Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل العاشر 10 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل العاشر 10 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل العاشر 10 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل العاشر 10 بقلم حسناء رمضان

ـ انا هنا… 
“احووو… اتشاهدوا عليا ياجدعان” 
جاكي: ماشاء الله.. عرفت نفسك ع طول.. 
جاك: انا مش عارف انا ساكتلك لي! 
جاكي: عشان انت متقدرش تعمل حاجه.. 
جاك: طب وسعي بقاا كدا عشان اخد الشاي.. 
جاكي: ع فكره دا الشاي بتاعي
جاك: بطلي وش.. 
“سابني ومشي المهزء”
جاكي: ينفع اللي بيعمله دا! 
سما: خلاص متزعليش.. هعملك واحده غيرها.. 
جاكي: اما واحد مهزء صحيح.. 
سما: بس انا مستغربه.. هو خلقه ضيق.. وضيق جدا كمان.. ومبيهزرش كدا ولا بيسيب حد يغلط فيه.. معرفش لي لين معاكي كدا! 
جاكي: هيعمل اي يعني! 
سما: لا هو عصبي جدا ومبيسمحش لحد يتخطى الحدود معاه… وع طول جد.. فاحنا كلنا استغربنا انه عدى اللي حصل بره دا عادي.. 
جاكي: عشان انا شخصيتي قويه وميقدرش يعمل معايا حاجه عشان انا حد جامد… 
 ـ لا عشان انتي تعبانه.. 
جاكي: هو انت بتطلع منين! 
جاك: بلاش اقولك عشان متزعليش.. 
جاكي: لا قول وانا اللي هزعلك.. 
جاك:”بغضب” مش معنى اني سيبتك تهزري معايا يبقاا نسوق فيها… انا عصبي وخلقي ضيق.. وانا عديت اللي حصل بره دا عشان انتي تعبانه.. لو كانت واحده فيهم مكنتش رحمتها… فمتفتكريش اني ايزي وتهزري معايا كدا تاني.. 
دا غير انك ملكيش كلام ولا هزار معايا.. في حاجه اسمها حدود.. انا مش محمد.. تمام
جاكي: ماله محمد!… محمد زي اخويا مش اكتر.. وان كنت انا بتكلم معاه او بهزر فدا عشان هو حد محترم وعنده ذوق.. اما حضرتك معرفش اي التناكه اللي انت فيها دي… انت اللي ملكش كلام معايا.. وعصبيتك دي ع نفسك مش عليا.. انا ضيفه هنا وماشيه.. ولو عايزني امشي من دلوقتي معنديش اي مشكله… بس مسمحلكش تكلمني بالطريقة دي.. انت فاهم! 
جاكي: “بغضب”… مش هكلمك عشان انتي ضيفه وواجب اني احترم الضيف.. 
جاكي: لا متحترمنيش.. قول اللي انت عايزه.. لما اشوف هتتجرأ وتقول اي عشان تلاقي القلم نازل ع وشك.. 
جاك: “بغضب” متقدريش.. عارفه لي!.. عشان انا ممكن ادفنك لو دا حصل… صحيح مديتي ايدك عليا ف الموول، بس انا سكت عشان انا اتهمتك ف شرفك وكنت غلطان.. غير كدا هتزعلي مني قووي.. 
جاكي: عارف.. انا اصلا مبتكلمش مع حد بسهوله ولا باخد ع حد… ومع ذلك خدت عليهم كلهم، حتى محمد.. مع اني اصلا مليش كلام مع شباب… بس عارف لي!.. 
عشان دول ناس محترمه وعندها ذوق واخلاق.. ومحمد كمان حد متواضع ونضيف.. مش شايف نفسه زيك.. انت تشوف نفسك ع الدنيا كلها الا انا.. انت فاهم!..
سما:” بصدمه”.. في اي لكل دا.. بس ياجماعه محصلش حاجه… هتتخانقوا تاني! 
جاكي: لا حصل… حصل ان الاستاذ من ساعة ماجيت وهو اصلا مش طايقني وبيكلمني بقرف.. ع اساس اني شغاله عنده.. مش معنى اني قاعده عندكوا ان دا يديك الحق انك تقولي اي حاجه.. ومش معنى ان انا هزرت معاك مره يبقى تسوق فيها بقاا.. 
جاك: انا مقولتش اني مش طايقك ومش بكلمك بقرف.. 
انا طريقتي كدا… انتي اللي بتاخدي كل كلمه بحساسيه.. انا اصلا مش فاضيلك عشان اطيقك ولا مطقكيش ولا افكر فيكي اصلا.. 
جاكي: لا وعلى اي كل دا؟.. انا كدا كدا ماشيه دلوقتي..بس عايزه اقولك حاجه…”انت حد وقح ومتربتش”
“بصيت لقيت محمد واقف ع الباب.. سيبتهم وطلعت اوضتي الم حاجتي”
سما: اي اللي انت عملته دا ياجاك.. عيب دي ضيفه مش كدا.. 
جاك: انتي مشوفتيش طولة لسانها انتي كمان! 
المفروض اني اسيبها تقل ادبها عليا يعني! 
فيروز: بس بس صوتكوا عالي كدا ليه!… اي اللي حصل! 
سما: جاكي طلعت تلم هدومها وهتمشي.. 
فيروز: نعم؟!!.. لي اي اللي حصل.. 
سما: اتخانقت مع جاك… 
فيروز: اي اللي حصل يابني! 
جاك: انا معملتش حاجه.. انا يدوب قولتلها تخلي في حدود بينا ومتتكلمش ولا تهزر معايا.. هي اللي لسانها طويل
سما: جاك انت كلمتها بقلة ذوق فعلا.. 
فيروز: بس خلاص انا هطلعلها.. 
جاك: انا رايح الشغل.. سلام
“لقيت الباب بيخبط”
جاكي: ادخل.. 
فيروز: اي اللي بتعمليه دا ياجاكي! 
جاكي: لو سمحتي… انا كدا كدا ماشيه.. 
فيروز: الامور متتاخدش كدا يابنتي.. استهدي بالله بس كدا وقوليلي اي اللي حصل! 
جاكي: محصلش حاجه.. احنا فعلا طولنا هنا ولازم نمشي.. 
فيروز: طب ممكن تهدي عشان خاطري وتسيبي الحاجات دي من ايدك!.. عايزه اقولك حاجه… متزعليش منه ..هو كلامه قاسي كدا ودايما جد… غصب عنه يابنتي.. اللي شافه مش قليل.. ودا طبعا ميديلوش الحق انه يكلمك بطريقه وحشه.. انا بس بفهمك هو لي كدا.. 
جاكي: لا انا شكلي مضايقاه بقعادي هنا.. كدا كدا همشي متحاوليش لو سمحتي.. 
فيروز: طب ع الاقل استني لما ابوكي ييجي وهو يشوف.. 
جاكي: “بتنهيد”.. ماشي.. هستناه.. 
………… 
عمو احمد: اي اللي انت بتقوله دا!… انت اتجننت
مجهول: هو دا شرطي.. والله موافقين اهلا وسهلا.. مش موافقين خلاص.. اروح اقدم الشيك دا للنيابه وهي تجيبلي حقي.. 
بابا: انت عارف انت بتقول اي!.. 
مجهول: اي المشكله مش فاهم!.. 
بابا: بس.. بس مينفعش.. 
مجهول: لا ينفع… ع العموم فكروا كويس وابقوا ردوا عليا.. 
……………. 
 ف الڤيلا.. 
سما: انت هتفضل واقف عندك كدا كتير!.. ماتدخل
محمد: “بزعل”.. اطلعيلها ياسما.. قوليلها متمشيش
سما: مش هتمشي ان شاء الله.. فيروز معاها واكيد هتصالحهم.. 
محمد: هما مش كانوا بيهزروا وحلوين.. لي كل دا؟ 
سما: ماهو بصراحه جاك زودها… محدش يستحمل الكلام دا.. مش كل شويه يكلمها بطريقه وحشه.. اكيد هتزعل يعني.. 
هند: هي مين دي اللي هتزعل! 
سما: كويس انك جيتي… اطلعي لجاكي والنبي.. 
هند: ليه! 
سما: عايزه تمشي عشان اتخانقت مع جاك.. 
هند: لي اي اللي حصل.. 
سما: روحي وهحكيلك بعدين.. بس اقنعيها.. 
هند: ماشي انا طالعه.. 
………….. 
مجهول: ايوا ياباشاا.. هما لسه طالعين من عندي دلوقتي.. 
ـ………… 
مجهول: اعتبره حصل ياباشاا.. بس متنسانيش ف الحلاوه.. 
ـ………. 
مجهول: خلاص تمام.. وعمتا هما مفيش قدامهم حل تاني.. 
……………. 
عمو احمد: هتعمل اي! 
بابا: مش عارف.. وخاصة اني عارف انهم مش كويسين 
عمو احمد: مفيش قدامنا حل غير انك تسيبني اتصرف ف الفلوس.. 
بابا: قولت لا ياحمد.. 
عمو احمد: لا اي.. امال هتعمل اي.. هتعمل اللي قال عليه! 
بابا: عندك حل تاني! 
عمو احمد: انت اكيد اتجننت… دول مسجلين خطر..انت مجنون! 
بابا: مفيش حاجه ف ايدي اعملها…دا غير اني لو معملتش كدا، هتحبس..
عمو احمد: وانت كدا بتحل الموضوع يعني! 
بابا: مضطر.. 
عمو احمد: مستحيل توافق.. 
بابا: بالغصب… 
عمو احمد: انا مصدوم.. انت ازاي يجيلك قلب تعمل كدا؟ 
بابا: بقولك اي ياحمد! سيبك مني بقاا عشان انا مش عارف افكر اصلا… 
عمو احمد: طب يلا وصلنا… 
………. 
ف الفيلا
هند: اهو عمي جه تحت.. 
فيروز: انا هنزله… 
“فيروز نزلت وفجأه سمعت صوت بابا بينادي عليا” 
بابا: جاكي… جاااااكي
جاكي: نعم يابابا.. 
بابا: عايزك.. 
جاكي: في اي! 
بابا: تعالي اقعدي
“قعدت وانا حاسه ان قلبي مقبوض” 
بابا: انتي طبعا عارفه انا بحبك ازاي.. دانتي بنتي الوحيده.. 
جاكي: في اي يابابا! 
عمو احمد:”بعصبيه”.. غلط يامصطفي… فكر كويس قبل ماتاخد رأيها.. 
جاكي: تاخدوا رأيي ف اي! 
بابا: هتتجوزي….
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!