Uncategorized

رواية عشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

 رواية عشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

دنيا  :جلست على السرير بركبتها وبتوصل مصطنع ،   لا لا عشان خاطري يا آبيه اكلني  تاني ، مش هعرف  اكل لوحدي ، اكلني ، اكلني .
جاسر : رفع حاجبه ، بتتريقي والله  .
دنيا : مسكت الشوكه وبدأت تاكل بسرعه ، وضعت اصبعها بالصوص ولحسته ، الاكل طعمه حلو قوي .
جاسر : يضحك يامجنونه .
دنيا : تعالا كل معايا .
جاسر : لا كلت .
دنيا : تعالا بس ، ثم وضعت اصبعها في الصوص وذهبت له وهي تريد وضع صباعها في فمه .، خد دا طعمه حلو .
جاسر : حاول ابعادها عنها ، الله يقرفك انتي عيزاني الحس صباعك .
دنيا : تضع يدها في فمه ، والنعمه صباعي طعمه حلو ، دا حتي بطعم الصوص ، دوق بس .
جاسر وهو ببعدها وقعها على الاريكه بدون قصد فمسكته هي من قميصه فوقع فوقها .
دنيا : وهي تنظر لعينيه ، وتضع يدها بفمه ، دوووق .
جاسر : سرح في عنيها و فتح فمه ، واكل الصوص من اصبعها .
دنيا : حلو .
جاسر : اه حلو قوي .
دنيا : عاااااااا ، ضحكت عليك وخليتك تاكله .
جاسر : يخربيتك فصلان ، وقف وبعد عنها ، انا ايه اللي حصلي .
دنيا : تضحك ، انا دنيا الحديدي  .
جاسر : ضحك ، مجنونه والله وهتجننيني معاكي .
دنيا : وضعت صباعها قدامه ، تقدر علي التحدي .
جاسر : زق ايدها وهو بيضحك ، لا مقدرش ..
دنيا : yes .
………… 
ذهب خالد الحديدي الى امينه والده جاسر .
خالد : ازيك يا امينه عامله ايه ، مشفتكيش من زمان .
امينه : الحمد لله على كل حال ، ازيك انت وازى صحتك .
خالد : رايح اعمل عمليه يوم الخميس ، واحتمال مرجعش يا امينه .
امينه : بخضه ، بعدشر عليك متقلش كده .
خالد : لسه بتخافي عليا يامينه .
فلاش باك
( كانت أمينة فتاة عشرينية  ،  تحب خالد الحديدي وهو ايضا يحبها ، ولكنه سافر  ليعمل بالخارج حتى يبدأ مشواره ويجمع الأموال ويأتي  للزواج منها ، احمد اخوه طلب منه أموالا للزواج فأعطاه خالد ليساعده في استقامة طريقه ، ولكن أحمد أخذ الأموال وتقدم بها لامينه وهو يعلم انهم يحبوا بعض ، وفعل ذلك  لانه كان بيغير من خالد اخوه لانه متفوق عنه منذ الصغر في الدراسة وفي العمل أيضا ، ضغط اهل امينه عليها للزواج من احمد  وتزوجته وهي لا تعلم إلا يوم كتب كتبه انه اخو خالد حبيبها ، تفاجأ خالد بزواج اخوه من امينه عندما بعث احمد الي خالد صور فرحة لكي يقهر خالد وانه انتصر عليه .
باااااك .
امينه : بزعل ، اللي فات راح  ياخالد ، وملوش لازمه الكلام دا ، جاي بعد السنين دي كلها تسال .
خالد :  معاكي حق ، طب  رايك ايه في جواز جاسر من دنيا .
امينه : هو اللي اتعمل فيك زمان ، جاي تعمله وتعيشوا لابني دلوقتي .
خالد : ليه بتقولي كده .
امينه : علشان اخوك زمان خذنى منك وانا وانت عارفين يعني ايه اتنين بيحبوا بعض وفي الاخر ميبقوش من نصيب بعض ،  جوزت بنتك لابني وانت عارف انه بحب خطيبته .
خالد : زمان احنا اتلعب علينا والله يسامحه احمد  ، وبعدين  جاسر ده ابني اللي غلاوته متقلتش عن غلاوه دنيا بنتي ، دا كفايه انه من رحتك يا امينه .
امينه : علشان كده سبتني لاخوك .
خالد : احمد لعبها صح واتجوزك بسرعه وانا ملحقتش انزل من السفر  ، وبعدين بعد لما احمد مات انا طلبت ايدك ونلم الشمل بس انتي موافقتيش .
امينه : خلاص اللي حصل حصل ، بس لما جاسر زي ابنك عملت فيه كده ليه .
خالد : علشان ده ابني اللي بخاف عليه ، ودنيا بنتي برضه اللي بخاف عليها ،  الإمبراطورية اللي انت شايفاها دي اللي انا ابتديت بيها  وجاسر كملها  ، عايزه ده كله يضيع واسم الحديدي يضيع ، ودنيا نضيعه وتضيع معاه .
امينه :  يعني علشان تحافظ على مالك وبنتك تحطم قلب ابني .
خالد : دايما مشاعرك سبقاكي كدا ، رفضتيني زمان علشان كنتي زعلانه ولسه زعلانه مني حتى بعد ما كبرنا وعجزنا .
امينه : لا انت اللي عجزت لوحدك .
خالد : يضحك ، وانتي زي ما انتي زي القمر .
امينه : يوه ياخالد بطل معاكسه ياراجل .
خالد : مفيش واحده ياخلوده زي بتاعت زمان .
امينه : اتهد ياراجل .
خالد : اتهديت والله مبقاش فيا الا لسان .
امينه : تضحك .
خالد : افهميني يا امينه ، ده كله هيكون في ايد جاسر  الشركه والفلوس وبنتي ،  انا حطيت كل حاجه بين ايد جاسر الحديدي ، وعملت كده عشان هو  تربيتك يا امينه وحته منك .
امينه  : بس صعبان عليا قلبه ومشاعره ياخالد ولا خلاص مبقتش تحس بالمشاعر والاحاسيس اللي كنت بتحسها زمان .
خالد : فتره وهتعدي يا امينه متخفيش عليه وبعدين كله بيتغير .
امينه : يعني انت اتغيرت .
خالد : اللي يحبك لا يمكن يتغير يا منمن ، بس الزمن هو اللي اتغير .
امينه : منمن ، انت لسه فاكر .
خالد : وانا من امتى نسيت ،  لسه بتحبيني يا امينه زي زمان .
امينه : بكسوف ربنا يخليلنا عيالنا .
خالد : وصيتك دنيا يا امينه .
امينه : من غير وصية دنيا دي زي بنتي ، بس ربنا يقوي ابني على الاختبار الصعب ده .
خالد : متقلقيش يا امينه جاسر قدها وقدود .
…….
تجلس منار الصواف على كرسي مكتبها وامامها السكرتيره . منار : عايزاكي تجمعيلي كل معلومة عن صفقة قطع غيار عربيات اللامبرجيني .
السكرتيره :  لكن دي شركه الحديدي المعتمداها وبتاخدها كل مرة .
منار:  اسمعي اللي  بقولك عليه ، وتنفذيه .
السكرتيره :  حاضر يا منار هانم .
خرجت السكرتيره ورفعت منار الهاتف واتصلت على طارق الرويعي .
( طارق  الرويعي ثلاثيني  العمر كان معجب بمنار قبل ذلك ولكنه يعلم انها تحب جاسر وهو غريم جاسر اللدود ) 
منار : ازيك يا طارق ، انا منار الصواف .
طارق : مش معقول منار الصواف ،  بنفسها بتتصل انا مش مصدق ودانى .
منار : لا صدق يا طارق ، كنا عايزين نشتغل سوا ايه رايك . 
طارق : غريبه يعني .
منار : ايه الغريب .
طارق : بخبث ، انتي عارفه اني انا وخطيبك جاسر الحديدي مبنرتحش لبعض .
منار : قصدك اللي كان خطيبي .
طارق :  ايه ده ، مش معقول انتوا سبتوا  بعض .
منار :  تحب نشتغل سوا ولا ..
طارق : ولا ايه ، احب طبعا .
منار : تمام هخلي السكرتيره تحدد ميعاد ونتقابل .
طارق : تمام قوي.
…….
انتهت دنيا من طعامها وذهبت الى ارتداء ملابسها عبارة عن هوت شورت وبدي حمالة ، وفارده شعرها الطويل لدرجة ان شعرها اطول من الهوت شورت ، ثم ذهبت إلى جاسر فى البراندا .
دنيا :  يلا بقى علشان نروح لبابا .
جاسر : كان يتصفح هاتفه بصلها ،  ماشي غيري وانا جاهز .
دنيا : اغير ايه ما انا لابسه اهو .
جاسر : هو فين اللبس ، هو انتي  كده لابسه .
دنيا : بابتسامه ، اه ايه رايك .
جاسر : قام قصادها ، زفت ، ايه دا يا ماما .
دنيا : ايه التيشرت مش لايق علي الهوت شورت .
جاسر : هوت شورت يانهار اسود .. يانهار اسود 
دنيا : ايه في ايه ، بتسود النهار ليه .
جاسر : وانتي عايزه تطلعي بره كده .
دنيا : اه ، عادي يعني .
جاسر : عادي ايه ، دا انتي لو  لابسه قميص نوم مش هيبقى بالشكل ده .
دنيا :  قميص نوم ايه ، عيب على فكره لو سمحت .
جاسر : عيب ايه و اللي انتي لبساه دا  مش عيب ، هو الصبح بكيني وبالليل هوت شورت ، صبرني يارب .
دنيا : علي فكره دا لبسي من زمان مش حاجه جديده يعني .
جاسر : لا طبعا مفيش بنت محترمه بتلبس كده .
دنيا :  والله انت مش بابايا علشان تتحكم فيا وفي لبسي .
جاسر : بضيق ،  انا فعلا مش باباكي  انا جوزك ولازم تسمعي كلامي ، وروحي غيري هدومك يلا .
دنيا :  بتحد ، لا مش هغير ، وانت   مش جوزي احنا متجوزين على الورق بس ،  علشان خاطر بابا وانا مش هسمع كلامك .
جاسر : رفع حاجبه ، تمام يا دنيا يبقى جوازنا لازم يكون مش على الورق وبس ،  واقترب منها .
دنيا : وهي تجري بعيد عنه ، هتعمل ايه مجنون .
جاسر : وهو بقرب منها ،  هخلي جوازنا يبقى رسمي .
دنيا : جريت وهو بيجري وراها ، انت اتجننت يالهوووي والله اصوت والم عليك الاوتيل كله .
جاسر : قرب منها وهي لازقه في الحيطه وهو قدامها ، ما تصوتي ساكته ليه .
دنيا : بصوت واطي ، ابعد يا جاسر ربنا يهديك . 
جاسر : موطيه صوتك ليه .
دنيا : علش …. علشان انت ابن عمي ومش عايزه افضحك .
جاسر : تفضحيني ، انتي عبيطه يابت .
دنيا : انا عبيطه ،  طب والله لصوت والم عليك الناس .
جاسر : متنسيش وانت بتصوتي تقوليلهم ده جوزي و عاوز حقوقه الشرعية .
دنيا :  يا لهوي هي وصلت لحقوقه الشرعية  ، علت صوتها ، يالهوي الحقوووووووووني 
جاسر : اول لما علت صوتها  ، يا بنت المجنونه وقبلها من شفتيها بسرعه وعنف علشان تسكت .
دنيا : حاولت ابعاده ولكنه كان متحكم بها جدا ، فتعمق جاسر بقبلته بها ، فحقا ملابسها مثيره وتظهر مفاتن جسدها ، فلم يتمالك نفسه ، ثم ابتعد بسرعه عنها قبل أن يفقد سيطرته .
دنيا : ايه دا  انت اتجننت ، هو انت  كل شويه بوس بوس ما تحترم نفسك ايه قله الادب دي  انت ماصدقت  .
جاسر :  مش عايزه تصوتي وتلمي الناس تستاهلي  ، ثم الكلمه  الي اقولها متتكررش تاني انت متجوزه جاسر الحديدي ، وامشي من قدامي بلبسك دا ، وبصوت واطي  يخربيت حلاوتك ياشيخه .
دنيا : بضيق ، عااااااا ، يامتوحش وتمد يدها وتمسح شفايفها مكان قبلته ، والله لوريك ياجاسر ، وفتحت دولابها لتختار ملابسها .
جاسر : ضحك ، ومسك الهاتف الموجود بالغرفه واتصل وطلب فنجان قهوة وعصير برتقال فريش  .
دنيا : مش عايزه عصير .
جاسر : غلق الهاتف ، لا هتشربي علشان صحتك انتي طول النهار ايس كريم وشيبسي .
دنيا : عضت على شفايفها بضيق ، ماشي .
جاسر : طلعي لبس كويس ومحتشم .
وذهب الي البرانده .
دنيا : بصت عليه لقيته ماسك الموبايل ، مسكت هاتف الفندق واتصلت وبصوت واطي ،  لو سمحت احنا طلبنا قهوه وعصير برتقال .
— اه يا فندم عايزه حاجه ثانيه .
دنيا : اه كنت عايزاك تحط علي القهوه  خمس .. لا عشر نقط ولا اقولك عشرين نقطة ملين ، اصل البيه معدته تعبانه شويا .
— حاضر يافندم .
دنيا : اغلقت الهاتف ،  ماشي يا جاسر والله لوريك .
اخذت ملابسها ذهبت وغيرت ملابسها ولبست بنطلون مقطع  ابيض وتيشرت بيبي بلو مفتوح من الصدر ، وكالعاده يبرز مفاتن جسدها .
دخلت  إلى جاسر فى البراندا .
دنيا : ها كده كويس .
جاسر : بسخرية  ، مين اللي قطعلك البنطلون كده .
دنيا : مقطوع ايه  ، دي الموضه .
جاسر :  طيب لمى  التيشرت من على صدرك شويه ، بدل مااهو طالع بره كده .
دنيا : هو ايه دا اللي طالع بره ، متحترم نفسك ، ثم رفعت التيشرت .
طرق الباب .
دنيا : دا اكيد الجرسون جاب القهوه ، هروح افتحله .
جاسر : استني .
دنيا : بقلق خوفا من ان يفتضح امرها ، ايه .
جاسر : خليكي انا اللي هفتح .
دنيا : ضربت يدها علي وجهها يالهوي ليقوله .
جاسر فتح وأخذ صينيه القهوه والعصير وجلس .
دنيا : وضعت يدها على صدرها ، الحمدلله مقلوش .
جاسر جلس وبدا يشرب القهوه ودنيا بتبص عليه .
جاسر : شرق ، كح .. كح  ،ثم بصلها ، ما تيجي تشربي العصير بدل ما انتي بصالي في القهوة بتاعتي كده ، ولا عايزاها .
دنيا : تضحك بخبث ، تؤتؤ مبحبهاش ، ثم اخذت كوب العصير وبدات تشربه بتلذذ وهي تضحك علي جاسر .
لكن  سرعان ما بدأت بطنها تفرك .
دنيا : ايه ده بطني بتوجعني ليه كده ، اه .. اه بتالم . .
ثم ذهبت للتواليت وخرجت وماسكه بطنها.
جاسر : مالك .
دنيا : بطني بتوجعني ، آه  ثم نظرت له ، هو انت بطنك مبتوجعكش .
جاسر : لا .
دنيا : اه يابطني .
جاسر : حاسه بايه  .
دنيا : ماسكه بطنها ، حاسه إني  عايزه ادخل الحمام .
جاسر : بيضحك وكاتم الضحك ، طب ماتقومي .
دنيا : ذهبت للتواليت وخرجت ، هو انت بطنك مبتوجعكش ، مش عايز تدخل الحمام .
جاسر : وهو يضحك ، لا مش عايز .
دنيا : طب اقوم ادخل انا ، وبصوت واطي هو الغبي دا حط الملين فين بالظبط .
جاسر : في العصير .
دنيا : ايه .
جاسر : بضحكه مكتومه  ، بقول العصير .. العصير يمكن مكنش فريش .
دنيا : اه ، وبتالم اه يابطني وجريت علي الحمام .
جاسر : كده مش هنروح لعمي ولا ايه .
دنيا : وهي في التواليت ،  لا مش قادره بطني  وجعاني قوي .
فلاش باك .
جاسر وهو فى البراندا حس انه غلط في دنيا ، فراح يعتذر لها سمعها وهي بتتكلم في التلفون وبتقول يحط ملين في القهوه ، بعد ماقفلت ودخلت تغير في التواليت ، اتصل هو على الجرسون وقاله الملين يحطه في العصير .
وحاوريني ياكيكااااا ????????
باااك 
جاسر : بصوت عالي ، اجبلك حبيتين انتينال .
دنيا : وهي في الحمام ، انتينال هو انا اتكشفت ولا ايه …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!