Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني 2 بقلم حسناء رمضان

“طلعت اجري ع اوضتي وقفلت الباب وفضلت اعيط… 
عدا وقت كتير وانا بعيط وصعبان عليا نفسي.. “ماهو معاه حق فعلا.. انا مالي انااا… كاااان اي اللي يدخلني.. وبعدين انا واخده راحتي كإنه بيتي كدا ليه!… اي القرف داا… وكملت عياط”.. 
نمت وصحيت تاني يوم ع صوت خبط الباب.. فتحت.. 
ـهند: يلا ياجي الفطار جاهز.. 
=جاكي: لا شكرا انا مش جعانه.. 
ـ هند: اي دا مالك؟؟.. في حاجه حصلت!! 
=جاكي: لا لا مفيش انا بس تعبانه شويه وعايزه انام.. 
ـ هند: فيكي حاجه طيب!! 
=جاكي: لا لا مفيش مصدعه بس.. 
ـ هند:  طب لو احتاجتي حاجه نادي عليا.. 
=جاكي: متشكره.. 
مشت وقفلت الباب.. 
……….. 
الكل قاعد ع السفره ماعدا انا ومحمد… 
ـ عمو احمد: امال فين جاكي!
ـ هند: انا طلعتلها يابابا وقالتلي انها مصدعه شويه وعايزه تنام.. 
ـعمو احمد: وسيبتيها ليه!!… روحي اطلعي يلا شوفيها مالها.. 
ـ بابا:  لا لا سيبيها.. متتعببيش نفسك معاها.. هي كدا ماشيه ب دماغها.. 
ـ عمو احمد: ومحمد لسه مرجعش؟؟. 
ـ سما: لا رجع يابابا امبارح بالليل… 
ـ عمو احمد: اطلعي نادي عليه.. ومتنزليش من غيره.. 
ـ سما: حاضر. 
ـ سما: محمد.. مححححمددد…. افتحح انااا سماااا… محمممااااد.. 
“فتح الباب بعصبيه..”  
ـ محمد: نعم!!… عايزه ايي؟؟!  . 
ـ سما: بابا بيقولك تعالي عشان تفطر.. 
ـ محمد: مش عايز.. 
ـ سما: لا بابا قالي متنزليش من غيره… ولو نزلت هيشلوحني.. 
ـ محمد: طيب انزلي وانا جاي.. 
ـ سما: لا هتنزل معايا.. 
ـمحمد: متعصبنيش عليكي بقااا.. قولت جاي.. 
      “نزلت سما وبعدين نزل محمد وراها..”
ـ محمد: نعم!! 
ـ عمو احمد: اقعد افطر.. 
ـ محمد: مش عايز 
ـ بابا: معلش يابني اقعد عشان خاطري انا.. الاكل ملوش دعوه..
قعد محمد وبدأوا ياكلوا.. وعدا شوية وقت.. 
ـعمو احمد: هند.. خلصي اكلك واطلعي اتطمني عليها احسن تكون تعبت.. 
ـ بابا: لا لا انا خلصت اكل اهو وهطلعلها.. 
“محمد افتكر اللي عمله ولام نفسه وعرف انه زودها معاها حبتين..” 
“.. طلع بابا وانا كنت منهاره من العياط.. مانا اصلا غلطانه..” 
ـ بابا: جاكي.. افتحي ياجاكي
“مسحت دموعي وفتحت الباب وبابا دخل..” 
ـ بابا: مالك بقاا ياست.. حابسه نفسك ليه؟.. 
=جاكي: مش حابسه نفسي ولا حاجه.. 
ـ بابا: امال في اي!!… بيطلعوا ينزلوكي بالعافيه ليه؟؟!.. 
=جاكي: في اي يابابا.. مانت عارف اني مبعرفش اخد ع الناس بسرعه.. وبعدين انا عايزه افهم بقااا احنا هناا ليه… بنعمل اي هناا.. وسيبنا بيتنا ليه!.. 
ـ بابا: متساليش كتير ياجاكي.. هتعرفي كل حاجه مع الوقت.. 
=جاكي: يابابا انا عايزه ارجع بيتنا.. انا مش مرتاحه هناا.. 
ـ بابا: حد ضايقك؟؟ 
=جاكي: لا خالص.. بس هاخد راحتي ازاي وانا ضيفه هناا!!.. 
ـبابا: لا خدي راحتك.. دا بيت عمك مش حد غريب.. 
=جاكي: “بتنهيد” ماشي.. بس احنا هنطول هنا!! 
ـ بابا: قولت هتعرفي كل حاجه مع الوقت.. اسيبك انا بقااا عشان ورايا شغل.. 
خرج وقفل الباب وانا قومت قلبت ف الفون شويه وبعدين قعدت ارسم… 
معرفش برسم اي.. ايدي بتمشي لوحدها.. قعدت كدا فتره ومحستش بنفسي غير بعد ماخلصت.. 
لقيتني رسمته.. رسمته هو.. طب ليه!… انا مالي بيه!.. ارسمه ليه.. شيلت الرسمه وقولت انزل اتمشى ف الجنينه شويه بدل الملل دا.. 
نزلت مكنش في حد تحت.. فقولت كويس والله بدل الأسئلة الكتير دي… 
حطيت الهاند فري ف ودني وانا بتمشي.. 
ـممكن اتمشى معاكي!! 
لفيت بخضه كبيره…
 ـ اهدي دا انا بردوو.. 
=جاكي: نعم!!.. 
ـ محمد: انا اسف.. 
=جاكي: “بضيق” ع ايه؟.. 
ـ محمد: على الطريقه البايخه اللي اتكلمت معاكي بيها.. انا اسف بجد بس انا كنت متعصب.. 
“بصيت ف عنيه حسيت بدموع بيداريها”.. 
=جاكي: حصل خير.. وبعدين معاك حق.. انا فعلا تخطيت حدودي.. انا مجرد ضيفه هنا وماشيه.. 
ـ محمد:  بجد انا اسف.. معرفش قولت كدا ازاي!… صدقيني معرفش اتكلمت كدا ازاي بس اانااا اناا ممك مكوونتش…. 
“بدأ يتهته وباين انه متوتر قووي ومش متمالك نفسه”
=جاكي: بس بس اهدى خلاص مفيش حاجه.. حصل خير.. 
ـ محمد: “بكسره” يعني مش زعلانه مني؟؟ 
حسيت قلبي وجعني والله من الجمله دي.. 
=جاكي: لا مش زعلانه.. 
كملنا مشي من غير كلام.. عدا شوية وقت وهو واضح انه حزين.. 
=جاكي: ممكن اسالك سؤال؟ 
ـ محمد: اتفضلي.. 
=جاكي: حزين ليه؟!.. 
بصلي بسرعه بنظرة احتياج.. 
ـ محمد: مين قال اني حزين؟ 
=جاكي: مفيش مرايا ف اوضتك؟ 
ـمحمد:”باستغراب” ليه؟!.. 
=جاكي: عشان تشوف عيونك فيهااا.. 
ـ محمد:”بتنهيد” مالها عينيا!.. 
=جاكي: فيها حزن كبير.. واضح ع فكره مهما حاولت تخبيه.. 
ـ محمد: لا مش واضح.. لو واضح كانوا لاحظوا… بس محدش لاحظ.. يبقااا مش واضح.
=جاكي: امال انا لاحظت ازاي!! 
ـ محمد: مش عارف… طب قولي مثلا عرفتي ازاي.. باين عليا اي؟؟ 
=جاكي: اممم.. باين عليك انك حزين يامحمد… نظره عينيك كلها حزن وملامحك كمان حزينه.. عمال تداري دا بالضحك والهزار بس هو باين فعلا… كمان بشوف نظرات احتياج.. 
“لقيته بيبصلي بنظره مكسوره”.. 
ـ محمد: لاحظتي كل دا ازاي؟؟… انتي مكملتيش كام يوم هنا… دا غير انك مقعدتيش معايا ساعتين ع بعض.. 
=جاكي:  فاكر يوم ما كنت قاعد لوحدك بالليل وانا جيت قولتلك اعملك شاي معايا؟؟…وقتها انت اتخضيت جامد وحاولت تداري دموعك.. 
ـ محمد: دموعي!! 
=جاكي:  اهااا… دموعك.. شوفتها.. شوفت الدمعه الاخيره التايهه، مكانتش عارفه تنزل عشان انت مانعها.. وقتها قريت الحزن ع وشك وف عيونك.. 
وبردو لما طلعتلك بالاكل واتعصبت عليا… كنت شايفه بردو نظرات حزن بتداريها بالعصبيه… 
ودلوقتي كمان.. عينيك بتقول بكل وضوح، انا حزين.. 
ـمحمد: ياااه.. للدرجادي باين عليا!!… 
=جاكي:  او يمكن باين بالنسبالي انا بس.. عشان فعلا محدش لاحظ غيري.. 
ـ محمد: طب اشمعنى انتي.. 
=جاكي: مش عارفه.. بس دا باين قدامي جدا… 
ـ محمد: مش عارف.. حاولت اداري دا كتير.. بس بضعف ف الاخر.. بحس اني مكسور ومعنديش طاقه اداري اي حاجه.. 
عارفه؟؟… اول مره حد يقولي الجمله دي..” حزين ليه”.. 
محدش لاحظ حزني من سنين.. انا مستغرب الصراحه انك لاحظتي.. 
=جاكي: بتصلي!! 
ـ محمد: ااا.. هو يعني مش منتظم الحقيقه.. 
=جاكي: هتفضل تعبان.. 
ـمحمد:………… 
= جاكي: “ومَن اعرض عن ذكري فإن له معيشةً ضنكا”.. يعني ربنا بيقولك طول مانت بعيد عني هتفضل تعبان وشقيان.. ومهما عملت مش هتحس بالراحه حتى ف نومك… لان بذِكر ربنا قلوبنا بتطمن يامحمد.. بنبقااا جنبه وقريبين منه… فتخيل بقاا كدا لما تقع ف مشكله وتقول يارب وانت اصلا جنبه.. وقتها هيسمع صوتك ع طول وبدون حواجز… اما لو بعيد.. ذنوبك وبُعدك هيكونوا سبب فِ اعاقة صوتك… ربنا مفيش اكرم منه ولا ارحم منه… هو حاسس بيك كويس.. 
عارف ليه محدش واخد باله من حزنك؟؟!… لان ربنا اللي عمل كدا.. ربنا مبيحبش عبده يروح يشكي لحد غيره.. او يكون عنده احتياج او عشَم في حد غيره.. ربنا بيغير علينا جدا… عايزك تقول يارب.. مش يافلان.. 
جرب كدا.. جرب تروحله.. مش هتخسر حاجه دي مجرد تجربه.. ولو مرتاحتش ارجع.. بس مظنش انك هترجع.. لانك مش هتلاقي راحه غير وياااه.. هو عايز يسمع صوتك ع طول.. طول الوقت تكون بتقول يارب.. تفتكر ربنا ممكن يشوف عبده بيقرب منه وميريحوش ولا ياخد بإيده!.. داحنا واحنا بعيد بردو بياخد بإيدنا…لاننا مبنهونش عليه.. وعارف انه لا حول ولا قوة لينا من غيره.. جرب تمشيله، هتلاقيه بيجري عليك.. 
ـمحمد:…… 
=جاكي: احمم احمم.. 
ـ محمد: كلامك مُريح قوي… عارفه!!… اندمجت جدا معاكي لدرجة اني حسيت اني بسمع كلامك بقلبي مش بودني…معاكي حق ف كل كلمه قولتيها… بس
=جاكي: بس اي! 
ـ محمد: مبعرفش انتظم… يعني حاولت كتير وبردو برجع زي الاول.. 
=جاكي: الموضوع مش بييجي ف يوم وليله.. دي خطوات… يعني مش منطقي ابدا انك تقول عايز اصلي واول ماتقف ع السجاده متبقاش عايز تسيبها… لا دا مبيحصلش ابدا… دي بتيجي بالتدريج.. 
ـ محمد: اقنعتيني… 
فجأه موبيلي رن.. وكانت صاحبتي.. 
=جاكي: طب انا مضطره امشي بقااا.. 
ـ محمد: هنتكلم تاني؟؟! 
=جاكي: قول يارب.. 
سيبته ومشيت… طلعت اوضتي واليوم عدى عادي 
بس مشوفتش محمد خالص… تقريبا كان ف اوضته…..
………. 
جه تاني يوم.. ونزلت وفطرنا بس محمد منزلش بردو.. 
وعدى اليوم في روتين كالعاده… وبردو مظهرش.. 
حسيت اني اتخنقت فطلعت اوضتي وقعدت اصلي واقرأ قرآن.. خلصت وبعدين دخلت البلاكونه استمتع بالهوا القمر داا.. لقيت محمد قاعد ع الارض ف البلاكونه وساند راسه ع الباب وسرحان تماما… 
مرضتش ارخم او اتدخل واكتفيت بالصمت… عدا وقت وانا دخلت.. 
فجأه فوني رن.. 
رقم غريب.. ف العاده مبردش ع ارقام غريبه بس حسيت اني عايزه ارد معرفش ليه.. 
فتحت ومتكلمتش لحد ماعرف مين.. 
ـالوو.. 
=جاكي: مين؟.. 
ـ انا محمد.. ممكن اتكلم معاكي شويه! 
كان صوته بيطلع بالعافيه وواضح انه بيعيط.. 
=جاكي: اتفضل.. 
ـ محمد: لا مش هينفع هنااا.. ممكن اكلمك واتس!.. 
=جاكي: انت كويس!! 
ـ محمد: ممكن ولا لا!.. 
=جاكي: ايوا ممكن.. 
ـ محمد: تمام سلام.. 
لقيته قفل من قبل ما ارد حتى.. مكنتش فاهمه حاجه وعندي ذهول.. لقيته بعت مسدج واتس.. ففتحت.. 
ـ محمد: جاكي.. 
=جاكي: نعم.. 
ـ محمد: “بكسره” ممكن اطلب منك طلب!! 
=جاكي: اتفضل.. 
ـ محمد: ممكن تفضلي جنبي لحد مانتظم ف الصلاه؟؟ 
تلقائي ابتسمت وحسيت اني عملت حاجه كويسه.. 
=جاكي: طبعا ممكن.. بس هو انت كويس؟.. 
ـ محمد: لا.. وعمري ماهبقى كويس… بس هسمع كلامك وهقرب من ربنا لعل وعسى.. 
=جاكي: معنى انك عايزني اساعدك انك هتسمع كلامي وتنفذه ع طول… 
ـ محمد: يعني اي! 
=جاكي: يعني لما اقولك حان وقت الصلاه تقوم فورا من غير نقاش او كسل… ولو قولت وقت القرأن نفس الكلام بردوو.. 
ـ محمد: انا معاكي ف اي حاجه.. 
=جاكي: تمام.. اول حاجه لازم تعملها اننا هنحط جدول ونمشي عليه احنا الاتنين عشان تلاقي حد بيعمل زيك ومتكسلش… 
ـ محمد: كملي.. 
= جاكي: مبدئيا كدا الصلاه.. اول حاجه هتقوم تصلي كل الفروض ف وقتها.. ف الاول هتحس انها تقيله ع قلبك.. متقلقش دا طبيعي لانك مش متعود.. مع التعود هتروح تصلي بقلبك مش بلسانك كمان.. لو فاتك صلاه اول ماتفتكر تصليها ع طول ومتقولش هبدأ من بكرا.. لاننا مش ضامنين بكرا.. وان شاء الله مش هيفوتنا حاجه بس محدش يضمن الظروف.. هتنزّل برنامج ع موبايلك وتظبط الاذان فيه قبل الصلاه بخمس دقايق عشان تجهز نفسك ومتنساش او تقول مسمعتش الاذان… بعد الصلاه هتقعد ف الاول كدا خمس دقايق او عشر دقايق زي ماتتحمل، هتقعد تسبح وتستغفر وهكذا ع ايدك وانت لسه ع المصليه.. بعدين هتفتح المصحف ع الاقل لو هتقرأ صفحه واحده بعد كل صلاه.. وبكدا هتكون الصلاه ماشيه معاك تمام ف الاول كدا لو التزمت.. دا غير اني قبل كل صلاه هفكرك سواء هنا او ع الحقيقه.. وكدا موضوع الصلاه خلص.. في حاجه بسيطه بس، صلاة الفجر.. لازم تتصلى ف وقتها ودا يتطلب ان حضرتك تنام بدري عشان تقدر تقوم او لو متعود ع السهر، تدوس ع نفسك لحد مالفجر يأذن وتصليه.. بس انا برجح الحل الاول.. انك تنام بدري وتقوم تصلي فايق وكمان عشان الجامعه ع ابواب ف دا هيفيدك اكتر…دا غير ان السهر مش كويس.. وبكدا تكون انت برنس يامعلم ولو عملت كدا هجيبلك حاجه حلوه..
 انت طلبت مني الانتظام ف الصلاه ولو عملت كدا هتنتظم بإذن الله.. اما بالنسبه للقرب من ربنا عمتا دا بيتطلب حاجات تانيه غير الصلاه لان الصلاه دا امر مفروغ منه.. 
ـ محمد: انا هقرأ كل دا؟!! ????.. 
=جاكي: بلاش كسل.. 
بعد وقت.. 
ـ محمد: اي القمر دا!!..
=جاكي: هااا
ـ محمد: قصدي يعني كلامك قمر قوي+انا عايز اقرب من ربنا ف العموم يعني الصلاه انتي هتساعديني فيها.. طب والحاجات التانيه… اي حاجه انتي شايفه انها بتبعدني عن ربنا قوليها بالله عليكي.. 
=جاكي: صحابك.. بص انا مليش اني اتدخل ف حياتك.. بس بما انك طلبت فانا هقولك ع الصح وانت حر في اللي هتعمله.. اولا صحابك دول مظنش انهم بيصلوا.. لانهم لو بيصلوا كان زمانك بتصلي انت كمان لان ع رأي باباك صحبة الصالح تصلح.. لو هما مش كويسين خالص وبيعملوا حاجات تغضب ربنا اتمنى تبعد عنهم لان دا هيأثر عليك من غير ماتاخد بالك.. الالفاظ اللي مش كويسه اللي بتتقال خاصة من الشباب.. مع الوقت هتلاقي نفسك بتقول نفس الالفاظ دي ودااا حراااام… المعاكسات… اكبر حرااام لان اصلا ربنا قالك غُض بصرك مش افضل بص ع البنت وهاتها من فوق لتحت وتقولوا كلام هتتحاسبوا عليه بالكلمه ف الاخر… الكدب.. السرقه.. النفاق.. او انك توقع اتنين ف بعض.. النيه.. اهم حاجه النيه… طول مانيتك سليمه ربنا هيفضل معاك.. وهيديك ع قد نيتك.. اهم حاجه اخلاقك.. لو اخلاقك كويسه وربنا راضي عنك، هتلاقي نفسك متوفق ف كل حاجه.. 
بعد وقت.. 
ـ محمد: شكرا.. 
=جاكي: الشكر لله ????.. 
=محمد: ♥♥
قفلنا ع كدا وانا حسيت براحه نفسيه فظيعه والله.. ع الاقل بحاول اخد بإيده… نمت.. 
اليوم التاني…. 
نزلت مع البنات وجهزنا الفطار وكله نزل ماعداا محمد.. 
هند: جاكي ممكن تطلعي تصحي محمد!! 
=جاكي: اناا!.. 
ـهند: لو مش عايزه خلاص.. 
=جاكي: لا لا مش قصدي.. خلاص انا طالعه.. 
خبطت ع الباب.. فتح????.. فتح حته صغيره من الباب.. 
كان واقف ومش قادر يفتح عينيه من النعس وملامحه كلها نعسانه.. بس اي الجمال داا.. لا تبارك الخلاق فيما خلق فعلا.. 
=جاكي: ص صباح الخير.. 
ـمحمد: اي اللي جايبك دلوقتي ياسما.. سيبيني انا عايز انام..
فتح الباب ع الاخر ودخل واتفاجئت انه مش لابس حاجه غير البنطلون…. احيييه.. ايييي داااااا… لفيت وشي بسرعه وكلمته.. 
=جاكي: انا مش سما.. انا جاكي.. 
اتصدم كدا وفتح عينيه بسرعه.. 
ـمحمد: اه اه اسف مخدتش بالي.. اصل سما اللي بتصحيني ع طول.. 
=جاكي: هما قالولي اصحيك عشان الفطار.. 
ـمحمد: اه متشكر.. جاي حالا.. 
سيبته ومشيت وانا قلبي هيطلع من مكانه من الكسوف.. نزلت وهو لبس ونزل وراياا.. 
ـمحمد: صباح الخير.. 
ـالجميع: صباح النور.. 
الكل قاعد يدردش مع بعضه وهو بيبصلي من تحت لتحت كدا وانا نفس الحوار كدا… لييه كددددا بسسس… انا مااالي انااا اطلع اصحيه ليهههه… 
حسبييي الله واالله… 
ـمحمد: صحيح ياجاكي هتروحي تقدمي امتى.. 
=جاكي: المفروض النهارده او بكراا.. 
ـمحمد: تمام ممكن النهارده لو حابه.. انا مش ورايا حاجه.. طبعا لو عمي معندوش مانع.. 
ـبابا: لا يبني معنديش روحوا وتعالوا ع طول عشان نخلص من الحوار دااا… 
ـمحمد: خلاص خلصي فطارك ولما تبقي جاهزه عرفيني.. 
جاكي: تمام.. 
سابنا وقاام طلع اوضته وانا خلصت وطلعت البس.. 
اي دا!!. هو انا هركب معاه ف العربيه!!… لووووحدي!!.. احييييه عليييا… طب ازااااي!!…. 
لبست دريس ابيض لحد الركبه وتحتيه بنطلون اسود وعليه طرحه سودا وشوز ابيض.. وحطيت ميكب خفيف ولبست نضاره شمس قمر كدا وحطيت بيرفيوم قمر بس كنت قمر عااادي يعني ماهو دا الطبيعي…اخدت ورقي وشنطتي وبعتله مسدج.. “انا جاهزه”.. 
شاف المسدج ورد ” تمام”.. 
خرجت ولقيت واحد مز قدام العربيه كداااا…لابس تيشرت ابيض وبنطلون اسود ونضاره شمس قمر كدا..وشعره طاير من الهواا..دا غير ريحة البرفيوم اللي جابتني من فوق دي… اي الجمااااال داا يلااااا يخربيتك… 
=جاكي: انا جاهزه.. 
ـمحمد:………. 
=جاكي: احم احم.. 
ـمحمد:………… 
كان متنحلي وفاتح بوقه 
=جاكي: انت يا اخ انت.. 
ـمحمد: هااا.. ااه بتقولي حاجه؟ 
=جاكي: سرحان ف اي ع الصبح كدا!!… 
ـمحمد:”بشرود” ف النضاره.. 
=جاكي: نضارة اي!!… 
ـمحمد: نضارتك… 
=جاكي: اتفضلها.. بس ممكن نخلص عشان اليوم بيطير.. 
ـمحمد: مش لايق.. 
=جاكي: هو اي دا!! 
ـمحمد: الاسلوووب… الاسلووب مش ماشي مع الكائن دااا.. 
=جاكي: احم.. طب ممكن ننجز.. 
ـمحمد: انتي هتخرجي معايا كدا!! 
=جاكي: ايوا اي المشكله!! 
ـمحمد: لا لا مفيش… يلا اتفضلي اركبي.. 
ركبت ومشينا بالعربيه.. 
ـمحمد: ع فكره انا مش بَعُض
=جاكي:”باستغراب” اي!! 
ـمحمد: لازقه ف الباب كدا ليه هو انا هاكلك !! 
=جاكي: لا عادي اهو.. 
روحت عدلت نفسي.. وكنت مكسوفه بجد روحت طلعت فوني وقعدت اقلب فيه وشويه ولقيته شغل اغنية لعامر منيب”كلااااام”… 
اتصدمتتتت…. احيييييه… دانا بعشق الاغنيه دييي… انت بتراقبني ولا اي ياضضض يامز انتتت.. 
ـمحمد: مالك متنحه كدا ليه! 
=جاكي: لا لا مفيش.. 
بدأت اغني ف سري مع الاغنيه.. واندمجت مع الاغنيه من غير ما احس.. 
بعد شوية وقت… 
ـمحمد: الله يافنانه ابهرتيني… 
ببص لقيته ميت من الضحك وكاتم الصوت بالعافيه… 
=جاكي: ايي دااا احييه هو انااا صوتي عالي!! 
ضحك بصوت عالي.. 
ـمحمد: “بضحك” عالي قوي الصراحه… 
=جاكي: اححم.. ااه ااسفه مخدتش بالي.. 
احييييه عليااا… هو مفيش غيري ف ام الدنيا دي يحصل معاه المواقف دييي… استغفر الله العظيم يارب…” 
ـمحمد: “بابتسامه” متزعليش مكنش قصدي اضحك عليكي والله بس مقدرتش امسك نفسي قدام صوتك.. 
راح ضاحك تاني المهزء… 
=جاكي: ابسط يعم اديني ضحكتك اهوو.. انا اصلا عملت كداهون عشان اضحكك… بس هو انا بقالي كتير بغني بصوت عالي؟؟ 
ـمحمد: لحد مالاغنيه خلصت… لا خلاص متبرريش حاجه.. عارف انك اندمجتي زياده بس.. 
=جاكي: “بقرف” طب قفِّل ياقمر انت مش حوار بقااا…  
ـمحمد: وانا مالي هو انا اللي كنت قولتلك غني وطلعي مواهبك!!.. 
=جاكي:”بصيتله بغضب”……. 
ـمحمد: خلاص خلاص هسكت اهو.. 
……………… 
ف الفيلا.. 
ـهند: امال فين محمد!! 
ـنور: محمد خرج مع جاكي عشان حوار الجامعه دا.. 
ـهند: اه صحيح دانا نسيت.. 
ـنور: عايزاه ف حاجه!! 
ـ هند: اه كان هيوصلني مشوار كدا بس خلاص.. 
فجأه الفون رن.. 
ـ هند: الووو ياماما
ـفيروز: ازيك ياقلب ماما… وحشاني.. 
ـهند: انتي اللي وحشاني قووي ياماما.. عامله اي طمنيني عليكي.. 
ـفيروز: انا بخير ياحبيبتي.. انتي عامله اي واخواتك عاملين اي.. 
ـهند: كويسين الحمد لله بخير.  طمنيني ع جدوو.. اي اخباره.. 
ـفيروز: جدو بخير الحمد لله العمليه نجحت وبقاا زي الفل.. 
ـهند: طب الحمد لله طمنتيني.. 
ـسما: اديني اكلمها.. 
ـسما: الوو ياماما عامله اي وحشتيني قووي.. 
ـفيروز: الحمد لله ياقلبي بخير.. طمنيني عليكي بس… عامله ايه.. 
ـسما: مش هتيجوا بقاا.. انتوا بقالكوا كتير هناك.. 
ـفيروز: ابسطي ياست.. انا اصلا رنيت عشان اقولكوا اني ف الطريق اصلا.. 
ـسما: بجدددد… قولي والله كدا… اااععععععع… ماماااا جااايه… ياباباااا مامااا جايه.. 
ـهند: بجد.. اي الخبر الحلو دا.. الحمد لله.. 
ـنور: اخيرا يامرات عمي..
ـفيروز: معلش يابنتي هنعمل اي مانتي عارفه جدك كان تعبانه ازاي.. 
ـنور: طب وجاك اخباره اي!!… مش هيجي معاكوا!! 
ـفيروز: جاك بخير الحمد لله يابنتي.. لا هيجي ورانا عشان عنده شوية شغل كدا.. يلا بقاا مضطره اقفل واشوفكوا بخير لما اوصل ياحبايبي.. 
ـنور: ماشي مع السلامه
ـ عمو احمد: اي الهيصه والظيطه دي كلهاا؟؟… في ايهه؟؟!.. 
ـهند: ماما جايه ف الطريق يابابا
ـعمو احمد: بجد؟؟.. امال مكلمتنيش ليه!!.. 
ـسما: لا ماهي رنت علينا عشان تعرفنا.. 
ـ عمو احمد: طب وجدك اخباره ايه!! 
ـنور: العمليه نجحت وبقاا زي الفل الحمد لله.. 
المهم يلا نعملهم اكل عشان اكيد هييجوا جعانين.. 
ـهند:  ايوا صح يلا..                             
………….. 
محمد: وصلنا.. 
كنت شارده وباين عليا التوتر.. 
محمد: في حاجه!! 
جاكي: هاا لاا لا مفيش.. 
محمد: طب يلا
نزلنا من العربيه ودخلنا وكان في شباب كتير جدا وبنات… دخلنا جوا وماشيين ف امان الله وفجأه بدات اسمع معاكسات وكلام كتير طول ماحنا ماشيين.. ببص ع محمد كدا لقيته عمال يجز ع اسنانه وباين انه متعصب… وصلنا جوا الجامعه وكان في شباب جوا وفضلوا متنحين وفي منهم كان بيبص بنظرات مش كويسه… واللي عمال يبتسملي… “اي دا هو في اي!… هما ماشافوش بنات قبل كدا ولا اي!! دا اي القرف داا؟؟….. 
ـ محمد: جاكي هاتي الورق وروحي العربيه.. 
=جاكي: نعم؟!  .. ليه!!. 
ـ محمد: اسمعي الكلام وتعالي اوصلك للعربيه وانا هعمل كل حاجه.. 
=جاكي: لا مش هروح.. هفضل هناا.. هو احنا جايين نلعب!.. وبعدين هما محتاجيني انا وانا اللي عارفه  ورقي وحاجاتي واي اللي محتاجينه.. 
ـ 
“كنت فاهمه قصده وعارفه انه متضايق من نظرات الشباب دي لياا.. فوَقفني جنبه وحاول يداريني” 
وقعدنا كتتتييير قوووي نقدم ف الورق ونروح من هنا لهنا.. وبصراحه الواد القمر دا هو اللي عمل معظم الحاجات واتشلوح ياعيني ف الشمس دي.. قضينا اليوم كله… وكان قاعد اخر حاجه.. 
محمد: روحي انتي اقعدي ف العربيه وانا هصور اخر ورقه دي وبكدا نكون خلصنا.. 
جاكي: لا كفايه اللي انت عملته دا كله، هات انا اصورها وانت روح العربيه.. 
بصلي بقرف.. 
جاكي:  اي في اي!! 
محمد: هو انتي هبله!! 
جاكي: لا ليه!! 
محمد: روحي ياقمر اقعدي ف العربيه وبلاش رغي كتير.. مش كفايه اللي كانوا هياكلوكي بعنيهم جواا .. كمان عايزه تروحي تصوري ورق!.. هو انتي تعرفي حاجه هنا اساسا!!!… يلا اقعدي ف العربيه بدل الشباب اللي هياكلوكي بعنيهم دوول.. 
جاكي: مابووراحه طاااه.. متزقش.. 
سيبته ومشيت روحت العربيه.. وهو واقف شايط.. وبعدين مشي… 
فجأه موبيلي رن.. 
جاكي: الو يابابا.. 
بابا:  ها يبنتي عملتوا ايه!!.. 
جاكي: خلصنا كل حاجه مفيش غير حاجات بسيطه بس ومحمد بيخلصها هناك.. 
بابا: هناك!.. امال انتي فين!!.. 
جاكي: انا ركبت ف العربيه عشان الشمس كلِت وشي.. 
بابا: طب يابنتي متتاخروش.. ولو حصل حاجه بلغيني.. 
جاكي: ماشي يابابا.. سلام
بابا: سلام.. 
قفلت معاه.. وقعدت شويه وصاحبتي رنت.. نزلت اكلمها بره العربيه… ومندمجه معاها.. برفع وشي كدا لقيت محمد ف وشي وباصصلي بغضب… 
محمد: انا قولت اي!!.. 
جاكي: اي! 
محمد: “بعصبيه” مش قولت متطلعيش من العربيه لحد مااجي.. 
جاكي: طب خلاص ياحبيبتي هكلمك بعدين.. وقفلت معاها.. 
جاكي: في اي.. انت بتزعق كدا ليه!! 
محمد: والله!!… مش شايفه اللي حواليكي!!.. 
ببص حواليا اشوف في اي.. لقيت شباب كتير متنحالي فعلا ع الرغم من ان في بنات كتير غيري يعني.. سكت ومردتش عشان تقريبا معاه حق.. 
محمد: هاا عرفتي ليه!… 
جاكي: ع فكره انا مليش دعوه بيهم… انا كنت بكلم صاحبتي ومخدتش بالي من حد.. انا مقولتش لحد يبصلي.. ولو سمحت متزعقليش كدا تاني.. 
سييته وركبت العربيه.. وهو ركب ورايا.. 
قعد ساكت شويه وفضل ينفخ.. وفجأه جه شاب كدا جنب الشباك وبيقولي.. 
الشاب: لو سمحتي يا انسه.. ممكن دقيقه!! 
محمد: نزل ووقف قدامه.. كنت بتقول عايز اي بقاا يقمور؟!.. 
الشاب: وانت مالك.. انا بكلمها هي.. 
محمد: ااه بتكلمها هي.. 
وفجأه وبدون اي مقدمات ضربه بالبوكس ف وشه وقعه ع الارض.. 
“احييييه.. اي اللي بيحصل دا..”.. 
نزلت من العربيه.. 
جاكي: محمد اي اللي انت بتعمله داا؟؟.. انت اتجننت!!.. 
الشاب قام وكان وشه مليان دم… وجه ناحية محمد عشان يضربه بس معرفش ومحمد كمل ضرب فيه.. تقرييا كدا بوَّظ وش الواد.. 
الناس اتلمت وفضوا الخناقه دي.. 
وركبونا العربيه.. ومشينا بالعافيه.. 
فضلنا ساكتين.. 
 جاكي: انت كويس! 
محمد: ممكن مسمعش صوتك!… 
جاكي وانا مالي انا بتتعصب عليا ليه!!.. 
ركن ع جنب بسرعه.. 
محمد: والله!.. امال مين اللي ليه دعوه.. مانتي السبب ف كل داا.. 
جاكي: هو انا اللي كنت قولتله تعالي اتكلم معايا!.. 
محمد: لا انتي اللي نزلتي من العربيه وانا قولت تفضلي جواا.. 
جاكي: قولتلك مكنش قصدي.. مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل.. وبعدين انا مش عارفه مين اداك الحق انك تزعقلي كدا!!!… 
محمد: صح.. انا غلطان كان المفروض اسيبك تديله الدقيقه اللي عايزها.. 
جاكي: مكنتش هديله حاجه.. مكنتش هرد عليه اصلا طول مانت موجود.. 
… سكتنا شويه وبعدين طلع بالعربيه ف سكووت تاام.. 
شويه ولقيته وقف… 
محمد: خليكي هنا وانا جاي.. 
نزل وانا قعدت العب ف الفون لحد ماييجي وفجأه جتلي مسدج صدمتني وكنت ع وَشَك اني اعيط.. 
.. معداش وقت كتير ورجع وجاب اكل معاه…
محمد: اتفضلي
كنت شارده ف الفون.. 
محمد: جاكي.. خدي
جاكي: هاا ايه!! 
محمد: جبتلك اكل.. اي دا مالك.. في اي!! 
جاكي: “بحزن” لا مفيش.. 
محمد: طب انا اسف.. عارف اني عليت صوتي جامد.. انا اسف.. 
جاكي:………. 
محمد: جاكي بجد اسف انا مكنتش اقصد.. انا بس اتعصبت لما لقيته واقف بالبجاحه دي.. 
جاكي:…… 
محمد: جاكي انتي معايا!… 
جاكي: اطلع.. 
محمد: طب زعلانه مني! 
جاكي: لا
محمد: امال مالك.. 
جاكي: مليش مانا عادي اهوو.. 
محمد: طب خدي الاكل دا.. انتي مأكلتيش.. 
جاكي: شكرا مش عايزه.. 
محمد: لو مأكلتيش مش هطلع.. 
جاكي: يوووه هو بالعافيه!… 
محمد: ايوا بالعافيه.. عشان انا مش هروحك زعلانه كدا.. 
جاكي: يعم مش زعلانه منك ولا حاجه.. 
محمد: امال اي البوز داا.. حد ضايقك تاني؟؟.. 
جاكي: لا.. خلاص باكل اهوو.. 
محمد: ماكان من الاول.. 
قعد ياكل هو كمان وفجأه راح شغل نفس الاغنيه”كلااام”.. فانا تلقائي ابتسمت عشان فهمت قصده.. 
محمد: ماحنا بنضحك اهو.. امال ليه البوز داا.. 
جاكي: ممكن تبطل رغي!… انت مش ملاحظ ان كلامك كتير.. 
محمد: تصدقي بالله انا الغلطان اني مكلف نفسي وجايبلك اكل غالي… 
صحيح بقولك.. 
جاكي: شوفت!.. مش بقولك رغااااي.. 
محمد: اسمعي وانتي ساكته.. 
جاكي: ارغي يعم.. 
بصلي وقال.. 
محمد: انا فضلت صاحي امبارح اقرأ قرآن لحد الفجر وقومت اتوضيت وصليت وعملت زي ماقولتي وفضلت اذكر ربنا ع السجاده.. وبعدين كملت قراءة قرآن لحد مانمت.. ونمت ع قرآن كمان.. 
بصيتله بحب وفرحه كبيره وابتسامه عريضه… 
جاكي: شطوور.. براڤو عليك.. 
بصلي بحزن.. 
محمد:  شطور!! 
جاكي: ااه.. في حاجه!!
محمد: لا لا مفيش.. 
كملنا اكل وطلع بالعربيه.. 
محمد: وصلنا
جاكي: شكرا
محمد: ع اي! 
جاكي: تعبتك معايا.. مكنتش مضطر تعمل كل دا.. 
محمد: تعبك راحه ياقمر.. بس عندي طلب.. 
جاكي: اي! 
محمد: ممكن لما تخرجي تاني بلاش ميكب!.. 
جاكي: نعم!.. انا مش حاطه غير خفيف خالص.. 
محمد: ياريت متحطيش خالص.. كفايه اللي حصل النهارده.. 
جاكي: وهو اللي حصل حصل بسبب الميكب!! 
محمد: للاسف لا.. مش عشان الميكب.. دا عشان انتي حلوه من غير حاجه.. 
جاكي: احم طب اانا هنزل.. وشكرا مره كمان.. 
سيبته ونزلت وكنت تعباااانه وهموت واوصل اوضتي.. 
نزل ورايا ولسه داخلين.. 
سربرااااااايز…….
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد