Uncategorized

رواية أدمنت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم جنى سعد

 رواية أدمنت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم جنى سعد

رواية أدمنت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم جنى سعد

رواية أدمنت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم جنى سعد

=انا ياجدي
الجد بصدمه :مها
مها ببرود:ايوا انا الي عملت فيهم كدا
الجد بعصبيه :كيف يعني يا مها.. مفيش ست هنا تمد ايدها على رجاله
مها ببرود:اممم وانا مديت ايدي عليهم.. لأنهم ياستهلو
الجد بغضب:ليي عملو اي
مها ببرود:انا هقولك ****وحكيت
لف الجد لموسى :انا علمتك على كدا.. وضربه بالقلم
على ومها وقفين مصدومين
موسى :انا اسف يا جدي
الجد بغضب:متجوليش (متقوليش) انا.. قول لمها.. وانت كمان شاور ل على..
موسى بغضب :على جثتي لو جولتلها (قولتلها) حاجه..
الجد بعصبيه :عا تمشي كلامك عليا ياموسي
موسى :لا يا جدي انا بتأسف لحضرتك اما دي لاا.. ومشا..
مها :حصل خير يا جدي.. بعد أزنك
******************
مراد:طب انتي دلوقتي مدايقه لي
مها بضيق:معرفش 
مراد :انتي هتجننيني معاكي.
مها :اتصدق انت عيل بارد.. دلوقتي انا بفضفض معاك تقوم انت تعمل كدا
مراد بحنيه:ياروحي انا مش قصدي.. انا قصدي يعني دا الي كنتي عاوزا متضايقه لي دلوقتي
مها :……..
مراد :شمم ريحت حاجه
مها :بقولك اي اركن دماغك الو***دي على جمب
مراد بضحك:دماغي انا بردو.
مها :يابني انا قولتلك لو دا آخر راجل في الدنيا مش هتجوزو
مراد:تمام احفظي بقا الجمله الي انتي قولتيها دي عشان هنعوزها في الأيام إلى جايه
مها :امشي يلا كتك القرف
مراد:ماشي يا بطه
مها :الله يحرقك ويحرق بطه ويحرق  سنينك السودا غور في داهيه ياض
مراد :سلام ياقلبي..
وقفلت
مها بتفكير :ياترى كلام مراد صح
عقلها:صح اي.. كلهم واحد عيل فلاح هتحبي ازاي
قلبها :ولي لا ما ممكن قلبك يتفتح لي من اول وجديد
عقلها:اوعي تفكري في حاجه زي دي.. وخلي بالك اكيد شايلك حاجه تدمر مستقبلك…
قلبها:لي بتفكر على طول في الوحش مايمكن هو كمان حبها.
عقلها:حب اي وقرف اي دي لسه كات هتضمر مستقبلو امبارح
مها بزعيق:اسكتوووو بقى
**********************
موسى :بقى انا موسى المحلاوي حتت بت تعمل في كدا.. دا اول مرا جدي يمد ايدو عليا من 20سنه..
على :خلاص ياموسي فكك منها هي فحلها واحنا فحلنا
موسى يتوعد :كيف دي هتبقى مراتي المستقبليه وضحك بخبث
(بالله يابني انت هتتخزوق في الاخر????)
علي :خلي بالك ياموسي.. هي لغايت دلوقتي متعرفكش كويس.. اوعي تتصرف بطريقه غلط.
موسى :متخافش.. اطلع يلا انا عاوز انام.
على:ماشي  يا موزه يلا سلام وطلع يجري قبل ماموسي يمسكو.. عشان هو عارف انو بيكره الكلمه دي…
*********************
سليم :وه وه يعني مها هي الي كات عملا فيهم كدا 
الجد:ايوا 
سليم :شوفت يابوي جلتلك(قلتلك) بتي مش سهله.. لا وكمان عاوزهم يتجوزو 
الجد:انا مكنتش خابر مها الرقيقه تبقى كدا
سليم :مها رقيقه يابوي وغلبانه.. بس لما روجينا  ماتت عاشت وحيده متعرفش اي  معنى حنان الأم.. انا كنت ابوها وامها في نفس الوقت.. كان نفسها تطلع ظابط بس امها كات عاوزها تطلع بشمهدسه.. ومها بتي حققت الاتنين وبقيت أكبر مهندسه في الشرق الأوسط ولو حد جرب منها بيبقى ميت… 
الجد بحزن:ربنا يرحمها ياسليم.. ومتخافش سيبها على ربنا 
****************
مها كانت قاعده زهقانه في اوضتها وعماله تروح وتيجي في الاوضه.. 
مها :اوفففف اي الزهق دا.. وفجاء جتلها فكره 
دخلت مها الحمام وأخدت دش ساخن واللبست شورت لغايه الركبه وبادي كات ونزلت في جنينه البيت.. 
كانت قاعده سرحانه وبتفتكر ذكرياتها مع روجينا.. (امها).. 
نزلت دمعه منها وهي شارده في ذكرياتها.. فجاء ايد اتحطط على دراع مها.. 
مها بلهفه :ماما.. 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد