد بهدوء وقال.. تمام يلا استعدوا وامشوا ورايا
استعد لجميع وقاموا بركوب احصنتهم وقاموا بالانطلاق في طريقهم خلف خالد..
********************************
كان وسيم ينظر في عيناها
لكن فجاة انتفضوا وابتعدوا عن بعض سريعا..يخربيتكم انتوا بتعملوا اي..
كان ذلك لم يكن الا صوت مازن المصدوم عندما وجدهم في تلك الوضعية بعد ان اشعل الانوار
‘تحدثت وعد وهي تنظر الي الارض بخجل وتمنت ان لو تنشق الارض وتبتلعها في ذلك الموقف المحرج..انا..ا
تحدث مازن بصدمه..انتي..انتي اي يخربيتكم..لكن فجاة خرج من صدمته واكمل بغضب.. انتي اي يا هانم طالعة من اوضتك بشعرك كدا وبالبيجامه..لا وكمان واقفة في حضنه
‘تحدثت وعد وهي تكاد تبكي..يا مازن..انا
صرخ مازن بها..انتي اي روحي يلا لمي هدومك هنمشي من هنا
-اوقفه وسيم وهو يقول بهدوء..مازن اهدي انا لسه اللي جاي ولقيت ظل حد فكنت احسب واحد عرف وجاي يقتل حد فجريت وراها وطلعت هي
‘هزت وعد راسها بلهفة واكمل ببكاء..والله يا مازن انا كنت مفكرة الكل نايم وكنت عايزى اشرب فطلعت بشعري بس لما سمعت صوته طلعت اجري علي الاوضه بس هو وقتها مسكني..وانت بقي جيت
حاول مازن الهدوء قليلا ثم قال..ماشي يا وعد اخر مرة تتكرر..روحي انتي نامي مع دانه وانا هنام في اوضتك
‘اومات وعد له بهدوء ودخلت غرفتها ووضعت الحجاب علي شعرها وخرجت تركض سريعا الي غرفة دانه وهي تحمد ربها علي مرور ذلك الموقف المحرج علي خير
طرقت وعد باب الغرفة ثم دخلت وهي تبتسم..دندونه’ حبيبتي
نظرت لها دانه باستغراب..وعد انتي اي اللي جابك هنا دلوقتي وفين مازن
‘تحدثت وعد بلا مبالاة..مازن هينام في اوضتي وانا هنام هنا معاكي..ثم فجاة صرخت وهي تقفز علي الفراش وهي تقول بفرحة..انت ياض يا حموزة اصحي ياض عمتك جات..ثم ظلت تقبل فيه كثيرا
ظل حمزة الطفل يتحرك بضيق..راته وعد فصرخت به..حموزةةة
لكن لهنا وقام الطفل يصرخ بفزع..حملته دانه بسرعه وهي تحاول ان تهدئه وتقول بغيظ..يابت اهدي يا بت صرعتي حبيبي..ثم قبلت انف صغيرها حمزة بحب وهي تقول بابتسامه لهو وهو يضحك..مين حبيب ماما البت وعد الوحشة دي صحتك مفزوع..ياروحي
‘لم تعيرها وعد اي اهتمام واخذت منها الطفل وظل تحدثه بغيظ..انت ياض يعني لما بتشوفني بتعيط اشمعنا مع امك الارشانه دي..هاا ياض انطق
نظر لها حمزة بخوف ودهشة..اهي مجنونه..لكن فجاة ظل يضحك عندما بدات وعد تقبله بشدة وتدغدغه
‘وعد وهي تضحك وتقبلة..مين حبيب عمتوا اللي هينام في حضني انهاردة ونسيبك من امك الارشانه دي..لكن فجاة صرخت..اااه
فقد قامت دانه بضربها بغيظ..بقي انا ارشانه يا بت..وكادت ان تاخذ منها حمزة لكن حملته وعد بسرعة وابتعدت عنها وهي تخرج لها لسانها لتغيظها..نينيني مش هتعرفي تاخديه انسيه انهاردة
نظرت لها دانه بغيظ..ماشي يا وعد يلا فترة بس..ثم ذهبت الي الفراش ونامت عليه ولكن فجاة صرخت بالم…ااااه حسبي الله
‘اما وعد كانت تضحك عليها هي والصغير عندما قامت بدفعها ارضا بقدمها..تحدثت وعد وهي مازالت تضحك بهستيريه..ا..احسن..هتنامي..انهار..انهاردة..علي الارض
وقفت دانه وصرخت وهي تنظر لها بغيظ…عااا ماشي يا وعد 
مر الوقت وقد غطوا جميعا في سبات عميق..
في صباح يوم جديد…
طرق مازن باب الغرفة فلم يجد رد فدخل وهو ينظر في الغرفة باستغراب الي ان تحولت معالم وجهه الي الدهشة ثم انفجر في الضحك..فكانت وعد نائمه علي الفراش وشعرها يغطي وجهها وحمزة الصغير يضع قدمه امام وجهها..اما دانه زوجته التي لا تستطيع النوم علي الارض فكانت نائمه علي الارض وهي تفرد قدميها ويداها حولها..ضحك مازن بخفوت وذهب الي دانه بهدوء وقام بايقاظها
قامت دانه من نومها فزعة وهي تنظر حولها..اي في اي..ثم صرخت بالم وهي تضع يدها علي ظهرها..ااه..حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا وعد يا مفترية
ضحك مازن وشاور لها ان تهدا وقال لها بهمس..قومي خدي حمزة من وعد
نظرت له دانه باستغراب..ليه خليه نايم
اوقفها وهو يقول..قومي بس وانتي هتعرفي هعمل اي..ثم غمز لها
ضحكت دانه بخفوت ثم ذهبت واخذت حمزة ورجعت للخلف وهي تحمله وتحتضنه بشده
اقترب مازن بخبث من وعد واقترب من اذنها..وفجاة صرخ في اذنها وهو يقول…عاااا وعد الحقي في حريقة وحمزة فين
‘استيقظت وعد بفزع وهي تنظر خلفها وتصرخ وهي تقول…عااا حقيرة فين فين الحقوني.. حمزة انت فين
استغل مازن الفرصة فهي عندما تستيقظ تاخذ وقت كبير قليلا حتي تعي علي ما يجري حولها فقال بحزن..كدا يا وعد حمزة فين ضيعتية موتي ابني
‘نظرت له وعد وهي تبكي..والله معرف حمزة هو..لكن فجاة صمتت وهي تري دانه تحمل حمزة وهي تضحك علي منظرها فكان شعرها هائج(نعكوش يعني????)
‘نظرت وعد حولها قليلا وهي تحاول ان تستوعب ما يحدث الي ان نظرت الي مازن بغضب وهي تصرخ…عااا ماشي يا مازن الك..
فر مازن من امامها هاربا وهو يراها تمسك بالوسائد وتقوم بالتقائها عليه وهي غاضبة..ماشي يا مازن
‘بعد وقت هدائت وعد قليلا ثم نظرت لمازن وهي تبتسم بخبث وهي تقترب منه.. حبيبي يا مازاميزوا
نظر مازن لها بنصف عين وشك..في اي يا بت مالك
‘ابتسمت وعد ببرائه وهي مازالت تقترب منه..مفيش يا حبيبي عايزة احضنك بس
نظر لها بشك..متاكدة
ابتسمت ببرائه..ايوا واقتربت منه وكادت ان تحتضنه ولكن فجاة قامت بضربه في راسه براسها بشده وابتعدت عنه وهي تضحك
فرك مازن راسه بالم وهو يقول بغيظ والم..اه ماشي يا وعد يا حيوانه..لكن صمت فجاة عندما وجد وعد تنظر الي الباب بصدمه..التفت خلفه ليري علي ماذا تنظر لك فجاة انفجر في الضحك عندما وجد وسيم واقف ينظر. لهم بصدمه وهو يضحك
‘فجاة صرخت وعد وقامت بالركض الي الحمام الملحق بالغرفة والغلقت الباب غلفها وهي تاخذ انفاسها بصعوبه ثم هدات قليلا وهي تقول وهي علي وشك البكاء..ااه ياربي لتاني مرة يحصل موقف محرج..ثم ذهبت الي المراة ونظرت الي نفسها وهي تبكي..يالهوي وشافني بالمنظر ده..فقد كانت عيناها منتفخة من اثر النوم وشعرها هائج وملابسها غير منظمه وجهها احمر من اثر النوم..عاا
اما في الخارج كان وسيم يضحك بشدة وهو يقول..يالهوي- دا انتوا مسخرة
ضحك مازن وقال..يااه انت لسه شوفت حاجة دي حاجة بسيطة..تعالي ادخل واقف ليه لكن فجاة تذكر ان دانه بشعرها فنظر خلفه لكن لم يجد دانه فنظر في ارجاء الغرفة فوجدها تحمل الصغير وهي تقف بعيدا عن انظاره وهي تضحك
-هدا وسيم قليلا من الضحك الهستيري ثم قال بهدوء..لا معلش انا خارج بس جيت علي صوت الصراخ العالي..بس علي العموم انا خارج دلوقتي عشان بنحقق في القضية 
اوما له مازن باحراج..فقام وسيم بالاستاذ وتركه ورحل..
مر يومين كان وسيم مشغول في حل تلك القضية ونسي امر تلك البلورة..
اما في الجانب الاخر كانوا جميعا يسيروا خلف خالد حتي يصلوا الي الكتاب في اسرع وقت الي ان جاء ذلك اليوم عندما وصلوا وقلبت الموازين..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك رد