Uncategorized

رواية صدفة مع صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شهد التوني

   رواية صدفة مع صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شهد التوني

رواية صدفة مع صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شهد التوني

رواية صدفة مع صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شهد التوني

صفيه بصوت عالي هز جدران البيت:يا چدي يا چدي يا اماي يا ماي

الكل خرج علي صوت صفيه وهيا عامله تصويت

الچد:خبر اي اهي الصوت العالي دهي

ام صفيه :تصرخي ليه يا مغصوفة الرقبه

صفيه :تعاله يا چٍدي شوف ولد ابنك كان بيعمل ا بس مع بنت البندر في الاوضه في الساعه دي وسيب مراتو

الچد وعلامات الغضب علي وشو:اهي اللي چيبك اهني يا اسد

اسد بصص علي كراميل اللي جاليها هستيريا من العياط

الچد بعصبيه :انا مش بتكلم يبقااا ترد عليه خبر اي مكنتيش اجدهى

صفيه :هيرد يقول اي العيب علي الفاچره اللي سمحلو يداخل عنديها في نصص ليل

اسد بعصبيه :لم لسنك احسلك

الچد:تعاله معايه علي المكتب والاكل يخش ينام

اسد نزل ورها جدو وكل واحد داخل الاوضه بتعتو من ضمنهم حسن وإيمان اللي كانو موجودين بس متكلموش هنا مصدمين ماللي بيحصل

الچد:اعمل حسابك بكره الصبح هتسافر

اسد بعدم فهم :هسافر ليه يا چدي وهرواح فين

الچد :هتروح أسوان تشوف مصالحنا اللي هناك

اسد:ما في ميت واحد يا چدي يعمل اجدي

الچد بعصبيه :وي انا قولت انته اللي هتروح يعني انته اللي هتروح ومش عايز جديد في الموضوع ده تاني واعمل حسابك هتقعد اربع تيام

اسد بغضب مكتوم :كده انا عرفت انته عايزني اسافر يا چدي خايف احب بنت البندر بس فإت الاون يا چدي انا حبيتها و عشقتها من اول يوم شوفتها في قلبي ديمآ ويها وعقالي مشغول ديمآ بيها كأنها سكانه الروح والعقل والقلب فات الأوان يا چدي ولو هيريحك اني اسافر ومشي هسافر بس هيا برضوا هتفضل سكانه قلبي وخرج وهو متعصب وقفل الباب ورها

***********” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” **********

فات تلات تيام وي اسد سافر من غير ما يشوف كراميل و صفيه كانت عامله تزهق في كراميل و كراميل كانت بتروح التدريب وترجع تقعد في اوضها ومش بتعمل حاجه غير انها بتفكر في اسد

كراميل في نفسها :وحشاني او ي كان نفسي يعرف اني لما قولتلو وانا كمان كونت صحيه و اني بحبو وبحبو اوي كمان ويغير عليه لما يكون مع ام غل دي بس يلاااله كل حاجه هترجع زاي الاول بكره هلم حجتي و اروح لي الهم اللي مستنيني غمضة عنيها مرحبا و راحت في النوم

عند اسد في اسون

كان قاعد وي مولع في خشب النار طلعه لي فوق

اسد مع نفسو :نفس نار دي في قلبي من يوم ما فرقتك اتوحشتك جوي صواتك في عيوني ملازمني في كل دقيقه نظراتك اللي شبه نظرات الأطفال وضحكتك اللي بتجنين لما اشوفها نفسي اشوفك اخدك في حضني ومحديش يطلعك من حضني واصل (اتنهيد تنهيده طويله وهو بيقول) الله يسمحك يا چدي

بعدها وشو قلب با غضب لما افتكر اللي صفيه عملتو :ليلتك سوده بس لما ارچع

* *****************************************************

تاني يوم في بيت الأنصاري

عثمان :جاهزين يا شباب

حسن :أيوا يا عثمان هتوحشني اوي

عثمان :وانته واللهي هتوحشني جوي جوي

نزلت صفيه و الضحكه الصفراء علي وشها وبصه لي كراميل :مع السلامه يا بنات قامت قربت من كراميل قوي وقالتها :في داهيه تخدك مش عايزا اشوفك اشوف وشك تاني اه نسيت المفروض اطلع اجهز نفسي عشان حبيبي جي النهارده وهو اتوحشتو جوي

بصت ليها كراميل وعنيها كلها دموع

كراميل :انا طلعه استنا بره

حسن:طيب انا جي وركي

ايمان :استني هاجي معاكي

وبعض نص ساعه تحركو من مكانهم وفضلو ساعد في الطريق لحد ما وصل كل واحد بيتو 

دق دق دق 

نداء :مين 

كراميل :انا كراميل يا نداء

نداء بقرف :بقولك اي يا كراميل تفضلي علي السلم عشان بابا و ماما مش هنا لما يجو ابقي ادخلي عشان مش ليقه المفتاح 

كراميل بتعب:لا ونبي شوفي انا جسمي متكسر مش قدرها 

نداء :اوف وانا اعمل اي لي سيدك 

فضلت كراميل قاعده علي السلم يجي خمس ساعد منهم كلمت أمير وفضلت تعيط علي اللي هيا في ومنهم كان بتفكر في اسد و هو بيعمل اي دلوقتي 

لحد ما سمعت حد طلع علي السلم 

كراميل بفرح :عمي و مرات عمي 

عمها:انتي جيتي امتها يا بت 

كراميل بحزن :انا جايه من خمس ساعد بس نداء مش ليقه المفتاح 

مرات عمها زقتها او ي كده لما اخبط علي نداء 

كراميل :مش معها مفتاح يا مرات عمي 

دق دق دق

نداء :مين 

امها:انا يا قلب امك 

قامت نداء فتحه الباب بسرعه 

كراميل :هو انتي سيبني كل ده علي الباب وانتي معكي المفتاح 

نداء بسخريه:لسه ليقه يا بتاعه انتي 

دخلو الشقه كالهم كانت كراميل راحه الاوضه تنام 

نداء :انتي رايحه فين يا حبيتي 

كراميل داخله انام 

نداء :لا ما خلاص دي الاوضه بتعتي انا وبس ورفعت ايدها في وش كراميل عشان توريها خاتم الخطوبه اصلي خطيبي علي طول بيكلمني فا مش هعراف اخد راحتي وانتي موجوده


كراميل بتعب وزهق:يستي مبروك عايزا انام هنام فين 

نداء :نامي في الصاله 

كراميل بحزن :طيب

مرات عمها :استنى يا قلبي خشي لمي الغسيل و حطي غسيل وعلقي علي الاكل 

كراميل :بس انا تعبانه ومش هعمل حاجه 

قام عمها مسكها من ايدها جامد اسمعي الكلام يا بنت الكلب انتي مش هنخدمك احنا 

كراميل بعصبيه وبصوت عالي:متقوليش يا بنت الكلب متجبيش سريت ابويا علي لسانك ابويا اشرف منك 

عمها :دخ بقلم علي وشها ومسكها من شعرها انا هربكي يا بنت الكلب وفضل يضرف فيها بالحزام لحد ما جسمها اتحويل لي الاون الازرق

* ******************************************************

في بيت الأنصاري 

اسد:انا مسافر بعد بكره يا چدي 

الچد:________________

اسد:هراجع علي طول 

مشى اسد قلبو مشغول علي حبيبتو اللي ميعرفش حاجه عنها خالص 

فات يومين وي كراميل مش بتروح الجامعه وله بتاكل وله ليها نفس وجسمها كالو ازرق من الضرب واسد سافر بقالو لسه مشغول قلبو النار مشعلله في من فريق حبيبتو 

* ” ” ****************************** * * **************

كراميل كانت وقفه بتغسل الغسيل علي ايدها وباين عليها التعب من الضرب اللي خدتو 

عمها :انتي يا بت سيبي اللي في ايدك ده واخرجي

كراميل :نعم 

عمها :حضري نفسك بليل عشان هتمشي

كراميل بعدم بفهم :هروح فين 

عمها:بيت جوازك يا محروسه محسن الجزار طلب ايدك وانا وقفة 

كراميل والدموع اتجمدد في عينها :ليه يا عمي ليه كده انا مش موافقه 

عمها:طب ابقي قوليلي لا كمان عشان تشوفي اللي هيحصلك

كراميل بدموع :مش هتجواز يا عمي لو علي موتي 

عمها :اهي يا بنت الكلب ومسكها من شعرها ورمها في أرض جايب الحزام وفضل يضرب فيها بكل قسوه 

كراميل بدموع وصوت مدبحو :اهي يا امييي وابويااا خدني عندكم انا تعبت اهي تعبت 

وعمها نزل فيها ضرب بكل قسوه

مراتو:خلاص البت هتموت في ايدك 

عمها:خدها جاهزيها عشان بليل 

شدها مرات عمها يلاااله قدمي يا عروسه فضلت تبكي لحد بليل 

لبست دريس اسود وعيونها كلها دموع

نداء :يخربيتك حد يلبس اسود يوم فرحو يلاااله العريس بره 

خرجت كراميل لقيت العريس و الماذون وعمها و مراتو 

عنها :الفلوس جاهزه

العريس :ايوا بس بعد ما نكتب الكتاب 

كراميل بحزن علي حاله عنها بيبعها لي واحد بصة ليهم بصة قرف وقهره علي حالها 

الماذون يلاااله يا جماعه اقعدي يا عروسه 

قعدت كراميل وعنيها كلها دموع الماذون البطاقة يا عريس البطاقه يا عروسه

دق دق دق 

عمها :مين يا نداء 

نداء باعبجب :معرفش يا بابا حد عايز ألبومه دي 

قامت كراميل من مكانه واول لما خرجت عند الباب وشافت مين وقعت اغم عليها قام مسكها قبل ما تقع علي الارض واحضنها جامد…..

يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج فرج

اترك رد

error: Content is protected !!