Uncategorized

رواية مأمني ومؤلمي الفصل الرابع 4 بقلم كاتبة مبتدئة

   رواية مأمني ومؤلمي الفصل الرابع 4 بقلم كاتبة مبتدئة

رواية مأمني ومؤلمي الفصل الرابع 4 بقلم كاتبة مبتدئة

رواية مأمني ومؤلمي الفصل الرابع 4 بقلم كاتبة مبتدئة

ريم باحراج . حضرتك مين
معتز.. أنا معتز أنتي بقه مين
ريم بوجه خجول. أنا ريم صاحبة نجوى
معتز. أهلاً يا ريم
ريم بلخبطه . يا نجوى نجوى
نجوى. أي ده زيزو حبيبي جيت أمته وحشتني جداََ
معتز.. وأنتي كمان وحشاني قوي واخدتلك أجازه طويله
ريم.. وقد تغير لون وجهها من الحزن.. طاب بعد اذنكم بقه ودخلت على أوضتها
نجوى.. أنتي يا بنتي رايحه فين عاوزين نأكل
ريم بتبص من الأوضه وهي بتبص في الأرض
معلش بقه يا نجوى اتغدوا أنتوا أنا ما ليش نفس
معتز.. هو أنا ديقتك في حاجه يا ريم
ريم.. لا لاء ما فيش حاجة أنا بس مرهقه شويه
ومسافره دلوقتي فامينفعش إني أكل بتعب من الأكل ففبل السفر
نجوى… نعم أنتي مسافره فين هو مش المفروض انتي هتقعدي معايه يومين أي إللي حصل بقه
معتز.. بص إليها معتز متفهم ليه هي عاوزه تسافر
ريم. معلش يا نجوى في شوية لخبطه عندي
معتز.. شكلنا هنسافر سوا
ريم.. هو حضرتك مسافر
معتز.. آه أنا في واحد صاحبي عازمني على يومين على البحر وكنت هسافر انهارده بالليل
طبعاً معتز أخترع أي حوار علشان هو فهم لي ريم عاوزه تمشي
نجوى.. أنا مش هسيبك يا ريم أنا ما صدقت لقيتك عاوزه تمشي
سعاد.. مين دي إللي تمشي أي ده زيزو جيت أمته كده ده كله سفر
ريم بتهمس لنجوي.. هو مش أنتي قولتيلي الأخ معتز مسافر
نجوى بتفهم الحوار أخيراً. ااااه معتز قولي كده
مش عارفه أي قصته والله لسه هفهم منه
معتز.. حببتي يا ماما معلش كان عندى شغل كتير جداً لازم يخلص
، – _-_-_-_-_-_—-_—__-:___بقلم A. b
في غرفه ذات إضاءة خافته ههناك من يجلس يتذكر آخر كلمات قرأها
حج محمد. يارب يارب ما تضرنيش فيها ده هي بنتي الوحيده
زينب.. حمدالله على السلامه يا حج محمد كده برضه تخضنا عليك مااخدتش برشام السكر ليه
حج محمد.. أي اللي حصل ده
زينب.. قول الحمد لله دي غيبوبة سكر
حج محمد.. الحمد لله في كل حين وعلى كل حال
حج.محمد.. زينب اسمعي الكلام اللي هقولك عليه ده واحفظيه كويس وما تقطعنيش في الكلام 
زينب. أومرني يا حاج
الحاج محمد. الأمر لله
بنتنا يا زينب إسمها ريم عبدالرحمن السيوفي
بنت رجل الأعمال عبد الرحمن السيوفي الله يرحمه
كان راجل محترم الناس كلها بتشهدله بالأخلاق
هي مشيت وسابت جواب لينا كلنا إنها مش هترجع
الدموع غرقت وشه وهو بيقول مش عارف أنا كنت أناني لما قررت أخليها تعيش معانا وله ده كان خوف اني هي تواجهم ويحصلها حاجه أو صدمه
ربنا يسامحني على إلى عدي
زينب بصدمه .. نعم أنت بتتكلم بجد يا حج
حج محمد. هو ده وقت هزار يا زينب
بكت زينب بحرقه على صغيرتها التي تركت المنزل
حج محمد.. أجمدي يا زينب لسه الصعب جاي ورا
وإحنا لازم نستعد إننا نكون ظهر ليها وحما مش وقت ضعف
زينب. أنت هتقلقني ليه يا محمد وبعدين لما هي ليها أهل أغنياء ليه ما سألوش عليها
حج محمد.. سألوا يا زينب وعرفوا هي فين بس للأسف فضلوا أنهم ما يجوش ياخدوها
أنا هفهمك السيوفي بيه جد البنت لما الأب والأم ماتوا كلف عمها أنه يبحث عنها طبعاً عمها بحث لما توصل إنها هنا عندنا وقرر يرشي إللي في القسم كلهم علشان يقطعوا البلاغ إللي أنا قدمته ويقفل الموضوع
وبلغ جدها إنه دور عليها في كل حته ومش لاقيها
وطبعاً جدها ما سكتش حاول مره واتنين وتلاته
وما وصلهاش لإني ما حبتش اساعده لأني مهما كان نفوذه فالقوه بين أيد عمها
زينب. َوليه عمها عمل كده
حج محمد. ودي عاوزه سؤال يا زينب علشان الملايين إللي بأسمها
زينب.. معقول يا محمد ده حقيقي هو في كده 
حج محمد. طبعاً معقول حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم
تفتكري يا زينب إللي عملته ده صح
زينب. أيوه صح أنت كنت بتحميها ككل إللي تعبني إني عاوزه أطمن عليها دلوقتي
حج محمد.. إن شاء الله هوصلها قريب
زينب.. طاب وأنت يا أخويا بتقولي الكلام ده ليه دلوقتي
حج محمد.. علشان لو مت البنت دي لازم تروح لأهلها اإللي أكيد دلوقتي نفسها تعرف هما مين
زينب. بعد الشر عنك يا حج
حج محمد مقاطعاََ.. هو الموت شر يا زينب
زينب بس يا حج إللي ما ودينها وهي صغيره هنوديها وهي كبيره وهنا مش عارفينها
حج محمد.. زمان كانت طفله وكنت خايف عليها وقولت إحنا هنحميها لكن دلوقتي هي قدرت تتخلى عن حمايتي تبقى تقدر تواجه أي حاجه
، – _-_-_-__-_-_-__-_-_-__-__——–_-___
سعاد.. أي يا أولاد رأيكم في الأكل
معتز.. يجنن يا ماما أكلك تحفه بصراحه
ريم.. تسلم أيدك يا طنط المكرونه جميله
سعاد.. تسلمولي يا حبيبي وأنتي يا ست نونو
أي الأخبار عندك
نجوى.. ثواني بس يا ماما ابلع
سعاد.. هو أنتي من أول ما بنرص الأكل مفيش وقت تقولي ولا كلمه كله لما تبلعي
نجوى.. أن ما اكلتش تقولولي أسطوانة وأن أكلت برضه أسطوانة آه آه
سعاد ََبسرعه يا معتز اضربها على ضهرها الهانم شرقت زي كل مره
معتز.. قام جرى وهوب على ضهرها
ترك الجميع ملاعقهم وبدأوا الضحك على نجوى
نجوى.. هه والله لاقوم سديتوا نفسي
معتز.. نونو خدي بس خليكي جدعه
سعاد..يا بنتي خدي بنهزر
ريم.. طاب عن اذنكم بقه هدخلها
معتز كان ظهره للأوضه افتكرها دخلت راح ساحب الكرسي جنب مامته
ماما بليييييز أي القمر ده
سعاد.. أيوه أنا فعلاً حلوه اليومين دول علشان المااسك اللي
معتز.. ماااما أنتي جميله في كل الأوقات طبعاً
بس أنا أقصد ريم
ريم كانت بتغسل أيديها وخرجت لقيت طنط سعاد بتقول اااااااه ريم دي صاحبة نجوى في الجامعه وتقدر تقول أكتر من أختها
اتكسفت ودخلت بسرعه على أوضتها قبل ما ياخدوا باللهم
معتز.. وهي من القاهره يا ماما
سعاد.. لاء يا قلبي من المنصوره جايه يومين وراجعه تاني
عم الهدوء
معتز.. معتزززززز
معتزبخضه .. نعم يا ماما
سعاد.. هي السناره غمزت ولا أي
معتز.. آه أيه لاء ده أنا بس
سعاد.. آه أيه لاء هو أي أصله ده لاتيني ولا كسوف
يغتي أخيراً هفرح بيك
معتز.. أنا قايم أخلص شوية ورق يا ماما جواز أي وبتاع أي
سعاد.. ربنا يهديك يا أبني
معتز.. أيوه ادعيلي كده
دخل معتز أوضته غير هدومه وظبط الشغل بتاعه على اللاب وخبط على أوضة نجوى
ريم.. أيوه 
معتز.. أنا يا نجوى معتز عاوزك
وبعد فتره من إلانتظار خرجت ريم بابتسامتها الساحره
ريم.. أيوه يا أستاذ معتز نجوى نايمه ومش راضيه تصحى أبداََ حاولت معاها لكن نومها تقيل جداً
معتز.. هههههههه هي لسه برضه ما بتحرمش أبداََ
استأذنك بس علشان أنا هتصرف
ريم… أتفضل
نجوى. أوه سيبونيييي
معتز جاب كباية ميه وهوبااااا في قفا نجوى
نجوى.. قامت تجري آه بسم الله الرحمن الرحيم
في أي
معتز وريم ماتوا على نفسهم من الضحك
معتز.. أيوه كده اضحكي محدش واخد منها حاجه
ريم.. أحم نعم
معتز. لا ولا حاجه أصل
قاطعته نجوى والله يعني أنتوا قررتوا تضحكوا على انهارده أنا كبش الفدا
معتز. أعمل أي كنت محضرلك مفاجأه
نجوى. مفجأاااااه الله عليك يا زيزو خلاص مسمحاك بس قول
هخرجك تتمشى براحتك وتعملي شوبينج
وقربت منه باسته من خده
نجوى.. يلا بينا يا ريم
ريم.. اعفوني أنا هقعد مع طنط وروحوا أنتوا
نجوى.. أنتي بتقولي أي لا يمكن اخرج من غيرك هما مرتين إللي يخرج فيهم في السنه هضيعي على واحده
سعاد..لاء يا ريم روحي اتمشى أنتي ونجوي
وأنا هصلي العشاء وأنام يلا يا حببتي بدل قعدت البيت دي
وافقت ريم بعد إلحاح شديد
وخرجوا راحوا المول ومعتز عينه ما اتشالتش من على ريم
ريم لنفسها أي إللي بيحصل ده يا ريم أنتي سبتي بيتك إللي اتربيتي فيه علشان شايفه إني قعدتك دي فيها ذنب علشان تيجي تقعدي قصاد معتز
يارب يسرلي أموري يارب
نجوى… ريييببيم يابنتي بقالي ساعه بنادي عليكي
ريم.. نجوى أنا عاوزاكي تسأليلي معتز على شغل هنا في القاهره أو إسكندرية حتى مش مشكله 
نجوى.. ولو أنك مش مركزه معايه وأنا زعلانه منك بس وماله أسألك بس بشرط صحصحي معايه
ريم.. إذا كان كده ماشي
الوقت سرقهم وريم كمان اندمجت ونسيت همومها لأول مرة جابوا كل لوازمهم وخرجوا
معتز.. هاه خلصت يا اخرة صبري
نجوى.ام يعتبر خلصنا
معتز طاب يلا بقه نتمشي شويه على الكورنيش واكلكم ذره مشوي
ننجوى.. الله يا ريت
معتز.. و انتي يا ريم ليكي في الذره
ريم.. آه طبعاً بحبها جداً
معتز بيبص في مراية العربيه على ريم 
معتز.. يا بختها
نجوى… بصت لمعتز بتوعد على التسبيل العلني ده
ريم وشها أحمر وبصت من الشباك
نجوى أيوه أقف هنا أهوعمو بتاع الذره
معتز وقف وراح يشتري وقفته ريم
ريم.. ممكن تخلى نجوى هي إللي تشتري لأني عاوزه حضرتك
معتز ببلاهه.. قوي روحي يا نجوى أنتي أشتري
نجوى بتتنيحه والله ماشي بس بمزاجي على فكره
ريم بتفرك في أيديها من الاحراج
ريم.. ممكن أطلب منك طلب
معتز.. طبعاً أتفضلي
باااااي
فكروا معايه هتطلب منه أي
ريم دي بت فظيعه مالهاش في الطيب نصيب
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ثائر للكاتبه هنا سامح

اترك رد

error: Content is protected !!