Uncategorized

رواية نور طريقي الفصل السابع 7 بقلم منارة موسى

 رواية نور طريقي الفصل السابع 7 بقلم منارة موسى

رواية نور طريقي الفصل السابع 7 بقلم منارة موسى

رواية نور طريقي الفصل السابع 7 بقلم منارة موسى

سيف نزل من العربيه وراح مسك ايد رويه
سيف: في حاجه يا شباب 
الشباب: لا يا فندم احنا اسفين 
الشباب مشيو اول ما الشباب مشيوا  سيف عدل وشو علي رويده 
سيف بغضب: اي القرف الي انتي عمله ده في وحده محترمه تنزل الشارع كده
وطلع منديل وقعد يمسح المكياج وحط الجاكت بتاعه علي شعره الظاهر 
سيف بتنهيد: يا رويده انتي حاجه  غليه مش من كل هب ودب يشوف جسمك حفظي عليه لال يستحقو عارفه حاجه جميله جدا لمه جوزك يبقا اول وحد يشوف شعرك او اول وحد يشوف لبسه  جينز وبنص وكده كده سا تتزوجين رجل وحد فلمه تتزينين لجميع 
رويده: بس دي اول مره انزل كده وبعدين دي خطوبت اخي 
سيف: واخر مره ويلا اطلعي قبل محد يشوفك 
رويده:طاب ول جاكت بتاعك
سيف وهو رايح عند العربيه لا خليه معاكي
وركب عربيته مشي 
اما ايات وايا الي شافو كل حاجه من بعيد
اياد:تصدقي سيف رويده لبقين لبعض 
ايات:طاب ممكن تبعد ايدك بقا
اياد كان مسك ايات من وسطه
اياد:تؤ تؤ من النهارده مفيش بعد ديما هتبقي جنبي
ايات: طاب احنا هروح فين
اياد: هروح نقعد شويه علي البح
ايات بصدمه: دلوقتي الجو برد
اياد:وانا اتعوت علي البرد بس المرادي انتي الدفه
فبيت ايات
شهد كانت وقفه في البلكونه
عمر:احم مش هينفع تفضلي وقفه كده الجو برد وياد مشي علي فكره 
شهد:اي ده بجد مشي امتا 
عمر:من شويه
شهد:طاب خلاص انا لزم امشي
عمر:لا خليكي هو شويه تاني وهيجي ذوق حلو اوي في البس يا شهد
شهد:ده من ذوقك
عمر:فين اهلك يا شهد
شهد:عندي بابا وختي اصغر مني وماما الله يرحمه
عمر:امين انتي ليه شغاله في المجال ده يا شهد
شهد: انا شغاله في شركة اياد بيه وهو عارف اني فاتحه صلون تجميل بعد الشغل 
عمر:انتي بنت مجتهد يا شهد بجد ربنا معاكي
عند ايات واياد
اياد قعد ايات علي البحر وسند راسه علي كتفه وفضل ساكت طول القعد وايات مرضيتش تتكلم فقط تستمتع بل منظر ول هدو وحاسه بفرح وهو اياد جنبه 
وفجأة رن فون اياد وكانت شهد 
ايا اخد ايات ورجع البيت حاسب شهد وصله البيت واح الشركه
اياد اول مدخل الشركه رن علي ايات
ايات.: الو عايز اي مش لسه كنت معاك
اياد: طريقتك في الكلام تدعدل معاي ول هعدله انا وبعدين مفيش نوم قبل متكليني او اول متصحي فاهمه 
ايات: اي هو ده سجن ول اي
اياد: عشر دقايق ولقيك تحت البيت علشان  لسانك الطويل ده عايز قصه وانا هربيقي
ايات:اسفه اسفه اوعدك مش هتقرار تاني وهكلمك اول مصحا ونام 
اياد:مش مسامحك وهربيكي بس لمه تبقي في بيتي 
اكلتي
ايات:مليش نفس اكل
اياد:طاب تروحي تعملي اكل وتكلي دلوقتي
ايات:حاضر حاجه تاني 
ايات فعلا راحت عملت اكل وكلت وهي بتكلم اياد وبعدين قفلت ونامت 
اما رويده مبطلتش تفكير في سيف ول عمر فشهد
في صباح يوم جديد
ايات كنت صحيه تصلي الفجر وبصت علي الفون
ايات:اكيد مش هيعرف اني بصحه الفجر يعني
وفجأة سمعت صوت رساله من الفون فتحت لقيت اياد بعتله«مرنتيش ليه»
ايات:انا وثقه اني مرقبه
وبعدين رنت عليه وكلمته
ايات:احم
اياد:قولي الي عندك من غير احم
ايات:عايز ارجع الكليه
اياد:ارجعي
ايات:بجد
اياد:اه اصلا هو كده كده هيبعد عنك ومش فضيلك
ايات:قصدق سيف
اياد:اه 
ايات حولت تغير الموضوع
ايات:انتا فين دلوقتي 
اياد: فشركه
ايات: يلهوي من امبارح 
اياد: انا بروح البيت ابدا بس هروحو لمه تبقي فيه
ايات: طاب ونموم
اياد: لا مبحبش انام انا بحب اقضي وقتي في الشركات ول كليه
ايات: معندكش صحاب
اياد: لا ومش عاوز ويلا البسي علشان اجي اوصلك
قفلت ايات مع اياد وراحت صحت رويده ولبسو وراحو الكليه وياد وصلهم  ولف ورجع الشركه
اما عن اياد 
السكرتيره: اياد بيه في وحد بره اسمو عمر بيقول انو اخو خطيبتك 
اياد: دخليه
وفعلاً دخل عمر وقعد يتكلم مت اياد واياد سال علي درسته وعرض عليه الشغل معاه وعمر وافق علشان يشوف شهد
في الكليه عدي اليوم عادي علي ايات وريده علشان مكنش عليهم سيف
كان وقف مستنيهم محمد اخوهم التاني بره 
وشاف بنت وقفه فنص الطريق وماسك الفون وفي عربيه جيه عليه بسرعه راح محمد شده من قدام العربيه بسرعه
وسيف كان وقف راح جري علي البنت وحضنه وهي كانت عمله تعيط
محمد بغضب انتي عميه مش شيفه 
سيف اصلاه……….. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد